ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/1180
z dnia 11 stycznia 2022 r.
w sprawie sprostowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (1), w szczególności jej art. 10 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/411 (2) zawierało błąd w zmienianej sekcji 2 rozdział II-1 część B załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE. |
(2) | Sekcja 2 rozdział II-1 część B załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE zmienionej rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/411 nie wyłącza prawidła 8.1 z zakresu stosowania odpowiedniej części Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu sporządzonej w Londynie w dniu 1 listopada 1974 r. (konwencja SOLAS z 1974 r.), z poprawkami, do statków pasażerskich kategorii B, C i D. |
(3) | Podczas negocjacji w sprawie projektu rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/411 eksperci uzgodnili, że wymogi dotyczące bezpiecznego powrotu do portu zapisane w prawidle 8.1 w rozdziale II-1 część B konwencji SOLAS z 1974 r. nie powinny mieć zastosowania do statków pasażerskich kategorii B, C i D, ponieważ byłoby to nieproporcjonalne ze względu na okoliczności, w jakich funkcjonują te kategorie statków. |
(4) | Należy zatem odpowiednio sprostować dyrektywę 2009/45/WE, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W sekcji 2 rozdział II-1 załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE część B otrzymuje brzmienie:
"CZĘŚĆ B - STATECZNOŚĆ W STANIE NIEUSZKODZONYM, PODZIAŁ GRODZIOWY I STATECZNOŚĆ W STANIE USZKODZONYM
Statki spełniają wymagania zawarte w odpowiednich postanowieniach rozdziału II-1 części B-B-4 konwencji SOLAS, z poprawkami, z wyjątkiem prawidła 8-1.".
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 163 z 25.6.2009, s. 1.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/411 z dnia 19 listopada 2019 r. zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich w odniesieniu do wymagań bezpieczeństwa dla statków pasażerskich uprawiających żeglugę krajową (Dz.U. L 83 z 19.3.2020, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00