ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/1171
z dnia 22 marca 2022 r.
zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 w celu dodania odzyskanych materiałów o wysokiej czystości jako kategorii materiałów składowych w produktach nawozowych UE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 (1), w szczególności jego art. 42 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu (UE) 2019/1009 ustanowiono przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE. Produkty nawozowe UE zawierają materiały składowe należące do co najmniej jednej z kategorii wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia. |
(2) | Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1009 Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 44 w celu dostosowania załącznika II do postępu technicznego. Na podstawie art. 42 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1009 w związku z art. 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE (2) Komisja może włączyć do kategorii materiałów składowych materiały, które przestają być odpadami w wyniku operacji odzysku, jeżeli takie materiały mają być wykorzystywane do szczególnych celów, mają istniejący rynek lub istnieje na nie popyt, a ich stosowanie nie prowadzi do ogólnych niekorzystnych skutków dla środowiska lub zdrowia ludzkiego. |
(3) | Wspólne Centrum Badawcze Komisji ("JRC") zidentyfikowało pewne materiały o wysokiej czystości, które mogą być odzyskiwane z odpadów i wykorzystywane jako materiały składowe w produktach nawozowych UE (3). |
(4) | Materiały o wysokiej czystości zidentyfikowane przez JRC to sole amonowe, siarczany, sole fosforanowe, siarka elementarna, węglan wapnia i tlenek wapnia. Wszystkie te materiały są objęte rozporządzeniem (WE) nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (4), istnieje na nie znaczny popyt na rynku i dowiedziono ich wysokiej wartości agronomicznej w długiej historii stosowania w terenie. |
(5) | Aby zapewnić zarówno bezpieczeństwo, jak i efektywność agronomiczną w pierwszej kolejności należy ustanowić wymóg minimalnej czystości materiałów o wysokiej czystości. Zgodnie z informacjami dostępnymi w sprawozdaniu z oceny JRC poziom czystości w wysokości 95 %, wyrażony jako sucha masa materiału, zapewni wysoką efektywność agronomiczną przy niskim ryzyku dla środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa. Podczas gdy w przypadku niektórych materiałów ta wysoka czystość została ustalona na bardziej ambitnym poziomie niż poziom wymagany na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2003/2003, szacuje się, że taka większa czystość jest możliwa do osiągnięcia w oparciu o istniejące praktyki. |
(6) | Ponadto należy sprecyzować, że materiały o wysokiej czystości są odzyskiwane z odpadów w wyniku dwóch rodzajów procesów: procesów izolujących sole lub inne pierwiastki za pomocą (kombinacji) zaawansowanych metod oczyszczania, takich jak krystalizacja, odwirowanie lub ekstrakcja w układzie ciecz-ciecz, często stosowanych w przemyśle (petro)chemicznym; oraz procesów oczyszczania lub kontroli emisji gazów mających na celu usuwanie składników pokarmowych z gazów odlotowych. |
(7) | W związku z tym na podstawie sprawozdania z oceny JRC należy ograniczyć zawartość niektórych zanieczyszczeń i patogenów, które są charakterystyczne dla tych materiałów, lub zawartość węgla organicznego. Takie kryteria powinny mieć zastosowanie obok kryteriów bezpieczeństwa określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1009 dla odpowiedniej kategorii funkcji produktów i nie naruszając przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 (5). |
(8) | W związku z tym należy ustanowić dodatkowe wartości dopuszczalne dla zanieczyszczeń w postaci całkowitego chromu i talu. Niektóre z materiałów o wysokiej czystości mogą zawierać takie zanieczyszczenia z uwagi na rodzaj materiałów wsadowych i procesów, z których są one uzyskiwane. Proponowane wartości dopuszczalne dla tych zanieczyszczeń powinny zapewniać, aby stosowanie produktów nawozowych UE zawierających materiały o wysokiej czystości z takimi zanieczyszczeniami nie prowadziło do akumulacji tych zanieczyszczeń w glebie. Ponadto należy wprowadzić wymogi dotyczące zawartości patogenów w odniesieniu do wszystkich produktów nawozowych UE zawierających materiały o wysokiej czystości lub składających się z nich ze względu na dużą różnorodność procesów, z których można je uzyskać, i strumieni odpadów dozwolonych jako materiały wsadowe. Wartości dopuszczalne zarówno dla zanieczyszczeń, jak i patogenów, należy określić jako stężenie w produkcie końcowym, podobnie do wymogów określonych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1009. Jest to uzasadnione faktem, że kryteria bezpieczeństwa wprowadzone w odpowiedzi na szczególne zidentyfikowane zagrożenia dotyczą co do zasady produktu końcowego, a nie materiału składowego. Powinno to również ułatwić nadzór rynku takich produktów, ponieważ badania przeprowadza się wyłącznie na produkcie końcowym. |
(9) | Ponadto należy ustanowić dodatkowe kryteria bezpieczeństwa, aby ograniczyć zawartość 16 wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA16) (6) i polichlorowanych dibenzodioksyn i dibenzofuranów (PCDD/PCDF) (7). W rozporządzeniu (UE) 2019/1021 ustanowiono redukcje uwalniania WWA16 i PCDD/PCDF jako substancji produkowanych w sposób niezamierzony w trakcie procesów produkcyjnych, ale nie wprowadzono wartości dopuszczalnej dla takich przypadków. Biorąc pod uwagę wysokie ryzyko związane z obecnością takich zanieczyszczeń w produktach nawozowych, uznaje się za właściwe wprowadzenie bardziej rygorystycznych wymogów niż wymogi określone w tym rozporządzeniu. Takie wartości dopuszczalne należy ustanowić na poziomie materiału składowego, a nie jako stężenie w produkcie końcowym, aby zapewnić spójność z rozporządzeniem (UE) 2019/1021. |
(10) | Te wartości dopuszczalne mogą nie być istotne dla wszystkich materiałów o wysokiej czystości, które mają zostać włączone jako nowa kategoria materiałów składowych. W związku z tym producenci powinni mieć możliwość domniemania zgodności produktu nawozowego z danym wymogiem bez weryfikacji, np. w formie badań, w każdym przypadku, gdy zgodność z tym wymogiem wynika w sposób oczywisty i bezsprzeczny z charakteru lub procesu odzysku odpowiedniego materiału o wysokiej czystości lub procesu produkcji produktu nawozowego UE. |
(11) | Jako dodatkowy środek bezpieczeństwa materiały o wysokiej czystości powinny być rejestrowane na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (8) zgodnie ze szczegółowymi warunkami już określonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/1009 w odniesieniu do substancji chemicznych należących do innych kategorii materiałów składowych. Powinno to zapewnić uwzględnienie przez producentów stosowania jako produkt nawozowy na etapie przeprowadzania oceny ryzyka na podstawie tego rozporządzenia oraz rejestrowanie również materiałów o niskiej wielkości obrotu. |
(12) | Ponadto niektóre materiały o wysokiej czystości mogą być dostępne na rynkach lokalnych w ilościach przekraczających popyt. Aby zapewnić popyt rynkowy na materiały o wysokiej czystości oraz aby ich długoterminowe przechowywanie w nieoptymalnych warunkach nie prowadziło do niekorzystnego wpływu na środowisko, należy ograniczyć okres, w którym można je stosować jako materiały składowe produktów nawozowych UE po ich wytworzeniu. Producenci powinni być zobowiązani do podpisania deklaracji zgodności UE dla zawierającego wspomniany materiał produktu nawozowego UE w tym okresie. |
(13) | W związku z powyższym Komisja stwierdza, że materiały o wysokiej czystości, jeżeli są odzyskiwane zgodnie z zasadami odzysku zaproponowanymi w sprawozdaniu z oceny JRC, zapewniają efektywność agronomiczną w rozumieniu art. 42 ust. 1 akapit pierwszy lit. b) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) 2019/1009. Ponadto spełniają one kryteria określone w art. 6 dyrektywy 2008/98/WE. Co więcej, jeżeli są one zgodne z innymi wymogami określonymi ogólnie w rozporządzeniu (UE) 2019/1009, a w szczególności w załączniku I do tego rozporządzenia, nie będą one stanowić zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt ani roślin, dla bezpieczeństwa ani dla środowiska w rozumieniu art. 42 ust. 1 akapit pierwszy lit. b) ppkt (i) rozporządzenia (UE) 2019/1009. Takie materiały byłyby również użyteczne, ponieważ zastąpiłyby inne surowce wykorzystywane do produkcji produktów nawozowych UE. W związku z tym odzyskane materiały o wysokiej czystości należy włączyć do załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/1009. |
(14) | Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że materiały o wysokiej czystości można uznać za odzyskane odpady w rozumieniu dyrektywy 2008/98/WE, należy je wyłączyć z kategorii materiałów składowych 1 i 11 w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/1009 na podstawie art. 42 ust. 1 akapit trzeci tego rozporządzenia. |
(15) | Niektóre z materiałów o wysokiej czystości mogą zawierać selen, który może być toksyczny, jeżeli występuje w wysokim stężeniu. Niektóre mogą również zawierać chlorek, co może budzić obawy co do zasolenia gleby. Ilekroć substancje te występują w stężeniach przekraczających określony poziom, ich zawartość powinna być wskazana na etykiecie, tak aby użytkownicy produktu nawozowego byli należycie poinformowani. Należy odpowiednio zmienić załącznik III do rozporządzenia (UE) 2019/1009. |
(16) | Ważne jest zapewnienie, aby w przypadku gdy produkty nawozowe zawierają materiały o wysokiej czystości, podlegały one odpowiedniej procedurze oceny zgodności, w tym systemowi jakości ocenionemu i zatwierdzonemu przez jednostkę notyfikowaną. Należy zatem zmienić załącznik IV do rozporządzenia (UE) 2019/1009, aby zapewnić ocenę zgodności odpowiednią dla takich produktów nawozowych. |
(17) | Biorąc pod uwagę, że wymogi określone w załącznikach II i III do rozporządzenia (UE) 2019/1009 oraz procedury oceny zgodności określone w załączniku IV do tego rozporządzenia mają być stosowane od dnia 16 lipca 2022 r., należy odroczyć do tego samego dnia stosowanie niniejszego rozporządzenia, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (UE) 2019/1009 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia; |
2) | w załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia; |
3) | w załączniku IV wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 16 lipca 2022 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 marca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 170 z 25.6.2019, s. 1.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
(3) Huygens D., Saveyn H.G.M., Technical proposals for by-products and high purity materials as component materials for EU Fertilising Products, JRC128459, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2022.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. w sprawie nawozów (Dz.U. L 304 z 21.11.2003, s. 1).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 45).
(6) Suma naftalenu, acenaftylenu, acenaftenu, fluorenu, fenantrenu, antracenu, fluorantenu, pirenu, benzo[a]antracenu, chryzenu, benzo[b]fluorantenu, benzo[k]fluorantenu, benzo[a]pirenu, indeno[1,2,3-c,d]pirenu, dibenzo[a,h]antracenu oraz benzo[g,h,i]perylenu.
(7) Suma 2,3,7,8-TCDD, 1,2,3,7,8-PeCDD; 1,2,3,4,7,8-HxCDD; 1,2,3,6,7,8-HxCDD; 1,2,3,7,8,9-HxCDD; 1,2,3,4,6,7,8-HpCDD; OCDD; 2,3,7,8-TCDF; 1,2,3,7,8-PeCDF; 2,3,4,7,8-PeCDF; 1,2,3,4,7,8-HxCDF; 1,2,3,6,7,8-HxCDF; 1,2,3,7,8,9-HxCDF; 2,3,4,6,7,8-HxCDF; 1,2,3,4,6,7,8-HpCDF; 1,2,3,4,7,8,9-HpCDF; oraz OCDF.
(8) Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
ZAŁĄCZNIK I
W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/1009 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w części I dodaje się punkt w brzmieniu: "CMC 15: Odzyskane materiały o wysokiej czystości"; |
2) | w części II wprowadza się następujące zmiany:
|
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1).
(2) Dyrektywa Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotycząca oczyszczania ścieków komunalnych (Dz.U. L 135 z 30.5.1991, s. 40).
(3) Dyrektywa Rady 86/278/EWG z dnia 12 czerwca 1986 r. w sprawie ochrony środowiska, w szczególności gleby, w przypadku wykorzystywania osadów ściekowych w rolnictwie (Dz.U. L 181 z 4.7.1986, s. 6).
(4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17).
(5) Suma naftalenu, acenaftylenu, acenaftenu, fluorenu, fenantrenu, antracenu, fluorantenu, pirenu, benzo[a]antracenu, chryzenu, benzo[b]fluorantenu, benzo[k]fluorantenu, benzo[a]pirenu, indeno[1,2,3-cd]pirenu, dibenzo[a,h]antracenu oraz benzo[g,h,i]perylenu.
(6) van den Berg M., L.S. Birnbaum, M. Denison, M. De Vito, W. Farland, et al. (2006) The 2005 World Health Organization Re-evaluation of Human and Mammalian Toxic Equivalency Factors for Dioxins and Dioxin-like Compounds (Ponowna ocena współczynników równoważnych toksyczności dla ludzi i ssaków w odniesieniu do dioksyn i związków dioksynopodobnych, przeprowadzona w 2005 r. przez Światową Organizację Zdrowia). Toxicological sciences: an official journal of the Society of Toxicology (Nauki toksykologiczne: Dziennik urzędowy Society of Toxicology) 93:223-241. doi:10.1093/toxsci/kfl055.
(7) suma 2,3,7,8-TCDD, 1,2,3,7,8-PeCDD; 1,2,3,4,7,8-HxCDD; 1,2,3,6,7,8-HxCDD; 1,2,3,7,8,9-HxCDD; 1,2,3,4,6,7,8-HpCDD; OCDD; 2,3,7,8-TCDF; 1,2,3,7,8-PeCDF; 2,3,4,7,8-PeCDF; 1,2,3,4,7,8-HxCDF; 1,2,3,6,7,8-HxCDF; 1,2,3,7,8,9-HxCDF; 2,3,4,6,7,8-HxCDF; 1,2,3,4,6,7,8-HpCDF; 1,2,3,4,7,8,9-HpCDF; oraz OCDF."."
ZAŁĄCZNIK II
W części I załącznika III do rozporządzenia (UE) 2019/1009 dodaje się pkt 7b w brzmieniu:
"7b. | Jeżeli produkt nawozowy UE zawiera materiały o wysokiej czystości, o których mowa w załączniku II część II CMC 15, lub składa się z takich materiałów, oraz:
|
Jeżeli wskazano zawartość selenu lub chlorku zgodnie z lit. a) i b), jest ona wyraźnie oddzielona od deklarowanej zawartości składników pokarmowych i może być wyrażona jako zakres wartości.
Jeżeli fakt, że taki produkt nawozowy UE zawiera selen lub chlorek poniżej wartości dopuszczalnych określonych w lit. a) i b), w sposób pewny i niepodważalny wynika z charakteru lub operacji odzysku materiału o wysokiej czystości lub procesu produkcji produktu nawozowego UE zawierającego taki materiał, stosownie do przypadku, etykieta może nie zawierać żadnych informacji na temat tych parametrów, bez weryfikacji (takiej jak badanie), na odpowiedzialność producenta.".
ZAŁĄCZNIK III
W części II załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2019/1009 moduł D1 (Zapewnienie jakości procesu produkcji) wprowadza się następujące zmiany:
1) | pkt 2.2 lit. d) otrzymuje brzmienie:
|
2) | w pkt 5.1.1.1 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:
|
3) | pkt 5.1.2.1 otrzymuje brzmienie:
|
4) | w pkt 5.1.3.1 wprowadza się następujące zmiany:
|
5) | w pkt 5.1.4.1 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:
|
6) | w pkt 5.1.5.1 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:
|
7) | w pkt 6.3.2 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00