Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-09-28
Wersja aktualna od 2020-09-28
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2020/1346
z dnia 25 września 2020 r.
w sprawie udzielenia Republice Greckiej tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/672 z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 (1), w szczególności jego art. 6 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 6 sierpnia 2020 r. Grecja zwróciła się do Unii o pomoc finansową w celu uzupełnienia krajowych działań w celu uwzględnienia wpływu pandemii COVID-19 oraz odpowiedzenia na konsekwencje społeczno-gospodarcze tej pandemii dla pracowników i osób samozatrudnionych. |
(2) | Oczekuje się, że pandemia COVID-19 oraz nadzwyczajne środki wdrożone przez Grecję, aby zapobiec jej rozprzestrzenianiu się oraz złagodzić jej skutki społeczno-gospodarcze i zdrowotne, będą miały ogromny wpływ na finanse publiczne. Zgodnie z prognozą Komisji z wiosny 2020 r. oczekuje się, że na koniec 2020 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Grecji wyniosą odpowiednio 6,4 % i 196,4 % produktu krajowego brutto (PKB). Jak wynika ze śródokresowej prognozy Komisji z lata 2020 r., przewiduje się, że PKB Grecji zmniejszy się o 9 % w 2020 r. |
(3) | Pandemia COVID-19 wyłączyła znaczną część ludności Grecji z aktywności zawodowej. Jak zostało to przedstawione w motywach 4-8, sytuacja ta doprowadziła do nagłego i znacznego wzrostu wydatków publicznych w Grecji w związku ze specjalnym świadczeniem dla pracowników z sektora prywatnego, których umowy o pracę zostały zawieszone ze względu na kryzys, kosztami ich ubezpieczenia społecznego w okresie zawieszenia, specjalnym świadczeniem dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów będących osobami samozatrudnionymi, mechanizmem zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz składkami pracodawcy na ubezpieczenie społeczne pracowników w przedsiębiorstwach sezonowych w sektorze usług. |
(4) | W szczególności "aktem o charakterze ustawodawczym z dnia 14 marca 2020 r. (2), o którym mowa we wniosku Grecji z dnia 6 sierpnia 2020 r., wprowadzono specjalne świadczenie dla pracowników z sektora prywatnego, których umowy o pracę zostały zawieszone. Środek ten ma na celu ochronę zatrudnienia w przedsiębiorstwach, które zaprzestają działalności na mocy decyzji administracyjnej lub należą do sektorów gospodarki silnie dotkniętych przez pandemię COVID-19, i dotyczy wypłacania specjalnego miesięcznego świadczenia w wysokości 534 EUR na rzecz pracowników, których umowy o pracę zostały zawieszone od połowy marca 2020 r. Warunkiem wstępnym skorzystania z tego programu jest utrzymanie przez pracodawcę tej samej liczby pracowników (co oznacza dokładnie tych samych pracowników) przez okres równy okresowi zawieszenia umów o pracę. |
(5) | Władze wprowadziły dodatkowo finansowanie przez państwo ubezpieczenia społecznego pracowników korzystających ze specjalnego świadczenia, o którym mowa w motywie 4. Warunkiem wstępnym skorzystania z tego programu jest utrzymanie przez pracodawcę tej samej liczby pracowników (co oznacza dokładnie tych samych pracowników) przez okres równy okresowi zawieszenia umowy o pracę. |
(6) | "Aktem o charakterze ustawodawczym z dnia 20 marca 2020 r." (3), o którym mowa we wniosku Grecji z dnia 6 sierpnia 2020 r., wprowadzono specjalne świadczenie dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów będących osobami samozatrudnionymi (ekonomistów, księgowych, inżynierów, prawników, lekarzy, nauczycieli i naukowców). Środek ten dotyczy jednorazowego specjalnego świadczenia w wysokości 600 EUR wypłaconego w kwietniu albo w czerwcu 2020 r. na rzecz takich wysoko wykwalifikowanych specjalistów. |
(7) | Mechanizm zmniejszonego wymiaru czasu pracy mający zastosowanie od dnia 15 czerwca 2020 r. do dnia 15 października 2020 r. we wszystkich przedsiębiorstwach, z wyjątkiem przemysłu lotniczego, w przypadku którego możliwe jest przedłużenie tego mechanizmu do końca 2020 r., wprowadzono na podstawie "ustawy 4690/2020" (4), o której mowa we wniosku Grecji z dnia 6 sierpnia 2020 r. Kwalifikują się do niego przedsiębiorstwa, które odnotowały spadek obrotów o co najmniej 20 %, a środek ten umożliwia zmniejszenie o nawet 50 % tygodniowego wymiaru czasu pracy pracowników, pod warunkiem utrzymania ich stosunku pracy. Od dnia 15 czerwca 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. państwo pokryło 60 % wynagrodzeń netto pracowników oraz 60 % składek pracodawcy na ubezpieczenie społeczne w odniesieniu do nieprzepracowanych godzin. Od dnia 1 lipca 2020 r. państwo pokrywa 100 % składek pracodawcy i pracownika na ubezpieczenie społeczne w odniesieniu do nieprzepracowanych godzin, a oprócz tego pokrywa 60 % wynagrodzeń netto pracowników w odniesieniu do nieprzepracowanych godzin. |
(8) | Ponadto "ustawą 4714/2020" (5), o której mowa we wniosku Grecji z dnia 6 sierpnia 2020 r., wprowadzono finansowanie przez państwo składek pracodawcy na ubezpieczenie społeczne pracowników w przedsiębiorstwach sezonowych. Środek ten jest ukierunkowany na przedsiębiorstwa sezonowe w sektorze usług, mianowicie te przedsiębiorstwa, których 50 % obrotu - na podstawie danych za 2019 r. - jest skoncentrowane w trzecim kwartale roku, i ma na celu sfinansowanie składek pracodawcy na ubezpieczenie społeczne w lipcu, sierpniu i wrześniu 2020 r., pod warunkiem że przedsiębiorstwa utrzymają tę samą liczbę pracowników co w dniu 30 czerwca 2020 r. |
(9) | Grecja spełnia warunki dotyczące zwrócenia się z wnioskiem o pomoc finansową, które określono w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672. Grecja przedstawiła Komisji odpowiednie dowody potwierdzające, że faktyczne i planowane wydatki publiczne wzrosły o 2 728 000 000 EUR od dnia 1 lutego 2020 r. w związku ze środkami krajowymi przyjętymi w celu złagodzenia skutków społeczno-gospodarczych pandemii COVID-19. Stanowi to nagły i znaczny wzrost, ponieważ wydatki dotyczą nowych środków, które obejmują znaczną część przedsiębiorstw i ludności aktywnej zawodowo w Grecji. |
(10) | Komisja skonsultowała się z Grecją oraz zweryfikowała nagły i znaczny wzrost faktycznych i planowanych wydatków publicznych związanych bezpośrednio z mechanizmami zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz podobnymi środkami, o których mowa we wniosku z dnia 6 sierpnia 2020 r., zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672. |
(11) | Należy zatem udzielić pomocy finansowej, aby pomóc Grecji w złagodzeniu skutków społeczno-gospodarczych poważnych zakłóceń gospodarczych spowodowanych przez pandemię COVID-19. Komisja powinna podejmować decyzje dotyczące terminów zapadalności, wielkości i uruchamiania transz i podtransz w ścisłej współpracy z organami krajowymi. |
(12) | Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wyniku jakichkolwiek procedur dotyczących zakłóceń funkcjonowania rynku wewnętrznego, które mogą zostać podjęte, w szczególności na podstawie art. 107 i 108 Traktatu. Niniejsza decyzja nie uchyla obowiązku powiadomienia Komisji przez państwo członkowskie, na podstawie art. 108 Traktatu, o przypadkach potencjalnej pomocy państwa. |
(13) | Grecja powinna regularnie przedstawiać Komisji informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych, aby umożliwić Komisji ocenę stopnia realizacji tych wydatków przez Grecję. |
(14) | Decyzję o udzieleniu pomocy finansowej podjęto, uwzględniając istniejące i przewidywane potrzeby Grecji, a także już przedłożone lub planowane wnioski pozostałych państw członkowskich o pomoc finansową na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672, z uwzględnieniem zasad równego traktowania, solidarności, proporcjonalności i przejrzystości, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Grecja spełnia warunki określone w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672.
Artykuł 2
1. Unia udziela Grecji pożyczki do maksymalnej wysokości 2 728 000 000 EUR. Maksymalny średni termin zapadalności pożyczki wynosi 15 lat.
2. Okres dostępności pomocy finansowej udzielonej na podstawie niniejszej decyzji wynosi 18 miesięcy od pierwszego dnia, w którym niniejsza decyzja stała się skuteczna.
3. Pomoc finansowa Unii jest udostępniana Grecji przez Komisję w maksymalnie ośmiu transzach. Transza może zostać wypłacona w jednej podtranszy lub w kilku podtranszach. Terminy zapadalności podtransz w ramach pierwszej transzy mogą być dłuższe niż maksymalny średni termin zapadalności, o którym mowa w ust. 1. W takich przypadkach terminy zapadalności kolejnych podtransz są ustalane w taki sposób, aby po wypłacie wszystkich transz osiągnięto zgodność z maksymalnym średnim terminem zapadalności, o którym mowa w ust. 1.
4. Warunkiem uruchomienia pierwszej transzy jest obowiązywanie umowy pożyczki, o której mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/672.
5. Grecja pokrywa koszty finansowania poniesione przez Unię, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2020/672, w odniesieniu do każdej transzy, powiększone o wszelkie opłaty, koszty i wydatki poniesione przez Unię, które wynikają z rodzaju finansowania związanego z pożyczką udzieloną zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.
6. Komisja decyduje o wysokości oraz o uruchomieniu transz, a także o wysokości podtransz.
Artykuł 3
Grecja może finansować następujące środki:
a) | specjalne świadczenie dla pracowników, których umowy o pracę zostały zawieszone, przewidziane w art. 13 "aktu o charakterze ustawodawczym z dnia 14 marca 2020 r."; |
b) | ubezpieczenie społeczne pracowników objętych środkiem, o którym mowa w lit. a) niniejszego artykułu, przewidziane w art. 13 "aktu o charakterze ustawodawczym z dnia 14 marca 2020 r."; |
c) | specjalne świadczenie dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów będących osobami samozatrudnionymi przewidziane w art. 8 "aktu o charakterze ustawodawczym z dnia 20 marca 2020 r."; |
d) | mechanizm zmniejszonego wymiaru czasu pracy przewidziany w art. 31 "ustawy 4690/2020"; |
e) | składki pracodawcy na ubezpieczenie społeczne pracowników w przedsiębiorstwach sezonowych w sektorze usług przewidziane w art. 123 "ustawy 4714/2020". |
Artykuł 4
Grecja przekazuje Komisji do dnia 30 marca 2021 r., a następnie co sześć miesięcy, informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych do czasu całkowitego zrealizowania tych wydatków.
Artykuł 5
Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Greckiej.
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji adresatowi.
Artykuł 6
Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2020 r.
W imieniu Rady
M. ROTH
Przewodniczący
(1) Dz.U. L 159 z 20.5.2020, s. 1.
(2) Akt o charakterze ustawodawczym z dnia 14 marca 2020 r. (Dziennik Urzędowy A' 64) ratyfikowany na mocy art. 3 ustawy 4682/2020 (Dziennik Urzędowy A' 76); decyzja ministerialna 12998/232 (Dziennik Urzędowy B' 1078/28 marca 2020 r.), decyzja ministerialna 16073/287/22 kwietnia 2020 r. (Dziennik Urzędowy B' 1547/22 kwietnia 2020 r.), decyzja ministerialna 17788/346/8 maja 2020 r. (Dziennik Urzędowy B' 1779/10 maja 2020 r.) oraz decyzja ministerialna 23102/477/2020 (Dziennik Urzędowy B' 2268/13 czerwca 2020 r.).
(3) Akt o charakterze ustawodawczym z dnia 20 marca 2020 r. (Dziennik Urzędowy A' 68) ratyfikowany na mocy art. 1 ustawy 4683/2020 (Dziennik Urzędowy A' 83).
(4) Ustawa 4690/2020 (Dziennik Urzędowy A' 104) ratyfikowana na mocy art. 122 i 123 ustawy 4714/2020 (Dziennik Urzędowy A' 148), decyzji ministerialnej 23103/478 (Dziennik Urzędowy B 2274/14 czerwca 2020 r.) oraz decyzji ministerialnej 32085/1771.
(5) Ustawa 4714/2020 (Dziennik Urzędowy A' 148) ratyfikowana na mocy decyzji ministerialnej 32085/1771.