ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2021/1531
z dnia 17 września 2021 r.
zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości aklonifenu, akrynatryny, Bacillus pumilus QST 2808, etyrymolu, pentiopiradu, pikloramu i Pseudomonas sp. szczep DSMZ 13134 w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) aklonifenu, akrynatryny i etyrymolu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pentiopiradu i pikloramu określono w części A załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. W przypadku Bacillus pumilus QST 2808 i Pseudomonas sp. szczep DSMZ 13134 w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. |
(2) | W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną aklonifen na powierzchni nasion kopru włoskiego/fenkułu włoskiego i owoców kminku zwyczajnego złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP. |
(3) | W przypadku akrynatryny podobny wniosek złożono w odniesieniu do sałat. W przypadku do pentiopiradu wniosek taki złożono w odniesieniu do selera i kopru włoskiego/fenkułu włoskiego. W przypadku pikloramu wniosek taki złożono w odniesieniu do kapustnych kwitnących. |
(4) | Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji. |
(5) | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności („Urząd”) dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP (2). Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości. |
(6) | W odniesieniu do wszystkich wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wspomnianych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej. |
(7) | W przypadku etyrymolu niektóre NDP zostały zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/1566 (3). Rozporządzeniem tym obniżono NDP etyrymolu w ogórkach do 0,05 mg/kg ze względu na błąd w sprawozdawczości. Etyrymol jest głównym metabolitem bupirymatu, który jest obecnie stosowany w środkach ochrony roślin w kilku państwach członkowskich. W rezultacie obniżenie NDP etyrymolu może doprowadzić do potencjalnego przekroczenia NDP w następstwie zgodnego z prawem stosowania bupirymatu. Aby tego uniknąć, w dniu 25 sierpnia 2020 r. państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przedłożyło Urzędowi zmienione sprawozdanie z oceny, a Urząd w dniu 30 września 2020 r. opublikował korektę do odpowiedniej uzasadnionej opinii (4), w której zalecił ustalenie NDP etyrymolu w ogórkach na poziomie 0,2 mg/kg. Ze względu na pewność prawa NDP etyrymolu w ogórkach, przewidziany w niniejszym rozporządzeniu, powinien być stosowany od tej samej daty, co data rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2020/1566. |
(8) | W odniesieniu do Bacillus pumilus QST 2808 i Pseudomonas sp. szczep DSMZ 13134 Urząd przedłożył uzasadnione opinie (5) (6) zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W opiniach tych Urząd zalecił włączenie obu substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
(9) | Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
(10) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005. |
(11) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 17 maja 2021 r. w odniesieniu do NDP etyrymolu w ogórkach.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 września 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Sprawozdania naukowe EFSA są dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu:
„Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for aclonifen in fennel seed and caraway fruit” (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości aklonifenu w nasionach kopru włoskiego/fenkułu włoskiego i owocach kminku zwyczajnego). Dziennik EFSA 2020;18(7):6219.
„Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for acrinathrin in lettuce” (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości akrynatryny w sałacie). Dziennik EFSA 2020;18(7):6218.
„Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for penthiopyrad in Florence fennels and celeries” (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pentiopiradu w koprze włoskim/fenkule włoskim i selerze). Dziennik EFSA 2020;18(9):6259.
„Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for picloram in flowering brassica” (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego NDP pikloramu w kwitnących kapustnych). Dziennik EFSA 2020;18(10):6272.
(3) Rozporządzenie Komisji (UE) 2020/1566 z dnia 27 października 2020 r. zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bupirymatu, karfentrazonu etylowego, etyrymolu i pyriofenonu w określonych produktach lub na ich powierzchni (Dz.U. L 358 z 28.10.2020, s. 30).
(4) „Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels for bupirimate according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005” (Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bupirymatu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2019;17(7):5757.
(5) „Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels for Bacillus pumilus QST 2808 according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005” (Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości Bacillus pumilus QST 2808 zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2020;18(5):6115.
(6) „Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels for Pseudomonas sp. strain DSMZ 13134 according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005” (Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości Pseudomonas sp. szczep DSMZ 13134 zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2020;18(8):6234.
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku II kolumny dotyczące aklonifenu, akrynatryny i etyrymolu otrzymują brzmienie: „Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
2) | w części A załącznika III kolumny dotyczące pentiopiradu i pikloramu otrzymują brzmienie: „Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
3) | w załączniku IV dodaje się następujące pozycje w porządku alfabetycznym: „Bacillus pumilus QST 2808” i „Pseudomonas sp. szczep DSMZ 13134”. |
(*1) Granica oznaczalności
(1) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
(*2) Granica oznaczalności
(2) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.”
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00