ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1177
z dnia 7 lipca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/683 poprzez wprowadzenie i aktualizację, we wzorach dokumentu informacyjnego i świadectwa zgodności w formie papierowej, pozycji dotyczących niektórych systemów bezpieczeństwa oraz dostosowanie systemu numeracji świadectw homologacji typu pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (1), w szczególności jego art. 24 ust. 4, art. 28 ust. 3, art. 36 ust. 4 i art. 38 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/683 (2) ustanowiono znormalizowany format dokumentów stosowanych do celów homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów poprzez określenie wzorów dokumentu informacyjnego, świadectw unijnego indywidualnego dopuszczenia pojazdu i świadectw zgodności w formie papierowej. |
(2) | Należy zmienić wzory dokumentów informacyjnych zawarte w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683, aby uwzględnić nowe wymogi wprowadzone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 (3) oraz aktami prawnymi przyjętymi na jego podstawie. |
(3) | Aby umożliwić spójne podejście w odniesieniu do numeracji świadectw homologacji, konieczna jest ponadto zmiana systemu numeracji określonego w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683 w celu odzwierciedlenia zmian regulacyjnych wynikających z rozporządzenia (UE) 2019/2144. |
(4) | Należy również zmienić załącznik V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683, ustanawiający wzór znaku homologacji typu UE komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, poprzez aktualizację odniesienia do rozporządzenia (UE) 2019/2144. |
(5) | W rozporządzeniu (UE) 2019/2144 nałożono wymóg wyposażenia nowych pojazdów w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym system awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, system inteligentnego asystenta kontroli prędkości, systemy ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy oraz rejestrator danych na temat zdarzeń. Należy wymagać, aby świadectwo zgodności wskazywało, które układy są zamontowane w pojeździe. Należy zatem dodać odpowiednie pozycje do wzorów świadectwa zgodności w formie papierowej określonych w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683. |
(6) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/683. |
(7) | Aby zapewnić organom udzielającym homologacji, organom nadzoru rynku i organom rejestracyjnym państw członkowskich oraz producentom wystarczająco dużo czasu na wprowadzenie zmian do świadectwa zgodności w formie papierowej w ich odpowiednich systemach, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania załącznika V. |
(8) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/683
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia; |
2) | w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia; |
3) | w załączniku IV wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia; |
4) | w załączniku V wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem IV do niniejszego rozporządzenia; |
5) | w załączniku VIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem V do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Załącznik V stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 lipca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/683 z dnia 15 kwietnia 2020 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz.U. L 163 z 26.5.2020, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego (Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1).
ZAŁĄCZNIK I
W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w objaśnieniach wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | pkt 2.2.1.3 otrzymuje brzmienie:
|
3) | pkt 2.6.2 otrzymuje brzmienie:
|
4) | dodaje się pkt 2.11.4.1 i 2.11.4.2 w brzmieniu:
|
5) | pkt 2.13 otrzymuje brzmienie:
|
6) | pkt 2.14.1 otrzymuje brzmienie:
|
7) | pkt 3.2.18.1 otrzymuje brzmienie:
|
8) | pkt 4.11.2 otrzymuje brzmienie:
|
9) | dodaje się pkt 4.11.4, 4.11.5 i 4.11.6 w brzmieniu:
|
10) | dodaje się pkt 6.7, 6.7.1 i 6.7.2 w brzmieniu:
|
11) | dodaje się pkt 7.4-7.6.3 w brzmieniu:
|
12) | pkt 8.6 otrzymuje brzmienie:
|
13) | pkt 8.9 otrzymuje brzmienie:
|
14) | dodaje się pkt 8.12, 8.12.1 i 8.12.2 w brzmieniu:
|
15) | pkt 9.14-9.14.4 otrzymują brzmienie:
|
16) | po pkt 9.14.5 dodaje się punkty w brzmieniu:
|
17) | pkt 9.14.6 i 9.14.7 otrzymują brzmienie:
|
18) | pkt 9.16.2 otrzymuje brzmienie:
|
19) | pkt 9.17.4 i 9.17.4.1 otrzymują brzmienie:
|
20) | dodaje się pkt 9.17.4.3 w brzmieniu:
|
21) | pkt 9.20.2 otrzymuje brzmienie:
|
22) | pkt 9.25.1 otrzymuje brzmienie:
|
23) | dodaje się pkt 10.1.1 w brzmieniu:
|
24) | dodaje się pkt 12.2.4, 12.2.4.1 i 12.2.4.2 w brzmieniu:
|
25) | dodaje się pkt 12.6.5-12.6.5.5 w brzmieniu:
|
26) | dodaje się pkt 12.11-12.17.3 w brzmieniu:
(*1) Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 18."" |
27) | dodaje się pkt 17-17.11 w brzmieniu:
|
(*1) Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 18.""
ZAŁĄCZNIK II
W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w części I (A. Kategorie M i N) wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w części I (B. Kategoria O) wprowadza się następujące zmiany:
|
ZAŁĄCZNIK III
W załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:
1) | pkt 2.2 lit. c) otrzymuje brzmienie:
Do celów lit. c), jeżeli rozporządzenie (podstawowe) zawiera oddzielne załączniki z wymogami i zaleceniami technicznymi, które mają być stosowane w odniesieniu do różnych przedmiotów obejmujących układy pojazdu, komponenty i oddzielne zespoły techniczne, po odesłaniu w sekcji 2 następuje cyfra rzymska oznaczająca numer załącznika do tego rozporządzenia."; |
2) | pkt 3.1 lit. c) otrzymuje brzmienie:
e2*2021/535/XI*2021/535*00003*00"; |
3) | pkt 3.1 lit. d) otrzymuje brzmienie:
e2*2021/646*2021/646*00003*00"; |
4) | w pkt 4 akapit drugi otrzymuje brzmienie: "Niniejszy załącznik ma jednak zastosowanie do homologacji typu UE udzielonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 na podstawie wymogów określonych w regulaminach ONZ wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858, w którym to przypadku zastosowanie ma następujący system numeracji:"; |
5) | pkt 4.2 otrzymuje brzmienie:
|
6) | w przykładzie w pkt 4.6.1 numer świadectwa homologacji typu otrzymuje brzmienie: "e1*2019/2144*13-HR00/16*00001*00"; |
7) | w przykładzie w pkt 4.6.2 numer świadectwa homologacji typu otrzymuje brzmienie: "e25*2019/2144*46R04/01*00123*05". |
ZAŁĄCZNIK IV
W załączniku V do rozporządzenia (UE) 2020/683 pkt 4 akapit drugi otrzymuje brzmienie:
"Niniejszy załącznik ma jednak zastosowanie do homologacji typu UE komponentów i oddzielnych zespołów technicznych udzielonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 na podstawie wymogów określonych w regulaminach ONZ wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia, w którym to przypadku ma zastosowanie, co następuje:".
ZAŁĄCZNIK V
W dodatku w załączniku VIII do rozporządzenia (UE) 2020/683 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w części I (Pojazdy kompletne i skompletowane) wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w części II (Pojazdy niekompletne) wprowadza się następujące zmiany:
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00