Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-04-03
Wersja aktualna od 2014-04-03
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012,
— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji (1) ,
— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) , w szczególności jego art. 185,
— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (4) , w szczególności jego art. 21,
— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,
— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,
— uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0184/2014),
A. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej Agencją) na rok budżetowy 2012 wyniósł 20 376 000 EUR, co stanowi wzrost o 0,97 % w porównaniu z 2011 r.,
B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,
Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011
1. potwierdza, że:
— w odniesieniu do roku budżetowego 2012 Trybunał Obrachunkowy zwrócił już uwagę na zadowalające wskaźniki wykonania dotyczące środków na płatności w tytule I i II (odpowiednio 98 i 89 %); przyznaje, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do płatności w tytule III, wynoszący 49 %, jest uzasadniony, a przeniesienia w tej wysokości są nie do uniknięcia i nie wynikają z opóźnień w planowaniu i realizacji rocznego programu prac Agencji,
— w maju 2013 r. rada wykonawcza Agencji przyjęła decyzję (decyzja 2013/01) w sprawie prowadzenia dochodzeń administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych, dostosowując się ostatecznie do postulatu Parlamentu poprzez przyjęcie tej decyzji w porozumieniu z Komisją, aby przyjąć przepisy mające na celu poszanowanie uzasadnionych interesów (w tym anonimowości) stron,
— dochodzenie Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, wszczęte w 2012 r., zamknięto w roku 2013 bez wydania zaleceń, natomiast sprawa Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (0917/2011) wciąż ma charakter otwarty,
— Agencja wdraża kompleksową strategię przeciwdziałania mobbingowi; jest zadowolony, iż wszystkie zarzuty dotyczące mobbingu dokładnie zbadano i nie wykryto przypadków nękania psychicznego,
— Agencja stosuje obecnie wytyczne Komisji po decyzji rady wykonawczej (decyzja 2012/04); zwraca uwagę, że wytyczne te zostaną zastąpione, kiedy Agencja przyjmie wzorcowe wytyczne dla agencji regulacyjnych dotyczące ujawniania naruszeń,
— deklaracje o braku konfliktu interesów i życiorysy kadry zarządzającej i większości pełnoprawnych członków rady zarządzającej umieszczono na stronie internetowej Agencji;
Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji
2. z niepokojem zauważa, że w roku 2012 Agencja udzieliła zamówienia na usługi w zakresie sprzątania, zawierając kaskadowe umowy ramowe z dwoma wykonawcami, a z powodu błędu urzędniczego, do którego doszło na etapie oceny ofert, ranking wykonawców był nieprawidłowy; zwraca uwagę, że w wyniku tego błędu w roku 2012 udzielono jednego konkretnego zamówienia na kwotę 56 784 EUR, a związane z nim płatności są nieprawidłowe; docenia, że po kontroli Trybunału Obrachunkowego Agencja wprowadziła odpowiednie zmiany do rankingu wykonawców;
Zarządzanie budżetem i finansami
3. zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 78,5 %;
4. zauważa, że wskaźnik wykonania budżetu w tytule III (wydatki operacyjne) był niski i wyniósł 49 % w stosunku do zaciągniętych zobowiązań; przyznaje jednak, że nie wynikało to z opóźnień w realizacji rocznego programu prac Agencji oraz że ów niski wskaźnik wykonania odzwierciedla wieloletni charakter podejmowanych działań; zauważa, że Agencja przyjęła moduł planowania budżetowego powiązany bezpośrednio z jej rocznym programem prac oraz że płatności były planowane i realizowane zgodnie z potrzebami operacyjnymi, a Trybunał Obrachunkowy uważa takie sytuacje za dopuszczalne;
Zobowiązania i przeniesienia
5. docenia, że w ramach rocznej kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy nie dopatrzono się istotnych kwestii dotyczących poziomu przeniesień w 2012 r.; wyraża uznanie dla Agencji za przestrzeganie zasady jednoroczności oraz terminowe wykonanie budżetu;
Przesunięcia
6. zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;
Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników
7. zwraca uwagę, że w odniesieniu do roku 2012 ani transakcje objęte próbą, ani inne ustalenia w ramach kontroli nie skłoniły Trybunału Obrachunkowego do zawarcia w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli uwag na temat procedur przetargowych Agencji;
8. zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z kontroli za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy nie zawarł uwag dotyczących procedur naboru pracowników przez Agencję;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
9. uznaje, że Agencja dokona przeglądu swojej strategii zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tej oceny, kiedy będą dostępne;
Audyt wewnętrzny i kontrole wewnętrzne
10. przyjmuje do wiadomości, że w roku 2012 Służba Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej przeprowadziła w Agencji kontrolę w zakresie zamówień publicznych oraz wydała dwa bardzo istotne zalecenia i siedem istotnych zaleceń; zwraca uwagę, że Agencja zaproponowała plan działania, który został zaakceptowany przez Służbę Audytu Wewnętrznego, oraz że do ostatecznego terminu upływającego z dniem 31 grudnia 2012 r. osiem z tych zaleceń wdrożono; zauważa, że jedno istotne zalecenie pozostające do realizacji wdrożono w roku 2013;
11. z niepokojem zauważa, że w roku 2012 Agencja nie dysponowała formalną procedurą weryfikacji ex post ; wyraża zadowolenie, że w wyniku kompleksowej analizy ryzyka przeprowadzonej przez Agencję formalnie procedurę taką wdrożono na początku 2013 r.;
Wyniki
12. zwraca się do Agencji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;
13. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 245.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1.
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).