Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2020-06-08 do 2021-04-01
Wersja archiwalna od 2020-06-08 do 2021-04-01
archiwalny
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 23 grudnia 2013 r.
w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci oraz uchylenia decyzji 2007/60/WE zmienionej decyzją 2008/593/WE
(2013/801/UE)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2020 r., Nr 156, poz. 20)
Alerty
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi (1), w szczególności jego art. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 58/2003 upoważniono Komisję do przekazania agencjom wykonawczym uprawnień do realizacji, w całości lub w części, danego programu lub projektu unijnego w imieniu Komisji i na jej odpowiedzialność.
(2) Celem powierzenia agencjom wykonawczym zadań związanych z realizacją programów jest umożliwienie Komisji skupienia się na jej podstawowych działaniach i funkcjach, których wykonanie nie może być zlecone na zewnątrz, bez zrzekania się kontroli nad działaniami, którymi zarządzają te agencje, ani ostatecznej odpowiedzialności za te działania.
(3) Przekazanie agencji wykonawczej zadań związanych z realizacją programu wymaga wyraźnego oddzielenia fazy formułowania programu, które przeprowadza Komisja, korzystając z szerokiego zakresu uznania przy dokonywaniu wyborów w oparciu o względy polityczne, od realizacji programu, którą powinno się powierzyć agencji wykonawczej.
(4) Decyzją 2007/60/WE (2) Komisja utworzyła Agencję Wykonawczą ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej i powierzyła jej zarządzanie działaniami wspólnotowymi w dziedzinie transeuropejskiej sieci transportowej.
(5) Następnie decyzją 2008/593/WE (3) Komisja przedłużyła okres funkcjonowania Agencji Wykonawczej ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej i na nowo określiła jej cele i zadania, czyniąc ją odpowiedzialną również za zarządzanie pomocą finansową z budżetu transeuropejskiej sieci transportowej przewidzianego w wieloletnich ramach finansowych na lata 2007–2013.
(6) Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej okazała się dobrze zorganizowaną agencją, która wykonuje zlecone jej zadania w skuteczny i efektywny sposób, zgodnie z ramami prawnymi regulującymi jej działalność. Okresowa ocena agencji dowiodła, że wykazuje się ona dobrymi wskaźnikami wydajności, a zainteresowane strony są zadowolone ze sposobu, w jaki agencja sprawuje powierzone jej zarządzanie techniczne i finansowe. Agencja z powodzeniem przyczyniła się do realizacji programu transeuropejskiej sieci transportowej i umożliwiła Komisji skupienie się na zarządzaniu – i usprawnianie zarządzania – własnymi zadaniami politycznymi i instytucjonalnymi. Ocena okresowa wykazała również, że agencja stanowi bardziej opłacalny wariant zarządzania programem transeuropejskiej sieci transportowej w porównaniu z opcją polegającą na zarządzaniu wewnętrznym przez Komisję. Oszczędności wynikające z przekazania zadań agencji szacuje się na około 8,66 mln EUR w okresie obejmującym lata 2008–2015.
(7) W swym komunikacie z dnia 29 czerwca 2011 r. „Budżet z perspektywy »Europy 2020« ” (4) Komisja zaproponowała, aby w szerszym zakresie wykorzystywać istniejące agencje wykonawcze do realizacji programów unijnych w okresie objętym wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2014–2020.
(8) Analiza kosztów i korzyści przeprowadzona zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 wykazała, że przekazanie Agencji Wykonawczej ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej zarządzania częściami programu dotyczącego instrumentu „Łącząc Europę” w dziedzinie transportu, energii i telekomunikacji (5), jak również częściami badań w dziedzinie transportu i energii w ramach programu „Horyzont 2020” (6), umożliwiłoby sprawną realizację tych programów po niższych kosztach niż w przypadku ich realizacji przez Komisję. Szacuje się, że takie przekazanie agencji zarządzania programami pozwoliłoby uzyskać przyrost wydajności przekładający się na kwotę rzędu 54 mln EUR w okresie objętym wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2014– 2020. Analiza wykazała również, że połączenie zarządzania infrastrukturą i projektami badawczymi w dziedzinie transportu i energii w jednej agencji przyniosłoby znaczne korzyści skali i synergię między tymi działaniami. Przedłużenie mandatu agencji pozwoliłoby Komisji i zainteresowanym stronom na czerpanie korzyści z wiedzy fachowej, jaką dysponuje agencja, oraz z wysokiej jakości zarządzania i świadczonych usług. Zapewniłoby także ciągłość działania beneficjentom programu transeuropejskiej sieci transportowej oraz wyraźne wyeksponowanie Unii jako inicjatora programów zarządzanych przez agencję. Co więcej, analiza wykazała także, że w przypadku programu transeuropejskiej sieci transportowej (7) i programu Marco Polo (8) powrót do zarządzania wewnętrznego spowodowałby zakłócenia w realizacji i spadek wydajności.
(9) W celu nadania agencjom wykonawczym spójnej tożsamości Komisja w miarę możliwości grupowała prace według obszarów tematycznych polityki przy określaniu nowych mandatów agencji.
(10) Nowa agencja powinna otrzymać przedłużony mandat obejmujący zarządzanie częściami następujących programów:
– nowego programu dotyczącego instrumentu „ Łącząc Europę”; zarządzanie tym programem obejmuje realizację projektów technicznych, które nie pociągają za sobą decyzji politycznych i wymagają wysokiego poziomu technicznej i finansowej wiedzy fachowej w trakcie całego cyklu projektowego,
– części wchodzących w skład części III (Wyzwania społeczne) programu szczegółowego wdrażającego program „Horyzont 2020”; zarządzanie tym programem obejmuje realizację projektów technicznych, które nie pociągają za sobą decyzji politycznych i wymagają wysokiego poziomu technicznej i finansowej wiedzy fachowej w trakcie całego cyklu projektowego,
– spuścizny po programie transeuropejskiej sieci transportowej, zarządzanie którym zostało już przekazane Agencji Wykonawczej ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej zgodnie z wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2000– 2006 (od 2007 r.) i wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2007– 2013; zarządzanie tym programem obejmuje realizację projektów technicznych, które nie pociągają za sobą decyzji politycznych i wymagają wysokiego poziomu technicznej i finansowej wiedzy fachowej w trakcie całego cyklu projektowego,
– spuścizny po programie „Marco Polo” , którym zgodnie z wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2007–2013 zarządza Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności; zarządzanie tym programem obejmuje realizację projektów technicznych, które nie pociągają za sobą decyzji politycznych i wymagają wysokiego poziomu technicznej i finansowej wiedzy fachowej w trakcie całego cyklu projektowego.
(11) W celu zapewnienia jednolitego pod względem czasowym wykonania niniejszej decyzji i realizacji programów, których ona dotyczy, niezbędne jest zapewnienie wykonywania przez Agencję jej zadań związanych z realizacją tych programów pod warunkiem wejścia w życie tychże programów oraz począwszy od daty ich wejścia w życie.
(12) Należy ustanowić Agencję Wykonawczą ds. Innowacyjności i Sieci. Powinna ona zastąpić Agencję Wykonawczą ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej ustanowioną decyzją 2007/60/WE zmienioną decyzją 2008/593/WE i zostać jej następcą prawnym. Nowa agencja powinna działać zgodnie ze statutem ogólnym określonym w rozporządzeniu (WE) nr 58/2003.
(13) Należy zatem uchylić decyzję 2007/60/WE i decyzję 2008/593/WE oraz ustanowić przepisy przejściowe.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Ustanowienie
Niniejszym ustanawia się Agencję Wykonawczą ds. Innowacyjności i Sieci (zwaną dalej „Agencją” ) na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
Statut Agencji jest określony w rozporządzeniu (WE) nr 58/2003.
Agencja zastępuje agencję wykonawczą powołaną decyzją 2007/60/WE zmienioną decyzją 2008/593/WE i jest jej następcą prawnym.
Artykuł 2
Siedziba
Siedzibą Agencji jest Bruksela.
Artykuł 3
Cele i zadania
1. [1] Niniejszym powierza się Agencji realizację części wchodzących w skład następujących programów unijnych:
a) instrumentu „Łącząc Europę”;
b) części III (Wyzwania społeczne) programu szczegółowego wdrażającego program „Horyzont 2020”;
c) funduszu innowacyjnego ustanowionego na podstawie art. 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (9).
2. Niniejszym powierza się Agencji realizację spuścizny po następujących programach:
a) programie transeuropejskiej sieci transportowej;
b) programie „Marco Polo” .
3. Agencja odpowiada za następujące zadania związane z realizacją części wchodzących w skład programów unijnych, o których mowa w ust. 1 i 2:
a) zarządzanie niektórymi etapami realizacji programów i niektórymi fazami w trakcie określonych projektów na podstawie odpowiednich programów prac przyjętych przez Komisję, jeżeli Komisja upoważniła do tego Agencję w akcie przekazania uprawnień;
b) przyjmowanie wykonawczych aktów budżetowych w odniesieniu do dochodów i wydatków oraz wykonywanie wszelkich operacji niezbędnych do zarządzania programem, jeżeli Komisja upoważniła do tego Agencję w akcie przekazania uprawnień;
c) wspieranie realizacji programu, jeżeli Komisja upoważniła do tego Agencję w akcie przekazania uprawnień.
Artykuł 4
Okresy mianowania
1. Członków Komitetu Sterującego mianuje się na okres 2 lat.
2. Dyrektora mianuje się na okres 5 lat.
Artykuł 5
Wymagania w zakresie nadzoru i sprawozdawczości
Agencja podlega nadzorowi ze strony Komisji i regularnie składa sprawozdania na temat postępów w realizacji programów unijnych lub części tych programów, za które odpowiada, zgodnie z uzgodnieniami i z częstotliwością określoną w akcie przekazania uprawnień.
Artykuł 6
Wykonywanie budżetu operacyjnego
Agencja wykonuje swój budżet operacyjny zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 (10).
Artykuł 7
Uchylenie i przepisy przejściowe
1. Decyzja 2007/60/WE zmieniona decyzją 2008/593/WE traci moc ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2014 r. Odesłania do uchylonej decyzji odczytuje się jako odesłania do niniejszej decyzji.
2. Agencję uznaje się za następcę prawnego agencji wykonawczej ustanowionej decyzją 2007/60/WE zmienioną decyzją 2008/593/WE.
3. Nie naruszając przepisów art. 28 ust. 2, art. 29 ust. 2, art. 30 i art. 31 ust. 2 decyzji C(2013) 9235, niniejsza decyzja nie wpływa na prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych przez Agencję, w tym jej dyrektora.
Artykuł 8
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2014 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 grudnia 2013 r.
(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
(2) Decyzja Komisji 2007/60/WE z dnia 26 października 2006 r. ustanawiająca Agencję Wykonawczą ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 58/2003 (Dz.U. L 32 z 6.2.2007, s. 88).
(3) Decyzja Komisji 2008/593/WE z dnia 11 lipca 2008 r. zmieniająca decyzję 2007/60/WE w zakresie modyfikacji zadań i okresu funkcjonowania Agencji Wykonawczej ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej (Dz.U. L 190 z 18.7.2008, s. 35).
(4) COM(2011) 500 final.
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę" (Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 129).
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104) oraz decyzja Rady 2013/743/UE z dnia 3 grudnia 2013 r. ustanawiająca program szczegółowy wdrażający program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 965).
(7) Rozporządzenie (WE) nr 680/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy finansowej Wspólnoty w zakresie transeuropejskich sieci transportowych i energetycznych (Dz.U. L 162 z 22.6.2007, s. 1).
(8) Rozporządzenie (WE) nr 1692/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiające drugi program " Marco Polo" dla udzielania wspólnotowej pomocy finansowej w celu poprawy działania systemu transportu towarowego na środowisko ("Marco Polo II") (Dz.U. L 328 z 24.11.2006, s. 1).
(9) Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).
(10) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1653/2004 z dnia 21 września 2004 r. w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych, na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 określającego status agencji wykonawczych, odpowiedzialnych za niektóre czynności dotyczące obsługi programów wspólnotowych (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6).
[1] Art. 3 ust. 1 brzmieniu ustalonym przez art. 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/669 z dnia 18 maja 2020 r. zmieniającej decyzję wykonawczą 2013/801/UE w zakresie powierzenia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci wdrożenia funduszu innowacyjnego (Dz.Urz.UE L 156 z 19.05.2020, str. 20). Zmiana weszła w życie 8 czerwca 2020 r.