Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2020 nr 423 str. 65
Wersja aktualna od 2020-12-08
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2020 nr 423 str. 65
Wersja aktualna od 2020-12-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2020/2091

z dnia 4 grudnia 2020 r.

zmieniające wytyczne EBC/2003/5 w sprawie egzekwowania środków przeciwdziałających niedozwolonej reprodukcji banknotów euro oraz w sprawie wymiany i wycofywania z obiegu banknotów euro (EBC/2020/61)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 128 ust. 1,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 16,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Odnotowano zwiększoną liczbę reprodukcji banknotów euro wycofanych z obiegu, które ogół społeczeństwa może błędnie uznać za autentyczne banknoty euro, mimo że niektóre z tych reprodukcji zawierają niewielkie lub trudne do wykrycia oznaczenia informujące" że są to "kopie", że banknoty te "nie są prawnym środkiem płatniczym" lub że powinny one "być wykorzystywane wyłącznie do filmów lub jako rekwizyty", ponieważ mają one wygląd banknotów euro i zawierają imitacje niektórych zabezpieczeń banknotów euro. Reprodukcje te są oferowane i nabywane głównie za pośrednictwem internetowych platform handlowych lub stron internetowych. Reprodukcje, które ogół społeczeństwa mógłby pomylić z autentycznymi banknotami, są niezgodne z prawem na mocy wytycznych EBC/2003/5 (1). Istotne jest zatem wdrożenie środków mających na celu ograniczenie i, finalnie, powstrzymanie ich dalszego rozpowszechniania, uzupełniających dotychczasowe środki, którymi dysponuje Eurosystem, obejmujące postępowanie w sprawie naruszenia, które może skutkować sankcjami zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2532/98 (2).

(2)

Od czasu wprowadzenia banknotów euro członkowie Eurosystemu wymieniają poglądy na temat tego, czy określone reprodukcje są zgodne z prawem, czy też nie, tak aby zapewnić jednolitą interpretację w całej strefie euro. Należy jednak ustanowić procedurę zapewniającą jednolitą interpretację na potrzeby rozpatrywania ewentualnych przyszłych wniosków o wyłączenie w odniesieniu do typów reprodukcji, które nie mogą być poddane ocenie w świetle ustalonej praktyki.

(3)

Wytyczne EBC/2003/5 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł 1

Zmiany

W wytycznych EBC/2003/5 wprowadza się następujące zmiany:

1)

art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Definicje

Użyte w niniejszych wytycznych określenia oznaczają:

1)

»niedozwolona reprodukcja« oznacza reprodukcję, o której mowa w art. 2 ust. 1 decyzji Europejskiego Banku Centralnego EBC/2013/10 (*1), która:

a)

nie spełnia kryteriów określonych w art. 2 ust. 3 decyzji EBC/2013/10 i nie jest objęta wyłączeniem przez EBC ani właściwy KBC na mocy art. 2 ust. 5 decyzji EBC/2013/10; lub

b)

narusza prawa autorskie EBC do banknotów euro, na przykład wpływając negatywnie na opinię o banknotach euro;

2)

»niedozwolona działalność« oznacza produkcję, posiadanie, transport, rozpowszechnianie, sprzedaż, promocję, import do Unii oraz wykorzystywanie lub usiłowanie wykorzystania w transakcjach niedozwolonych reprodukcji.

(*1) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego EBC/2013/10 z dnia 19 kwietnia 2013 r. w sprawie nominałów, parametrów, reprodukcji, wymiany i wycofywania banknotów euro (Dz.U. L 118 z 30.4.2013, s. 37).";"

2)

w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:

a)

tytuł art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Wdrożenie środków zapobiegających niedozwolonej działalności";

b)

ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jeśli KBC uzyska informację o niedozwolonej działalności podejmowanej na obszarze jego państwa, nakazuje podmiotowi zaangażowanemu w niedozwoloną działalność, w standardowej formie określonej przez EBC, powstrzymanie się od zaangażowania w jeden lub większą liczbę rodzajów niedozwolonej działalności oraz, jeśli uzna za stosowne, nakazuje posiadaczowi niedozwolonych reprodukcji ich wydanie.";

c)

dodaje się ust. 1a, 1b i 1c w brzmieniu:

"1a. Jeśli KBC uzyska informację o niedozwolonej działalności podejmowanej bezpośrednio lub w sposób pośredni, w tym w formie elektronicznej na stronach internetowych o odpowiednich krajowych domenach url, środkami przewodowymi lub bezprzewodowymi, oraz innymi środkami umożliwiającymi członkom społeczeństwa dostęp do niedozwolonych reprodukcji w miejscu i czasie indywidualnie przez nich wybranym, niezwłocznie zawiadamia o tym EBC. KBC, korzystając ze standaryzowanych formularzy określonych przez EBC, nakazuje również podmiotowi zaangażowanemu w niedozwoloną działalność powstrzymanie się od niej. EBC podejmuje wówczas wszelkie dostępne kroki, by usunąć niedozwoloną reprodukcję z przestrzeni elektronicznej.

1b. EBC może również nakazać podmiotowi zaangażowanemu w niedozwoloną działalność powstrzymanie się od jednego lub większej liczby rodzajów takiej działalności na obszarze więcej niż jednego państwa członkowskiego lub poza Unią. Jeśli EBC uzna to za stosowne, nakazuje posiadaczowi niedozwolonyej reprodukcji jej wydanie."

1c. Przed podjęciem środków, o których mowa w niniejszym artykule, KBC informuje EBC, a EBC podejmuje się koordynacji środków, które mają zostać podjęte, tak aby KBC lub EBC, stosownie do przypadku, działały przy podejmowaniu środków w ramach swoich kompetencji.";

d)

ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Dalszą decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie naruszenia w trybie art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 2532/98 (*2), które może skutkować nałożeniem sankcji na podstawie tego rozporządzenia, podejmuje Zarząd EBC lub właściwy KBC. Przed podjęciem decyzji EBC oraz właściwy KBC zasięgają wzajemnie swoich opinii, a KBC informuje EBC, czy zostało, lub czy może zostać, wszczęte odrębne postępowanie w sprawie naruszenia na mocy krajowego prawa karnego, a ponadto, czy istnieje inna odpowiednia podstawa prawna do wszczęcia postępowania w związku z niedozwoloną działalnością, jak np. przepisy prawa autorskiego. Jeśli postępowanie w sprawie naruszenia zostało już wszczęte, lub też ma zostać wszczęte, na mocy krajowego prawa karnego lub jeśli istnieje inna odpowiednia podstawa prawna do wszczęcia postępowania w związku niedozwoloną działalnością, nie wszczyna się postępowania w sprawie naruszenia na mocy rozporządzenia (WE) nr 2532/98.

(*2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z 23 listopada 1998 r. dotyczące kompetencji Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 4).";"

e)

ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. EBC podejmuje działania opisane w niniejszym artykule, działając samodzielnie, jeśli:

a)

nie można dostępnymi środkami ustalić pochodzenia niedozwolonej działalności;

b)

niedozwolona działalność została lub zostanie podjęta na obszarze kilku uczestniczących państw członkowskich;

c)

niedozwolona działalność została lub zostanie podjęta poza obszarem uczestniczących państw członkowskich.";

3)

art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Wnioski o objęcie reprodukcji wyłączeniem

1. Wnioski o wyłączenie na podstawie art. 2 ust. 5 decyzji EBC/2013/10 są rozpatrywane przez:

a)

odpowiedni KBC w imieniu EBC, jeżeli reprodukcje zostały lub zostaną wykonane na obszarze jednego państwa członkowskiego; lub

b)

przez EBC w innych przypadkach opisanych w art. 2 ust. 5 decyzji EBC/2013/10.

2. W przypadku otrzymania przez KBC wniosku o wyłączenie nowego rodzaju KBC informuje EBC o takim wniosku i o swoim zamiarze udzielenia lub odmowy udzielenia wyłączenia. W przypadku różnych poglądów EBC i KBC na tę kwestię decyzję podejmuje Zarząd EBC. Podejmując decyzję, Zarząd bierze pod uwagę opinie Komitetu ds. Banknotów i Komitetu Prawnego, w szczególności wszelkie wyrażone opinie dotyczące indywidualnej sytuacji danego państwa członkowskiego, przy uwzględnieniu opinii na temat skutków decyzji dla całej strefy euro. EBC gromadzi dane dotyczące otrzymanych przez siebie wniosków (niezależnie od tego, czy były one kierowane do EBC) oraz odpowiedzi na nie i informuje o nich KBC. EBC może również okresowo publikować skonsolidowane dane.".

Artykuł 2

Skuteczność

Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.

Artykuł 3

Adresaci

Niniejsze wytyczne skierowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 4 grudnia 2020 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC

Christine LAGARDE

Prezes EBC


(1) Wytyczne EBC/2003/5 z dnia 20 marca 2003 r. w sprawie egzekwowania środków przeciwdziałających niedozwolonej reprodukcji banknotów euro oraz w sprawie wymiany i wycofywania z obiegu banknotów euro (Dz.U. L 78 z 25.3.2003, s. 20).

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 4).


* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00