KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (1), w szczególności jego art. 11 ust. 1 lit. a) i b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/956 określono dane, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie w odniesieniu do nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii po raz pierwszy. |
(2) | Aby ułatwić dopasowanie danych zgłoszonych w odniesieniu do każdego pojazdu ciężkiego przez państwa członkowskie do danych zgłoszonych przez producentów, państwa członkowskie powinny zgłaszać dodatkowe parametry dotyczące specyfikacji technicznych pojazdów. |
(3) | Aby umożliwić weryfikację jakości danych zgłaszanych przez producentów pojazdów ciężkich, państwa członkowskie powinny również zgłaszać stopkę ze skrótem kryptograficznym dokumentacji producenta podaną w świadectwie zgodności pojazdu. |
(4) | W pkt 2 części B załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/956 określono dane, które mają być monitorowane i zgłaszane przez producentów dla każdego nowego pojazdu ciężkiego. |
(5) | W celu zapewnienia jednolitego zgłaszania informacji dotyczących producentów części, oddzielnych zespołów technicznych lub układów należy dodać odniesienia do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2400 (2). |
(6) | Aby umożliwić Komisji weryfikację jakości danych zgłoszonych przez producentów w odniesieniu do emisji CO2 i zużycia paliwa przez dany silnik, producenci powinni również zgłaszać numer homologacji typu silnika. |
(7) | Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (UE) 2018/956, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2018/956 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lipca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
(1) Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2018/956 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w części A wprowadza się następujące zmiany: a) | dodaje się lit. g)-n) w brzmieniu: „g) | w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych do dnia 30 czerwca 2021 r., jeżeli jest dostępny, oraz w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 lipca 2021 r. we wszystkich przypadkach - etap skompletowania, jak wskazano w wybranym wzorze świadectwa zgodności zgodnie z pkt 2 załącznika IX do dyrektywy 2007/46/WE; | h) | kategoria pojazdu określona w pozycji 0.4 świadectwa zgodności; | i) | w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2020 r., jeżeli jest dostępna, oraz w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 stycznia 2021 r. we wszystkich przypadkach, liczba osi określona w pozycji 1 świadectwa zgodności; | j) | technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita pojazdu określona w pozycji 16.1 świadectwa zgodności; | k) | w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2021 r., jeżeli jest dostępna, oraz w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 stycznia 2022 r., we wszystkich przypadkach - stopka ze skrótem kryptograficznym dokumentacji producenta określonym w pozycji 49.1 świadectwa zgodności; w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych do dnia 30 czerwca 2025 r. państwa członkowskie mogą zgłaszać jedynie pierwszych 8 znaków skrótu kryptograficznego; | l) | w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych do dnia 30 czerwca 2021 r., jeżeli są dostępne, oraz w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 lipca 2021 r., we wszystkich przypadkach - indywidualne emisje CO2 określone w pozycji 49.5 świadectwa zgodności; | m) | w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych do dnia 30 czerwca 2021 r., jeżeli są dostępne, oraz w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 lipca 2021 r., we wszystkich przypadkach - średnie wartości ładowności określone w pozycji 49.6 świadectwa zgodności; | | |
2) | w pkt 2 części B wprowadza się następujące zmiany w odniesieniu do pojazdów zgłaszanych począwszy od 2021 r.: a) | pozycje 24 i 25 otrzymują brzmienie: Nr | Parametry monitorowania | Źródło: część I załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej | Opis | „24 | Nazwa i adres producenta przekładni | Pkt 0.4 wzoru świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu określonego w dodatku 1 do załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2017/2400 | Najważniejsze specyfikacje przekładni” | 25 | Marka (nazwa handlowa producenta przekładni) | Pkt 0.1 wzoru świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu określonego w dodatku 1 do załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2017/2400 | | b) | pozycje 32 i 33 otrzymują brzmienie: Nr | Parametry monitorowania | Źródło: część I załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej | Opis | „32 | Nazwa i adres producenta osi | Pkt 0.4 wzoru świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu określonego w dodatku 1 do załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2017/2400 | Najważniejsze specyfikacje osi” | 33 | Marka (nazwa handlowa producenta osi) | Pkt 0.1 wzoru świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu określonego w dodatku 1 do załącznika VII do rozporządzenia (UE) 2017/2400 | | c) | pozycje 39 i 40 otrzymują brzmienie: Nr | Parametry monitorowania | Źródło: część I załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej | Opis | „39 | Nazwa i adres producenta opony | Pkt 1 wzoru świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu określonego w dodatku 1 do załącznika X do rozporządzenia (UE) 2017/2400 | Najważniejsze specyfikacje opony” | 40 | Marka (nazwa handlowa producenta opony) | Pkt 3 wzoru świadectwa dotyczącego części, oddzielnego zespołu technicznego lub układu określonego w dodatku 1 do załącznika X do rozporządzenia (UE) 2017/2400 | | d) | dodaje się pozycję 101 w brzmieniu: Nr | Parametry monitorowania | Źródło: część I załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2017/2400, chyba że określono inaczej | Opis | „101 | W odniesieniu do pojazdów z datą przeprowadzenia symulacji od dnia 1 lipca 2020 r., numer homologacji typu silnika | Pkt 1.2.1 uzupełnienia do dodatku 5, 6 lub 7 do załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 582/2011, w zależności od tego, który z nich ma zastosowanie | Specyfikacje silnika” | | |