DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 października 2014 r.
ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2015-2019
(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 7809)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/746/UE)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE (1), w szczególności jej art. 10a ust. 13,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że podstawą rozdzielania uprawnień do emisji gazów cieplarnianych prowadzącym instalacje jest sprzedaż aukcyjna w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji („EU ETS”), począwszy od roku 2013. W latach 2013-2020 kwalifikujący się prowadzący instalacje będą jednak nadal otrzymywać bezpłatne uprawnienia, zgodnie z zasadami określonymi w dyrektywie 2003/87/WE i decyzji Komisji 2011/278/UE (2).
(2) Brak ambitnego międzynarodowego porozumienia w sprawie zmiany klimatu, mającego na celu ograniczenie wzrostu temperatury na świecie do 2 °C mógłby zniweczyć korzyści płynące z działań prowadzonych przez Unię. Brak wiążących działań na szczeblu międzynarodowym mógłby doprowadzić do zwiększenia emisji gazów cieplarnianych w państwach trzecich, w których przemysł nie podlega porównywalnym ograniczeniom w zakresie emisji dwutlenku węgla (tj. do „ucieczki emisji”). W odniesieniu do ryzyka ucieczki emisji dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że z zastrzeżeniem wyniku międzynarodowych negocjacji Komisja sporządza wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji („wykaz sektorów i podsektorów”). Te sektory i podsektory powinny otrzymać bezpłatne uprawnienia w wysokości 100 % liczby określonej na podstawie dyrektywy 2003/87/WE i decyzji 2011/278/UE, z zastrzeżeniem międzysektorowego współczynnika korygującego, o którym mowa w art. 10a ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE, określonego w załączniku II do decyzji Komisji 2013/448/UE (3).
(3) W związku z powyższym Komisja przeanalizowała stopień, w jakim państwa trzecie o decydującym udziale w produkcji światowej w sektorach i podsektorach zawartych w wykazie zobowiązują się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych w tych sektorach, a także czy te zobowiązania są porównywalne do zobowiązań Unii i czy są wykonywane w tym samym czasie. Analizie poddano również zakres, w jakim wydajność instalacji znajdujących się w tych krajach jest porównywalna do instalacji zlokalizowanych w Unii. Komisja doszła do wniosku, że nie można ustalić wystarczającej porównywalności zobowiązań do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, dlatego porównywalność efektywności w zakresie niskoemisyjności nie jest istotna.
(4) Pierwszy wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji został sporządzony na lata 2013 i 2014 na mocy decyzji Komisji 2010/2/UE (4) w 2009 r.
(5) Ocena powinna opierać się na szeregu kryteriów ilościowych i jakościowych i uwzględniać dane z trzech ostatnich lat. W związku z tym Komisja wykorzystała dane z lat 2009, 2010 i 2011, ponieważ dane z 2012 r. były dostępne jedynie w odniesieniu do niektórych parametrów.
(6) W celu sporządzenia wykazu sektorów i podsektorów Komisja oceniła ryzyko ucieczki emisji sektorów i podsektorów na poziomie NACE-4 statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej w Unii zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (5). NACE-4 jest poziomem zapewniającym optymalną dostępność danych precyzyjnie określających sektory. Sektor jest oznaczony na czterocyfrowym poziomie klasyfikacji NACE, a podsektor jest oznaczony na sześciocyfrowym poziomie CPA lub ośmiocyfrowym poziomie Prodcom, tj. wg klasyfikacji towarów stosowanych w odniesieniu do statystyk dotyczących produkcji przemysłowej w Unii, wynikającej bezpośrednio z klasyfikacji NACE.
(7) Sektory zostały najpierw poddane ocenie w oparciu o kryteria ilościowe określone w art. 10a ust. 15 i 16 dyrektywy 2003/87/WE. Aby zastosować te kryteria ilościowe, Komisja musiała określić kwotę dodatkowych kosztów bezpośrednich i pośrednich związanych z wprowadzeniem w życie dyrektywy 2003/87/WE.
(8) Dodatkowe koszty bezpośrednie związane z ilością uprawnień, jakie sektor musiałby zakupić, gdyby nie był uważany za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji, zostały obliczone na podstawie danych dotyczących bezpośrednich emisji CO2 na poziomie sektorowym. Dane w dzienniku transakcji Unii Europejskiej (zwanym dalej „EUTL”) uznaje się za najbardziej dokładne i przejrzyste źródło danych o emisji CO2 na poziomie instalacji i dlatego wykorzystuje się je do obliczenia kosztów bezpośrednich dla sektorów. Dla sektorów i gazów cieplarnianych objętych systemem EU ETS od dnia 1 stycznia 2013 r. dane o emisjach nie są dostępne w EUTL. W związku z tym w takich przypadkach Komisja wykorzystała dane dotyczące bezpośredniej emisji CO2 dostarczone przez państwa członkowskie w ramach krajowych środków wykonawczych na podstawie decyzji 2011/278/UE.
(9) W celu określenia dodatkowych kosztów pośrednich Komisja zebrała dane na temat zużycia energii elektrycznej na poziomie sektorowym w państwach członkowskich, zapewniając, by nie doszło do podwójnego liczenia zużycia energii elektrycznej podczas stosowania różnych kodów NACE. W celu określenia emisji związanych z produkcją energii elektrycznej zużywanej przez różne sektory w wykazie sektorów i podsektorów w decyzji 2010/2/UE Komisja wykorzystała współczynnik średnich emisji uzyskany z ogólnego koszyka paliw do produkcji energii elektrycznej, ponieważ uznano, że jest on oparty na najbardziej wiarygodnych danych. Taki sam współczynnik średnich emisji wykorzystano do ocen leżących u podstaw niniejszej decyzji.
(10) Ponadto w celu określenia dodatkowych kosztów bezpośrednich i pośrednich Komisja musiała oszacować średnią cenę emisji dwutlenku węgla. W celu sporządzenia pierwszego wykazu sektorów i podsektorów oceny uwzględniały zakładany koszt emisji dwutlenku węgla wynoszący 30 EUR za tonę ekwiwalentu CO2. W okresie stosowania decyzji 2010/2/UE wystąpiła znaczna różnica między zakładaną ceną emisji dwutlenku węgla wykorzystaną do oceny a faktyczną ceną, która była znacznie niższa. W swoim komunikacie zatytułowanym „Ramy polityczne na okres 2020-2030 dotyczące klimatu i energii” (6) Komisja zaproponowała jednak cel bezwarunkowego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 40 % do 2030 r., w porównaniu z 1990 r., a także odpowiedni cel w zakresie odnawialnych źródeł energii. Komisja zaproponowała również ustanowienie rynkowej rezerwy stabilizacyjnej w EU ETS. W tych okolicznościach należy się spodziewać, że ceny emisji będą w przyszłości kształtowały się bardziej pod kątem średnio- i długoterminowego ograniczenia emisji. Uznaje się zatem za uzasadnione dalsze stosowanie zakładanej ceny emisji, tj. 30 EUR za tonę ekwiwalentu CO2 do ocen leżących u podstaw niniejszej decyzji.
(11) Dodatkowe koszty bezpośrednie i pośrednie oblicza się jako udział w wartości dodanej brutto. W odniesieniu do oszacowania wartości dodanej brutto na poziomie sektorowym wykorzystano dane pochodzące ze statystyki strukturalnej dotyczącej przedsiębiorstw Eurostatu.
(12) Ponadto Komisja przeprowadziła ocenę intensywności handlu dla każdego sektora i podsektora na podstawie danych uzyskanych z bazy danych Eurostatu Comext.
(13) W sumie Komisja oceniła 245 sektorów przemysłowych i 24 podsektorów klasyfikowanych w NACE jako „górnictwo i wydobywanie” oraz „przetwórstwo przemysłowe”. Sektory i podsektory wymienione w pkt 1 załącznika do niniejszej decyzji spełniają kryteria określone w art. 10a ust. 15 i 16 dyrektywy 2003/87/WE i powinny zostać uznane za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.
(14) Oceny na podstawie kryteriów jakościowych określonych w art. 10a ust. 17 dyrektywy 2003/87/WE zostały przeprowadzone w odniesieniu do sektorów, których nie uznano za narażone na ryzyko ucieczki emisji w oparciu o kryteria ilościowe określone w art. 10a ust. 15 i 16. Ocenę jakościową przeprowadzono w sektorach, które spełniały kryteria jakościowe w kontekście opracowania poprzedniego wykazu, w sektorach uważanych za przypadki graniczne, a także na prośbę przedstawicieli przemysłu.
(15) W przypadku sektorów „wykańczanie materiałów włókienniczych” (kod NACE 1330), „produkcja cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny” (kod NACE 2332), „produkcja wyrobów gipsowych budowlanych” (kod NACE 2362), „odlewnictwo żeliwa” (kod NACE 2451) oraz „odlewnictwo metali lekkich” (2453) zaktualizowano oceny jakościowe przeprowadzone w kontekście opracowania poprzedniego wykazu sektorów i podsektorów obowiązujące na 2013 i 2014 r. Stwierdzono, że nadal istnieją okoliczności uzasadniające uwzględnienie tych sektorów w wykazie sektorów i podsektorów. W związku z tym sektory te należy uznać za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji również w odniesieniu do lat 2015-2019.
(16) Ocenę jakościową przeprowadzono w sektorze „produkcja słodu” (kod NACE 1106), ponieważ sektor ten stanowił przypadek graniczny w odniesieniu do art. 10a ust. 16 lit. b) dyrektywy 2003/87/WE. Biorąc pod uwagę wzrost kosztów wynikający z wdrożenia dyrektywy 2003/87/WE, ocena wykazała wysoki poziom intensywności handlu oraz znaczny spadek rentowności tego sektora w UE. Niska marża zysku ogranicza zdolność instalacji do inwestycji i ograniczania emisji. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.
(17) Sektory wymienione w pkt 2 załącznika należy uznać za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji w oparciu o kryteria jakościowe.
(18) Ponieważ wykaz sektorów i podsektorów, które uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji ma zostać zawarty w załączniku i obowiązywać przez okres od 2015 do 2019 r., niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 201 5 r.
(19) Dla celów pewności prawa i przejrzystości decyzja 2010/2/UE powinna zostać uchylona ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2015 r.
(20) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Sektory i podsektory wymienione w załączniku uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.
Artykuł 2
Decyzja 2010/2/UE traci moc z dniem 1 stycznia 2015 r.
Artykuł 3
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2015 r.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2014 r.
W imieniu Komisji Connie HEDEGAARD Członek Komisji |
|
(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
(2) Decyzja Komisji 2011/278/UE z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. LI 30 z 17.5.2011, s. 1).
(3) Decyzja Komisji 2013/448/UE z dnia 5 września 2013 r. dotycząca krajowych środków wykonawczych w odniesieniu do przejściowego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji gazów cieplarnianych zgodnie z art. 11 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 240 z 7.9.2013, s. 27).
(4) Decyzja Komisji 2010/2/UE z dnia 24 grudnia 2009 r. ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji (Dz.U. L 1 z 5.1.2010, s. 10).
(5) Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
(6) COM(2014) 15 final/2 z dnia 28 stycznia 2014 r.
ZAŁĄCZNIK
Sektory i podsektory uważane, zgodnie z art. 10a ust. 13 dyrektywy 2003/87/WE, za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji
1. W OPARCIU O KRYTERIA OKREŚLONE W ART. 10a UST. 15 ORAZ 16 DYREKTYWY 200 3/8 7/WE
1.1. Na poziomie NACE-4
Kod NACE | Opis | Spełnione kryteria |
0510 | Wydobywanie węgla kamiennego | C |
0610 | Górnictwo ropy naftowej | C |
0620 | Górnictwo gazu ziemnego | C |
0710 | Górnictwo rud żelaza | C |
0729 | Górnictwo pozostałych rud metali nieżelaznych | C |
0891 | Wydobywanie minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozów | C |
0893 | Wydobywanie soli | A |
0899 | Górnictwo i wydobywanie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane | A, C |
1020 | Przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków | C |
1041 | Produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych | C |
1062 | Wytwarzanie skrobi i wyrobów skrobiowych | A |
1081 | Produkcja cukru | A |
1086 | Produkcja artykułów spożywczych homogenizowanych i żywności dietetycznej | C |
1101 | Destylowanie, rektyfikowanie i mieszanie alkoholi | C |
1102 | Produkcja win gronowych | C |
1104 | Produkcja pozostałych niedestylowanych napojów fermentowanych | A |
1310 | Przygotowanie i przędzenie włókien tekstylnych | C |
1320 | Produkcja tkanin | C |
1391 | Produkcja dzianin metrażowych | C |
1392 | Produkcja gotowych wyrobów tekstylnych, z wyłączeniem odzieży | C |
1393 | Produkcja dywanów i chodników | C |
1394 | Produkcja wyrobów powroźniczych, lin, szpagatów i wyrobów sieciowych | C |
1395 | Produkcja włóknin i wyrobów wykonanych z włóknin, z wyłączeniem odzieży | C |
1396 | Produkcja pozostałych technicznych i przemysłowych wyrobów tekstylnych | C |
1399 | Produkcja pozostałych wyrobów tekstylnych, gdzie indziej niesklasyfikowana | C |
1411 | Produkcja odzieży skórzanej | C |
1412 | Produkcja odzieży roboczej | C |
1413 | Produkcja pozostałej odzieży wierzchniej | C |
1414 | Produkcja bielizny | C |
1419 | Produkcja pozostałej odzieży i dodatków do odzieży | C |
1420 | Produkcja wyrobów futrzarskich | C |
1431 | Produkcja wyrobów pończoszniczych | C |
1439 | Produkcja pozostałej odzieży dzianej | C |
1511 | Garbowanie i wyprawa skór; wyprawa i barwienie skór futerkowych | C |
1512 | Produkcja toreb bagażowych, toreb ręcznych i podobnych wyrobów rymarskich i kaletniczych | C |
1520 | Produkcja obuwia | C |
1622 | Produkcja gotowych parkietów podłogowych | C |
1629 | Produkcja pozostałych wyrobów z drewna; produkcja wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplatania | C |
1711 | Produkcja masy włóknistej | A, C |
1712 | Produkcja papieru i tektury | A |
1724 | Produkcja tapet | C |
1910 | Wytwarzanie i przetwarzanie koksu | A, C |
1920 | Wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej | A |
2012 | Produkcja barwników i pigmentów | C |
2013 | Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów nieorganicznych | A, C |
2014 | Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych | A, C |
2015 | Produkcja nawozów i związków azotowych | A, B |
2016 | Produkcja tworzyw sztucznych w formach podstawowych | C |
2017 | Produkcja kauczuku syntetycznego w formach podstawowych | C |
2020 | Produkcja pestycydów i pozostałych środków agrochemicznych | C |
2042 | Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych | C |
2053 | Produkcja olejków eterycznych | C |
2059 | Produkcja pozostałych wyrobów chemicznych, gdzie indziej niesklasyfikowana | C |
2060 | Produkcja włókien chemicznych | C |
2110 | Produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych | C |
2120 | Produkcja leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych | C |
2211 | Produkcja opon i dętek z gumy; bieżnikowanie i regenerowanie opon z gumy | C |
2219 | Produkcja pozostałych wyrobów z gumy | C |
2311 | Produkcja szkła płaskiego | A |
2313 | Produkcja szkła gospodarczego | A |
2314 | Produkcja włókien szklanych | A/C (1) |
2319 | Produkcja i obróbka pozostałego szkła, włączając szkło techniczne | C |
2320 | Produkcja wyrobów ogniotrwałych | C |
2331 | Produkcja ceramicznych kafli i płytek | A, C |
2341 | Produkcja ceramicznych wyrobów stołowych i ozdobnych | C |
2342 | Produkcja ceramicznych wyrobów sanitarnych | C |
2343 | Produkcja ceramicznych izolatorów i osłon izolacyjnych | C |
2344 | Produkcja pozostałych ceramicznych wyrobów technicznych | C |
2349 | Produkcja pozostałych wyrobów z ceramiki | C |
2351 | Produkcja cementu | B |
2352 | Produkcja wapna i gipsu | B |
2370 | Cięcie, formowanie i wykańczanie kamienia | C |
2391 | Produkcja wyrobów ściernych | C |
2410 | Produkcja surówki żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych | A |
2420 | Produkcja rur, przewodów, kształtowników zamkniętych i łączników, ze stali | C |
2431 | Produkcja prętów ciągnionych na zimno | C |
2441 | Produkcja metali szlachetnych | C |
2442 | Produkcja aluminium | A, C |
2443 | Produkcja ołowiu, cynku i cyny | A |
2444 | Produkcja miedzi | C |
2445 | Produkcja pozostałych metali nieżelaznych | C |
2446 | Przetwarzanie paliw jądrowych | A, C |
2540 | Produkcja broni i amunicji | C |
2571 | Produkcja wyrobów nożowniczych i sztućców | C |
2572 | Produkcja zamków i zawiasów | C |
2573 | Produkcja narzędzi | C |
2594 | Produkcja złączy i śrub | C |
2599 | Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowana | C |
2611 | Produkcja elementów elektronicznych | C |
2612 | Produkcja elektronicznych obwodów drukowanych | C |
2620 | Produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych | C |
2630 | Produkcja sprzętu telekomunikacyjnego | C |
2640 | Produkcja elektronicznego sprzętu powszechnego użytku | C |
2651 | Produkcja instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych | C |
2652 | Zegary i zegarki | C |
2660 | Produkcja urządzeń napromieniowujących, sprzętu elektromedycznego i elektro terapeutycznego | C |
2670 | Produkcja instrumentów optycznych i sprzętu fotograficznego | C |
2680 | Produkcja magnetycznych i optycznych niezapisanych nośników informacji | C |
2711 | Produkcja elektrycznych silników, prądnic i transformatorów | C |
2712 | Produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej | C |
2720 | Produkcja baterii i akumulatorów | C |
2731 | Produkcja kabli światłowodowych | C |
2732 | Produkcja pozostałych elektronicznych i elektrycznych przewodów i kabli | C |
2733 | Produkcja sprzętu instalacyjnego | C |
2740 | Produkcja elektrycznego sprzętu oświetleniowego | C |
2751 | Produkcja elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego | C |
2752 | Produkcja nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego | C |
2790 | Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego | C |
2811 | Produkcja silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych | C |
2812 | Produkcja sprzętu i wyposażenia do napędu hydraulicznego i pneumatycznego | C |
2813 | Produkcja pozostałych pomp i sprężarek | C |
2814 | Produkcja pozostałych kurków i zaworów | C |
2815 | Produkcja łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych | C |
2821 | Produkcja pieców, palenisk i palników piecowych | C |
2822 | Produkcja urządzeń dźwigowych i chwytaków | C |
2823 | Produkcja maszyn i sprzętu biurowego (z wyłączeniem komputerów i urządzeń peryferyjnych) | C |
2824 | Produkcja narzędzi ręcznych mechanicznych | C |
2825 | Produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych | C |
2829 | Produkcja pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana | C |
2830 | Produkcja maszyn dla rolnictwa i leśnictwa | C |
2841 | Produkcja maszyn do obróbki metalu | C |
2849 | Produkcja pozostałych narzędzi mechanicznych | C |
2891 | Produkcja maszyn dla metalurgii | C |
2892 | Produkcja maszyn dla górnictwa, kopalnictwa i budownictwa | C |
2893 | Produkcja maszyn stosowanych w przetwórstwie żywności, tytoniu i produkcji napojów | C |
2894 | Produkcja maszyn dla przemysłu tekstylnego, odzieżowego i skórzanego | C |
2895 | Produkcja maszyn dla przemysłu papierniczego | C |
2896 | Produkcja maszyn do obróbki gumy lub tworzyw sztucznych oraz wytwarzania wyrobów z tych materiałów | C |
2899 | Produkcja pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana | C |
2910 | Produkcja pojazdów samochodowych | C |
2931 | Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych | C |
3011 | Produkcja statków i konstrukcji pływających | C |
3012 | Produkcja łodzi wycieczkowych i sportowych | C |
3030 | Produkcja statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn | C |
3091 | Produkcja motocykli | C |
3092 | Produkcja rowerów i wózków inwalidzkich | C |
3099 | Produkcja pozostałego sprzętu transportowego, gdzie indziej niesklasyfikowana | C |
3109 | Produkcja pozostałych mebli | C |
3211 | Produkcja monet | C |
3212 | Produkcja wyrobów jubilerskich i podobnych | C |
3213 | Produkcja sztucznej biżuterii i wyrobów podobnych | C |
3220 | Produkcja instrumentów muzycznych | C |
3230 | Produkcja sprzętu sportowego | C |
3240 | Produkcja gier i zabawek | C |
3250 | Produkcja urządzeń, instrumentów i wyrobów medycznych i dentystycznych | C |
3291 | Produkcja mioteł, szczotek i pędzli | C |
3299 | Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana | C |
(1) Sektor „produkcja włókien szklanych” określany jest za pomocą dwóch kodów CPA: „231411 Taśmy przędzy niedoprzędy przędza i nici cięte, z włókien szklanych” i „231412 Arkusze cienkie (woale), taśmy, maty, wojłoki, płyty i pozostałe wyroby z włókien szklanych, z wyłączeniem tkanin”. Oceniony na poziomie NACE-4 sektor nie spełnia kryteriów określonych w art. 10a ust. 15 i 16 dyrektywy 2003/87/WE. Natomiast podsektor 231411 spełnia kryterium określone w art. 10a ust. 16 lit. b), a podsektor 231412 spełnia kryterium określone w art. 10a ust. 15. Ponieważ dwa kody CPA obejmują cały sektor „produkcja włókien szklanych”, w celu ułatwienia odniesienia sektor ten dodaje się do wykazu na poziomie NACE-4. |
1.2. Na poziomie CPA lub Prodcom
CPA lub Prodcom | Opis | Spełnione kryteria |
081221 | Kaolin i pozostałe gliny kaolinowe | C |
08122250 | Łupki i gliny pospolite, do celów budowlanych (z wyłączeniem bentonitu, gliny ogniotrwałej, iłów porowatych, kaolinu i glin kaolinowych); andaluzyt, cyjanit i sylimanit; mulit; ziemie szamotowe lub dynasowe | C |
10311130 | Ziemniaki zamrożone, przetworzone lub zakonserwowane, włączając ziemniaki ugotowane lub częściowo ugotowane w oleju, a następnie zamrożone, z wyłączeniem zakonserwowanych octem lub kwasem octowym | A |
10311300 | Ziemniaki suszone w postaci mąki, mączki, płatków, granulek i kulek | A |
10391725 | Przecier pomidorowy i pasta, zagęszczone | C |
105121 | Mleko odtłuszczone w proszku | C |
105122 | Mleko pełne w proszku | C |
105153 | Kazeina | C |
105154 | Laktoza i syrop laktozowy | C |
10515530 | Serwatka i serwatka zmodyfikowana, w proszku, w granulkach lub w innej stałej postaci, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek środka słodzącego | A, C |
108211 | Pasta kakaowa, nawet odtłuszczona | C |
108212 | Masło, tłuszcz i olej kakaowe | C |
108213 | Proszek kakaowy niesłodzony | C |
10891334 | Drożdże piekarnicze | C |
20111150 | Wodór | B |
20111160 | Azot | B |
20111170 | Tlen | B |
203021 | Gotowe pigmenty, środki matujące i farby; szkliste emalie i glazury; pobiałki (masy lejne); ciekłe materiały do nadawania połysku itp.; fryta szklana | C |
239914 | Grafit sztuczny; grafit koloidalny i półkoloidalny; preparaty na bazie grafitu lub pozostałego węgla w postaci półproduktów | C |
23991910 | Wełna żużlowa, wełna skalna i podobne wełny mineralne, włącznie z ich mieszaninami, luzem, w arkuszach lub w belach | A |
23991920 | Wermikulit porowaty, iły porowate, żużel spieniony i podobne porowate materiały mineralne, włącznie z ich mieszaninami | A |
25501134 | Części z żelaza kutego swobodnie do wałów napędowych, wałów krzywkowych, wałów wykorbionych i do korb itp. | A, C |
Kryteria, na podstawie których dany sektor uznaje się za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji są następujące:
A: kryterium określone w art. 10a ust. 15 dyrektywy 2003/87/WE;
B: kryterium określone w art. 10a ust. 16 dyrektywy 2003/87/WE;
C: kryterium określone w art. 10a ust. 16 lit. b) dyrektywy 2003/87/WE.
2. W OPARCIU O KRYTERIA OKREŚLONE W ART. 10a UST. 17 DYREKTYWY 2003/87/WE
Kod NACE | Opis |
1106 | Produkcja słodu |
1330 | Wykończanie wyrobów włókienniczych |
2332 | Produkcja cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny |
2362 | Produkcja wyrobów budowlanych z gipsu |
2451 | Odlewnictwo żeliwa |
2453 | Odlewnictwo metali lekkich |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00