Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-01-04
Wersja aktualna od 2022-01-04
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/2225
z dnia 16 listopada 2021 r.
określające szczegóły mechanizmów i procedur automatycznej kontroli jakości danych, wspólnych wskaźników jakości danych oraz minimalnych norm jakości przechowywania danych, zgodnie z art. 37 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie ustanowienia ram interoperacyjności systemów informacyjnych UE w obszarze granic i polityki wizowej oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1726, (UE) 2018/1861 oraz decyzje Rady 2004/512/WE i 2008/633/WSiSW (1), w szczególności jego art. 37 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzenie (UE) 2019/817 wraz z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/818 (2) ustanawia ramy mające zapewnić interoperacyjność systemów informacyjnych UE w obszarze granic, polityki wizowej, współpracy policyjnej i sądowej oraz azylu i migracji. |
(2) | Aby poprawić jakość danych i zharmonizować wymogi dotyczące jakości, należy określić szczegóły mechanizmów i procedur automatycznej kontroli jakości danych, wspólnych wskaźników jakości danych oraz minimalnych norm jakości danych wprowadzanych do podstawowych systemów informacyjnych UE, wspólnego systemu porównywania danych biometrycznych i wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację, oraz przechowywanych w tych systemach. |
(3) | Środki te powinny być wdrażane i poddawane ocenie przez Agencję Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), z uwzględnieniem przepisów szczegółowych ustanowionych dla każdego systemu informacyjnego UE i elementu interoperacyjności. Aby eu-LISA mogła wykonywać te zadania, powinni jej doradzać eksperci z Komisji, państw członkowskich i agencji unijnych korzystających z systemów informacyjnych UE i elementów interoperacyjności. |
(4) | Mechanizmy i procedury kontroli jakości danych powinny umożliwiać stwierdzenie zgodności danych wejściowych z regułami blokującymi i regułami miękkimi mającymi zastosowanie do podstawowych systemów informacyjnych UE, wspólnego systemu porównywania danych biometrycznych i wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację. eu-LISA powinna być odpowiedzialna za zadbanie o to, by zasady dotyczące jakości danych pozostawały adekwatne do osiągnięcia celów, jakim mają służyć systemy informacyjne UE i elementy interoperacyjności. |
(5) | W odniesieniu do każdego wskaźnika kontroli jakości eu-LISA powinna określić i ocenić adekwatność minimalnej normy jakości niezbędnej do przechowywania danych w systemach informacyjnych UE i elementach interoperacyjności. Normy jakości danych powinny umożliwiać automatyczną identyfikację wprowadzonych danych wyglądających na niespójne lub nieprawidłowe, tak aby państwo członkowskie, z którego te dane pochodzą, mogło je sprawdzić i podjąć wszelkie konieczne działania naprawcze. |
(6) | Należy ustanowić mechanizmy oczyszczania danych i wykrywania problemów w celu regularnego sprawdzania ważności i zgodności danych przechowywanych w podstawowych systemach informacyjnych UE i elementach interoperacyjności z normami jakości danych. |
(7) | eu-LISA powinna zapewnić zdolności w zakresie centralnego monitorowania jakości danych i regularnego sporządzania sprawozdań dotyczących jakości danych dla państw członkowskich. Sprawozdania te powinny być sporządzane przez centralne repozytorium sprawozdawczo-statystyczne zgodnie z art. 39 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817 oraz przepisami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji 2021/2223 (3). |
(8) | Zważywszy, że rozporządzenie (UE) 2019/817 powstało w oparciu o dorobek Schengen, zgodnie z art. 4 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania powiadomiła o wdrożeniu rozporządzenia (UE) 2019/817 do swojego prawa krajowego. Jest ona zatem związana niniejszym rozporządzeniem. |
(9) | Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii (4). Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jego przyjęciu i nie jest nim związana ani go nie stosuje. |
(10) | W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (5), które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE (6). |
(11) | W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (7), które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt A decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE (8). |
(12) | W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (9), które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt A decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE (10). |
(13) | W odniesieniu do Cypru, Bułgarii i Rumunii oraz Chorwacji niniejsze rozporządzenie stanowi akt oparty na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związany w rozumieniu odpowiednio art. 3 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2003 r., art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2005 r. oraz art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2011 r. |
(14) | Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (11) skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych; swoją opinię wydał on w dniu 30 kwietnia 2021 r. |
(15) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Interoperacyjności, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zakres stosowania i przedmiot
1. Niniejsze rozporządzenie określa szczegóły mechanizmów i procedur automatycznej kontroli jakości danych przechowywanych w systemach informacyjnych UE i elementach interoperacyjności, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817.
2. Niniejsze rozporządzenie określa również szczegóły dotyczące wspólnych wskaźników jakości danych i minimalnych norm jakości przechowywania danych, w szczególności w odniesieniu do danych biometrycznych, w systemach informacyjnych UE i elementach interoperacyjności, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817.
3. Środki, o których mowa w ust. 2 i 3, pozostają bez uszczerbku dla jakichkolwiek przepisów szczegółowych dotyczących jakości danych związanych z systemami informacyjnymi UE, określonych w prawie Unii.
4. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do systemów informacyjnych UE i elementów interoperacyjności, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817.
Artykuł 2
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
a) | "dane wejściowe" oznaczają dane podlegające kontroli jakości danych w celu ich przechowywania w systemie informacyjnym UE lub elemencie interoperacyjności, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817; |
b) | "mechanizm oczyszczania danych" oznacza mechanizm przeprowadzania kontroli w celu zapewnienia planowanego usunięcia danych przechowywanych w systemie informacyjnym UE lub elemencie interoperacyjności zgodnie z prawem Unii; |
c) | "mechanizm wykrywania problemów" oznacza mechanizm przeprowadzania kontroli w celu zidentyfikowania danych, które nie spełniają reguł dotyczących jakości danych lub norm jakości danych; |
d) | "reguły blokujące" oznaczają reguły lub zestaw reguł, które mierzą stopień, w jakim dane wejściowe są zgodne ze zdefiniowanymi wymogami dotyczącymi danych, warunkującymi ich przechowywanie lub wykorzystywanie lub obie te czynności. Obejmują one również reguły dotyczące jakości danych mające zastosowanie w każdym systemie informacyjnym UE, z którymi dane muszą być zgodne, zanim zostaną wprowadzone do systemu. Dane wejściowe niezgodne z regułą blokującą zostaną odrzucone, tj. nie będą wprowadzane do systemu informacyjnego UE lub elementu interoperacyjności ani tam przechowywane; |
e) | "reguły miękkie" oznaczają reguły lub zestaw reguł, które mierzą stopień, w jakim dane wejściowe są zgodne ze zdefiniowanymi wymogami dotyczącymi danych, warunkującymi ich przydatność lub optymalne wykorzystanie lub obie te cechy. Reguły miękkie nie uniemożliwiają wprowadzania i przechowywania niezgodnych danych wejściowych. Obejmują one również reguły dotyczące jakości danych mające zastosowanie w każdym systemie informacyjnym UE, z którymi dane powinny być zgodne, zanim zostaną wprowadzone do systemu. Dane wejściowe niezgodne z regułą miękką wprowadzane są do systemu informacyjnego UE lub elementu interoperacyjności z oznaczeniem, powiadomieniem lub komunikatem ostrzegawczym sygnalizującym wystąpienie problemu z jakością danych. |
Artykuł 3
Mechanizmy i procedury automatycznej kontroli jakości danych
1. Dane wprowadzane do wspólnego systemu porównywania danych biometrycznych i wspólnego repozytorium danych umożliwiających identyfikację i w nich przechowywane poddaje się automatycznym kontrolom jakości zgodnie z przepisami określonymi w art. 4.
2. Dane wprowadzane do systemów informacyjnych UE, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817, i w nich przechowywane poddaje się automatycznym kontrolom jakości zgodnie z regułami mającymi zastosowanie do mechanizmów kontroli jakości danych w tych systemach.
3. Mechanizmy kontroli jakości danych uruchamia się zgodnie z regułami mającymi zastosowanie do jakości danych w tych systemach informacyjnych UE i elementach interoperacyjności.
4. W celu ustalenia zgodności danych wejściowych z mającymi do nich zastosowanie regułami blokującymi lub regułami miękkimi mechanizmy kontroli jakości danych, o których mowa w ust. 3, muszą być zgodne z sekcją 1 załącznika do niniejszego rozporządzenia.
5. Jeżeli dane wejściowe mają być wprowadzone do systemu informacyjnego UE lub do elementów interoperacyjności, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817, mechanizmy kontroli jakości danych oceniają stopień, w jakim dane te są zgodne z każdym wskaźnikiem jakości danych, poprzez zastosowanie normy jakości danych dla każdego wskaźnika. W wyniku tej oceny mechanizmy kontroli jakości danych przypisują danym wejściowym klasyfikację jakości danych zgodnie z procesem określonym w sekcjach 2 i 3 załącznika do niniejszego rozporządzenia.
6. Wspólne wskaźniki jakości danych są następujące: kompletność, dokładność, aktualność, niepowtarzalność i spójność.
7. eu-LISA wdraża normy jakości danych dla każdego wskaźnika zgodnie z procedurami określonymi w art. 5.
8. Mechanizmy oczyszczania danych i wykrywania problemów sprawdzają regularnie ważność danych przechowywanych w systemach informacyjnych UE i elementach interoperacyjności, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817, i zgodność tych danych z wymogami dotyczącymi jakości danych, zgodnie z sekcją 4 załącznika do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 4
Mechanizmy automatycznej kontroli jakości danych w odniesieniu do danych wprowadzanych i przechowywanych
1. W celu poprawy jakości danych ustanawia się mechanizmy automatycznej kontroli jakości danych, aby wspierać proces wprowadzania i przechowywania danych spełniających wymogi dotyczące jakości danych w systemach informacyjnych UE i elementach interoperacyjności, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817. Dane wprowadza się i przechowuje zgodnie z regułami mającymi zastosowanie do jakości danych w tych systemach informacyjnych UE lub elementach interoperacyjności.
2. Do celów wprowadzania przez należycie upoważniony personel danych do systemów informacyjnych UE i elementów interoperacyjności, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817, mechanizmy automatycznej kontroli jakości sprawdzają wspólne wskaźniki jakości, o których mowa w sekcji 2 załącznika do niniejszego rozporządzenia.
3. Mechanizmy kontroli jakości danych umożliwiają stosowanie reguł blokujących i reguł miękkich zgodnie z art. 3 ust. 4 regulującym jakość danych w systemach informacyjnych UE i elementach interoperacyjności, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817.
Artykuł 5
Procedury mające zastosowanie do wskaźników, norm i mechanizmów kontroli jakości danych
1. eu-LISA jest odpowiedzialna za zapewnienie, aby reguły dotyczące jakości danych były adekwatne do osiągnięcia celów systemów informacyjnych UE i elementów interoperacyjności, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817.
2. eu-LISA jest również odpowiedzialna za wdrażanie minimalnych norm jakości przechowywania danych biometrycznych w systemach informacyjnych UE i elementach interoperacyjności, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817.
3. Do celów ust. 1 i 2 niniejszego artykułu eu-LISA uwzględnia szczególne potrzeby każdego systemu informacyjnego UE i każdego elementu interoperacyjności, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817, oraz korzysta z pomocy i doradztwa ekspertów z Komisji, państw członkowskich i agencji unijnych korzystających z tych systemów informacyjnych UE i elementów interoperacyjności.
4. Stosuje się następujące procedury kontroli jakości danych:
a) | eu-LISA wdraża normy jakości danych dla każdego wskaźnika jakości danych zgodnie z sekcją 2 załącznika do niniejszego rozporządzenia; |
b) | normom przypisuje się wartości oddzielnie dla każdego ze wskaźników jakości danych, o których mowa w art. 3 ust. 6. Każdemu wskaźnikowi normy mogą przypisywać różne wartości w zależności od kategorii danych; |
c) | jeżeli jest to konieczne i po sporządzeniu regularnych sprawozdań dotyczących jakości danych zgodnie z art. 6, eu-LISA ocenia adekwatność wartości i norm oraz zmienia je w zakresie, w jakim nie są one już adekwatne; |
d) | jeżeli jest to konieczne i po sporządzeniu regularnych sprawozdań dotyczących jakości danych zgodnie z art. 6, eu-LISA ocenia adekwatność mechanizmów kontroli jakości danych, jeśli chodzi o umożliwianie stosowania reguł blokujących i reguł miękkich, oraz zmienia je w stosownych przypadkach; |
e) | przed zmianą norm jakości danych i ich wartości oraz podjęciem jakiejkolwiek decyzji w sprawie mechanizmów kontroli jakości danych zgodnie z lit. c) i d) niniejszego ustępu eu-LISA konsultuje się z grupami doradczymi w odniesieniu do każdego z systemów informacyjnych UE i elementów interoperacyjności, o których mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817. |
5. eu-LISA przy dokonywaniu zmiany wartości norm jakości danych oraz podejmowaniu jakiejkolwiek decyzji w sprawie mechanizmów kontroli jakości danych opiera się na ocenie funkcjonowania mechanizmów kontroli jakości danych.
Artykuł 6
Sprawozdania dotyczące mechanizmów i procedur automatycznej kontroli jakości danych oraz wspólnych wskaźników jakości danych zgodnie z art. 37 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/817
1. Sprawozdania, o których mowa w art. 37 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/817, są sporządzane przez centralne repozytorium sprawozdawczo-statystyczne zgodnie z art. 39 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/817 oraz przepisami określonymi w rozporządzeniu delegowanym 2021/2223.
2. Sprawozdania nie zawierają danych osobowych i zawierają co najmniej następujące mierniki informacyjne dotyczące jakości danych, pobrane za pomocą narzędzia lub zestawu narzędzi opracowanych w tym celu:
a) | w przypadku danych alfanumerycznych i biometrycznych ocenianych pod kątem reguł blokujących i reguł miękkich, zgodność ze wskaźnikami jakości danych:
|
b) | kompletność wniosków (%); |
c) | zgodność danych z klasyfikacją "dobra jakość" (%); |
d) | zgodność danych z klasyfikacją "niska jakość" (%); |
e) | wyniki mechanizmu oczyszczania danych; |
f) | wyniki mechanizmu wykrywania problemów; |
g) | pola danych, które wywołują częste problemy z jakością; |
h) | lista 10 najczęstszych problemów dla każdej z kategorii, o których mowa w lit. a)-g); |
i) | państwa członkowskie, których dotyczy 10 najczęstszych problemów z jakością. |
3. eu-LISA rozwija zdolność centralnego monitorowania jakości danych i cotygodniowego sporządzania sprawozdań, o których mowa w niniejszym artykule.
Artykuł 7
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 listopada 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 135 z 22.5.2019, s. 27.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/818 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie ustanowienia ram interoperacyjności systemów informacyjnych UE w obszarze współpracy policyjnej i sądowej, azylu i migracji oraz zmieniające rozporządzenia (UE) 2018/1726, (UE) 2018/1862 i (UE) 2019/816 (Dz.U. L 135 z 22.5.2019, s. 85).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji 2021/2223 z dnia 30 września 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 o szczegółowe przepisy dotyczące funkcjonowania centralnego repozytorium sprawozdawczo-statystycznego (zob. s. 7 niniejszego Dziennika Urzędowego).
(4) Niniejsze rozporządzenie nie wchodzi w zakres środków ustanowionych w decyzji Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotyczącej wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen (Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20).
(5) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.
(6) Decyzja Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31).
(7) Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.
(8) Decyzja Rady 2008/146/WE z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia tego państwa we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 1).
(9) Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 21.
(10) Decyzja Rady 2011/350/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się do zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych i do przemieszczania się osób (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 19).
(11) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
ZAŁĄCZNIK
SEKCJA 1
Mechanizmy automatycznej kontroli jakości danych w odniesieniu do wprowadzanych danych
Dane wprowadzane do systemów informacyjnych UE i elementów interoperacyjności będą podlegały mechanizmom automatycznej kontroli jakości danych opartym na regułach blokujących i regułach miękkich określonych w art. 2. Są to reguły ustanowione w systemach informacyjnych UE i elementach interoperacyjności, decydujące o tym, czy wprowadzanie i przechowywanie danych wejściowych będzie dozwolone czy też zostanie odrzucone. Reguły blokujące i reguły miękkie ustanawia się w oparciu o następujące parametry: długość, format, rodzaj, zgodność z normami jakości, semantyka, powtórzenia i składnia.
SEKCJA 2
Uwagi ogólne dotyczące wspólnych wskaźników jakości danych i minimalnych norm jakości wprowadzanych danych
Dane wejściowe podlegające procesowi weryfikacji jakości ocenia się pod kątem reguł dotyczących jakości danych zdefiniowanych w poszczególnych systemach informacyjnych UE i elementach interoperacyjności, jak określono w sekcji 1. Jeżeli reguły mające zastosowanie do danych wejściowych nie uniemożliwiają wprowadzania i przechowywania danych, mechanizmy kontroli jakości danych mierzą jakość danych wejściowych za pomocą wskaźników jakości danych, które mają do nich zastosowanie.
Mechanizmy kontroli jakości danych mierzą jakość danych wejściowych zgodnie z każdym odpowiednim wskaźnikiem. Mechanizmy kontroli jakości danych uwzględniają współczynnik ważenia do obliczenia względnej wagi każdego wskaźnika w odniesieniu do ogólnej jakości danych wejściowych.
W tym celu mechanizmy kontroli jakości danych dostosowuje się tak, by miały zastosowanie do pojedynczego zbioru danych w ramach danego rekordu lub do bazy danych.
Po zastosowaniu do danych wejściowych współczynnika ważenia mechanizmy kontroli jakości danych tworzą profil danych wejściowych zawierający wyniki zastosowania norm wskaźników, na przykład wartości liczbowe oceniające jakość danych wejściowych w ramach każdego wskaźnika.
W tabeli 1 wymieniono minimalny zestaw wskaźników jakości danych, na przykład wskaźniki, które zawsze mają zastosowanie do danych wejściowych, zgodnie z regułami stosowanymi przez każdy system informacyjny UE i element interoperacyjności. Wskaźniki takie są następujące: kompletność, dokładność, spójność, aktualność, niepowtarzalność.
Tabela 1
Wykaz minimalnych wskaźników jakości danych
Wskaźnik | Opis | Główny zakres zastosowania | Jednostka miary |
Kompletność | Stopień, w jakim dane wejściowe mają wartości dla wszystkich oczekiwanych atrybutów i związanych z nimi wymogów w określonym kontekście ich wykorzystania. Pomiar, czy wszystkie obowiązkowe dane zostały dostarczone, a wykazy dotyczące baz danych (lub wykazy sektorowe) odpowiadają ustalonym wymaganiom. | Obowiązkowe pola danych (alfanumeryczne i biometryczne) | Wskaźnik kompletności danych: stosunek liczby dostarczonych komórek danych do liczby wymaganych komórek danych |
Dokładność | Stopień, w jakim w przypadku danych wejściowych wartości szacunkowe pokrywają się z nieznanymi wartościami rzeczywistymi. Może to być dokładność danych dotyczących jednej jednostki, dokładność między podobnymi danymi w odniesieniu do porównywalnych jednostek lub dokładność w odniesieniu do obu tych przypadków. | Dane alfanumeryczne i biometryczne | Poziomy błędu próby, wskaźnik całkowitego braku odpowiedzi, wskaźnik częściowego braku odpowiedzi, poziomy błędu przy pozyskiwaniu danych itp. |
Spójność | Stopień, w jakim dane wejściowe mają atrybuty, które nie wykazują sprzeczności i są spójne z innymi danymi w określonym kontekście ich wykorzystania. Pomiar stopnia, w jakim zbiór danych jest zgodny ze zdefiniowanymi regułami ustawień mającymi zastosowanie do tych danych (tj. brak sprzeczności treści danych). Może to być spójność danych dotyczących jednej jednostki, spójność między podobnymi danymi w odniesieniu do porównywalnych jednostek lub spójność w odniesieniu do obu tych przypadków. | Dane alfanumeryczne | Odsetek |
Aktualność | Stopień, w jakim dane wejściowe są dostarczane przed upływem wyznaczonej wcześniej daty lub w wyznaczonym terminie, co warunkuje ważność danych lub kontekst ich wykorzystania. Pomiar, na ile aktualne są dane oraz czy wymagane dane mogą być dostarczone w określonym terminie. | Dane alfanumeryczne i biometryczne | Opóźnienie w czasie ("Time lag - final"): liczba dni od ostatniego dnia odniesienia do dnia dostarczenia danych wejściowych |
Niepowtarzalność | Stopień, w jakim dane wejściowe nie są powielane w tym samym systemie informacyjnym UE lub elemencie interoperacyjności. | Obowiązkowe pola danych (alfanumeryczne i biometryczne) | Procent jednostek danych, które nie są powielone |
Wskaźnik dokładności danych biometrycznych obejmuje również rozdzielczość. Rozdzielczość oznacza stopień, w jakim dane wejściowe zawierają wymaganą liczbę punktów lub pikseli na jednostkę długości. Jednostka wyświetlania pikseli na ekranie: jednostka pi dla drukowania; dot pi dla systemów wydawania. Jeden lub więcej bitów na piksel (paleta kolorów np.: 16 kolorów 4b, 256 8b, 16b 65 tys., 24b 16,5 mln).
SEKCJA 3
Klasyfikacja jakości danych
Po opracowaniu profilu danych wejściowych, o którym mowa w sekcji 2, danym wejściowym przypisuje się klasyfikację jakości danych. Stosuje się następujące klasyfikacje jakości danych:
a) | "dobra jakość" oznacza profil danych wejściowych wykazujący wymaganą zgodność z mającym zastosowanie wskaźnikiem jakości danych; |
b) | "niska jakość" oznacza profil danych wejściowych niewykazujący wymaganej zgodności z mającymi zastosowanie wskaźnikami jakości danych w przypadku reguły miękkiej; |
c) | "odrzucone" oznacza profil danych wejściowych niewykazujący wymaganej zgodności z mającymi zastosowanie wskaźnikami jakości danych w przypadku reguły blokującej. |
W przypadku gdy danym wejściowym przypisano klasyfikację "dobra jakość", dane są przechowywane w systemie lub elemencie bez żadnego ostrzeżenia dotyczącego jakości danych.
W przypadku gdy danym wejściowym przypisano klasyfikację "niska jakość", dane są przechowywane w systemie lub elemencie wraz z ostrzeżeniem dotyczącym jakości danych. Ostrzeżenie wskazuje, że dane wejściowe podlegają skorygowaniu, oraz podaje powód, dla którego dane wejściowe nie wykazują wymaganej zgodności z mającymi zastosowanie wskaźnikami jakości danych. O ile to możliwe, ostrzeżenie określa pole (pola) danych lub treść danych lub oba te elementy, w których występuje problem z jakością danych, oraz sugeruje zmiany niezbędne do tego, by dane wejściowe spełniały kryteria klasyfikacji "dobra jakość".
SEKCJA 4
Monitorowanie jakości danych
Dla celów art. 3 ust. 8 stosuje się dwa rodzaje mechanizmów:
a) | Mechanizmy oczyszczania danych. Takie mechanizmy przeprowadzają kontrole w celu identyfikacji danych, w przypadku których pozostały okres przechowywania jest krótszy niż czas określony w przepisach mających zastosowanie do danego systemu informacyjnego UE lub elementu interoperacyjności. Mechanizmy oczyszczania danych powiadamiają dane państwo członkowskie o planowanym usunięciu danych i umożliwiają mu przyjęcie w razie potrzeby odpowiednich środków. |
b) | Mechanizmy wykrywania problemów. Takie mechanizmy przeprowadzają kontrole w celu zidentyfikowania danych, które nie spełniają już jednej lub więcej reguł dotyczących jakości danych lub norm jakości danych związanych ze wskaźnikami jakości danych. Takie kontrole mogą generować ostrzeżenie lub powiadomienie do właściwego organu państwa członkowskiego, wskazujące powód, dla którego dane przestały spełniać jedną lub więcej reguł dotyczących jakości danych lub norm jakości danych. O ile to możliwe, ostrzeżenie sugeruje zmiany niezbędne do tego, by dane wejściowe spełniały nowe reguły lub normy. W żadnym wypadku stosowanie takich kontroli nie może prowadzić do automatycznego usunięcia danych przechowywanych w systemach informacyjnych UE lub elementach interoperacyjności. W przypadku wprowadzania nowych danych do systemu informacyjnego UE lub elementu interoperacyjności w czasie, gdy mechanizmy wykrywania problemów są uruchomione, mechanizmy wykrywania problemów nie mają zastosowania do tych danych. |
eu-LISA może zdecydować o zastosowaniu w odniesieniu do systemu informacyjnego UE i elementów interoperacyjności kontroli ad hoc przez mechanizmy wykrywania problemów po dokonaniu przeglądu reguł dotyczących jakości danych lub norm jakości danych.
eu-LISA może skonsultować się z grupą doradczą właściwą dla jednego z systemów informacyjnych UE lub elementów interoperacyjności w kwestii tego, czy w danym systemie informacyjnym UE lub elemencie interoperacyjności zastosować kontrole ad hoc przez mechanizmy wykrywania problemów w zakresie niezbędnym do celów danego systemu informacyjnego UE lub elementu interoperacyjności.