Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 93 str. 193
Wersja aktualna od 2022-03-22
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 93 str. 193
Wersja aktualna od 2022-03-22
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/461

z dnia 15 marca 2022 r.

zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności rescEU w zakresie transportu i logistyki

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 1685)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (1), w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Decyzja nr 1313/2013/UE określa ramy prawne rescEU - rezerwy zdolności na szczeblu unijnym, stworzonej w celu zapewnienia pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w ramach europejskiej puli ochrony ludności nie wystarczają do skutecznego reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.

(2)

Unijny Mechanizm Ochrony Ludności ("unijny mechanizm") wzmocniono niedawno rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/836 (2) zmieniającym decyzję nr 1313/2013/UE. Poprawka ma pomóc przezwyciężyć ograniczenia unijnego mechanizmu, które ujawniono w czasie pandemii COVID-19, oraz lepiej wspierać państwa członkowskie, gdy staną one równocześnie w obliczu tych samych lub różnych sytuacji kryzysowych lub klęsk, lub katastrof.

(3)

Działania transportowe i logistyczne uznano za wyzwanie przy okazji wielu operacji reagowania w ramach unijnego mechanizmu, które przeprowadzono w ostatnich latach. Potrzeba większej strategicznej skuteczności w tym obszarze stała się ostatnio oczywista podczas wybuchu i początkowych etapów pandemii COVID-19, w szczególności jeśli chodzi o transport środków medycznych, personelu medycznego i pacjentów. Uznano, że brak wystarczających zasobów transportowych i logistycznych jest główną przeszkodą utrudniającą państwom członkowskim udzielanie lub otrzymywanie pomocy.

(4)

Na podstawie art. 12 ust. 2 decyzji 1313/2013/UE transport i logistykę określono w związku z tym jako obszar priorytetowy dla rozwoju zdolności rescEU, obok gaszenia pożarów lasów z powietrza, pilnej pomocy medycznej oraz incydentów chemicznych, biologicznych, radiacyjnych i jądrowych ("CBRJ").

(5)

Główne zadania zdolności w zakresie transportu i logistyki w ramach rescEU powinny polegać na świadczeniu usług transportowych i logistycznych obejmujących osoby (w tym pacjentów lub zespoły zaangażowane w operacje reagowania), materiał lub sprzęt, lub kombinacji takich usług.

(6)

W wyniku konsultacji z państwami członkowskimi stwierdzono, że zdolności w zakresie transportu i logistyki - obok już określonych zdolności rescEU w zakresie działań z powietrza - mogą być wielofunkcyjne.

(7)

Zgodnie z art. 12 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE wymogi jakościowe dotyczące zdolności reagowania stanowiących część zdolności rescEU należy określić w porozumieniu z państwami członkowskimi.

(8)

W celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach należy ustanowić zdolności w zakresie transportu i logistyki, zgodnie z kategoriami określonymi w art. 3d decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 (3). i po konsultacji z państwami członkowskimi.

(9)

Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.

(10)

Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

W decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 wprowadza się następujące zmiany:

1)

w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:

a)

w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:

(i)

tiret szóste otrzymuje brzmienie:

"-

zdolności w zakresie zapewniania schronienia,";

(ii)

dodaje się tiret siódme w brzmieniu:

"-

zdolności w zakresie transportu i logistyki.";

b)

w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:

(i)

lit. i) otrzymuje brzmienie:

"i)

zdolności w zakresie zapewniania tymczasowego schronienia;";

(ii)

dodaje się lit. j) w brzmieniu:

"j)

zdolności w zakresie transportu i logistyki.";

Artykuł 2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 marca 2022 r.

W imieniu Komisji

Janez LENARČIČ

Członek Komisji


(1) Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924.

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/836 z dnia 20 maja 2021 r. zmieniające decyzję nr 1313/2013/UE w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (Dz.U. L 185 z 26.5.2021, s. 1).

(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/570 z dnia 8 kwietnia 2019 r. ustanawiająca zasady wdrażania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU i zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/762/UE (Dz.U. L 99 z 10.4.2019, s. 41).


ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 dodaje się sekcję 10 w brzmieniu:

"10.

Zdolności w zakresie transportu i logistyki

Zadania

-

Świadczenie usług transportowych i logistycznych obejmujących osoby, w tym pacjentów lub zespoły zaangażowane w operacje reagowania, materiał lub sprzęt, lub kombinacji tych usług.

-

Można włączyć zadania opisane w sekcjach 1, 2, 3 i 4.

Zdolności

-

W przypadku samolotów - zdolność do transportowania co najmniej 35 osób lub do transportowania co najmniej 7 ton materiału, lub obu tych kategorii.

-

Zdolność do prowadzenia operacji w dzień i w nocy.

-

Zdolność do zapewnienia odpowiednich funkcji wsparcia logistycznego (takich jak załadunek/rozładunek materiału).

-

Zdolność, w razie potrzeby, do wykonywania zadań w trudnych warunkach operacyjnych (1).

-

Zdolność do wykonywania, w razie potrzeby, transportu i obsługi logistycznej towarów specjalnych (2) zgodnie z odpowiednimi normami międzynarodowymi.

Główne elementy

-

Załoga dostosowana do wykonywanych zadań oraz ram czasowych operacji.

-

Personel techniczny odpowiednio wyposażony i przeszkolony do wykonywania poszczególnych zadań określonych powyżej.

-

Odpowiedni sprzęt komunikacyjny (umożliwiający łączność powietrze-powietrze i powietrze-ziemia do celów zdolności działań z powietrza).

-

Zintegrowany moduł do operacji logistycznych, takich jak operacje załadunku/rozładunku.

Samowystarczalność

-

Przechowywanie i konserwacja poszczególnych elementów wyposażenia i sprzętu będących częścią zdolności.

-

Sprzęt do komunikowania się z odpowiednimi partnerami, mianowicie tymi, którzy są odpowiedzialni za koordynację na miejscu zdarzenia.

Uruchamianie operacji

-

Zdolność do wyruszenia do akcji nie później niż 12 godz. po zaakceptowaniu propozycji.

-

W przypadku samolotów - zdolność do wykonania lotu o długości co najmniej 2 000 mil morskich (3 700 km) z 5 tonami ładunku użytkowego bez uzupełniania paliwa.


(1) Jeżeli chodzi o zdolności działań z powietrza, warunki takie mogą zachodzić, gdy drogi startowe lub lądowania nie są dostępne albo są krótkie lub uszkodzone.

(2) Takich jak np. towary niebezpieczne, środki medyczne i logistyka łańcucha chłodniczego w celu transportu szczepionek."

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00