Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2014-04-01 do 2020-01-01
Wersja archiwalna od 2014-04-01 do 2020-01-01
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 319/2014
z dnia 27 marca 2014 r.
w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 593/2007
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2016 r., Nr 292, poz. 50)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (1), w szczególności jego art. 64 ust. 1,
po konsultacji z Zarządem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przychody Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej „Agencją”) składają się z wpływów z Unii i z europejskich państw trzecich, będących stroną umów, o których mowa w art. 66 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, z opłat wnoszonych przez składających wniosek o certyfikaty i zezwolenia wydawane, utrzymywane i zmieniane przez Agencję, a także z honorariów z tytułu publikacji, rozstrzygania odwołań, kształcenia oraz wszelkich innych usług świadczonych przez Agencję.
(2) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 593/2007 (2) ustanowiono opłaty i honoraria pobierane przez Agencję. Należy jednakże dostosować odpowiednie cenniki, aby zapewnić równowagę między kosztami ponoszonymi przez Agencję w związku z odpowiednimi procedurami certyfikacyjnymi oraz świadczonymi usługami, a także przychodami, które mają pokryć wspomniane koszty.
(3) Opłaty i honoraria przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być ustalane w sposób przejrzysty, sprawiedliwy i jednolity.
(4) Opłaty pobierane przez Agencję nie powinny negatywnie wpływać na konkurencyjność przedmiotowego przemysłu europejskiego. Ponadto powinny opierać się na podstawach w należyty sposób uwzględniających zdolność ponoszenia opłat przez małe przedsiębiorstwa.
(5) Choć podstawowym celem Agencji powinno być zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, to – wykonując powierzone jej zadania – powinna ona również w pełni uwzględniać ich efektywność pod względem kosztów.
(6) Usytuowanie geograficzne przedsiębiorstw na terytoriach państw członkowskich nie może być czynnikiem dyskryminującym. W związku z tym koszty podróży związane z procedurami certyfikacyjnymi prowadzonymi na rzecz takich przedsiębiorstw powinny być sumowane, a następnie dzielone między wnioskodawców.
(7) Niniejsze rozporządzenie przewiduje możliwość pobierania przez Agencję opłat za procedury certyfikacyjne, które nie są wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia, ale wchodzą w zakres kompetencji wynikających z rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(8) Wnioskodawca powinien mieć możliwość zwrócenia się o wycenę finansową szacunkowej kwoty należnej z tytułu procedury certyfikacyjnej lub usługi. Kryteria służące za podstawę określenia tej kwoty powinny być zrozumiałe, jednolite i publiczne. Jeżeli nie jest możliwe dokładne określenie tej kwoty z góry, Agencja powinna ustalić przejrzyste reguły wyliczania kwoty należnej z tytułu procedury certyfikacyjnej lub usługi w trakcie jego/jej realizacji.
(9) Należy ustanowić terminy płatności opłat i honorariów pobieranych na mocy niniejszego rozporządzenia.
(10) Należy ustanowić odpowiednie środki zaradcze podejmowane w sytuacji niedokonania płatności, takie jak przerwanie rozpatrywania stosownych wniosków, unieważnienie stosownych zatwierdzeń, uniemożliwienie jakiejkolwiek dalszej realizacji procedur certyfikacyjnych lub usług na rzecz danego wnioskodawcy, a także odzyskanie niezapłaconych kwot za pomocą dostępnych środków.
(11) Branża powinna mieć zapewnioną dobrą przejrzystość finansową i być w stanie przewidzieć koszty opłat i honorariów, jakie będzie musiała ponieść. Jednocześnie musi być zachowana równowaga między ogólną sumą wydatków poniesionych przez Agencję w celu realizacji procedur certyfikacyjnych i usług a ogólną sumą wpływów z opłat i honorariów przez nią pobieranych. Zgodnie z przepisami ramowego rozporządzenia finansowego (3), opłaty i honoraria powinny być ustalane na takim poziomie, aby unikać deficytu lub znacznego nagromadzenia nadwyżek. Należy zatem wprowadzić obowiązek przeprowadzenia weryfikacji stawek opłat i honorariów w przypadku powtarzającego się występowania znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki, na podstawie wyników budżetowych i prognoz Agencji.
(12) Przed jakąkolwiek zmianą opłat należy konsultować się z zainteresowanymi stronami. Ponadto Agencja powinna regularnie przedstawiać zainteresowanym stronom informacje o tym, w jaki sposób i na jakiej podstawie obliczane są opłaty. Tego rodzaju informacje powinny dawać zainteresowanym stronom wyobrażenie o kosztach ponoszonych przez Agencję oraz o jej produktywności.
(13) Cenniki określone w niniejszym rozporządzeniu powinny być oparte na prognozach Agencji dotyczących nakładu pracy i związanych z nim kosztów. Weryfikacja cenników powinna odbywać się zgodnie procedurą umożliwiającą wprowadzenie zmian bez zbędnej zwłoki na podstawie doświadczeń Agencji wynikających ze stosowania niniejszego rozporządzenia, ciągłego monitorowania zasobów i metod pracy oraz odpowiednich przyrostów wydajności, a także ciągłej oceny potrzeb finansowych. W tym kontekście należy zauważyć, że Agencja będzie zobowiązana, najpóźniej w styczniu 2016 r., do pokrywania – z dochodów pochodzących z opłat i honorariów – składek z tytułu programów emerytalnych jej pracowników finansowanych za pomocą opłat i honorariów Agencji. Opłaty i honoraria będą musiały zostać dostosowane w celu zaspokojenia tej potrzeby finansowej.
(14) Koszty związane z usługami świadczonymi przez Agencję w zakresie służb zarządzania ruchem lotniczym i żeglugi powietrznej (ATM/ANS) będą musiały stać się kosztami, które kwalifikują się do finansowania za pomocą honorariów wymaganych od użytkowników służb żeglugi powietrznej zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 391/2013 (4).
(15) Zasadne jest, aby płatność pełnej kwoty honorariów z tytułu odwołania od decyzji Agencji była wstępnym warunkiem dopuszczenia odwołania.
(16) Umowy, o których mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, powinny stanowić podstawę oceny rzeczywistego wkładu pracy w zakresie certyfikacji wyrobów państw trzecich. Zasadniczo proces zatwierdzania przez Agencję certyfikatów wydanych przez państwo trzecie, z którym Unia ma stosowną umowę, jest opisany w tych umowach i powinien powodować inny nakład pracy niż proces wymagany w przypadku działań certyfikacyjnych realizowanych przez Agencję.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 65 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(18) Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 593/2007,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ 1
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie określa czynności, za które pobierane są opłaty i honoraria, ustanawia kwotę opłat i honorariów oraz sposób ich płatności.
Artykuł 2
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają następujące definicje:
a) „opłaty” oznaczają kwoty pobierane przez Agencję i płatne przez wnioskodawców z tytułu procedur certyfikacyjnych;
b) „ honoraria” oznaczają kwoty pobierane przez Agencję i płatne przez wnioskodawców z tytułu usług świadczonych przez Agencję innych niż certyfikacja lub, w przypadku odwołania, od osoby fizycznej lub prawnej wnoszącej odwołanie;
c) „procedura certyfikacyjna” oznacza wszelkie działania realizowane przez Agencję bezpośrednio lub pośrednio w celu wydania, utrzymania lub wprowadzenia zmian do certyfikatów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 216/2008 i przepisach wykonawczych do niego;
d) „ usługa” oznacza wszelkie realizowane przez Agencję działania inne niż procedura certyfikacyjna, w tym dostawę towarów;
e) „ wnioskodawca” oznacza dowolną osobę fizyczną lub prawną zwracającą się o możliwość skorzystania z procedury certyfikacyjnej lub usługi świadczonej przez Agencję.
Artykuł 3
Ustalanie opłat i honorariów
1. Opłaty i honoraria są wymagane i pobierane wyłącznie przez Agencję zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
2. Państwa członkowskie nie pobierają opłat za procedury certyfikacyjne, nawet jeśli wykonują je w imieniu Agencji. Agencja zwraca państwom członkowskim koszty poniesione w związku z procedurami certyfikacyjnymi, które wykonują w imieniu Agencji.
3. Opłaty i honoraria są określane i pobierane w euro.
4. Kwoty, o których mowa w częściach I i II załącznika, są corocznie indeksowane wskaźnikiem inflacji zgodnie z metodą określoną w części IV załącznika.
5. W drodze odstępstwa od opłat, o których mowa w załączniku, opłaty za procedury certyfikacyjne realizowane w ramach umowy dwustronnej między Unią Europejską a państwem trzecim mogą podlegać specjalnym postanowieniom określonym w danej umowie dwustronnej.
Artykuł 4
Uiszczanie opłat i honorariów
1. Agencja ustanawia zasady uiszczania opłat i honorariów, określając warunki, zgodnie z którymi Agencja nalicza kwoty z tytułu procedur certyfikacyjnych i usług. Agencja publikuje te zasady na swojej stronie internetowej.
2. Wnioskodawca musi uiścić należną kwotę w całości, łącznie z ewentualnymi opłatami bankowymi związanymi z daną płatnością, w terminie 30 dni kalendarzowych od daty zgłoszenia faktury do wnioskodawcy.
3. W przypadku gdy płatność z tytułu faktury nie została otrzymana przez Agencję z upływem terminu, o którym mowa w ust. 2, Agencja może naliczać odsetki za każdy dzień kalendarzowy opóźnienia.
4. Stopa oprocentowania równa jest stopie stosowanej przez Europejski Bank Centralny w odniesieniu do jego głównych operacji refinansowania, opublikowanej w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, obowiązującej w pierwszym dniu kalendarzowym miesiąca, na który przypada termin płatności, powiększonej o osiem punktów procentowych.
5. Jeżeli Agencja jest w posiadaniu dowodów potwierdzających, że zdolność finansowa wnioskodawcy jest zagrożona, może ona odrzucić wniosek, chyba że wnioskodawca przedstawi gwarancję bankową lub wpłaci wadium.
6. Agencja może odrzucić wniosek, jeżeli wnioskodawca zalega z płatnościami wynikającymi z procedur certyfikacyjnych lub usług zrealizowanych przez Agencję, chyba że wnioskodawca uiści należne niezapłacone kwoty za zrealizowane procedury certyfikacyjne lub usługi.
Artykuł 5
Koszty podróży
1. W przypadku gdy procedura certyfikacyjna lub usługa, o których mowa w części I i części II pkt 1 załącznika, jest realizowana, w całości lub w części, poza terytorium państw członkowskich, wnioskodawca jest zobowiązany pokryć koszty podróży według wzoru:
d = v + a + h1 – e
2. W przypadku usług, o których mowa w części II pkt 2, wnioskodawca uiszcza, niezależnie od położenia geograficznego miejsca realizacji usługi, koszty podróży według wzoru:
d = v + a + h2
3. Na potrzeby wzorów, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się następujące zasady:
d = należne koszty podróży,
v = koszty transportu,
a = określone oficjalnie przez Komisję standardowe stawki „diet” uwzględniających zakwaterowanie, posiłki, przejazdy lokalne w miejscu delegacji i wydatki różne (5),
h1 = czas podróży (godziny poświęcone przez ekspertów proporcjonalnie do danej podróży) fakturowany zgodnie ze stawką godzinową określoną w części II pkt 1 załącznika,
h2 = czas podróży (godziny poświęcone przez ekspertów proporcjonalnie do danej podróży) fakturowany zgodnie ze stawką godzinową określoną w części II pkt 2 załącznika,
e = średnie koszty podróży na terytorium państw członkowskich, obejmujące średnie koszty transportu i średni czas spędzony w środkach transportu na terytorium państw członkowskich, przemnożone przez stawkę godzinową określoną w części II pkt 1 załącznika. Podlega corocznej weryfikacji i indeksacji.
Artykuł 6
Wycena finansowa
1. Wnioskodawca może zwrócić się o kosztorys finansowy kwot, jakie mają zostać uiszczone.
2. W przypadku gdy wnioskodawca zwraca się o kosztorys finansowy lub jego zmianę, działania zostają zawieszone do czasu przedstawienia stosownej prognozy przez Agencję i jej akceptacji przez wnioskodawcę.
3. Kosztorys finansowy zostaje zmieniony przez Agencję, jeśli okaże się, że dana procedura jest prostsza i szybsza do przeprowadzenia, niż było to przewidziane na początku, lub przeciwnie – gdy jej przeprowadzenie jest bardziej złożone i wymaga więcej czasu, niż można to było przewidzieć.
ROZDZIAŁ II
OPŁATY
Artykuł 7
Przepisy ogólne dotyczące uiszczania opłat
1. Procedura certyfikacyjna jest uzależniona od uprzedniego uiszczenia całości należnej opłaty, chyba że Agencja postanowi inaczej po należytym uwzględnieniu ryzyka finansowego. Agencja może zafakturować opłatę jednorazowo po otrzymaniu wniosku lub w momencie rozpoczęcia się rocznego okresu bądź okresu nadzoru.
2. Opłata za daną procedurę certyfikacyjną uiszczana przez wnioskodawcę obejmuje:
a) opłatę zryczałtowaną określoną w części I załącznika; lub
b) opłatę zmienną.
3. Opłatę zmienną, o której mowa w ust. 2 lit. b), ustala się poprzez pomnożenie rzeczywistej liczby przepracowanych godzin przez stawkę godzinową określoną w części II pkt 1 załącznika.
4. Od momentu rozpoczęcia stosowania przyszłych rozporządzeń odnoszących się do procedur certyfikacyjnych przeprowadzanych przez Agencję zgodnie z odpowiednimi przepisami zawartymi w rozporządzeniu (WE) nr 216/2008, Agencja może pobierać opłaty według części II pkt 1 załącznika z tytułu procedur certyfikacyjnych innych niż te, o których mowa w załączniku, do czasu, gdy możliwe będzie włączenie przedmiotowych przepisów dotyczących odpowiednich opłat, jakie mają być pobierane przez Agencję, do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 8
Okresy płatności
1. Opłaty, które określono w tabelach 1–4 w części I załącznika, są pobierane za wniosek i za okres 12 miesięcy. W odniesieniu do okresu po upływie pierwszych 12 miesięcy opłaty wynoszą 1/365 część odpowiedniej opłaty rocznej za kolejny dzień.
2. Opłaty, które określono w tabeli 5 w części I załącznika, są pobierane za wniosek.
3. Opłaty, które określono w tabeli 6 w części I załącznika, są pobierane za okres 12 miesięcy.
4. Opłaty odnoszące się do organizacji, o których mowa w tabelach 7–11 w części I załącznika, są pobierane w następujący sposób:
a) opłaty za zatwierdzenie pobiera się za wniosek;
b) opłaty za sprawowanie nadzoru pobiera się za okres 12 miesięcy;
c) wszelkie zmiany dotyczące organizacji, które mają wpływ na jej zatwierdzenie, skutkują ponownym wyliczeniem opłaty należnej za sprawowanie nadzoru w okresie kolejnych 12 miesięcy.
Artykuł 9
Zakończenie rozpatrywania wniosku
1. Wniosek może zostać odrzucony, jeżeli opłaty należne za procedurę certyfikacyjną nie zostały otrzymane z upływem terminu przewidzianego w art. 4 ust. 2 oraz po skonsultowaniu się przez Agencję z wnioskodawcą.
2. Kwota stanowiąca saldo wszelkich należnych opłat, obliczona na podstawie stawek godzinowych za bieżący okres dwunastu miesięcy, ale nieprzekraczająca wysokości stosownej opłaty zryczałtowanej, jest wymagalna w całości w momencie zaprzestania przez Agencję pracy nad procedurą certyfikacyjną, wraz z kosztami podróży i wszelkimi pozostałymi należnymi kwotami, w następujących przypadkach:
a) jeżeli Agencja odrzuca wniosek; lub
b) procedura certyfikacyjna musi zostać zakończona przez Agencję, ponieważ wnioskodawca:
(i) posiada niewystarczające zasoby;
(ii) nie przestrzega stosownych wymagań; lub
(iii) postanawia zrezygnować z wniosku lub odłożyć w czasie realizację projektu.
3. Jeśli na prośbę wnioskodawcy Agencja ponownie wszczyna uprzednio wstrzymaną procedurę certyfikacyjną, pobiera ona nową opłatę, niezależnie od opłat uiszczonych już z tytułu wstrzymanych procedur.
Artykuł 10
Zawieszenie lub cofnięcie certyfikatu
1. Jeżeli nieuregulowane opłaty nie zostały otrzymane z upływem terminu przewidzianego w art. 4 ust. 2, Agencja może zawiesić lub cofnąć odpowiedni certyfikat po skonsultowaniu się z wnioskodawcą.
2. Jeżeli Agencja zawiesza certyfikat z powodu nieuiszczenia opłaty rocznej lub opłaty za sprawowanie nadzoru bądź niespełnienia przez wnioskodawcę stosownych wymagań, odpowiedni okres rozliczeniowy kontynuuje swój bieg, a wnioskodawca musi zapłacić za okres zawieszenia.
3. Jeśli Agencja cofa certyfikat, kwota stanowiąca saldo należnych opłat, obliczona na podstawie stawek godzinowych za bieżący okres dwunastu miesięcy, ale nieprzekraczająca wysokości stosownej opłaty zryczałtowanej, jest wymagalna w całości wraz z wszelkimi pozostałymi należnymi kwotami w danym momencie.
Artykuł 11
Zwrot lub przekazanie certyfikatów
Jeśli posiadacz certyfikatu zwraca lub przekazuje odpowiedni certyfikat, kwota stanowiąca saldo wszelkich należnych opłat, obliczona na podstawie stawek godzinowych za bieżący okres dwunastu miesięcy, ale nieprzekraczająca wysokości stosownej opłaty zryczałtowanej, jest wymagalna w całości z dniem, w którym zwrot lub przekazanie staje się skuteczny(-e), wraz z kosztami podróży i wszelkimi pozostałymi należnymi kwotami w danym momencie.
Artykuł 12
Procedura certyfikacyjna na zasadzie wyjątku
Opłata pobierana jest wyjątkowo w podwyższonej wysokości w celu pokrycia wszystkich kosztów poniesionych przez Agencję w związku ze szczególnym żądaniem wnioskodawcy, jeżeli ze względu na to żądanie procedurę certyfikacyjną przeprowadza się na zasadzie wyjątku w następujący sposób:
a) przydziela się kategorie personelu, które nie byłyby normalnie przydzielone przez Agencję, gdyby postępowała ona według swoich standardowych procedur; lub
b) przydziela się taką liczbę członków personelu, dzięki której procedura jest realizowana szybciej niż według standardowych procedur Agencji.
ROZDZIAŁ III
HONORARIA
Artykuł 13
Honoraria
1. Wysokość honorariów pobieranych przez Agencję za usługi wymienione w wykazie w części II pkt 1 załącznika jest równa rzeczywistym kosztom świadczonych usług. W związku z tym czas poświęcony przez Agencję jest fakturowany według stawki godzinowej określonej w przedmiotowym wykazie.
2. Wysokość honorariów pobieranych przez Agencję za usługi inne niż wymienione w części II pkt 1 załącznika jest równa rzeczywistym kosztom świadczonych usług. W związku z tym czas poświęcony przez Agencję na świadczenie usługi jest fakturowany według stawki godzinowej określonej w części II pkt 2 załącznika.
3. Koszty, jakie Agencja może ponieść w celu świadczenia określonych usług, które nie mogą być odpowiednio ustalone i naliczane według stawki godzinowej, oblicza się zgodnie z wewnętrznymi procedurami administracyjnymi.
Artykuł 14
Moment pobierania honorariów
O ile Agencja nie postanowi inaczej, po należytym uwzględnieniu ryzyka finansowego, honoraria są pobierane przed zrealizowaniem danej usługi.
ROZDZIAŁ IV
ODWOŁANIA
Artykuł 15
Rozpatrywanie odwołań
1. Za rozpatrzenie odwołania wniesionego zgodnie z art. 44 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 pobiera się honoraria. Kwoty honorariów wylicza się zgodnie z metodą określoną w części III załącznika. Odwołanie jest dopuszczalne wyłącznie, jeżeli honorarium z tytułu odwołania zostało uiszczone w terminie, o którym mowa w ust. 3.
2. Osoba prawna wnosząca odwołanie przedkłada Agencji podpisane przez upoważnionego pracownika zaświadczenie określające obroty wnoszącego odwołanie. Zaświadczenie to składa się wraz z odwołaniem.
3. Honoraria z tytułu odwołania są uiszczane zgodnie ze stosowną procedurą ustanowioną przez Agencję, w terminie 60 dni kalendarzowych od dnia, w którym złożono odwołanie w Agencji.
4. Jeżeli odwołanie rozstrzygane jest na korzyść wnoszącego odwołanie, honoraria uiszczone z tytułu odwołania zostają zwrócone przez Agencję.
ROZDZIAŁ V
PROCEDURY AGENCJI
Artykuł 16
Przepisy ogólne
1. Agencja dokonuje rozróżnienia przychodów i wydatków, które wynikają z realizowanych procedur certyfikacyjnych i usług.
W celu rozróżnienia przychodów i wydatków przewidzianych w akapicie pierwszym:
a) opłaty i honoraria pobierane przez Agencję są lokowane na oddzielnym rachunku i stanowią przedmiot oddzielnej księgowości;
b) Agencja ustala i stosuje księgowość analityczną przychodów i wydatków.
2. Opłaty i honoraria są uwzględniane w całościowym tymczasowym preliminarzu, który sporządzany jest na początku każdego roku budżetowego. Preliminarz ten opracowuje się na podstawie wcześniejszych wyników finansowych Agencji, przewidywanego stanu wydatków i przychodów oraz prognozowanego planu pracy Agencji.
3. Jeżeli na koniec roku budżetowego ogólne przychody z tytułu opłat, stanowiące dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 64 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, przekraczają całkowity koszt procedur certyfikacyjnych, nadwyżkę wykorzystuje się do finansowania procedur certyfikacyjnych zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. a) rozporządzenia finansowego Agencji.
Artykuł 17
Ocena i rewizja
1. Agencja przedstawia co roku Komisji, Zarządowi i organowi doradczemu złożonemu z zainteresowanych stron, ustanowionemu zgodnie z art. 33 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, informacje o składnikach będących podstawą do określania wysokości opłat. Informacje te powinny w szczególności obejmować podział kosztów w poprzednich i następnych latach.
2. Załącznik do niniejszego rozporządzenia poddawany jest przez Agencję okresowym przeglądom, tak aby zapewnić należyte uwzględnienie istotnych informacji związanych z głównymi założeniami dotyczącymi prognozowanych przychodów i wydatków Agencji w kwotach opłat i honorariów pobieranych przez Agencję.
W razie konieczności niniejsze rozporządzenie może zostać zrewidowane, przy czym rewizja ma miejsce najpóźniej pięć lat po jego wejściu w życie. W razie konieczności wprowadza się zmiany w rozporządzeniu, biorąc pod uwagę w szczególności dochody Agencji i odpowiednie koszty.
3. Agencja konsultuje się z organem doradczym złożonym z zainteresowanych stron, o których mowa w ust. 1, przed wydaniem opinii w sprawie jakichkolwiek proponowanych zmian w kwotach, o których mowa w załączniku. Podczas tych konsultacji Agencja przedstawia uzasadnienie proponowanych zmian.
ROZDZIAŁ VI
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Artykuł 18
Uchylenie
Rozporządzenie (WE) nr 593/2007 traci moc.
Artykuł 19
Przepisy przejściowe
1. Niniejsze rozporządzenie stosuje się w następujący sposób:
a) opłaty za wniosek określone w częściach I i II załącznika mają zastosowanie do wszelkich wniosków, które zostały złożone po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia;
b) opłata roczna oraz opłata za sprawowanie nadzoru, określone w tabelach 1–4 oraz tabelach 6– 12 w części I załącznika, mają zastosowanie do wszelkich będących w toku procedur certyfikacyjnych, począwszy od kolejnej raty rocznej należnej po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia;
c) stawki godzinowe określone w części II załącznika mają zastosowanie od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia do wszelkich będących w toku procedur wyliczanych według stawek godzinowych;
d) indeksacji, o której mowa w art. 3 ust. 4, dokonuje się każdego roku w dniu 1 stycznia po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, począwszy od stycznia 2015 r.
2. Niezależnie od przepisów art. 18, rozporządzenia wykonawcze (WE) nr 488/2005 (6) oraz (WE) nr 593/2007 mają nadal zastosowanie do wszelkich opłat i honorariów, które nie wchodzą w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia, jak opisano w art. 20.
Artykuł 20
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2014 r.
| W imieniu Komisji |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 593/2007 z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 3).
(3) Projekt rozporządzenia delegowanego Komisji w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dla organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002, które ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
(4) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej (Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 31).
(5) Zob. "Aktualne dzienne stawki diet" podane na stronie internetowej Komisji: EuropeAid (http://ec.europa.eu/europeaid/work/procedures/implementation/per_ diems/index_en.htm), ostatnia aktualizacja: 5 lipca 2013 r.
(6) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 488/2005 z dnia 21 marca 2005 r. dotyczące honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (Dz.U. L 81 z 30.3.2005, s. 7).
Alerty
ZAŁĄCZNIK
Opłaty i honoraria [1]
SPIS TREŚCI
Część I: Procedury, w odniesieniu do których stosuje się opłaty zryczałtowane
Część II: Procedury, w odniesieniu do których stosuje się stawki godzinowe
Część III: Honoraria z tytułu odwołań
Część IV: Roczny wskaźnik inflacji
Część V: Nota wyjaśniająca
CZĘŚĆ I
Procedury, w odniesieniu do których stosuje się opłaty zryczałtowane
Tabela 1
Certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu
(o których mowa w podczęściach B i O w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012) (1)
| Opłata zryczałtowana (EUR) |
Stałopłaty | |
powyżej 150 000 kg | 1 785 000 |
powyżej 50 000 kg do 150 000 kg | 1 530 000 |
powyżej 22 000 kg do 50 000 kg | 510 000 |
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach) | 382 500 |
powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) | 263 800 |
do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) | 13 940 |
bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce | 6 970 |
lekkie samoloty sportowe | 5 230 |
Wiropłaty | |
duże | 464 000 |
średnie | 185 600 |
małe | 23 240 |
bardzo lekkie wiropłaty | 23 240 |
Inne | |
balony | 6 970 |
sterowce duże | 38 630 |
sterowce średnie | 15 450 |
sterowce małe | 7 730 |
Napęd | |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW | 395 000 |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW | 263 300 |
silniki nieturbinowe | 34 860 |
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B | 17 430 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg | 11 910 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg | 3 400 |
napęd śmigłowy klasy CS-22J | 1 700 |
Części i akcesoria | |
wartość powyżej 20 000 EUR | 8 780 |
wartość od 2 000 EUR do 20 000 EUR | 5 020 |
wartość poniżej 2 000 EUR | 2 910 |
pomocnicze źródło zasilania (APU) | 208 800 |
Tabela 2
Pochodne – certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu
| Opłata zryczałtowana (1) (EUR) |
Stałopłaty | |
powyżej 150 000 kg | 614 100 |
powyżej 50 000 kg do 150 000 kg | 368 500 |
powyżej 22 000 kg do 50 000 kg | 245 600 |
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach) | 196 500 |
powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) | 93 000 |
do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) | 3 250 |
bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce | 2 790 |
lekkie samoloty sportowe | 2 090 |
Wiropłaty | |
duże | 185 600 |
średnie | 116 000 |
małe | 11 600 |
bardzo lekkie wiropłaty | 6 970 |
Inne | |
balony | 2 790 |
sterowce duże | 23 200 |
sterowce średnie | 9 280 |
sterowce małe | 4 640 |
Napęd | |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW | 80 800 |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW | 69 600 |
silniki nieturbinowe | 11 620 |
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B | 5 810 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg | 2 910 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg | 890 |
napęd śmigłowy klasy CS-22J | 450 |
Części i akcesoria | |
wartość powyżej 20 000 EUR |
|
wartość od 2 000 EUR do 20 000 EUR |
|
wartość poniżej 2 000 EUR |
|
pomocnicze źródło zasilania (APU) | 53 900 |
(1) W odniesieniu do pochodnych obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y) w projekcie typu, opisaną(-e) w podczęści B w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1. |
Tabela 3
Uzupełniające certyfikaty typu
(o których mowa w podczęści E w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)
| Opłata zryczałtowana (1) (EUR) | ||
| Skomplikowane | Standardowe | Proste |
Stałopłaty | |||
powyżej 150 000 kg | 60 200 | 12 850 | 3 660 |
powyżej 50 000 kg do 150 000 kg | 36 130 | 10 280 | 2 880 |
powyżej 22 000 kg do 50 000 kg | 24 090 | 7 710 | 2 620 |
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach) | 14 450 | 5 140 | 2 620 |
powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) | 4 420 | 2 030 | 1 020 |
do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) | 1 860 | 1 160 | 580 |
bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce | 290 | 290 | 290 |
lekkie samoloty sportowe | 220 | 220 | 220 |
Wiropłaty | |||
duże | 46 400 | 6 960 | 2 320 |
średnie | 23 200 | 4 640 | 1 860 |
małe | 9 280 | 3 480 | 1 160 |
bardzo lekkie wiropłaty | 1 050 | 460 | 290 |
Inne | |||
balony | 990 | 460 | 290 |
sterowce duże | 11 600 | 9 280 | 4 640 |
sterowce średnie | 4 640 | 3 710 | 1 860 |
sterowce małe | 2 320 | 1 860 | 930 |
Napęd | |||
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW | 11 600 | 6 960 | 4 640 |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW | 6 960 | 5 460 | 3 640 |
silniki nieturbinowe | 3 250 | 1 450 | 730 |
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B | 1 630 | 730 | 350 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg | 2 320 | 1 160 | 580 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg | 1 740 | 870 | 440 |
napęd śmigłowy klasy CS-22J | 870 | 440 | 220 |
Części i akcesoria | |||
wartość powyżej 20 000 EUR |
|
|
|
wartość od 2 000 EUR do 20 000 EUR |
|
|
|
wartość poniżej 2 000 EUR |
|
|
|
pomocnicze źródło zasilania (APU) | 6 960 | 4 640 | 2 320 |
(1) W odniesieniu do uzupełniających certyfikatów typu obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y), opisaną(-e) w podczęści B w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1. |
Tabela 4
Poważne zmiany i poważne naprawy
(o których mowa w podczęściach D i M w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)
| Opłata zryczałtowana (1) (EUR) | ||
| Skomplikowane | Standardowe | Proste |
Stałopłaty | |||
powyżej 150 000 kg | 50 800 | 9 330 | 3 330 |
powyżej 50 000 kg do 150 000 kg | 25 420 | 7 000 | 2 140 |
powyżej 22 000 kg do 50 000 kg | 20 340 | 4 670 | 1 670 |
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach) | 12 710 | 2 330 | 1 670 |
powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) | 3 490 | 1 630 | 810 |
do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) | 1 280 | 580 | 290 |
bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce | 290 | 290 | 290 |
lekkie samoloty sportowe | 220 | 220 | 220 |
Wiropłaty | |||
duże | 34 800 | 6 960 | 2 320 |
średnie | 18 560 | 4 640 | 1 620 |
małe | 7 430 | 3 480 | 930 |
bardzo lekkie wiropłaty | 990 | 460 | 290 |
Inne | |||
balony | 990 | 460 | 290 |
sterowce duże | 9 280 | 6 960 | 4 640 |
sterowce średnie | 3 710 | 2 780 | 1 860 |
sterowce małe | 1 860 | 1 390 | 930 |
Napęd | |||
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW | 6 410 | 2 360 | 1 420 |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW | 3 480 | 1 180 | 710 |
silniki nieturbinowe | 1 510 | 700 | 350 |
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B | 700 | 350 | 290 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg | 1 250 | 290 | 290 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg | 940 | 290 | 290 |
napęd śmigłowy klasy CS-22J | 470 | 150 | 150 |
Części i akcesoria | |||
wartość powyżej 20 000 EUR |
|
|
|
wartość od 2 000 EUR do 20 000 EUR |
|
|
|
wartość poniżej 2 000 EUR |
|
|
|
pomocnicze źródło zasilania (APU) | 3 480 | 1 160 | 700 |
(1) W odniesieniu do poważnych zmian obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y), opisaną(-e) w podczęści B w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1. |
Tabela 5
Drobne zmiany i drobne naprawy
(o których mowa w podczęściach D i M w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)
| Opłata zryczałtowana (1) (EUR) |
Stałopłaty | |
powyżej 150 000 kg | 890 |
powyżej 50 000 kg do 150 000 kg | 890 |
powyżej 22 000 kg do 50 000 kg | 890 |
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach) | 890 |
powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) | 290 |
do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) | 290 |
bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce | 290 |
lekkie samoloty sportowe | 220 |
Wiropłaty | |
duże | 460 |
średnie | 460 |
małe | 460 |
bardzo lekkie wiropłaty | 290 |
Inne | |
balony | 290 |
sterowce duże | 810 |
sterowce średnie | 460 |
sterowce małe | 460 |
Napęd | |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW | 600 |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW | 600 |
silniki nieturbinowe | 290 |
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B | 290 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg | 290 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg | 290 |
napęd śmigłowy klasy CS-22J | 150 |
Części i akcesoria | |
wartość powyżej 20 000 EUR |
|
wartość od 2 000 EUR do 20 000 EUR |
|
wartość poniżej 2 000 EUR |
|
pomocnicze źródło zasilania (APU) | 460 |
(1) Opłaty określone w niniejszej tabeli nie mają zastosowania do drobnych zmian i napraw dokonywanych przez organizacje projektujące zgodnie z częścią 21.A.263 lit. c) ppkt 2 podczęści J w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012. |
Tabela 6
Opłata roczna dla posiadaczy certyfikatów typu i ograniczonych certyfikatów typu EASA oraz innych certyfikatów typu akceptowanych na mocy rozporządzenia (WE) nr 216/2008
(o których mowa w podczęściach B i O w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)
| Opłata zryczałtowana (1) (2) (3) (EUR) | |
| Konstrukcja z UE | Konstrukcja spoza UE |
Stałopłaty | ||
powyżej 150 000 kg | 1 078 000 | 385 400 |
powyżej 50 000 kg do 150 000 kg | 852 900 | 252 600 |
powyżej 22 000 kg do 50 000 kg | 257 000 | 96 300 |
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym statki powietrzne o wysokich osiągach) | 42 010 | 14 270 |
powyżej 2 000 kg do 5 700 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) | 4 650 | 1 630 |
do 2 000 kg (z wyjątkiem statków powietrznych o wysokich osiągach) | 2 320 | 780 |
bardzo lekkie samoloty, motoszybowce, szybowce | 1 050 | 350 |
lekkie samoloty sportowe | 780 | 260 |
Wiropłaty | ||
duże | 105 600 | 33 780 |
średnie | 52 800 | 18 610 |
małe | 20 880 | 7 710 |
bardzo lekkie wiropłaty | 3 490 | 1 160 |
Inne | ||
balony | 1 050 | 350 |
sterowce duże | 3 480 | 1 160 |
sterowce średnie | 2 320 | 770 |
sterowce małe | 1 860 | 620 |
Napęd | ||
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW | 107 100 | 31 870 |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW | 53 550 | 26 650 |
silniki nieturbinowe | 1 160 | 410 |
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B | 580 | 290 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg | 870 | 290 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg | 440 | 150 |
napęd śmigłowy klasy CS-22J | 220 | 70 |
Części i akcesoria | ||
wartość powyżej 20 000 EUR | 4 500 | 1 500 |
wartość od 2 000 EUR do 20 000 EUR | 2 250 | 750 |
wartość poniżej 2 000 EUR | 1 130 | 540 |
pomocnicze źródło zasilania (APU) | 85 000 | 26 000 |
(1) Dla transportowych wersji statków powietrznych posiadających własny certyfikat typu stosuje się współczynnik 0,85 wysokości opłaty należnej w odniesieniu do równoważnej wersji pasażerskiej. (2) Dla posiadaczy wielu certyfikatów typu i/lub wielu ograniczonych certyfikatów typu istnieje zniżka opłaty rocznej, stosowana w ramach tej samej kategorii produktu dla drugiego i każdego następnego certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu, w tej samej kategorii określonej według maksymalnej masy startowej lub według wartości części i akcesoriów, zgodnie z poniższą tabelą: |
| ||||||||||||||||||||||||
(3) W przypadku gdy na całym świecie zarejestrowanych jest mniej niż 50 egzemplarzy danego statku powietrznego, kWoty z tytułu prowadzenia działań związanych z ciągłą zdatnością do lotu nalicza się według stawki godzinowej określonej w części II (1) załącznika I do poziomu opłaty pobieranej w przypadku odpowiedniej kategorii określonej według maksymalnej masy startowej lub według wartości części i akcesoriów. Roczna opłata zryczałtowana ma zastosowanie, chyba że posiadacz certyfikatu przedstawi dowody, że na całym świecie zarejestrowanych jest mniej niż 50 egzemplarzy. W przypadku wyrobów, części i akcesoriów niestanowiących statków powietrznych, ograniczenie dotyczy liczby statków powietrznych, na których pokładzie zainstalowane są odpowiednio: dany produkt, dana część lub dane akcesorium. |
Tabela 7 A
Zatwierdzanie organizacji projektujących (DOA)
(o którym mowa w podczęści J w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)
(w EUR) | |||||
Opłata za zatwierdzenie | |||||
| DOA 1A | DOA 1B DOA 2A | DOA 1C DOA 2B DOA 3A | DOA 2C DOA 3B | DOA 3C |
Zaangażowani pracownicy – mniej niż 10 | 13 600 | 10 700 | 8 000 | 5 400 | 4 180 |
od 10 do 49 | 38 250 | 27 320 | 16 390 | 10 930 |
|
od 50 do 399 | 109 300 | 82 000 | 54 600 | 41 830 |
|
od 400 do 999 | 218 600 | 163 900 | 136 600 | 115 000 |
|
od 1 000 do 2 499 | 437 200 |
|
|
|
|
od 2 500 do 5 000 | 655 700 |
|
|
|
|
powyżej 5 000 | 3 643 000 |
|
|
|
|
Opłata za sprawowanie nadzoru | |||||
Zaangażowani pracownicy – mniej niż 10 | 6 800 | 5 350 | 4 000 | 2 700 | 2 090 |
od 10 do 49 | 19 130 | 13 660 | 8 200 | 5 460 |
|
od 50 do 399 | 54 600 | 40 980 | 27 320 | 21 860 |
|
od 400 do 999 | 109 300 | 82 000 | 68 300 | 60 100 |
|
od 1 000 do 2 499 | 218 600 |
|
|
|
|
od 2 500 do 5 000 | 327 900 |
|
|
|
|
powyżej 5 000 | 1 822 000 |
|
|
|
|
Tabela 7 B
Alternatywne procedury zatwierdzania organizacji projektujących
(o których mowa w podczęści J w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)
(w EUR) | ||
Kategoria | Opis | Alternatywna procedura zatwierdzania organizacji projektującej |
1A | Certyfikat typu | 7 500 |
1B | Certyfikacja typu – wyłącznie ciągła zdatność do lotu | 3 000 |
2A | Uzupełniające certyfikaty typu (STC) i/lub poważne naprawy | 6 000 |
2B | (STC) i/lub poważne naprawy – wyłącznie ciągła zdatność do lotu | 2 500 |
3A | ETSOA | 6 000 |
3B | ETSOA – wyłącznie ciągła zdatność do lotu | 3 000 |
Tabela 8
Zatwierdzanie organizacji produkujących
(o którym mowa w podczęści G w sekcji A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012)
(w EUR) | ||
| Opłata za zatwierdzenie | Opłata za sprawowanie nadzoru |
Obrót (1) poniżej 1 miliona euro | 10 460 | 7 550 |
od 1 000 000 do 4 999 999 | 58 000 | 36 790 |
od 5 000 000 do 9 999 999 | 206 400 | 49 050 |
od 10 000 000 do 49 999 999 | 309 600 | 73 600 |
od 50 000 000 do 99 999 999 | 358 000 | 174 000 |
od 100 000 000 do 499 999 999 | 417 600 | 232 000 |
od 500 000 000 do 999 999 999 | 732 100 | 464 000 |
powyżej 999 999 999 | 2 784 000 | 2 207 000 |
(1) Obrót, który jest brany pod uwagę, stanowi obrót związany z działalnością wchodzącą w zakres umowy. |
Tabela 9
Zatwierdzanie instytucji obsługi technicznej
(o którym mowa w załączniku I podsekcja F i załączniku II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003) (2)
(w EUR) | ||
| Opłata za zatwierdzenie (1) | Opłata za sprawowanie nadzoru (1) |
Zaangażowani pracownicy – mniej niż 5 | 3 490 | 2 670 |
od 5 do 9 | 5 810 | 4 650 |
od 10 do 49 | 15 000 | 12 000 |
od 50 do 99 | 24 000 | 24 000 |
od 100 do 499 | 32 080 | 32 080 |
od 500 do 999 | 44 300 | 44 300 |
powyżej 999 | 62 200 | 62 200 |
Ocena techniczna | Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej (2) | Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej (2) |
A 1 | 12 780 | 12 780 |
A 2 | 2 910 | 2 910 |
A 3 | 5 810 | 5 810 |
A 4 | 580 | 580 |
B 1 | 5 810 | 5 810 |
B 2 | 2 910 | 2 910 |
B 3 | 580 | 580 |
C | 580 | 580 |
(1) Na należną opłatę składa się opłata zryczałtowana wynikająca z liczby zaangażowanych pracowników oraz opłata zryczałtowana (opłaty zryczałtowane) wynikająca (wynikające) z oceny technicznej. (2) W przypadku organizacji posiadających kilka ocen A i/lub B nalicza się jedynie opłatę najwyższą. W przypadku organizacji posiadających jedną lub kilka ocen C i/lub D dla każdej oceny nalicza się opłatę wynikającą z „oceny C”. |
Tabela 10
Zatwierdzanie organizacji szkolących w zakresie obsługi technicznej
(o którym mowa w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003)
| Opłata za zatwierdzenie (EUR) | Opłata za sprawowanie nadzoru (EUR) |
Zaangażowani pracownicy – mniej niż 5 | 3 490 | 2 670 |
od 5 do 9 | 9 880 | 7 670 |
od 10 do 49 | 21 260 | 19 660 |
od 50 do 99 | 41 310 | 32 730 |
powyżej 99 | 54 400 | 50 000 |
| ||
Opłata za drugi obiekt i kolejny dodatkowy obiekt | 3 330 | 2 500 |
Opłata za drugi kurs szkoleniowy i kolejny dodatkowy kurs szkoleniowy | 3 330 |
|
Opłata za zatwierdzenie kursu szkoleniowego |
| 3 330 |
Tabela 11
Zatwierdzanie organizacji zarządzających ciągłą zdatnością do lotu
(o którym mowa w części M podsekcja G załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003)
| Opłata zryczałtowana (1) (EUR) |
Opłata za zatwierdzenie | 50 000 |
Opłata za sprawowanie nadzoru | 50 000 |
Ocena techniczna | Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej (2) (EUR) – Pierwotne zatwierdzenie | Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej (2) (EUR) – Nadzór |
A1 = samoloty powyżej 5,7 tony | 12 500 | 12 500 |
A2 = samoloty poniżej 5,7 tony | 6 250 | 6 250 |
A3 = śmigłowce | 6 250 | 6 250 |
A4: wszystkie pozostałe | 6 250 | 6 250 |
(1) Na należną opłatę składa się opłata zryczałtowana oraz opłata zryczałtowana (opłaty zryczałtowane) wynikająca (wynikające) z oceny technicznej. (2) W przypadku organizacji posiadających kilka ocen A nalicza się jedynie opłatę najwyższą. |
Tabela 12
Akceptowanie zatwierdzeń równoważnych zatwierdzeniom uzyskanym na mocy przepisów części 145 i części 147 zgodnie z odpowiednimi porozumieniami dwustronnymi:
(w EUR) | |
Nowe zatwierdzenia, za wniosek oraz za okres pierwszych 12 miesięcy | 1 700 |
Kontynuacja dotychczasowych zatwierdzeń, za okres 12 miesięcy | 850 |
CZĘŚĆ II
Procedury certyfikacyjne lub usługi, w odniesieniu do których stosuje się stawki godzinowe
1. Stawka godzinowa
Stosowana stawka godzinowa [w EUR/h] | 233 (*) |
(*) W tym koszty podróży w państwach członkowskich. | |
Stawki godzinowe w zależności od danej procedury (1): | |
Produkcja bez zatwierdzenia | rzeczywista liczba godzin |
Alternatywne sposoby potwierdzania zgodności z dyrektywą dotyczącą zdatności do lotu | rzeczywista liczba godzin |
Pomoc w zatwierdzaniu (akceptowanie certyfikatów EASA przez organy zewnętrzne) | rzeczywista liczba godzin |
Zatwierdzanie sprawozdań rady kontroli obsługi technicznej (Maintenance Review Board) przez EASA | rzeczywista liczba godzin |
Przekazanie certyfikatów | rzeczywista liczba godzin |
Certyfikat dla zatwierdzonej organizacji szkolenia | rzeczywista liczba godzin |
Certyfikat dla centrum medycyny lotniczej | rzeczywista liczba godzin |
Certyfikat dla organizacji zarządzania ruchem lotniczym (ATM)/służby żeglugi powietrznej (ANS) | rzeczywista liczba godzin |
Certyfikat dla organizacji szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego | rzeczywista liczba godzin |
Dane operacyjne dotyczące certyfikatu typu, zmiany w certyfikacie typu i uzupełniającym certyfikacie typu | rzeczywista liczba godzin |
Zatwierdzanie sprawozdań operacyjnej rady oceniającej (Maintenance Review Board) przez EASA | rzeczywista liczba godzin |
Certyfikat kWalifikacji szkoleniowego urządzenia symulacji Lotu | rzeczywista liczba godzin |
Zatwierdzenie warunków lotu do zezwolenia na lot | 3 godziny |
Ponowne wydanie dokumentu drogą administracyjną | 1 godzina |
Eksportowy certyfikat zdatności do lotu (E-CoA) dla statków powietrznych z grupy CS 25 | 6 godzin |
Eksportowy certyfikat zdatności do lotu (E-CoA) dla pozostałych statków powietrznych | 2 godziny |
(1) Niniejszy wykaz procedur nie jest wyczerpujący. Wykaz procedur w niniejszej części podlega okresowej rewizji. Nieuwzględnienia danej procedury w niniejszej części nie należy automatycznie rozumieć jako wskazania, że nie może ona zostać zrealizowana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego. |
2. Stawka godzinowa za usługi inne niż wymienione w pkt 1
Stosowana stawka godzinowa [w EUR/h] | 221 (*) |
(*) Bez kosztów podróży. |
CZĘŚĆ III
Honoraria z tytułu odwołań
Honoraria z tytułu odwołań nalicza się w następujący sposób: stałą kWotę honorarium mnoży się przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju honorarium pobieranego od zainteresowanej osoby lub organizacji.
Stała kWota honorarium | 10 000 EUR |
| |
Rodzaj honorarium pobieranego od osób fizycznych | Współczynnik |
| 0,1 |
| |
Rodzaj honorarium pobieranego od osób prawnych, według obrotu finansowego wnoszącego odwołanie (w EUR) | Współczynnik |
poniżej 100 001 | 0,25 |
od 100 001 do 1 200 000 | 0,5 |
od 1 200 001 do 2 500 000 | 0,75 |
od 2 500 001 do 5 000 000 | 1 |
od 5 000 001 do 50 000 000 | 2,5 |
od 50 000 001 do 500 000 000 | 5 |
od 500 000 001 do 1 000 000 000 | 7,5 |
powyżej 1 000 000 000 | 10 |
CZĘŚĆ IV
Roczny wskaźnik inflacji
Stosowany roczny wskaźnik inflacji: | wskaźnik HICP podawany przez EUROSTAT (wszystkie pozycje) – 27 krajów UE (2005 = 100) Zmiana procentowa/średnia z 12 miesięcy |
Wartość wskaźnika, którą należy przyjąć: | wartość wskaźnika na 3 miesiące przed zastosowaniem indeksacji |
CZĘŚĆ V
Nota wyjaśniająca
1) „Specyfikacje certyfikacji (CS)” określone w niniejszym załączniku są warunkami przyjętymi zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 i ogłoszonymi w urzędowej publikacji Agencji zgodnie z decyzją EASA nr 2003/8 z dnia 30 października 2003 r. (www.easa.europa.eu).
2) „Wiropłaty duże” odnoszą się do grupy CS 29 i CS 27 kat. A; „wiropłaty małe” odnoszą się do grupy statków powietrznych CS 27 o maksymalnej masie startowej poniżej 3 175 kg, w których miejsca ograniczają się do 4 siedzeń, włącznie z pilotem; „wiropłaty średnie” dotyczą pozostałych statków powietrznych z grupy CS 27.
3) W tabelach 1, 2 i 6 części I wartości podane w sekcji „części i akcesoria” odnoszą się do odpowiednich cen z wykazu producenta.
4) MTOW pierwotnych certyfikatów typu i następnie większości (ponad 50 %) powiązanych modeli objętych tym certyfikatem typu określa mającą zastosowanie kategorię MTOW.
5) Statki powietrzne o wysokich osiągach w kategorii masy do 5 700 kg [12 500 lbs] to samoloty o Mmo powyżej 0,6 oraz/lub maksymalnej operacyjnej wysokości bezwzględnej powyżej 25 000 stóp (ft). Nalicza się im kWoty tak jak dla kategorii „powyżej 5 700 kg [12 500 lbs] do 22 000 kg”.
6) „Pochodne” oznaczają zmieniony certyfikat typu, który został określony przez posiadacza certyfikatu typu i o który posiadacz certyfikatu wnioskuje.
7) W tabelach 3 i 4 w części I kolumny „proste”, „standardowe”, „ skomplikowane” dotyczą następujących elementów:
| Proste | Standardowe | Skomplikowane |
Uzupełniający certyfikat typu (STC) EASA Poważne zmiany projektowe EASA Poważne naprawy EASA | STC, poważna zmiana projektowa lub naprawa, związana jedynie z obecnie stosowanymi i sprawdzonymi metodami uzasadnienia, w odniesieniu do których pełny zestaw danych (opis, lista kontrolna zgodności i dokumentacja zgodności) może zostać przekazany w momencie składania wniosku, w kontekście których wnioskodawca posiada udokumentowane doświadczenie i które kierownik odpowiedzialny za certyfikację projektu może ocenić samodzielnie lub przy ograniczonym wsparciu specjalisty z jednej dyscypliny | Pozostałe STC, poważne zmiany projektowe lub naprawy | Znaczący (*) STC lub poważna zmiana projektowa |
STC zatwierdzony na podstawie umowy dwustronnej | Podstawowe (**) | Niepodstawowe (**) | Niepodstawowe STC (**), gdy organ certyfikujący (**) sklasyfikował zmianę jako „znaczącą” (*) |
Poważna zmiana projektowa zatwierdzona na podstawie umowy dwustronnej | Poważne zmiany projektowe na poziomie 2 (**) w sytuacji, gdy nie są one zatwierdzane automatycznie (**) | Poziom 1 (**) | Poważna zmiana projektowa na poziomie 1 (**), gdy organ certyfikujący (**) sklasyfikował zmianę jako „znaczącą” (*) |
Poważna naprawa zatwierdzona na podstawie umowy dwustronnej | Nie dotyczy (automatycznie zatwierdzane) | Naprawy podzespołu o znaczeniu krytycznym (**) | Nie dotyczy |
(*) Termin „znaczące” zdefiniowano w części 21 A.101 lit. b) załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 (i podobnie – FAA 14CFR 21.101 lit. b)). (**) Jeśli chodzi o definicje terminów „podstawowe”, „niepodstawowe” , „poziom 1”, „poziom 2”, „podzespół o znaczeniu krytycznym” oraz „organ certyfikujący”, zob. stosowne umowy dwustronne, na podstawie których odbywa się proces zatwierdzania. (***) Kryteria automatycznego zatwierdzania przez EASA poważnych zmian na poziomie 2 podano w stosownych umowach dwustronnych, na podstawie których odbywa się proces zatwierdzania. |
8) W tabeli 7 zawartej w części I wyróżniono następujące kategorie organizacji projektujących:
Zakres zatwierdzenia organizacji projektującej | Grupa A | Grupa B | Grupa C |
DOA 1 Posiadacze certyfikatów typu | Bardzo skomplikowane/duże | Skomplikowane/małe i średnie | Mniej skomplikowane/bardzo małe |
DOA 2 STC/zmiany/naprawy | Bez ograniczeń | Z ograniczeniami (dziedziny techniki) | Z ograniczeniami (wielkość statku powietrznego) |
DOA 3 drobne zmiany/naprawy |
9) W tabelach 7, 9 i 10 w części I liczba pracowników brana pod uwagę jest liczbą pracowników zaangażowanych w działania wchodzące w zakres umowy.
10) Należności za certyfikację wyrobów zgodnie z konkretnymi specyfikacjami zdatności do lotu, odpowiednie modyfikacje, naprawy oraz ich ciągłą zdatność do lotu nalicza się zgodnie z tabelami 1–6.
11) Należności za odrębne przeglądy i/lub zmiany w instrukcji użytkowania w locie statku powietrznego nalicza się jak za zmiany w odpowiednim wyrobie.
12) „Sterowce małe” odnoszą się do:
– wszystkich sterowców na ogrzane powietrze niezależnie od ich wielkości,
– sterowców gazowych do objętości 2 000 m3;
„sterowce średnie” odnoszą się do sterowców gazowych o objętości powyżej 2 000 m3 do 15 000 m3;
„sterowce duże” odnoszą się do sterowców gazowych o objętości powyżej 15 000 m3 .
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
(2) Rozporządzenie (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 315 z 28.11.2003, s. 1).
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez sprostowanie do rozporządzenia Komisji (UE) nr 319/2014 z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 593/2007 (Dz.Urz.UE L 292 z 27.10.2016, str. 50).