Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 309 str. 3
Wersja aktualna od 2021-09-22
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 309 str. 3
Wersja aktualna od 2021-09-22
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1430

z dnia 31 maja 2021 r.

uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 przez określenie danych, które mają być zgłaszane przez państwa członkowskie do celów weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (1), w szczególności jego art. 7 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 (2) ustanowiono przepisy dotyczące zgodności eksploatacyjnej pojazdów i silników, trwałości urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, układów OBD pojazdów, pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2.

(2)

Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/956 Komisja monitoruje - w przypadku gdy są one dostępne - wyniki badań w warunkach drogowych przeprowadzonych w ramach rozporządzenia (WE) nr 595/2009, w celu weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie.

(3)

Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 (3) uzupełnia ramy prawne dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji oraz informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów ustanowione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 582/2011 (4). W szczególności w rozporządzeniu (UE) 2017/2400 określono zasady wydawania licencji na użytkowanie narzędzia symulacyjnego w celu określenia emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy, które mają być sprzedawane, rejestrowane lub dopuszczone do ruchu w Unii oraz zasad obsługi narzędzia symulacyjnego i zgłaszania ustalonych w ten sposób wartości poziomu emisji CO2 i zużycia paliwa.

(4)

Kompleksowe zrozumienie badań w warunkach drogowych w celu weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie wymaga analizy sprawozdań z badań.

(5)

W przypadku negatywnego wyniku procedury badania weryfikacyjnego w warunkach drogowych potrzebne są dalsze informacje na temat przyczyn tego negatywnego wyniku, działań następczych podjętych w związku z nim oraz wyników dochodzenia w celu ustalenia przyczyny tego negatywnego wyniku.

(6)

Niezbędne są również informacje na temat tego, w jaki sposób różne sprawozdania z badań są powiązane z tą samą rodziną pojazdów, której dotyczy dochodzenie.

(7)

Aby umożliwić Komisji terminowe otrzymywanie danych niezbędnych do monitorowania wyników badań w warunkach drogowych zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/956 oraz do przygotowania sprawozdania rocznego zgodnie z art. 10 tego rozporządzenia, należy określić termin, w którym właściwe organy państw członkowskich powinny przekazywać te dane,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Dane, które mają być zgłaszane

Do celów art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/956 właściwe organy państw członkowskich przekazują następujące dane:

a)

sprawozdania z badań, o których mowa w art. 20 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2400, najpóźniej miesiąc po przekazaniu tych sprawozdań organowi udzielającemu homologacji przez producenta pojazdu;

b)

informacje na temat dochodzenia mającego na celu ustalenie przyczyny negatywnego wyniku procedury badania weryfikacyjnego, o którym mowa w art. 20 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2400, najpóźniej miesiąc po rozpoczęciu dochodzenia;

c)

wyniki dochodzenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2400, w tym informacje na temat przyczyn negatywnego wyniku ustalonych zgodnie z akapitem drugim tego artykułu, związanych z certyfikacją części, oddzielnych zespołów technicznych lub układów lub z użytkowaniem narzędzia symulacyjnego, najpóźniej miesiąc po ustaleniu przyczyny negatywnego wyniku przez organ udzielający homologacji;

d)

sprawozdania z badań, o których mowa w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2400, opatrzone numerem świadectwa dotyczącego właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa w odniesieniu do rodziny oporu powietrza, dla której zostały sporządzone, najpóźniej miesiąc po przekazaniu tych sprawozdań organowi udzielającemu homologacji przez producenta;

e)

w przypadku każdego świadectwa dotyczącego właściwości powiązanych z emisjami CO2 i zużyciem paliwa w odniesieniu do rodziny oporu powietrza, które zostało udzielone, rozszerzone, którego udzielenia odmówiono lub które zostało cofnięte - dokumenty opisane w dodatku 1 i 2 załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2017/2400, w tym w załącznikach, najpóźniej miesiąc po sporządzeniu lub otrzymaniu tych dokumentów przez organ udzielający homologacji.

Artykuł 2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 maja 2021 r.

W imieniu Komisji

Ursula VON DER LEYEN

Przewodnicząca


(1) Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1.

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1).

(3) Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).

(4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz zmieniające załączniki I i III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 167 z 25.6.2011, s. 1).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00