DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/1714
z dnia 16 listopada 2020 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/1119 w odniesieniu do metody badania niektórych hybrydowych elektrycznych samochodów osobowych niedoładowywanych zewnętrznie i w celu uwzględnienia stosowania paliw alternatywnych oraz zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1339 w odniesieniu do tylnych świateł pozycyjnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (1), w szczególności jego art. 11 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 7 lutego 2020 r. producenci Audi AG, Bayerische Motoren Werke AG, Daimler AG, FCA Italy S.p.A, Ford-Werke GmbH, Honda Motor Europe Ltd, Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH, Jaguar Land Rover Ltd, OPEL Automobile GmbH-PSA, Automobiles Citroën, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA, Renault, Škoda Auto a.s, Toyota Motor Europe oraz Volkswagen Nutzfahrzeuge wspólnie przedłożyli wniosek ("pierwszy wniosek"), zgodnie z art. 12a rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 (2), w sprawie zmiany decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1119 (3) w celu zmiany metody badania niektórych hybrydowych pojazdów elektrycznych niedoładowywanych zewnętrznie (NOVC-HEV) kategorii M1. |
(2) | W dniu 21 kwietnia 2020 r. producenci FCA Italy S.p.A, Jaguar Land Rover Ltd., OPEL Automobile GmbH-PSA, Automobiles Citroën, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA, Renault, Škoda Auto a.s oraz Ford-Werke GmbH wspólnie przedłożyli wniosek ("drugi wniosek"), zgodnie z art. 12a rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011, w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119 w celu uwzględnienia stosowania gazu płynnego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG) i etanolu (E85). |
(3) | Komisja oceniła oba wnioski zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia (UE) nr 510/2011 (wersja z lipca 2018 r. (V2)) (4). |
(4) | W pierwszym wniosku wnioskodawcy zwracają się o zmianę metody badania określonej w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119, aby umożliwić stosowanie warunków badania dla samochodów osobowych napędzanych silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania w odniesieniu do tych pojazdów typu NOVC-HEV, w przypadku których zgodnie z pkt 1.1.4 dodatku 2 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1151 (5) można stosować nieskorygowane wartości zmierzonego zużycia paliwa i emisji CO2. |
(5) | Na poparcie swojego wniosku wnioskodawcy przedstawili dowody wskazujące na to, że ze względu na niski stopień elektryfikacji przedmiotowej kategorii pojazdów typu NOVC-HEV nie można określić statystycznie istotnego współczynnika korygującego CO2, o którym mowa w pkt 4.1.2 załącznika do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119. |
(6) | W świetle przedstawionych argumentów ze względu na niski stopień elektryfikacji pojazdy typu NOVC-HEV, w odniesieniu do których zgodnie z pkt 1.1.4 dodatku 2 do subzałącznika 8 do załącznika XXI do rozporządzenia (UE) 2017/1151 można stosować nieskorygowane wartości zmierzonego zużycia paliwa i emisji CO2, należy do celów obliczania ograniczenia emisji CO2 wynikającego ze wspomnianej technologii innowacyjnej uznawać za równoważne z pojazdami napędzanymi silnikami spalinowymi wewnętrznego spalania. W związku z tym do tej konkretnej kategorii pojazdów typu NOVC-HEV powinny mieć zastosowanie warunki badania samochodów osobowych napędzanych silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania określone w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119. W przypadku innych kategorii pojazdów typu NOVC-HEV metoda badania powinna pozostać bez zmian. |
(7) | W odniesieniu do drugiego wniosku uzasadnione jest doprecyzowanie metody badania poprzez dodanie współczynników konwersji paliw oraz zużycia mocy dla gazu płynnego (LPG) i sprężonego gazu ziemnego (CNG). Biorąc jednak pod uwagę ograniczoną dostępność E85 na całym rynku unijnym, odróżnienie tego paliwa od benzyny na potrzeby metody badania nie jest uzasadnione. |
(8) | W świetle nowych informacji na temat współczynników stosowania dla świateł zakrętowych i statycznego doświetlenia zakrętów należy zastąpić istniejące współczynniki stosowania określone dla tych świateł w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119 bardziej zachowawczymi wskaźnikami, jak wskazano w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/1339 (6). |
(9) | Aby zagwarantować pewność prawa, producenci powinni mieć możliwość składania przez pewien okres wniosków o poświadczenie ograniczenia emisji CO2 do organów udzielających homologacji typu zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2019/1119 w jej wersji z dnia 28 czerwca 2019 r. Zmiany określone w niniejszej decyzji pozostają bez wpływu na ważność poświadczeń wydanych zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2019/1119 w tej wersji. |
(10) | We wniosku zatwierdzonym decyzją wykonawczą (UE) 2020/1339 przedstawiono dowody potwierdzające, że stosowanie energooszczędnych świateł LED w tylnych światłach pozycyjnych nie przekracza wartości progowej penetracji rynku, o której mowa w art. 2 ust. 2 lit. a) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 427/2014 (7), i że światła te należało zatem objąć zakresem decyzji wykonawczej (UE) 2020/1339. Decyzję tę należy zatem zmienić tak, aby jej zakres obejmował tylne światła pozycyjne. |
(11) | Ponieważ ograniczenie emisji CO2 poświadczone zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2019/1119 można uwzględniać przy obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji danego producenta, począwszy od roku kalendarzowego 2021, niniejsza decyzja powinna wejść w życie niezwłocznie. |
(12) | Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje wykonawcze (UE) 2019/1119 i (UE) 2020/1339, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Zmiany w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119
W decyzji wykonawczej (UE) 2019/1119 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 4 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
|
2) | art. 5 otrzymuje brzmienie: "Artykuł 5 Okres przejściowy i kody ekoinnowacji 1) Do dnia 24 marca 2021 r. producent może złożyć wniosek o poświadczenie ograniczenia emisji CO2 przez organ udzielający homologacji typu zgodnie z niniejszą decyzją w jej wersji z dnia 28 czerwca 2019 r. W takim przypadku w dokumentacji homologacji typu wpisuje się kod ekoinnowacji nr 28. 2) Jeżeli producent składa wniosek o poświadczenie ograniczenia emisji CO2 przez organ udzielający homologacji typu zgodnie z niniejszą decyzją bez odniesienia do jej wersji z dnia 28 czerwca 2019 r., w dokumentacji homologacji typu wpisuje się kod ekoinnowacji nr 37. 3) Ograniczenie emisji CO2 odpowiadające kodom ekoinnowacji nr 28 lub 37 można uwzględniać przy obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji danego producenta, począwszy od roku kalendarzowego 2021."; |
3) | w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
|
Artykuł 2
Zmiany w decyzji wykonawczej (UE) 2020/1339
W decyzji wykonawczej (UE) 2020/1339 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 1 dodaje się lit. n) w brzmieniu:
|
2) | w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
|
Artykuł 3
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie siódmego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19).
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1119 z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne do stosowania w pojazdach wyposażonych w silnik spalinowy wewnętrznego spalania i zelektryfikowanych pojazdach hybrydowych bez doładowania zewnętrznego, jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 176 z 1.7.2019, s. 67).
(4) https://circabc.europa.eu/sd/a/a19b42c8-8e87-4b24-a78b-9b70760f82a9/July%202018%20Technical%20Guidelines.pdf
(5) Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 1).
(6) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/1339 z dnia 23 września 2020 r. w sprawie zatwierdzenia na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 z niektórych lekkich pojazdów użytkowych w związku ze zharmonizowaną światową procedurą badania pojazdów lekkich (Dz.U. L 313 z 28.9.2020, s. 4).
(7) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 427/2014 z dnia 25 kwietnia 2014 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z lekkich pojazdów dostawczych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 (Dz.U. L 125 z 26.4.2014, s. 57).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00