Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 197
Wersja aktualna od 2014-04-03
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 266 str. 197
Wersja aktualna od 2014-04-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2012,

— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Centrum (1) ,

— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),

— uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) , w szczególności jego art. 185,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3) , w szczególności jego art. 208,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 851/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (4) , w szczególności jego art. 23,

— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5) ,

— uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6) , w szczególności jego art. 108,

— uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,

— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0224/2014),

A. mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwanego dalej Centrum) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 58 200 000 EUR, co stanowi wzrost o 2,72 % w porównaniu z 2011 r.;

B. mając na uwadze, że łączny wkład Unii do budżetu Centrum na 2012 r. wyniósł 56 727 000 EUR, co stanowi wzrost o 2,40 % w porównaniu z 2011 r.,

C. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy 2012 r. jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

1. przypomina, że opinia Trybunału Obrachunkowego na temat legalności i prawidłowości transakcji Centrum w roku 2011 zawierała zastrzeżenia, ponieważ Centrum nie zastosowało się do maksymalnej kwoty umowy ramowej z 2009 r., w związku z którą Centrum mogło podpisać umowy szczegółowe z wybranymi dostawcami na kwotę nieprzekraczającą 9 000 000 EUR; zauważa jednak, że do końca roku 2011 dokonano płatności na kwotę 12 200 000 EUR;

2. na podstawie informacji przekazanych przez Centrum przyjmuje do wiadomości, że działania naprawcze zostały zakończone;

3. na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że płatności w roku 2012 wynoszące 5 200 000 EUR wynikają z błędów z lat poprzednich, w których nie przestrzegano pułapu umowy ramowej; niemniej jednak zwraca uwagę, że z uwagi na działania naprawcze podjęte przez Centrum w 2012 r. Trybunał Obrachunkowy nie opatrzył zastrzeżeniami swojej opinii na temat legalności i prawidłowości transakcji z roku 2012;

Zarządzanie budżetem i finansami

4. zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 93,91 %; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 76,26 % oraz że wskaźniki wykonania budżetu były zadowalające w przypadku tytułu I (wydatki personalne) i tytułu II (wydatki administracyjne) i wyniosły odpowiednio 97 i 80 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania;

5. na podstawie informacji przekazanych przez Trybunał Obrachunkowy przyjmuje do wiadomości, że Centrum udzieliło dotacji instytucjom badawczym i osobom indywidualnym oraz że całkowite wydatki na ten cel wyniosły 752 000 EUR, co stanowi 1,4 % wydatków operacyjnych w roku 2012; jest zaniepokojony, że Centrum zazwyczaj nie otrzymuje dokumentów potwierdzających kwalifikowalność i dokładność kosztów deklarowanych przez beneficjentów; zauważa, że choć Centrum przyjęło strategię weryfikacji ex post i zaplanowało jej wdrożenie na rok 2012, wciąż jeszcze nie poddano weryfikacji ex post wydatków na dotacje w 2012 r.; przyznaje, że w przypadku transakcji skontrolowanych przez Trybunał Obrachunkowy Centrum otrzymało - na wniosek Trybunału - dokumenty potwierdzające, które stanowiły wystarczający dowód legalności i prawidłowości tych transakcji;

6. przypomina, że Centrum jest finansowane z budżetu Komisji; domaga się jednak, by Centrum jasno wskazywało w swojej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, że otrzymuje fundusze z budżetu Unii (dotacje unijne), a nie dotacje ze środków Komisji;

Zobowiązania i przeniesienia

7. zwraca uwagę, że z ustaleń poczynionych w ramach rocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego wynika, iż poziom przeniesień związanych z tytułem III jest wysoki i wynosi 8 300 000 EUR; przyznaje, że przeniesienia te nie wynikają z opóźnień w realizacji rocznego programu prac Centrum, lecz odzwierciedlają wieloletni charakter podejmowanych działań; zauważa, że Centrum przyjęło moduł planowania budżetowego powiązany bezpośrednio z jego rocznym programem prac, a płatności były planowane i realizowane zgodnie z potrzebami operacyjnymi;

Przesunięcia

8. z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych oraz wyraża uznanie dla Centrum za dobre planowanie budżetowe;

Procedury przetargowe i procedury naboru

9. zwraca uwagę, że w odniesieniu do roku 2012 ani transakcje objęte próbą, ani inne ustalenia w ramach kontroli nie skłoniły Trybunału Obrachunkowego do zawarcia w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli uwag na temat procedur przetargowych Centrum;

10. zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z kontroli za rok 2012 Trybunał Obrachunkowy nie zawarł uwag dotyczących procedur naboru pracowników przez Centrum;

11. zauważa, iż do końca 2012 r. Centrum obsadziło 187 z 200 stanowisk oraz zatrudniło 91 pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych; przyjmuje do wiadomości wyższy poziom zatrudnienia w porównaniu z rokiem 2011 r.;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

12. uznaje, że w 2014 r. zarząd Centrum ma przyjąć zmienioną wersję kompleksowej polityki dotyczącej niezależności Centrum;

13. zauważa, że życiorysy członków zarządu i forum doradczego nie są publicznie dostępne; wzywa Centrum do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Audyt wewnętrzny

14. na podstawie informacji przekazanych przez Centrum przyjmuje do wiadomości, że w roku 2012 Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła kontrolę w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w celu oceny zasad funkcjonowania i niezależnego poświadczenia skuteczności stosowania wewnętrznego systemu kontroli zarządzania zasobami ludzkimi; zauważa, że w wyniku kontroli wydano jedno bardzo istotne zalecenie dotyczące wskaźników efektywności służących do oceny stopnia realizacji indywidualnych celów (zalecenie to zostało już wdrożone) oraz sześć istotnych zaleceń, spośród których pięć już wdrożono; zauważa ponadto, że jedno istotne zalecenie wydane w ramach wcześniejszej kontroli zarządzania finansami wciąż oczekuje na wdrożenie;

Wyniki

15. zwraca się do Centrum o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jego pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jej strony internetowej;

16. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. (7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 89.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(4) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00