ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/44
z dnia 13 stycznia 2022 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 w odniesieniu do kryteriów ustalania poziomu korekt finansowych i stosowania stawek zryczałtowanych związanych z poważnym naruszeniem przepisów wspólnej polityki rybołówstwa
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 (1), w szczególności jego art. 45 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Realizacja celów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 (2) nie powinna być zagrożona przez państwa członkowskie naruszające przepisy WPRyb. Zgodnie z art. 41 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 pomoc finansowa z Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury (EFMRA) jest uzależniona od przestrzegania przez państwa członkowskie przepisów WPRyb. Naruszenie przez państwa członkowskie przepisów WPRyb może spowodować przerwanie lub zawieszenie płatności lub zastosowanie korekt finansowych unijnej pomocy finansowej w ramach WPRyb. |
(2) | W art. 104 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 (3) określono przypadki, w których Komisja stosuje korekty finansowe. Ponadto w art. 104 ust. 5 wspomnianego rozporządzenia przewidziano, że w przepisach dotyczących poszczególnych funduszy dla EFMRA można określić szczególne podstawy korekt finansowych związanych z naruszeniem przepisów mających zastosowanie w ramach wspólnej polityki rybołówstwa. |
(3) | W celu ochrony interesów finansowych Unii i jej podatników Komisja może stosować korekty finansowe poprzez anulowanie całości lub części wkładu unijnego na program operacyjny na podstawie art. 45 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1139. |
(4) | Zgodnie z art. 45 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/1139, jeżeli nie jest możliwe dokładne określenie kwoty wydatków związanych z poważnym naruszeniem przez państwo członkowskie przepisów WPRyb, stosuje się stawkę zryczałtowaną korekty finansowej. |
(5) | W art. 45 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1139 uprawniono Komisję do przyjmowania aktów wykonawczych określających kryteria ustalania poziomu korekt finansowych, które mają być zastosowane, oraz kryteria stosowania stawek zryczałtowanych korekt finansowych. Art. 45 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1139 zawiera wykaz przypadków, w których Komisja może objąć całość lub część wkładu unijnego na program korektami finansowymi. W przypadkach objętych art. 45 ust. 1 lit. a) ilościowe określenie finansowego wpływu naruszenia przepisów przez beneficjenta opiera się na umowie finansowej między beneficjentem a właściwymi organami krajowymi odpowiedzialnymi za realizację programu w ramach EFMRA. W związku z tym zastosowanie stawek zryczałtowanych korekt finansowych może dotyczyć wyłącznie przypadków, o których mowa w art. 45 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/1139. |
(6) | Konieczne jest zatem przyjęcie kryteriów ustalania poziomu korekt finansowych, które mają być stosowane, oraz kryteriów stosowania stawek zryczałtowanych korekt finansowych. Zapewni to pewność prawa i równe traktowanie państw członkowskich wdrażających programy w ramach EFMRA, a także przejrzystość i proporcjonalność stawek zryczałtowanych korekt finansowych. |
(7) | Poziom korekty finansowej musi być proporcjonalny do charakteru, wagi, częstotliwości i czasu trwania poważnego naruszenia przez państwo członkowskie przepisów WPRyb. |
(8) | Należy przewidzieć progresywny system stawek zryczałtowanych, który umożliwi właściwe stosowanie zasady proporcjonalności. |
(9) | Biorąc pod uwagę, jak ważne jest zapewnienie jednolitego i równego traktowania państw członkowskich od początku okresu programowania, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. |
(10) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie określa kryteria ustalania poziomów korekty finansowej, które należy stosować w przypadku poważnego naruszenia przepisów WPRyb, oraz kryteria stosowania stawek zryczałtowanych, o których mowa w art. 45 rozporządzenia (UE) 2021/1139.
Artykuł 2
Kryteria ustalania poziomów korekt finansowych
Poziomy korekt finansowych, o których mowa w art. 45 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/1139, ustala się na podstawie następujących kryteriów:
a) | znaczenie potencjalnych szkód dla żywych zasobów morza wynikających z naruszenia przepisów WPRyb; |
b) | częstotliwość występowania przypadków naruszenia; |
c) | czas trwania naruszenia; |
d) | działania naprawcze podjęte przez dane państwo członkowskie. |
Artykuł 3
Kryteria stosowania stawek zryczałtowanych
1. Stawki zryczałtowane korekt finansowych, o których mowa w art. 45 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/1139, wynoszą odpowiednio 2 %, 5 %, 10 %, 25 %, 50 % lub 100 % wkładu Unii przydzielonego na odpowiednie cele szczegółowe EFMRA lub na odpowiednią ich część, w ramach programu operacyjnego danego państwa członkowskiego.
2. Przedział zastosowania stawek zryczałtowanych w indywidualnych przypadkach naruszenia przepisów WPRyb określono w załączniku. Stawka, jaką należy zastosować, zostanie ustalona zgodnie z kryteriami określonymi w art. 2.
3. W przypadku gdy zgodnie z art. 45 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/1139 Komisja przyjmie akt wykonawczy dokonujący korekt finansowych w ramach tego samego celu szczegółowego EFMRA w odniesieniu do kilku przypadków poważnego naruszenia stwierdzonych zgodnie z art. 43 ust. 4 tego rozporządzenia, stawek zryczałtowanych nie kumuluje się, a korektę finansową ustala się w najwyższym zakresie mającym zastosowanie do tych przypadków, jak określono w załączniku.
4. Jeśli po dokonaniu korekty finansowej przez Komisję w określonym przypadku naruszenia przepisów WPRyb dane państwo członkowskie nie podejmie odpowiednich działań naprawczych, stawka zryczałtowana może zostać podwyższona do następnego poziomu w przedziale mającym zastosowanie w odniesieniu do danego przypadku naruszenia przepisów WPRyb określonego w załączniku.
5. Oprócz przypadków wyraźnie określonych w załączniku, stawka zryczałtowana w wysokości 100 % wkładu Unii przydzielonego na odpowiednie cele szczegółowe EFMRA lub na ich odpowiednią część w ramach programu operacyjnego danego państwa członkowskiego może zostać zastosowana, jeżeli:
a) | naruszenie przepisów WPRyb jest na tyle poważne, częste lub rozpowszechnione, że powoduje całkowitą niewydolność danego systemu i zagraża legalności działań państwa członkowskiego lub prawidłowości finansowania WPRyb; lub |
b) | istnieją dowody umyślnego zaniedbania ze strony państwa członkowskiego w odniesieniu do przyjmowania środków mających na celu naprawę naruszenia przepisów WPRyb. |
Artykuł 4
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 247 z 13.7.2021, s. 1.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
ZAŁĄCZNIK
PRZYPADKI NARUSZENIA PRZEPISÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1 (1)
Przypadki naruszenia przepisów | Przedział stawek zryczałtowanych | |
Kategoria 1: Niedopełnienie obowiązku zapewnienia przestrzegania uprawnień do połowów przyznanych państwom członkowskim na podstawie art. 16-17 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 | ||
1.1 | Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących licencji połowowej i upoważnienia do połowów | 10-50 % |
1.2 | Brak monitorowania wykorzystania uprawnień do połowów, w szczególności poprzez nierejestrowanie wszystkich danych zarejestrowanych w dzienniku połowowym, deklaracjach przeładunkowych, deklaracjach wyładunkowych, dokumentach sprzedaży lub deklaracjach przejęcia lub brak monitorowania nakładu połowowego, a także brak zapewnienia, by dane te były dokładne, pełne i złożone w terminie | 10-50 % |
1.3 | Brak powiadomienia Komisji o zagregowanych danych dotyczących wyładowanych połowów i nakładu połowowego | 10-50 % |
1.4 | Niezamknięcie łowisk w przypadku wyczerpania kwot, w tym w ramach umów o partnerstwie w sprawie zrównoważonych połowów i regionalnych organizacji ds. rybołówstwa (RFMO), lub po wyczerpaniu nakładu połowowego | 10-50 % |
Kategoria 2: Nieprzestrzeganie środków ochrony lub brak ochrony wrażliwych gatunków i siedlisk w celu osiągnięcia zrównoważonej środowiskowo działalności połowowej i w zakresie akwakultury w perspektywie długoterminowej, jak określono w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 | ||
2.1 | Niezapewnienie szczegółowej i dokładnej dokumentacji wszystkich rejsów połowowych oraz odpowiednich zdolności i środków w celu monitorowania zgodności z obowiązkiem wyładunku zgodnie z zasadą wydajności i proporcjonalności | 10-50 % |
2.2 | Brak wdrożenia zakazu połowów, zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku gatunków ryb lub skorupiaków, o których mowa w załączniku IV do dyrektywy 92/43/EWG (z wyjątkiem przypadku przyznania odstępstw zgodnie z art. 16 tej dyrektywy) | 10-50 % |
2.3 | Brak wdrożenia zakazu połowów, zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku ssaków morskich lub gadów morskich, o których mowa w załącznikach II i IV do dyrektywy 92/43/EWG, i gatunków ptaków morskich objętych dyrektywą 2009/147/WE | 10-50 % |
2.4 | Brak gromadzenia danych naukowych na temat przypadkowych połowów gatunków wrażliwych i niektórych gatunków ptaków morskich | 10-50 % |
2.5 | W stosownych przypadkach, zgodnie z najlepszym dostępnym doradztwem naukowym, brak monitorowania i oceny skuteczności wdrożonych środków łagodzących | 10-50 % |
2.6 | Brak zakazu rozmieszczania narzędzi połowowych określonych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/1241 w sprawie środków technicznych w celu ochrony siedlisk wrażliwych | 10-50 % |
2.7 | Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących badań naukowych | 10-50 % |
2.8 | Nieustanowienie i niewdrożenie planów gospodarowania zasobami węgorza | 2-25 % |
2.9 | Nieprzestrzeganie środków ochrony dotyczących węgorza (w stosownych przypadkach zmniejszenie nakładu połowowego i osiągnięcie celów) | 2-25 % |
2.10 | Niedostarczenie Komisji sprawozdania na temat monitorowania, skuteczności i efektów zastosowania środków ochrony dotyczących węgorza | 2-25 % |
2.11 | Nieprzedłożenie Komisji rocznego sprawozdania z wdrażania przepisów dotyczących obcinania płetw rekinom | 2-25 % |
Kategoria 3: Niedopełnienie obowiązków w zakresie stosunków zewnętrznych dotyczących połowów zgodnie ze międzynarodowymi zobowiązaniami oraz celami i zasadami polityki określonymi w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 | ||
3.1 | Niezapewnienie, aby unijne statki rybackie pływające pod banderą państwa członkowskiego i prowadzące działalność poza wodami Unii były odpowiednio przygotowane, aby przekazać szczegółową i dokładną dokumentację całej działalności połowowej i przetwórczej | 10-50 % |
3.2 | Niezapewnienie, aby unijne statki rybackie poza wodami Unii otrzymywały upoważnienia zgodnie z odpowiednimi przepisami rozporządzenia (UE) 2017/2403 w sprawie zrównoważonego zarządzania zewnętrznymi flotami rybackimi | 10-50 % |
Kategoria 4: Niezapewnienie równowagi między zdolnością połowową floty a zasobami naturalnymi, zgodnie z wymogami art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 | ||
4.1 | Niewdrożenie środków mających na celu dostosowanie zdolności połowowej floty do uprawnień do połowów z uwzględnieniem tendencji i najlepszych opinii naukowych w celu osiągnięcia stabilnej i trwałej równowagi między nimi | 10-50 % |
4.2 | Niesporządzenie oddzielnych ocen dla flot w regionach najbardziej oddalonych oraz dla statków prowadzących działalność wyłącznie poza wodami Unii | 10-50 % |
4.3 | Niezapewnienie, aby każde wycofanie z floty wsparte pomocą publiczną było poprzedzone cofnięciem odpowiedniej licencji połowowej i odpowiednich upoważnień do połowów oraz aby wycofana zdolność połowowa nie została zastąpiona | 10-50 % |
4.4 | Niezapewnienie przestrzegania limitu zdolności połowowej określonego w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie WPRyb | 10-50 % |
4.5 | Brak wdrożenia systemu wprowadzania/wycofywania w taki sposób, aby wprowadzenie do floty nowej zdolności bez korzystania z pomocy publicznej było równoważone uprzednim obniżeniem zdolności o co najmniej tę samą wielkość bez korzystania z pomocy publicznej | 10-50 % |
4.6 | Nieprzekazanie Komisji informacji, które należy zapisać w unijnym rejestrze floty rybackiej, jak określono w art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w sprawie WPRyb oraz w rozporządzeniu wykonawczym Komisji w sprawie unijnego rejestru floty rybackiej | 10-50 % |
4.7 | Brak kontroli i monitorowania zdolności połowowej i mocy silników statków rybackich | 10-50 % |
Kategoria 5: Brak wkładu w realizację celu WPRyb polegającego na gromadzeniu danych naukowych określonego w art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 | ||
5.1 | Brak gromadzenia danych biologicznych, środowiskowych, technicznych i społeczno-gospodarczych oraz zarządzania nimi | 10-50 % |
5.2 | Brak koordynacji działań związanych z gromadzeniem danych z innymi państwami członkowskimi w tym samym regionie | 2-25 % |
5.3 | Niezapewnienie właściwej realizacji zadań korespondentów krajowych | 2-5 % |
5.4 | Nieprzedłożenie rocznego sprawozdania z realizacji krajowych planów prac w zakresie gromadzenia danych w sektorze rybołówstwa i akwakultury | 2-10 % |
5.5 | Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących wykorzystywania danych | 2-25 % |
Kategoria 6: Brak skutecznego systemu kontroli w celu zapewnienia zgodności z przepisami WPRyb zgodnie z art. 36 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 | ||
6.1 | Brak kontroli działalności prowadzonej przez dowolną osobę fizyczną lub prawną w ramach wspólnej polityki rybołówstwa na swoim terytorium oraz na wodach połowowych podlegających zwierzchnictwu lub jurysdykcji danego państwa członkowskiego | 10-50 % |
6.2 | Brak kontroli dostępu do wód i zasobów oraz działalności poza wodami Unii prowadzonej przez unijne statki rybackie pływające pod ich banderą | 10-50 % |
6.3 | Nieprzyjęcie odpowiednich środków i nieprzydzielenie wystarczających zasobów finansowych, ludzkich i technicznych na potrzeby kontroli, inspekcji i egzekwowania przepisów | 10-50 % |
6.4 | Niedopełnienie obowiązku zapewnienia, aby kontrola, inspekcje i egzekwowanie przepisów były przeprowadzane w sposób niedyskryminacyjny w odniesieniu do sektorów, statków lub osób, a także na podstawie zarządzania ryzykiem | 10-50 % |
6.5 | Niezapewnienie zgodności z przepisami dotyczącymi krajowych programów kontroli oraz programów kontroli i inspekcji ustanowionych przez Komisję | 10-50 % |
6.6 | Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu, identyfikowalności, pierwszej sprzedaży i ważenia produktów rybołówstwa i akwakultury | 10-50 % |
6.7 | Niewdrożenie środków przyjętych przez Komisję w celu zapewnienia przestrzegania przez państwa członkowskie celów WPRyb w odniesieniu do planów działania ustanowionych w następstwie weryfikacji lub niezależnych inspekcji, obejmujących zamykanie łowisk, weryfikację, sprawozdania z niezależnej inspekcji i audytu, odliczanie i przenoszenie kwot oraz nakładu połowowego, a także środki nadzwyczajne | 10-50 % |
6.8 | Niespełnienie wymogów dotyczących analizy, walidacji, dostępu, wymiany danych i informacji | 2-25 % |
Kategoria 7: Brak skutecznego systemu inspekcji i egzekwowania zgodnie z art. 36 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 | ||
7.1 | Nieprowadzenie skutecznego nadzoru i inspekcji | 10-50 % |
7.2 | Brak współpracy z Komisją w celu ułatwienia realizacji zadań urzędników Komisji podczas ich misji weryfikacji, niezależnych inspekcji i audytów | 2-50 % |
7.3 | Brak określenia kryteriów oceny wagi naruszenia przepisów WPRyb | 10-50 % |
7.4 | Niezapewnienie systematycznego przyjmowania odpowiednich środków oraz skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar i kar dodatkowych za naruszanie przepisów WPRyb | 10-50 % |
7.5 | Niestosowanie systemu punktów za poważne naruszenia przepisów w odniesieniu do właścicieli licencji połowowych oraz kapitanów | 10-50 % |
7.6 | Brak zarządzania krajowym rejestrem naruszeń przepisów | 10-50 % |
Kategoria 8: Niezwalczanie nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów (połowów NNN), jak przewidziano w art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 | ||
8.1 | Niewprowadzenie środków mających na celu zapobieganie połowom NNN, ich powstrzymywanie i eliminowanie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1005/2008 | 5-50 % |
8.2 | Nieprzeprowadzenie weryfikacji związanych z systemem świadectw połowowych | 10-50 % |
8.3 | Nieprzestrzeganie zasad dotyczących zatwierdzonych podmiotów gospodarczych (AEOP) | 10-50 % |
Kategoria 9: Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury ustanowionych w celu przyczynienia się do osiągnięcia celów WPRyb określonych w art. 35 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 | ||
9.1 | Niespełnienie kryteriów uznawania organizacji producentów i organizacji międzybranżowych | 10-50 % |
9.2 | Nieprzeprowadzenie wymaganych kontroli uznanych organizacji zbiorowych | 10-50 % |
(1) Wykaz wymienionych poniżej przypadków jest taki sam jak w rozporządzeniu wykonawczym Komisji w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury w odniesieniu do przypadków naruszenia oraz przypadków poważnego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, które to przypadki mogą spowodować przerwanie biegu terminu płatności lub zawieszenie płatności w ramach tego funduszu, jeżeli dostępne jest odniesienie do odpowiedniej podstawy prawnej.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00