Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-04-03
Wersja aktualna od 2014-04-03
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2012
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2012,
— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Centrum (1) ,
— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) ( „ rozporządzenie finansowe ” ), w szczególności jego art. 185,
— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,
— uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1920/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (4) , w szczególności jego art. 15,
— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,
— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,
— uwzględniając wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0185/2014),
A. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (zwanego dalej Centrum) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 16 317 000 EUR, co stanowi wzrost o 0,26 % w porównaniu z 2011 r.;
B. mając na uwadze, że łączny wkład UE do budżetu Centrum na 2012 r. wyniósł 15 550 920 EUR, co stanowi wzrost o 0,98 % w porównaniu z 2011 r.;
C. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy 2012 r. jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;
Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011
1. na podstawie rocznego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że cztery działania naprawcze podjęte w odpowiedzi na uwagi z roku poprzedniego oznaczono jako „ zakończone ” , jedno jest „ w trakcie realizacji ” , a jedno nie weszło jeszcze w fazę realizacji;
2. na podstawie informacji otrzymanych od Centrum przyjmuje do wiadomości, że:
— nie znaleziono rozwiązania kwestii sprzedaży lub dzierżawy niewykorzystywanej przestrzeni biurowej, choć Centrum aktywnie poszukuje odpowiedniego rozwiązania; dostrzega ponadto, że Centrum dokonało dalszej racjonalizacji oraz ograniczyło koszty utrzymania poprzez zmianę ustaleń dotyczących bezpieczeństwa oraz obniżenie zużycia energii,
— w roku 2012 Komisja zakończyła trzecią ocenę Centrum oraz że przygotowało ono plan działania mający na celu wdrożenie zaleceń będących wynikiem oceny, a jego zarząd zatwierdził je i określił dokładne środki, które należy podjąć w ramach programu prac na lata 2013-2015,
— dokonano przeglądu wewnętrznych procedur Centrum w celu zmniejszenia skali przeniesień, co doprowadziło do obniżenia o 16 % w porównaniu z rokiem poprzednim środków przeniesionych z roku 2012 na rok 2013,
— wdrożono strategię finansową w zakresie minimalizowania i dywersyfikacji ryzyka finansowego w celu okresowego monitorowania ewentualnych zagrożeń,
— dokonano przeglądu podejścia Centrum do kwestii odstępstw w celu wyraźnego uwzględnienia wszelkich odstępstw odzwierciedlających odejście od zasad formalnie przyjętych przez Centrum i obowiązujących w nim,
— dostosowano procedury naboru pracowników z myślą o określeniu merytorycznego zakresu testów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych przed rozpatrzeniem przez komisję rekrutacyjną otrzymanych podań;
Zarządzanie budżetem i finansami
3. zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,74 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 98,5 %;
Zobowiązania i przeniesienia
4. dostrzega, że ustalenia poczynione w ramach rocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego nie zawierają żadnych istotnych uwag dotyczących poziomu przeniesień w roku 2012; wyraża uznanie dla Centrum za przestrzeganie zasady jednoroczności i terminowe wykonanie budżetu;
Przesunięcia
5. z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Centrum za dobre planowanie budżetowe;
Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników
6. zwraca uwagę, że w odniesieniu do roku 2012 ani transakcje objęte próbą, ani inne ustalenia w ramach kontroli nie skłoniły Trybunału Obrachunkowego do zawarcia w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli uwag na temat procedur przetargowych Centrum;
7. zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z kontroli za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy nie zawarł uwag dotyczących procedur naboru pracowników przez Centrum;
Uwagi dotyczące wewnętrznych mechanizmów kontrolnych
8. z niepokojem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z kontroli, sporządzonym przez Trybunał Obrachunkowy, Centrum zazwyczaj nie otrzymuje od beneficjentów dokumentów potwierdzających kwalifikowalność i dokładność kosztów deklarowanych w związku z dotacjami na wsparcie współpracy w ramach sieci Reitox oraz że weryfikacje ex post kosztów na szczeblu beneficjentów przeprowadzane na miejscu są rzadkością; wzywa Centrum do zajęcia się tą kwestią i zaakceptowania zalecenia Trybunału Obrachunkowego dotyczącego wyrywkowej kontroli dokumentów potwierdzających oraz częstszego weryfikowania beneficjentów na miejscu, co w znacznym stopniu podniosłoby poziom pewności; wzywa Centrum do przedstawienia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania na temat podjętych kroków oraz uczynienia tego w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za rok 2012;
9. zwraca uwagę, że weryfikacji ex post nie dokonano w odniesieniu do żadnych transakcji po roku 2008 z wyjątkiem dotacji; wzywa Centrum do rozwiązania tej kwestii i do przedłożenia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania na temat podjętych kroków oraz uczynienia tego w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za rok 2012;
Inne uwagi
10. na podstawie rocznego sprawozdania z kontroli, sporządzonego przez Trybunał Obrachunkowy, zauważa z zaniepokojeniem, że Centrum ponosi obecnie roczne koszty w wysokości ok. 200 000 EUR za niewykorzystaną przestrzeń biurową w dawnym budynku oraz w nowej siedzibie; wzywa Centrum, aby w sposób priorytetowy potraktowało współpracę z Komisją i władzami krajowymi w celu znalezienia odpowiedniego rozwiązania problemu niewykorzystanej przestrzeni biurowej oraz aby przedłożyło organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie na temat podjętych kroków w ramach działań następczych w związku z decyzją o udzieleniu absolutorium za rok 2012;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
11. uznaje, że Centrum dokona przeglądu swojej polityki w sprawie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tej oceny, kiedy będą dostępne;
12. zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla Centrum oraz deklaracja o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego nie są publicznie dostępne; wzywa Centrum do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;
Kontrola wewnętrzna
13. na podstawie informacji przekazanych przez Centrum przyjmuje do wiadomości, że w dniu 27 listopada 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przedłożyła trzyletni strategiczny plan audytu dla Centrum oraz że zarząd Centrum zatwierdził go na posiedzeniu w dniach 6 - 7 grudnia 2012 r. ; zwraca uwagę, że w roku 2012 Służba Audytu Wewnętrznego nie przeprowadziła w Centrum żadnych kontroli; zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego zweryfikowała swoje wcześniejsze zalecenia i ustaliła, że w ostatecznym terminie upływającym z dniem 31 grudnia 2012 r. jedno bardzo istotne zalecenie wciąż było w trakcie wdrażania, a dwa zostały wdrożone, jednak wymagały jeszcze potwierdzenia ze strony Służby Audytu Wewnętrznego;
Wyniki
14. zwraca się do Centrum o przedstawienie wyników i efektów swojej pracy dla europejskich obywateli w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej witryny internetowej;
15. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 158.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 1.
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).