DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 19 grudnia 2013 r.
dotycząca powiadomienia przekazanego przez Zjednoczone Królestwo o środku, który zamierza przyjąć zgodnie z art. 9 ust. 2 i 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich
(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 9225)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/795/UE)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (1), w szczególności jej art. 9 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2009/45/WE ustanawia jednolity poziom wymogów bezpieczeństwa dla statków pasażerskich, bez względu na banderę, dokonujących podróży krajowych.
(2) Artykuł 9 ust. 2 wspomnianej dyrektywy zezwala państwom członkowskim na przyjęcie środków równoważnych w stosunku do prawideł zawartych w załączniku I do dyrektywy, pod warunkiem że takie równoważne środki będą przynajmniej tak samo skuteczne jak przedmiotowe prawidła oraz z poszanowaniem procedury określonej w art. 9 ust. 4.
(3) Artykuł 9 ust. 3 wspomnianej dyrektywy zezwala państwom członkowskim na przyjęcie środków w celu zwolnienia statków z niektórych szczególnych wymogów, pod warunkiem że nie powoduje to zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa oraz z poszanowaniem procedury określonej w art. 9 ust. 4.
(4) Artykuł 9 ust. 4 stanowi, że państwo członkowskie, które korzysta z przepisów art. 9 ust. 2 i 3, powinno powiadomić Komisję o środkach, które zamierza przyjąć, podając wszystkie szczegóły w zakresie niezbędnym do potwierdzenia, że poziom bezpieczeństwa jest w zadowalający sposób utrzymany. Jeżeli w terminie sześciu miesięcy od dnia powiadomienia podjęta zostanie – zgodnie z procedurą określoną w art. 11 ust. 2 – decyzja, że środki nie znajdują uzasadnienia, dane państwo członkowskie może zostać zobowiązane do zmiany proponowanych środków lub do odstąpienia od ich przyjęcia.
(5) Zjednoczone Królestwo przekazało pierwotnie Komisji powiadomienie o krajowym środku dotyczącym zwolnień i równoważnych środków w stosunku do wymogów dyrektywy w zakresie statków pasażerskich na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 dyrektywy 2009/45/WE z dnia 17 lutego 2011 r. W dniu 25 marca 2011 r. Komisja zażądała dodatkowych szczegółów technicznych i wyjaśnień odnośnie do propozycji Zjednoczonego Królestwa.
(6) W dniu 19 marca 2013 r. Zjednoczone Królestwo przekazało ponownie powiadomienie dotyczące krajowego środka przyznającego dwadzieścia jeden równoważnych środków oraz zwolnień na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 dyrektywy 2009/45/WE. Obecne powiadomienie zastępuje powiadomienie przekazane dnia 17 lutego 2011 r.; dotyczy ono głównie technicznych i eksploatacyjnych rozwiązań alternatywnych wobec wymogów dyrektywy uwzględniających specyficzne potrzeby małych statków pasażerskich eksploatowanych u wybrzeży Zjednoczonego Królestwa.
(7) W dniu 12 czerwca 2013 r. Komisja poprosiła o dodatkowe informacje i wyjaśnienia odnośnie do wniosku dotyczącego zwolnień i środków równoważnych. Komisja wskazała, że bieg sześciomiesięcznego okresu przewidzianego w art. 9 ust. 4 przedmiotowej dyrektywy, liczony od otrzymania pierwotnego powiadomienia, został wstrzymany do czasu otrzymania całości informacji niezbędnych do zakończenia analizy. Zjednoczone Królestwo odpowiedziało w dniu 13 lipca 2013 r. Aby lepiej zgłębić szczegóły tego złożonego powiadomienia, w dniu 23 września 2013 r. zorganizowano spotkanie z udziałem przedstawicieli Komisji, Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) i władz Zjednoczonego Królestwa.
(8) Przed dniem 1 października 2013 r. Zjednoczone Królestwo postanowiło wycofać jedenaście spośród pierwotnych zwolnień/środków równoważnych. Zjednoczone Królestwo zaktualizowało również pozostałe zwolnienia/środki równoważne i uściśliło warunki eksploatacji, zgodnie z którymi zwolnienia będące przedmiotem wniosku byłyby stosowane.
(9) Komisja uważa, że dziewięć spośród zwolnień/środków równoważnych będących przedmiotem wniosku ma uzasadnienie, a procedura określona w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2009/45/WE nie ma do nich zastosowania.
(10) Pozostała część wniosku dotyczy wymogu wynikającego z prawidła III/2.1 załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE w zakresie zapewnienia zapasowych tratw ratunkowych. Środek ten obejmuje zwolnienie oraz propozycję środka równoważnego. Zjednoczone Królestwo wnioskuje o zwolnienie z wymogu wynikającego z prawidła III/2.1 jednostek klas C i D, o długości poniżej 24 metrów, wykonujących wyłącznie podróże w korzystnych warunkach pogodowych, w świetle dziennym i w lecie, przewożących nie więcej niż 130 pasażerów. Zjednoczone Królestwo proponuje jako środek równoważny w stosunku do tego prawidła, aby przedmiotowe statki pasażerskie przewoziły tratwy ratunkowe dla 100 % pasażerów na pokładzie, natomiast pływaki ratunkowe – dla 20 %.
(11) Komisja uważa, że ta ostatnia część wniosku o zwolnienie jednostek klas C i D, o długości poniżej 24 metrów, z wymogu wynikającego z prawidła III/2.1 załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE w zakresie zapewnienia zapasowych tratw ratunkowych, nie może zostać zaakceptowana. Zjednoczone Królestwo nie wykazało, że nie spowoduje to zmniejszenia bezpieczeństwa w proponowanych warunkach eksploatacji jednostek wykonujących wyłącznie podróże w korzystnych warunkach pogodowych, w świetle dziennym i w lecie. Ponadto Zjednoczone Królestwo nie wykazało, że ryzyko niedostępności tratwy ratunkowej jest niskie, a proponowany środek równoważny przewidujący pływaki ratunkowe dla 20 % osób na pokładzie jest nie do zaakceptowania, gdyż oznacza, że korzystające z nich osoby będą znajdować się w wodzie. Na niektórych obszarach objętych środkiem temperatura wody w morzu w określonej porze letniej może być bardzo niska, osiągając w niektórych przypadkach 5 °C.
(12) Komisja uważa zatem, że planowane środki dotyczące prawidła III/2.1 załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE nie mają uzasadnienia.
(13) Środek przewidziany w niniejszej decyzji jest zgodny z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Zobowiązuje się Zjednoczone Królestwo do odstąpienia od przyjęcia planowanego zwolnienia z wymogu zapewnienia zapasowych tratw ratunkowych, wynikającego z prawidła III/2.1 załącznika I do dyrektywy 2009/45/WE, w odniesieniu do statków pasażerskich klas C i D, o długości poniżej 24 metrów, oraz proponowanego w odniesieniu do tych jednostek środka równoważnego przewidującego przewożenie tratw ratunkowych dla 100 % osób na pokładzie i pływaków ratunkowych dla 20 % osób na pokładzie.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2013 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00