Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-12-11
Wersja aktualna od 2020-12-11
obowiązujący
Alerty
DECYZJA DELEGOWANA URZĘDU NADZORU EFTANR 151/20/COL
z dnia 11 grudnia 2020 r.
ustanawiająca program kontroli, które należy przeprowadzić w 2021 r. w państwach EFTA-EOG w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii [2021/336]
URZĄD NADZORU EFTA,
uwzględniając akt, o którym mowa w rozdziale I część 1.1 pkt 11b, w załączniku I rozdział II pkt 31q oraz w załączniku II rozdział XII pkt 164 do porozumienia EOG, oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (1) w brzmieniu zmienionym i dostosowanym do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego Porozumienia oraz dostosowaniami sektorowymi, o których mowa w załącznikach I i II do niego, w szczególności art. 118 ust. 1 tego rozporządzenia,
a także mając na uwadze, co następuje:
Za egzekwowanie prawodawstwa EOG w dziedzinie żywności i weterynarii (2) odpowiadają państwa EOG, których właściwe organy - poprzez organizację kontroli urzędowych - monitorują i weryfikują, czy odpowiednie wymogi EOG są skutecznie przestrzegane i egzekwowane.
Na mocy art. 116 rozporządzenia (UE) 2017/625 eksperci Urzędu Nadzoru EFTA ("Urząd") są zobowiązani do przeprowadzania kontroli, w tym audytów, w państwach EFTA-EOG w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG. Kontrole Urzędu powinny być przeprowadzane w obszarach bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, środków ochrony roślin, produkcji ekologicznej oraz funkcjonowania krajowych systemów kontroli i właściwych organów stosujących te systemy.
Z dostosowań sektorowych załącznika I oraz z wprowadzenia do rozdziału XII załącznika II do Porozumienia EOG wynika, że prawodawstwo dotyczące kwestii weterynaryjnych, pasz i środków spożywczych nie ma zastosowania do Liechtensteinu na czas rozszerzenia na Liechtenstein obowiązywania Umowy między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską dotyczącej handlu produktami rolnymi.
Z art. 118 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 wynika, że Urząd jest zobowiązany określić program kontroli dotyczący kontroli, jakie mają przeprowadzić jego eksperci w Islandii i Norwegii w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa EOG w wyżej wymienionych dziedzinach.
Niniejszy program kontroli dotyczy niektórych obszarów priorytetowych. Kryteria stosowane w celu określenia priorytetów obejmują m.in. zidentyfikowane zagrożenia i pojawiające się zagadnienia (np. choroby zwierząt lub kryzysy żywnościowe lub paszowe), znaczenie sektora w państwach EFTA-EOG, wyniki osiągane w przeszłości przez państwa EFTA-EOG w danej dziedzinie oraz informacje z odpowiednich źródeł, w tym priorytety określone przez Komisję Europejską w jej programie kontroli (3),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1. | Program kontroli, które mają być przeprowadzane w 2021 r. przez ekspertów Urzędu w Islandii i Norwegii, jak przewidziano w art. 116 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, jest określony w załączniku do niniejszej decyzji. |
2. | Niniejsza decyzja jest skierowana do Islandii i Norwegii. |
Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2020 r.
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA, działającego na mocy decyzji w sprawie przekazania uprawnień nr 130/20/COL
(1) Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
(2) Prawodawstwo EOG w dziedzinie żywności i weterynarii obejmuje kwestie żywności i bezpieczeństwa żywności, pasz i bezpieczeństwa pasz, wymogi dotyczące zdrowia i dobrostanu zwierząt, kwestie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, wymogi dotyczące wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin, a także kwestie zrównoważonego stosowania pestycydów, produkcji ekologicznej i etykietowania produktów ekologicznych.
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1550 z dnia 23 października 2020 r. ustanawiająca wieloletni program kontroli na lata 2021-2025, które mają być przeprowadzane przez ekspertów Komisji w państwach członkowskich w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa Unii dotyczącego łańcucha rolno-spożywczego (Dz.U. L 354 z 26.10.2020, s. 9).
ZAŁĄCZNIK
W niniejszym załączniku określono program kontroli, które mają być przeprowadzane w 2021 r. przez ekspertów Urzędu w Islandii i Norwegii w dziedzinach objętych rozporządzeniem (UE) 2017/625.
Urząd określił pewne obszary priorytetowe w dziedzinach: bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, środków ochrony roślin oraz funkcjonowania krajowych systemów kontroli i właściwych organów.
Eksperci Urzędu prowadzą kontrole, w tym weryfikacje na miejscu, audyty i analizy dokumentacji, zgodnie z art. 116 rozporządzenia (UE) 2017/625.
Kontrole przeprowadzane przez Urząd mają na celu objęcie w znacznym zakresie obszarów, które Urząd określił jako priorytetowe i które wymagają sprawdzenia stopnia wdrożenia i skuteczności systemów kontroli urzędowych i środków egzekwowania.
Poniżej przedstawiono program kontroli, które mają być przeprowadzane w 2021 r. w Islandii i Norwegii w celu sprawdzenia stosowania zasad w dziedzinach objętych rozporządzeniem (UE) 2017/625.
Obszar priorytetowy | Cele szczegółowe |
Choroby odzwierzęce przenoszone przez żywność | Analizy dokumentacji służące ocenie zwalczania chorób odzwierzęcych przenoszonych przez żywność, ze szczególnym uwzględnieniem poziomu wdrożenia i skuteczności krajowych programów zwalczania salmonelli. |
Pozostałości weterynaryjnych produktów leczniczych, pestycydów i zanieczyszczeń u żywych zwierząt i w żywności pochodzenia zwierzęcego | Audyty służące weryfikacji przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG dotyczących pozostałości weterynaryjnych produktów leczniczych, pestycydów i zanieczyszczeń u żywych zwierząt i w żywności pochodzenia zwierzęcego oraz wdrożenia kontroli urzędowych w tym zakresie. Analizy dokumentacji w celu zweryfikowania, czy plany monitorowania pozostałości przedłożone przez Islandię i Norwegię są zgodne z wymogami określonymi w odpowiednich przepisach EOG. |
Informacje dla konsumentów na temat żywności oraz oświadczenia żywieniowe i zdrowotne | Analizy dokumentacji służące ocenie funkcjonowania krajowych systemów kontroli i właściwych organów stosujących te systemy w odniesieniu do informacji dla konsumentów na temat żywności, oświadczeń żywieniowych i oświadczeń zdrowotnych. |
Dobrostan zwierząt podczas uśmiercania, zwierzęta produkcyjne | Weryfikacja przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG dotyczących dobrostanu przeżuwaczy, świń i drobiu podczas uśmiercania oraz dotyczących wdrożenia kontroli urzędowych w tym zakresie. |
Środki ochrony roślin, pozostałości pestycydów i zrównoważone stosowanie pestycydów | Analizy dokumentacji, a następnie audyty służące weryfikacji przestrzegania mających zastosowanie przepisów EOG dotyczących zezwoleń, wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin oraz pozostałości pestycydów, zrównoważonego stosowania pestycydów oraz wdrożenia kontroli urzędowych w tym zakresie. |
Działania następcze podejmowane w związku z zaleceniami z audytów (sektorowe i ogólne) | Weryfikacja, m.in. poprzez audyty i weryfikacje na miejscu, czy Islandia i Norwegia podejmują odpowiednie działania następcze w celu usunięcia wszelkich pojedynczych lub systematycznych niedociągnięć stwierdzonych w toku kontroli prowadzonych przez Urząd. |
Zgodność punktów kontroli granicznej z wymogami | Weryfikacja, czy punkty kontroli granicznej zaproponowane do wyznaczenia przez Islandię lub Norwegię spełniają określone w mających zastosowanie przepisach EOG minimalne wymogi dotyczące punktów kontroli granicznej, w tym ośrodków inspekcyjnych, przed wyznaczeniem takich punktów. |
Carsten ZATSCHLER
Zatwierdzający jako dyrektor ds. prawnych i wykonawczych
Placeholder for electronic signature. Please do not delete.