Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 93 str. 58
Wersja archiwalna od 2014-04-01 do 2020-01-01
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 93 str. 58
Wersja archiwalna od 2014-04-01 do 2020-01-01
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 319/2014

z dnia 27 marca 2014 r.

w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 593/2007

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2016 r., Nr 292, poz. 50)  

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (1), w szczególności jego art. 64 ust. 1,

po konsultacji z Zarządem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przychody Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej „Agencją”) składają się z wpływów z Unii i z europejskich państw trzecich, będących stroną umów, o których mowa w art. 66 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, z opłat wnoszonych przez składających wniosek o certyfikaty i zezwolenia wydawane, utrzymywane i zmieniane przez Agencję, a także z honorariów z tytułu publikacji, rozstrzygania odwołań, kształcenia oraz wszelkich innych usług świadczonych przez Agencję.

(2) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 593/2007 (2) ustanowiono opłaty i honoraria pobierane przez Agencję. Należy jednakże dostosować odpowiednie cenniki, aby zapewnić równowagę między kosztami ponoszonymi przez Agencję w związku z odpowiednimi procedurami certyfikacyjnymi oraz świadczonymi usługami, a także przychodami, które mają pokryć wspomniane koszty.

(3) Opłaty i honoraria przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być ustalane w sposób przejrzysty, sprawiedliwy i jednolity.

(4) Opłaty pobierane przez Agencję nie powinny negatywnie wpływać na konkurencyjność przedmiotowego przemysłu europejskiego. Ponadto powinny opierać się na podstawach w należyty sposób uwzględniających zdolność ponoszenia opłat przez małe przedsiębiorstwa.

(5) Choć podstawowym celem Agencji powinno być zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, to – wykonując powierzone jej zadania – powinna ona również w pełni uwzględniać ich efektywność pod względem kosztów.

(6) Usytuowanie geograficzne przedsiębiorstw na terytoriach państw członkowskich nie może być czynnikiem dyskryminującym. W związku z tym koszty podróży związane z procedurami certyfikacyjnymi prowadzonymi na rzecz takich przedsiębiorstw powinny być sumowane, a następnie dzielone między wnioskodawców.

(7) Niniejsze rozporządzenie przewiduje możliwość pobierania przez Agencję opłat za procedury certyfikacyjne, które nie są wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia, ale wchodzą w zakres kompetencji wynikających z rozporządzenia (WE) nr 216/2008.

(8) Wnioskodawca powinien mieć możliwość zwrócenia się o wycenę finansową szacunkowej kwoty należnej z tytułu procedury certyfikacyjnej lub usługi. Kryteria służące za podstawę określenia tej kwoty powinny być zrozumiałe, jednolite i publiczne. Jeżeli nie jest możliwe dokładne określenie tej kwoty z góry, Agencja powinna ustalić przejrzyste reguły wyliczania kwoty należnej z tytułu procedury certyfikacyjnej lub usługi w trakcie jego/jej realizacji.

(9) Należy ustanowić terminy płatności opłat i honorariów pobieranych na mocy niniejszego rozporządzenia.

(10) Należy ustanowić odpowiednie środki zaradcze podejmowane w sytuacji niedokonania płatności, takie jak przerwanie rozpatrywania stosownych wniosków, unieważnienie stosownych zatwierdzeń, uniemożliwienie jakiejkolwiek dalszej realizacji procedur certyfikacyjnych lub usług na rzecz danego wnioskodawcy, a także odzyskanie niezapłaconych kwot za pomocą dostępnych środków.

(11) Branża powinna mieć zapewnioną dobrą przejrzystość finansową i być w stanie przewidzieć koszty opłat i honorariów, jakie będzie musiała ponieść. Jednocześnie musi być zachowana równowaga między ogólną sumą wydatków poniesionych przez Agencję w celu realizacji procedur certyfikacyjnych i usług a ogólną sumą wpływów z opłat i honorariów przez nią pobieranych. Zgodnie z przepisami ramowego rozporządzenia finansowego (3), opłaty i honoraria powinny być ustalane na takim poziomie, aby unikać deficytu lub znacznego nagromadzenia nadwyżek. Należy zatem wprowadzić obowiązek przeprowadzenia weryfikacji stawek opłat i honorariów w przypadku powtarzającego się występowania znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki, na podstawie wyników budżetowych i prognoz Agencji.

(12) Przed jakąkolwiek zmianą opłat należy konsultować się z zainteresowanymi stronami. Ponadto Agencja powinna regularnie przedstawiać zainteresowanym stronom informacje o tym, w jaki sposób i na jakiej podstawie obliczane są opłaty. Tego rodzaju informacje powinny dawać zainteresowanym stronom wyobrażenie o kosztach ponoszonych przez Agencję oraz o jej produktywności.

(13) Cenniki określone w niniejszym rozporządzeniu powinny być oparte na prognozach Agencji dotyczących nakładu pracy i związanych z nim kosztów. Weryfikacja cenników powinna odbywać się zgodnie procedurą umożliwiającą wprowadzenie zmian bez zbędnej zwłoki na podstawie doświadczeń Agencji wynikających ze stosowania niniejszego rozporządzenia, ciągłego monitorowania zasobów i metod pracy oraz odpowiednich przyrostów wydajności, a także ciągłej oceny potrzeb finansowych. W tym kontekście należy zauważyć, że Agencja będzie zobowiązana, najpóźniej w styczniu 2016 r., do pokrywania – z dochodów pochodzących z opłat i honorariów – składek z tytułu programów emerytalnych jej pracowników finansowanych za pomocą opłat i honorariów Agencji. Opłaty i honoraria będą musiały zostać dostosowane w celu zaspokojenia tej potrzeby finansowej.

(14) Koszty związane z usługami świadczonymi przez Agencję w zakresie służb zarządzania ruchem lotniczym i żeglugi powietrznej (ATM/ANS) będą musiały stać się kosztami, które kwalifikują się do finansowania za pomocą honorariów wymaganych od użytkowników służb żeglugi powietrznej zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 391/2013 (4).

(15) Zasadne jest, aby płatność pełnej kwoty honorariów z tytułu odwołania od decyzji Agencji była wstępnym warunkiem dopuszczenia odwołania.

(16) Umowy, o których mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, powinny stanowić podstawę oceny rzeczywistego wkładu pracy w zakresie certyfikacji wyrobów państw trzecich. Zasadniczo proces zatwierdzania przez Agencję certyfikatów wydanych przez państwo trzecie, z którym Unia ma stosowną umowę, jest opisany w tych umowach i powinien powodować inny nakład pracy niż proces wymagany w przypadku działań certyfikacyjnych realizowanych przez Agencję.

(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 65 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.

(18) Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 593/2007,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ 1

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł 1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa czynności, za które pobierane są opłaty i honoraria, ustanawia kwotę opłat i honorariów oraz sposób ich płatności.

Artykuł 2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają następujące definicje:

a) „opłaty” oznaczają kwoty pobierane przez Agencję i płatne przez wnioskodawców z tytułu procedur certyfikacyjnych;

b) „ honoraria” oznaczają kwoty pobierane przez Agencję i płatne przez wnioskodawców z tytułu usług świadczonych przez Agencję innych niż certyfikacja lub, w przypadku odwołania, od osoby fizycznej lub prawnej wnoszącej odwołanie;

c) „procedura certyfikacyjna” oznacza wszelkie działania realizowane przez Agencję bezpośrednio lub pośrednio w celu wydania, utrzymania lub wprowadzenia zmian do certyfikatów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 216/2008 i przepisach wykonawczych do niego;

d) „ usługa” oznacza wszelkie realizowane przez Agencję działania inne niż procedura certyfikacyjna, w tym dostawę towarów;

e) „ wnioskodawca” oznacza dowolną osobę fizyczną lub prawną zwracającą się o możliwość skorzystania z procedury certyfikacyjnej lub usługi świadczonej przez Agencję.

Artykuł 3

Ustalanie opłat i honorariów

1. Opłaty i honoraria są wymagane i pobierane wyłącznie przez Agencję zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

2. Państwa członkowskie nie pobierają opłat za procedury certyfikacyjne, nawet jeśli wykonują je w imieniu Agencji. Agencja zwraca państwom członkowskim koszty poniesione w związku z procedurami certyfikacyjnymi, które wykonują w imieniu Agencji.

3. Opłaty i honoraria są określane i pobierane w euro.

4. Kwoty, o których mowa w częściach I i II załącznika, są corocznie indeksowane wskaźnikiem inflacji zgodnie z metodą określoną w części IV załącznika.

5. W drodze odstępstwa od opłat, o których mowa w załączniku, opłaty za procedury certyfikacyjne realizowane w ramach umowy dwustronnej między Unią Europejską a państwem trzecim mogą podlegać specjalnym postanowieniom określonym w danej umowie dwustronnej.

Artykuł 4

Uiszczanie opłat i honorariów

1. Agencja ustanawia zasady uiszczania opłat i honorariów, określając warunki, zgodnie z którymi Agencja nalicza kwoty z tytułu procedur certyfikacyjnych i usług. Agencja publikuje te zasady na swojej stronie internetowej.

2. Wnioskodawca musi uiścić należną kwotę w całości, łącznie z ewentualnymi opłatami bankowymi związanymi z daną płatnością, w terminie 30 dni kalendarzowych od daty zgłoszenia faktury do wnioskodawcy.

3. W przypadku gdy płatność z tytułu faktury nie została otrzymana przez Agencję z upływem terminu, o którym mowa w ust. 2, Agencja może naliczać odsetki za każdy dzień kalendarzowy opóźnienia.

4. Stopa oprocentowania równa jest stopie stosowanej przez Europejski Bank Centralny w odniesieniu do jego głównych operacji refinansowania, opublikowanej w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, obowiązującej w pierwszym dniu kalendarzowym miesiąca, na który przypada termin płatności, powiększonej o osiem punktów procentowych.

5. Jeżeli Agencja jest w posiadaniu dowodów potwierdzających, że zdolność finansowa wnioskodawcy jest zagrożona, może ona odrzucić wniosek, chyba że wnioskodawca przedstawi gwarancję bankową lub wpłaci wadium.

6. Agencja może odrzucić wniosek, jeżeli wnioskodawca zalega z płatnościami wynikającymi z procedur certyfikacyjnych lub usług zrealizowanych przez Agencję, chyba że wnioskodawca uiści należne niezapłacone kwoty za zrealizowane procedury certyfikacyjne lub usługi.

Artykuł 5

Koszty podróży

1. W przypadku gdy procedura certyfikacyjna lub usługa, o których mowa w części I i części II pkt 1 załącznika, jest realizowana, w całości lub w części, poza terytorium państw członkowskich, wnioskodawca jest zobowiązany pokryć koszty podróży według wzoru:

d = v + a + h1 – e

2. W przypadku usług, o których mowa w części II pkt 2, wnioskodawca uiszcza, niezależnie od położenia geograficznego miejsca realizacji usługi, koszty podróży według wzoru:

d = v + a + h2

3. Na potrzeby wzorów, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się następujące zasady:

d = należne koszty podróży,

v = koszty transportu,

a = określone oficjalnie przez Komisję standardowe stawki „diet” uwzględniających zakwaterowanie, posiłki, przejazdy lokalne w miejscu delegacji i wydatki różne (5),

h1 = czas podróży (godziny poświęcone przez ekspertów proporcjonalnie do danej podróży) fakturowany zgodnie ze stawką godzinową określoną w części II pkt 1 załącznika,

h2 = czas podróży (godziny poświęcone przez ekspertów proporcjonalnie do danej podróży) fakturowany zgodnie ze stawką godzinową określoną w części II pkt 2 załącznika,

e = średnie koszty podróży na terytorium państw członkowskich, obejmujące średnie koszty transportu i średni czas spędzony w środkach transportu na terytorium państw członkowskich, przemnożone przez stawkę godzinową określoną w części II pkt 1 załącznika. Podlega corocznej weryfikacji i indeksacji.

Artykuł 6

Wycena finansowa

1. Wnioskodawca może zwrócić się o kosztorys finansowy kwot, jakie mają zostać uiszczone.

2. W przypadku gdy wnioskodawca zwraca się o kosztorys finansowy lub jego zmianę, działania zostają zawieszone do czasu przedstawienia stosownej prognozy przez Agencję i jej akceptacji przez wnioskodawcę.

3. Kosztorys finansowy zostaje zmieniony przez Agencję, jeśli okaże się, że dana procedura jest prostsza i szybsza do przeprowadzenia, niż było to przewidziane na początku, lub przeciwnie – gdy jej przeprowadzenie jest bardziej złożone i wymaga więcej czasu, niż można to było przewidzieć.

ROZDZIAŁ II

OPŁATY

Artykuł 7

Przepisy ogólne dotyczące uiszczania opłat

1. Procedura certyfikacyjna jest uzależniona od uprzedniego uiszczenia całości należnej opłaty, chyba że Agencja postanowi inaczej po należytym uwzględnieniu ryzyka finansowego. Agencja może zafakturować opłatę jednorazowo po otrzymaniu wniosku lub w momencie rozpoczęcia się rocznego okresu bądź okresu nadzoru.

2. Opłata za daną procedurę certyfikacyjną uiszczana przez wnioskodawcę obejmuje:

a) opłatę zryczałtowaną określoną w części I załącznika; lub

b) opłatę zmienną.

3. Opłatę zmienną, o której mowa w ust. 2 lit. b), ustala się poprzez pomnożenie rzeczywistej liczby przepracowanych godzin przez stawkę godzinową określoną w części II pkt 1 załącznika.

4. Od momentu rozpoczęcia stosowania przyszłych rozporządzeń odnoszących się do procedur certyfikacyjnych przeprowadzanych przez Agencję zgodnie z odpowiednimi przepisami zawartymi w rozporządzeniu (WE) nr 216/2008, Agencja może pobierać opłaty według części II pkt 1 załącznika z tytułu procedur certyfikacyjnych innych niż te, o których mowa w załączniku, do czasu, gdy możliwe będzie włączenie przedmiotowych przepisów dotyczących odpowiednich opłat, jakie mają być pobierane przez Agencję, do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 8

Okresy płatności

1. Opłaty, które określono w tabelach 1–4 w części I załącznika, są pobierane za wniosek i za okres 12 miesięcy. W odniesieniu do okresu po upływie pierwszych 12 miesięcy opłaty wynoszą 1/365 część odpowiedniej opłaty rocznej za kolejny dzień.

2. Opłaty, które określono w tabeli 5 w części I załącznika, są pobierane za wniosek.

3. Opłaty, które określono w tabeli 6 w części I załącznika, są pobierane za okres 12 miesięcy.

4. Opłaty odnoszące się do organizacji, o których mowa w tabelach 7–11 w części I załącznika, są pobierane w następujący sposób:

a) opłaty za zatwierdzenie pobiera się za wniosek;

b) opłaty za sprawowanie nadzoru pobiera się za okres 12 miesięcy;

c) wszelkie zmiany dotyczące organizacji, które mają wpływ na jej zatwierdzenie, skutkują ponownym wyliczeniem opłaty należnej za sprawowanie nadzoru w okresie kolejnych 12 miesięcy.

Artykuł 9

Zakończenie rozpatrywania wniosku

1. Wniosek może zostać odrzucony, jeżeli opłaty należne za procedurę certyfikacyjną nie zostały otrzymane z upływem terminu przewidzianego w art. 4 ust. 2 oraz po skonsultowaniu się przez Agencję z wnioskodawcą.

2. Kwota stanowiąca saldo wszelkich należnych opłat, obliczona na podstawie stawek godzinowych za bieżący okres dwunastu miesięcy, ale nieprzekraczająca wysokości stosownej opłaty zryczałtowanej, jest wymagalna w całości w momencie zaprzestania przez Agencję pracy nad procedurą certyfikacyjną, wraz z kosztami podróży i wszelkimi pozostałymi należnymi kwotami, w następujących przypadkach:

a) jeżeli Agencja odrzuca wniosek; lub

b) procedura certyfikacyjna musi zostać zakończona przez Agencję, ponieważ wnioskodawca:

(i) posiada niewystarczające zasoby;

(ii) nie przestrzega stosownych wymagań; lub

(iii) postanawia zrezygnować z wniosku lub odłożyć w czasie realizację projektu.

3. Jeśli na prośbę wnioskodawcy Agencja ponownie wszczyna uprzednio wstrzymaną procedurę certyfikacyjną, pobiera ona nową opłatę, niezależnie od opłat uiszczonych już z tytułu wstrzymanych procedur.

Artykuł 10

Zawieszenie lub cofnięcie certyfikatu

1. Jeżeli nieuregulowane opłaty nie zostały otrzymane z upływem terminu przewidzianego w art. 4 ust. 2, Agencja może zawiesić lub cofnąć odpowiedni certyfikat po skonsultowaniu się z wnioskodawcą.

2. Jeżeli Agencja zawiesza certyfikat z powodu nieuiszczenia opłaty rocznej lub opłaty za sprawowanie nadzoru bądź niespełnienia przez wnioskodawcę stosownych wymagań, odpowiedni okres rozliczeniowy kontynuuje swój bieg, a wnioskodawca musi zapłacić za okres zawieszenia.

3. Jeśli Agencja cofa certyfikat, kwota stanowiąca saldo należnych opłat, obliczona na podstawie stawek godzinowych za bieżący okres dwunastu miesięcy, ale nieprzekraczająca wysokości stosownej opłaty zryczałtowanej, jest wymagalna w całości wraz z wszelkimi pozostałymi należnymi kwotami w danym momencie.

Artykuł 11

Zwrot lub przekazanie certyfikatów

Jeśli posiadacz certyfikatu zwraca lub przekazuje odpowiedni certyfikat, kwota stanowiąca saldo wszelkich należnych opłat, obliczona na podstawie stawek godzinowych za bieżący okres dwunastu miesięcy, ale nieprzekraczająca wysokości stosownej opłaty zryczałtowanej, jest wymagalna w całości z dniem, w którym zwrot lub przekazanie staje się skuteczny(-e), wraz z kosztami podróży i wszelkimi pozostałymi należnymi kwotami w danym momencie.

Artykuł 12

Procedura certyfikacyjna na zasadzie wyjątku

Opłata pobierana jest wyjątkowo w podwyższonej wysokości w celu pokrycia wszystkich kosztów poniesionych przez Agencję w związku ze szczególnym żądaniem wnioskodawcy, jeżeli ze względu na to żądanie procedurę certyfikacyjną przeprowadza się na zasadzie wyjątku w następujący sposób:

a) przydziela się kategorie personelu, które nie byłyby normalnie przydzielone przez Agencję, gdyby postępowała ona według swoich standardowych procedur; lub

b) przydziela się taką liczbę członków personelu, dzięki której procedura jest realizowana szybciej niż według standardowych procedur Agencji.

ROZDZIAŁ III

HONORARIA

Artykuł 13

Honoraria

1. Wysokość honorariów pobieranych przez Agencję za usługi wymienione w wykazie w części II pkt 1 załącznika jest równa rzeczywistym kosztom świadczonych usług. W związku z tym czas poświęcony przez Agencję jest fakturowany według stawki godzinowej określonej w przedmiotowym wykazie.

2. Wysokość honorariów pobieranych przez Agencję za usługi inne niż wymienione w części II pkt 1 załącznika jest równa rzeczywistym kosztom świadczonych usług. W związku z tym czas poświęcony przez Agencję na świadczenie usługi jest fakturowany według stawki godzinowej określonej w części II pkt 2 załącznika.

3. Koszty, jakie Agencja może ponieść w celu świadczenia określonych usług, które nie mogą być odpowiednio ustalone i naliczane według stawki godzinowej, oblicza się zgodnie z wewnętrznymi procedurami administracyjnymi.

Artykuł 14

Moment pobierania honorariów

O ile Agencja nie postanowi inaczej, po należytym uwzględnieniu ryzyka finansowego, honoraria są pobierane przed zrealizowaniem danej usługi.

ROZDZIAŁ IV

ODWOŁANIA

Artykuł 15

Rozpatrywanie odwołań

1. Za rozpatrzenie odwołania wniesionego zgodnie z art. 44 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 pobiera się honoraria. Kwoty honorariów wylicza się zgodnie z metodą określoną w części III załącznika. Odwołanie jest dopuszczalne wyłącznie, jeżeli honorarium z tytułu odwołania zostało uiszczone w terminie, o którym mowa w ust. 3.

2. Osoba prawna wnosząca odwołanie przedkłada Agencji podpisane przez upoważnionego pracownika zaświadczenie określające obroty wnoszącego odwołanie. Zaświadczenie to składa się wraz z odwołaniem.

3. Honoraria z tytułu odwołania są uiszczane zgodnie ze stosowną procedurą ustanowioną przez Agencję, w terminie 60 dni kalendarzowych od dnia, w którym złożono odwołanie w Agencji.

4. Jeżeli odwołanie rozstrzygane jest na korzyść wnoszącego odwołanie, honoraria uiszczone z tytułu odwołania zostają zwrócone przez Agencję.

ROZDZIAŁ V

PROCEDURY AGENCJI

Artykuł 16

Przepisy ogólne

1. Agencja dokonuje rozróżnienia przychodów i wydatków, które wynikają z realizowanych procedur certyfikacyjnych i usług.

W celu rozróżnienia przychodów i wydatków przewidzianych w akapicie pierwszym:

a) opłaty i honoraria pobierane przez Agencję są lokowane na oddzielnym rachunku i stanowią przedmiot oddzielnej księgowości;

b) Agencja ustala i stosuje księgowość analityczną przychodów i wydatków.

2. Opłaty i honoraria są uwzględniane w całościowym tymczasowym preliminarzu, który sporządzany jest na początku każdego roku budżetowego. Preliminarz ten opracowuje się na podstawie wcześniejszych wyników finansowych Agencji, przewidywanego stanu wydatków i przychodów oraz prognozowanego planu pracy Agencji.

3. Jeżeli na koniec roku budżetowego ogólne przychody z tytułu opłat, stanowiące dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 64 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, przekraczają całkowity koszt procedur certyfikacyjnych, nadwyżkę wykorzystuje się do finansowania procedur certyfikacyjnych zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. a) rozporządzenia finansowego Agencji.

Artykuł 17

Ocena i rewizja

1. Agencja przedstawia co roku Komisji, Zarządowi i organowi doradczemu złożonemu z zainteresowanych stron, ustanowionemu zgodnie z art. 33 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, informacje o składnikach będących podstawą do określania wysokości opłat. Informacje te powinny w szczególności obejmować podział kosztów w poprzednich i następnych latach.

2. Załącznik do niniejszego rozporządzenia poddawany jest przez Agencję okresowym przeglądom, tak aby zapewnić należyte uwzględnienie istotnych informacji związanych z głównymi założeniami dotyczącymi prognozowanych przychodów i wydatków Agencji w kwotach opłat i honorariów pobieranych przez Agencję.

W razie konieczności niniejsze rozporządzenie może zostać zrewidowane, przy czym rewizja ma miejsce najpóźniej pięć lat po jego wejściu w życie. W razie konieczności wprowadza się zmiany w rozporządzeniu, biorąc pod uwagę w szczególności dochody Agencji i odpowiednie koszty.

3. Agencja konsultuje się z organem doradczym złożonym z zainteresowanych stron, o których mowa w ust. 1, przed wydaniem opinii w sprawie jakichkolwiek proponowanych zmian w kwotach, o których mowa w załączniku. Podczas tych konsultacji Agencja przedstawia uzasadnienie proponowanych zmian.

ROZDZIAŁ VI

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

Artykuł 18

Uchylenie

Rozporządzenie (WE) nr 593/2007 traci moc.

Artykuł 19

Przepisy przejściowe

1. Niniejsze rozporządzenie stosuje się w następujący sposób:

a) opłaty za wniosek określone w częściach I i II załącznika mają zastosowanie do wszelkich wniosków, które zostały złożone po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia;

b) opłata roczna oraz opłata za sprawowanie nadzoru, określone w tabelach 1–4 oraz tabelach 6– 12 w części I załącznika, mają zastosowanie do wszelkich będących w toku procedur certyfikacyjnych, począwszy od kolejnej raty rocznej należnej po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia;

c) stawki godzinowe określone w części II załącznika mają zastosowanie od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia do wszelkich będących w toku procedur wyliczanych według stawek godzinowych;

d) indeksacji, o której mowa w art. 3 ust. 4, dokonuje się każdego roku w dniu 1 stycznia po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, począwszy od stycznia 2015 r.

2. Niezależnie od przepisów art. 18, rozporządzenia wykonawcze (WE) nr 488/2005 (6) oraz (WE) nr 593/2007 mają nadal zastosowanie do wszelkich opłat i honorariów, które nie wchodzą w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia, jak opisano w art. 20.

Artykuł 20

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący


(1) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 593/2007 z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 3).

(3) Projekt rozporządzenia delegowanego Komisji w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dla organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002, które ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.

(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej (Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 31).

(5) Zob. "Aktualne dzienne stawki diet" podane na stronie internetowej Komisji: EuropeAid (http://ec.europa.eu/europeaid/work/procedures/implementation/per_ diems/index_en.htm), ostatnia aktualizacja: 5 lipca 2013 r.

(6) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 488/2005 z dnia 21 marca 2005 r. dotyczące honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (Dz.U. L 81 z 30.3.2005, s. 7).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

ZAŁĄCZNIK

Opłaty i honoraria [1]

SPIS TREŚCI

Część I: Procedury, w odniesieniu do których stosuje się opłaty zryczałtowane

Część II: Procedury, w odniesieniu do których stosuje się stawki godzinowe

Część III: Honoraria z tytułu odwołań

Część IV: Roczny wskaźnik inflacji

Część V: Nota wyjaśniająca

CZĘŚĆ I

Procedury, w odniesieniu do których stosuje się opłaty zryczałtowane

Tabela 1

Certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu

(o których mowa w podczęściach B i O w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012) (1)

Opłata zryczałtowana (EUR)

Stałopłaty

powyżej 150 000 kg

1 785 000

powyżej 50 000 kg do 150 000 kg

1 530 000

powyżej 22 000 kg do 50 000 kg

510 000

powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach)

382 500

powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach)

263 800

do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach)

13 940

bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce

6 970

lekkie samoloty sportowe

5 230

Wiropłaty

duże

464 000

średnie

185 600

małe

23 240

bardzo lekkie wiropłaty

23 240

Inne

balony

6 970

sterowce duże

38 630

sterowce średnie

15 450

sterowce małe

7 730

Napęd

silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW

395 000

silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW

263 300

silniki nieturbinowe

34 860

silniki CS-22.H, CS-VLR App. B

17 430

napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg

11 910

napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg

3 400

napęd śmigłowy klasy CS-22J

1 700

Części i akcesoria

wartość powyżej 20 000 EUR

8 780

wartość od 2 000 EUR do 20 000 EUR

5 020

wartość poniżej 2 000 EUR

2 910

pomocnicze źródło zasilania (APU)

208 800

Tabela 2

Pochodne – certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu

Opłata zryczałtowana (1) (EUR)

Stałopłaty

powyżej 150 000 kg

614 100

powyżej 50 000 kg do 150 000 kg

368 500

powyżej 22 000 kg do 50 000 kg

245 600

powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach)

196 500

powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach)

93 000

do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach)

3 250

bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce

2 790

lekkie samoloty sportowe

2 090

Wiropłaty

duże

185 600

średnie

116 000

małe

11 600

bardzo lekkie wiropłaty

6 970

Inne

balony

2 790

sterowce duże

23 200

sterowce średnie

9 280

sterowce małe

4 640

Napęd

silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW

80 800

silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW

69 600

silniki nieturbinowe

11 620

silniki CS-22.H, CS-VLR App. B

5 810

napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg

2 910

napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg

890

napęd śmigłowy klasy CS-22J

450

Części i akcesoria

wartość powyżej 20 000 EUR

wartość od 2 000 EUR do 20 000 EUR

wartość poniżej 2 000 EUR

pomocnicze źródło zasilania (APU)

53 900

(1) W odniesieniu do pochodnych obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y) w projekcie typu, opisaną(-e) w podczęści B w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1.

Tabela 3

Uzupełniające certyfikaty typu

(o których mowa w podczęści E w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)

Opłata zryczałtowana (1) (EUR)

Skomplikowane

Standardowe

Proste

Stałopłaty

powyżej 150 000 kg

60 200

12 850

3 660

powyżej 50 000 kg do 150 000 kg

36 130

10 280

2 880

powyżej 22 000 kg do 50 000 kg

24 090

7 710

2 620

powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach)

14 450

5 140

2 620

powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach)

4 420

2 030

1 020

do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach)

1 860

1 160

580

bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce

290

290

290

lekkie samoloty sportowe

220

220

220

Wiropłaty

duże

46 400

6 960

2 320

średnie

23 200

4 640

1 860

małe

9 280

3 480

1 160

bardzo lekkie wiropłaty

1 050

460

290

Inne

balony

990

460

290

sterowce duże

11 600

9 280

4 640

sterowce średnie

4 640

3 710

1 860

sterowce małe

2 320

1 860

930

Napęd

silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW

11 600

6 960

4 640

silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW

6 960

5 460

3 640

silniki nieturbinowe

3 250

1 450

730

silniki CS-22.H, CS-VLR App. B

1 630

730

350

napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg

2 320

1 160

580

napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg

1 740

870

440

napęd śmigłowy klasy CS-22J

870

440

220

Części i akcesoria

wartość powyżej 20 000 EUR

wartość od 2 000 EUR do 20 000 EUR

wartość poniżej 2 000 EUR

pomocnicze źródło zasilania (APU)

6 960

4 640

2 320

(1) W odniesieniu do uzupełniających certyfikatów typu obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y), opisaną(-e) w podczęści B w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1.

Tabela 4

Poważne zmiany i poważne naprawy

(o których mowa w podczęściach D i M w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)

Opłata zryczałtowana (1) (EUR)

Skomplikowane

Standardowe

Proste

Stałopłaty

powyżej 150 000 kg

50 800

9 330

3 330

powyżej 50 000 kg do 150 000 kg

25 420

7 000

2 140

powyżej 22 000 kg do 50 000 kg

20 340

4 670

1 670

powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach)

12 710

2 330

1 670

powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach)

3 490

1 630

810

do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach)

1 280

580

290

bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce

290

290

290

lekkie samoloty sportowe

220

220

220

Wiropłaty

duże

34 800

6 960

2 320

średnie

18 560

4 640

1 620

małe

7 430

3 480

930

bardzo lekkie wiropłaty

990

460

290

Inne

balony

990

460

290

sterowce duże

9 280

6 960

4 640

sterowce średnie

3 710

2 780

1 860

sterowce małe

1 860

1 390

930

Napęd

silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW

6 410

2 360

1 420

silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW

3 480

1 180

710

silniki nieturbinowe

1 510

700

350

silniki CS-22.H, CS-VLR App. B

700

350

290

napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg

1 250

290

290

napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg

940

290

290

napęd śmigłowy klasy CS-22J

470

150

150

Części i akcesoria

wartość powyżej 20 000 EUR

wartość od 2 000 EUR do 20 000 EUR

wartość poniżej 2 000 EUR

pomocnicze źródło zasilania (APU)

3 480

1 160

700

(1) W odniesieniu do poważnych zmian obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y), opisaną(-e) w podczęści B w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1.

Tabela 5

Drobne zmiany i drobne naprawy

(o których mowa w podczęściach D i M w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)

Opłata zryczałtowana (1) (EUR)

Stałopłaty

powyżej 150 000 kg

890

powyżej 50 000 kg do 150 000 kg

890

powyżej 22 000 kg do 50 000 kg

890

powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach)

890

powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach)

290

do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach)

290

bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce

290

lekkie samoloty sportowe

220

Wiropłaty

duże

460

średnie

460

małe

460

bardzo lekkie wiropłaty

290

Inne

balony

290

sterowce duże

810

sterowce średnie

460

sterowce małe

460

Napęd

silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW

600

silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW

600

silniki nieturbinowe

290

silniki CS-22.H, CS-VLR App. B

290

napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg

290

napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg

290

napęd śmigłowy klasy CS-22J

150

Części i akcesoria

wartość powyżej 20 000 EUR

wartość od 2 000 EUR do 20 000 EUR

wartość poniżej 2 000 EUR

pomocnicze źródło zasilania (APU)

460

(1) Opłaty określone w niniejszej tabeli nie mają zastosowania do drobnych zmian i napraw dokonywanych przez organizacje projektujące zgodnie z częścią 21.A.263 lit. c) ppkt 2 podczęści J w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012.

Tabela 6

Opłata roczna dla posiadaczy certyfikatów typu i ograniczonych certyfikatów typu EASA oraz innych certyfikatów typu akceptowanych na mocy rozporządzenia (WE) nr 216/2008

(o których mowa w podczęściach B i O w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)

Opłata zryczałtowana (1) (2) (3) (EUR)

Konstrukcja z UE

Konstrukcja spoza UE

Stałopłaty

powyżej 150 000 kg

1 078 000

385 400

powyżej 50 000 kg do 150 000 kg

852 900

252 600

powyżej 22 000 kg do 50 000 kg

257 000

96 300

powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach)

42 010

14 270

powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach)

4 650

1 630

do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach)

2 320

780

bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce

1 050

350

lekkie samoloty sportowe

780

260

Wiropłaty

duże

105 600

33 780

średnie

52 800

18 610

małe

20 880

7 710

bardzo lekkie wiropłaty

3 490

1 160

Inne

balony

1 050

350

sterowce duże

3 480

1 160

sterowce średnie

2 320

770

sterowce małe

1 860

620

Napęd

silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW

107 100

31 870

silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW

53 550

26 650

silniki nieturbinowe

1 160

410

silniki CS-22.H, CS-VLR App. B

580

290

napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg

870

290

napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg

440

150

napęd śmigłowy klasy CS-22J

220

70

Części i akcesoria

wartość powyżej 20 000 EUR

4 500

1 500

wartość od 2 000 EUR do 20 000 EUR

2 250

750

wartość poniżej 2 000 EUR

1 130

540

pomocnicze źródło zasilania (APU)

85 000

26 000

(1) Dla transportowych wersji statków powietrznych posiadających własny certyfikat typu stosuje się współczynnik 0,85 wysokości opłaty należnej w odniesieniu do równoważnej wersji pasażerskiej.

(2) Dla posiadaczy wielu certyfikatów typu i/lub wielu ograniczonych certyfikatów typu istnieje zniżka opłaty rocznej, stosowana w ramach tej samej kategorii produktu dla drugiego i każdego następnego certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu, w tej samej kategorii określonej według maksymalnej masy startowej lub według wartości części i akcesoriów, zgodnie z poniższą tabelą:

Wyrób tej samej kategorii

Rabat od opłaty zryczałtowanej

pierwszy

0 %

drugi

10 %

trzeci

20 %

czwarty

30 %

piąty

40 %

szósty

50 %

siódmy

60 %

ósmy

70 %

dziewiąty

80 %

dziesiąty

90 %

jedenasty i kolejne wyroby

100 %

(3) W przypadku gdy na całym świecie zarejestrowanych jest mniej niż 50 egzemplarzy danego statku powietrznego, kWoty z tytułu prowadzenia działań związanych z ciągłą zdatnością do lotu nalicza się według stawki godzinowej określonej w części II (1) załącznika I do poziomu opłaty pobieranej w przypadku odpowiedniej kategorii określonej według maksymalnej masy startowej lub według wartości części i akcesoriów. Roczna opłata zryczałtowana ma zastosowanie, chyba że posiadacz certyfikatu przedstawi dowody, że na całym świecie zarejestrowanych jest mniej niż 50 egzemplarzy. W przypadku wyrobów, części i akcesoriów niestanowiących statków powietrznych, ograniczenie dotyczy liczby statków powietrznych, na których pokładzie zainstalowane są odpowiednio: dany produkt, dana część lub dane akcesorium.

Tabela 7 A

Zatwierdzanie organizacji projektujących (DOA)

(o którym mowa w podczęści J w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)

(w EUR)

Opłata za zatwierdzenie

DOA 1A

DOA 1B

DOA 2A

DOA 1C

DOA 2B

DOA 3A

DOA 2C

DOA 3B

DOA 3C

Zaangażowani pracownicy – mniej niż 10

13 600

10 700

8 000

5 400

4 180

od 10 do 49

38 250

27 320

16 390

10 930

od 50 do 399

109 300

82 000

54 600

41 830

od 400 do 999

218 600

163 900

136 600

115 000

od 1 000 do 2 499

437 200

od 2 500 do 5 000

655 700

powyżej 5 000

3 643 000

Opłata za sprawowanie nadzoru

Zaangażowani pracownicy – mniej niż 10

6 800

5 350

4 000

2 700

2 090

od 10 do 49

19 130

13 660

8 200

5 460

od 50 do 399

54 600

40 980

27 320

21 860

od 400 do 999

109 300

82 000

68 300

60 100

od 1 000 do 2 499

218 600

od 2 500 do 5 000

327 900

powyżej 5 000

1 822 000

Tabela 7 B

Alternatywne procedury zatwierdzania organizacji projektujących

(o których mowa w podczęści J w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)

(w EUR)

Kategoria

Opis

Alternatywna procedura zatwierdzania organizacji projektującej

1A

Certyfikat typu

7 500

1B

Certyfikacja typu – wyłącznie ciągła zdatność do lotu

3 000

2A

Uzupełniające certyfikaty typu (STC) i/lub poważne naprawy

6 000

2B

(STC) i/lub poważne naprawy – wyłącznie ciągła zdatność do lotu

2 500

3A

ETSOA

6 000

3B

ETSOA – wyłącznie ciągła zdatność do lotu

3 000

Tabela 8

Zatwierdzanie organizacji produkujących

(o którym mowa w podczęści G w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)

(w EUR)

Opłata za zatwierdzenie

Opłata za sprawowanie nadzoru

Obrót (1) poniżej 1 miliona euro

10 460

7 550

od 1 000 000 do 4 999 999

58 000

36 790

od 5 000 000 do 9 999 999

206 400

49 050

od 10 000 000 do 49 999 999

309 600

73 600

od 50 000 000 do 99 999 999

358 000

174 000

od 100 000 000 do 499 999 999

417 600

232 000

od 500 000 000 do 999 999 999

732 100

464 000

powyżej 999 999 999

2 784 000

2 207 000

(1) Obrót, który jest brany pod uwagę, stanowi obrót związany z działalnością wchodzącą w zakres umowy.

Tabela 9

Zatwierdzanie instytucji obsługi technicznej

(o którym mowa w załączniku I podsekcja F i załączniku II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003) (2)

(w EUR)

Opłata za zatwierdzenie (1)

Opłata za sprawowanie nadzoru (1)

Zaangażowani pracownicy – mniej niż 5

3 490

2 670

od 5 do 9

5 810

4 650

od 10 do 49

15 000

12 000

od 50 do 99

24 000

24 000

od 100 do 499

32 080

32 080

od 500 do 999

44 300

44 300

powyżej 999

62 200

62 200

Ocena techniczna

Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej (2)

Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej (2)

A 1

12 780

12 780

A 2

2 910

2 910

A 3

5 810

5 810

A 4

580

580

B 1

5 810

5 810

B 2

2 910

2 910

B 3

580

580

C

580

580

(1) Na należną opłatę składa się opłata zryczałtowana wynikająca z liczby zaangażowanych pracowników oraz opłata zryczałtowana (opłaty zryczałtowane) wynikająca (wynikające) z oceny technicznej.

(2) W przypadku organizacji posiadających kilka ocen A i/lub B nalicza się jedynie opłatę najwyższą. W przypadku organizacji posiadających jedną lub kilka ocen C i/lub D dla każdej oceny nalicza się opłatę wynikającą z „oceny C”.

Tabela 10

Zatwierdzanie organizacji szkolących w zakresie obsługi technicznej

(o którym mowa w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003)

Opłata za zatwierdzenie (EUR)

Opłata za sprawowanie nadzoru (EUR)

Zaangażowani pracownicy – mniej niż 5

3 490

2 670

od 5 do 9

9 880

7 670

od 10 do 49

21 260

19 660

od 50 do 99

41 310

32 730

powyżej 99

54 400

50 000

Opłata za drugi obiekt i kolejny dodatkowy obiekt

3 330

2 500

Opłata za drugi kurs szkoleniowy i kolejny dodatkowy kurs szkoleniowy

3 330

Opłata za zatwierdzenie kursu szkoleniowego

3 330

Tabela 11

Zatwierdzanie organizacji zarządzających ciągłą zdatnością do lotu

(o którym mowa w części M podsekcja G załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003)

Opłata zryczałtowana (1) (EUR)

Opłata za zatwierdzenie

50 000

Opłata za sprawowanie nadzoru

50 000

Ocena techniczna

Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej (2) (EUR) – Pierwotne zatwierdzenie

Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej (2) (EUR) – Nadzór

A1 = samoloty powyżej 5,7 tony

12 500

12 500

A2 = samoloty poniżej 5,7 tony

6 250

6 250

A3 = śmigłowce

6 250

6 250

A4: wszystkie pozostałe

6 250

6 250

(1) Na należną opłatę składa się opłata zryczałtowana oraz opłata zryczałtowana (opłaty zryczałtowane) wynikająca (wynikające) z oceny technicznej.

(2) W przypadku organizacji posiadających kilka ocen A nalicza się jedynie opłatę najwyższą.

Tabela 12

Akceptowanie zatwierdzeń równoważnych zatwierdzeniom uzyskanym na mocy przepisów części 145 i części 147 zgodnie z odpowiednimi porozumieniami dwustronnymi:

(w EUR)

Nowe zatwierdzenia, za wniosek oraz za okres pierwszych 12 miesięcy

1 700

Kontynuacja dotychczasowych zatwierdzeń, za okres 12 miesięcy

850

CZĘŚĆ II

Procedury certyfikacyjne lub usługi, w odniesieniu do których stosuje się stawki godzinowe

1. Stawka godzinowa

Stosowana stawka godzinowa [w EUR/h]

233 (*)

(*) W tym koszty podróży w państwach członkowskich.

Stawki godzinowe w zależności od danej procedury (1):

Produkcja bez zatwierdzenia

rzeczywista liczba godzin

Alternatywne sposoby potwierdzania zgodności z dyrektywą dotyczącą zdatności do lotu

rzeczywista liczba godzin

Pomoc w zatwierdzaniu (akceptowanie certyfikatów EASA przez organy zewnętrzne)

rzeczywista liczba godzin

Zatwierdzanie sprawozdań rady kontroli obsługi technicznej (Maintenance Review Board) przez EASA

rzeczywista liczba godzin

Przekazanie certyfikatów

rzeczywista liczba godzin

Certyfikat dla zatwierdzonej organizacji szkolenia

rzeczywista liczba godzin

Certyfikat dla centrum medycyny lotniczej

rzeczywista liczba godzin

Certyfikat dla organizacji zarządzania ruchem lotniczym (ATM)/służby żeglugi powietrznej (ANS)

rzeczywista liczba godzin

Certyfikat dla organizacji szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego

rzeczywista liczba godzin

Dane operacyjne dotyczące certyfikatu typu, zmiany w certyfikacie typu i uzupełniającym certyfikacie typu

rzeczywista liczba godzin

Zatwierdzanie sprawozdań operacyjnej rady oceniającej (Maintenance Review Board) przez EASA

rzeczywista liczba godzin

Certyfikat kWalifikacji szkoleniowego urządzenia symulacji Lotu

rzeczywista liczba godzin

Zatwierdzenie warunków lotu do zezwolenia na lot

3 godziny

Ponowne wydanie dokumentu drogą administracyjną

1 godzina

Eksportowy certyfikat zdatności do lotu (E-CoA) dla statków powietrznych z grupy CS 25

6 godzin

Eksportowy certyfikat zdatności do lotu (E-CoA) dla pozostałych statków powietrznych

2 godziny

(1) Niniejszy wykaz procedur nie jest wyczerpujący. Wykaz procedur w niniejszej części podlega okresowej rewizji. Nieuwzględnienia danej procedury w niniejszej części nie należy automatycznie rozumieć jako wskazania, że nie może ona zostać zrealizowana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego.

2. Stawka godzinowa za usługi inne niż wymienione w pkt 1

Stosowana stawka godzinowa [w EUR/h]

221 (*)

(*) Bez kosztów podróży.

CZĘŚĆ III

Honoraria z tytułu odwołań

Honoraria z tytułu odwołań nalicza się w następujący sposób: stałą kWotę honorarium mnoży się przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju honorarium pobieranego od zainteresowanej osoby lub organizacji.

Stała kWota honorarium

10 000 EUR

Rodzaj honorarium pobieranego od osób fizycznych

Współczynnik

0,1

Rodzaj honorarium pobieranego od osób prawnych, według obrotu finansowego wnoszącego odwołanie (w EUR)

Współczynnik

poniżej 100 001

0,25

od 100 001 do 1 200 000

0,5

od 1 200 001 do 2 500 000

0,75

od 2 500 001 do 5 000 000

1

od 5 000 001 do 50 000 000

2,5

od 50 000 001 do 500 000 000

5

od 500 000 001 do 1 000 000 000

7,5

powyżej 1 000 000 000

10

CZĘŚĆ IV

Roczny wskaźnik inflacji

Stosowany roczny wskaźnik inflacji:

wskaźnik HICP podawany przez EUROSTAT (wszystkie pozycje) – 27 krajów UE (2005 = 100)

Zmiana procentowa/średnia z 12 miesięcy

Wartość wskaźnika, którą należy przyjąć:

wartość wskaźnika na 3 miesiące przed zastosowaniem indeksacji

CZĘŚĆ V

Nota wyjaśniająca

1) „Specyfikacje certyfikacji (CS)” określone w niniejszym załączniku są warunkami przyjętymi zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 i ogłoszonymi w urzędowej publikacji Agencji zgodnie z decyzją EASA nr 2003/8 z dnia 30 października 2003 r. (www.easa.europa.eu).

2) „Wiropłaty duże” odnoszą się do grupy CS 29 i CS 27 kat. A; „wiropłaty małe” odnoszą się do grupy statków powietrznych CS 27 o maksymalnej masie startowej poniżej 3 175 kg, w których miejsca ograniczają się do 4 siedzeń, włącznie z pilotem; „wiropłaty średnie” dotyczą pozostałych statków powietrznych z grupy CS 27.

3) W tabelach 1, 2 i 6 części I wartości podane w sekcji „części i akcesoria” odnoszą się do odpowiednich cen z wykazu producenta.

4) MTOW pierwotnych certyfikatów typu i następnie większości (ponad 50 %) powiązanych modeli objętych tym certyfikatem typu określa mającą zastosowanie kategorię MTOW.

5) Statki powietrzne o wysokich osiągach w kategorii masy do 5 700 kg [12 500 lbs] to samoloty o Mmo powyżej 0,6 oraz/lub maksymalnej operacyjnej wysokości bezwzględnej powyżej 25 000 stóp (ft). Nalicza się im kWoty tak jak dla kategorii „powyżej 5 700 kg [12 500 lbs] do 22 000 kg”.

6) „Pochodne” oznaczają zmieniony certyfikat typu, który został określony przez posiadacza certyfikatu typu i o który posiadacz certyfikatu wnioskuje.

7) W tabelach 3 i 4 w części I kolumny „proste”, „standardowe”, „ skomplikowane” dotyczą następujących elementów:

Proste

Standardowe

Skomplikowane

Uzupełniający certyfikat typu (STC) EASA

Poważne zmiany projektowe EASA

Poważne naprawy EASA

STC, poważna zmiana projektowa lub naprawa, związana jedynie z obecnie stosowanymi i sprawdzonymi metodami uzasadnienia, w odniesieniu do których pełny zestaw danych (opis, lista kontrolna zgodności i dokumentacja zgodności) może zostać przekazany w momencie składania wniosku, w kontekście których wnioskodawca posiada udokumentowane doświadczenie i które kierownik odpowiedzialny za certyfikację projektu może ocenić samodzielnie lub przy ograniczonym wsparciu specjalisty z jednej dyscypliny

Pozostałe STC, poważne zmiany projektowe lub naprawy

Znaczący (*) STC lub poważna zmiana projektowa

STC zatwierdzony na podstawie umowy dwustronnej

Podstawowe (**)

Niepodstawowe (**)

Niepodstawowe STC (**), gdy organ certyfikujący (**) sklasyfikował zmianę jako „znaczącą” (*)

Poważna zmiana projektowa zatwierdzona na podstawie umowy dwustronnej

Poważne zmiany projektowe na poziomie 2 (**) w sytuacji, gdy nie są one zatwierdzane automatycznie (**)

Poziom 1 (**)

Poważna zmiana projektowa na poziomie 1 (**), gdy organ certyfikujący (**) sklasyfikował zmianę jako „znaczącą” (*)

Poważna naprawa zatwierdzona na podstawie umowy dwustronnej

Nie dotyczy

(automatycznie zatwierdzane)

Naprawy podzespołu o znaczeniu krytycznym (**)

Nie dotyczy

(*) Termin „znaczące” zdefiniowano w części 21 A.101 lit. b) załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 (i podobnie – FAA 14CFR 21.101 lit. b)).

(**) Jeśli chodzi o definicje terminów „podstawowe”, „niepodstawowe” , „poziom 1”, „poziom 2”, „podzespół o znaczeniu krytycznym” oraz „organ certyfikujący”, zob. stosowne umowy dwustronne, na podstawie których odbywa się proces zatwierdzania.

(***) Kryteria automatycznego zatwierdzania przez EASA poważnych zmian na poziomie 2 podano w stosownych umowach dwustronnych, na podstawie których odbywa się proces zatwierdzania.

8) W tabeli 7 zawartej w części I wyróżniono następujące kategorie organizacji projektujących:

Zakres zatwierdzenia organizacji projektującej

Grupa A

Grupa B

Grupa C

DOA 1

Posiadacze certyfikatów typu

Bardzo skomplikowane/duże

Skomplikowane/małe i średnie

Mniej skomplikowane/bardzo małe

DOA 2

STC/zmiany/naprawy

Bez ograniczeń

Z ograniczeniami

(dziedziny techniki)

Z ograniczeniami

(wielkość statku powietrznego)

DOA 3

drobne zmiany/naprawy

9) W tabelach 7, 9 i 10 w części I liczba pracowników brana pod uwagę jest liczbą pracowników zaangażowanych w działania wchodzące w zakres umowy.

10) Należności za certyfikację wyrobów zgodnie z konkretnymi specyfikacjami zdatności do lotu, odpowiednie modyfikacje, naprawy oraz ich ciągłą zdatność do lotu nalicza się zgodnie z tabelami 1–6.

11) Należności za odrębne przeglądy i/lub zmiany w instrukcji użytkowania w locie statku powietrznego nalicza się jak za zmiany w odpowiednim wyrobie.

12) „Sterowce małe” odnoszą się do:

– wszystkich sterowców na ogrzane powietrze niezależnie od ich wielkości,

– sterowców gazowych do objętości 2 000 m3;

„sterowce średnie” odnoszą się do sterowców gazowych o objętości powyżej 2 000 m3 do 15 000 m3;

„sterowce duże” odnoszą się do sterowców gazowych o objętości powyżej 15 000 m3 .


(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).

(2) Rozporządzenie (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 315 z 28.11.2003, s. 1).

[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez sprostowanie do rozporządzenia Komisji (UE) nr 319/2014 z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 593/2007 (Dz.Urz.UE L 292 z 27.10.2016, str. 50).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00