REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 17 kwietnia 2013 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2011
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2011,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa (1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2013 r. (05755/2013 – C7-0040/2013),
– uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3), w szczególności jego art. 208,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (4), w szczególności jego art. 11 ust. 4,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1183/2011 z dnia 14 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 521/2008 ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (5),
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (6), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0084/2013),
A. mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych („wspólne przedsiębiorstwo”) zostało utworzone na mocy rozporządzenia (WE) nr 521/2008 w maju 2008 r. jako partnerstwo publiczno-prywatne na okres do dnia 31 grudnia 2017 r., a jego zadaniem jest skupienie się na opracowaniu aplikacji rynkowych i tym samym ułatwienie dodatkowych działań przemysłu zmierzających do szybkiego wdrożenia technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych,
B. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 521/2008 zostało zmienione rozporządzeniem (UE) nr 1183/2011,
C. mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo posiada niezależność finansową dopiero od listopada 2010 r., a w 2011 r. sporządziło pierwsze roczne sprawozdanie finansowe za pełny rok budżetowy,
D. mając na uwadze, że członkami wspólnego przedsiębiorstwa są Unia Europejska, reprezentowana przez Komisję, oraz zrzeszenie przemysłowe New Energy World (NEW-IG) i stowarzyszenie badawcze (N.ERGHY),
E. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa za rok budżetowy 2011 jest rzetelne,
F. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy wydał opinię z zastrzeżeniami co do legalności i prawidłowości transakcji, na których opiera się sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa,
G. mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii na rzecz wspólnego przedsiębiorstwa na cały okres wynosi 470 000 000 EUR, a kwota ta ma zostać wypłacona z budżetu siódmego programu ramowego w dziedzinie badań naukowych, przy czym część tej kwoty przeznaczona na koszty operacyjne nie może przekroczyć 20 000 000 EUR,
Zarządzanie budżetem i finansami
1. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w opinii Trybunału Obrachunkowego roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2011 r. oraz wyniki jego transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego;
2. jest zaniepokojony tym, że w sprawie legalności i prawidłowości transakcji, na których opiera się roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa, Trybunał Obrachunkowy wydał opinię z zastrzeżeniami dotyczącymi tego, że do września 2012 r. zakończono zaledwie osiem z 12 audytów ex post, o których mowa w strategii dotyczącej audytów ex post przyjętej przez Radę Zarządzającą wspólnego przedsiębiorstwa w styczniu 2011 r., na kwotę 4 800 000 EUR (27 % wszystkich otrzymanych przez wspólne przedsiębiorstwo w 2011 r. zestawień poniesionych wydatków), przy czym w wyniku dwóch audytów wykryto poważne błędy, z których ten większy (na kwotę 764 000 EUR) naprawiono w następnym roku;
3. zauważa, że poza kwestiami opisanymi w tych dwóch audytach transakcje, na których opiera się roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa za rok 2011, są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;
4. stwierdza ponadto, że ostateczny budżet wspólnego przedsiębiorstwa na rok 2011 obejmował środki na zobowiązania i na płatności w kwotach odpowiednio 117 000 000 EUR i 60 000 000 EUR oraz że wskaźniki wykorzystania dostępnych środków na zobowiązania i na płatności wyniosły odpowiednio 99,8 % i 87,9 %; zauważa, że kwotę 112 000 000 EUR stanowiącą środki na zobowiązania dostępne na działalność operacyjną (tytuł III budżetu) wykorzystano jako zobowiązanie globalne związane z ogłoszonym w 2011 r. zaproszeniem do składania wniosków;
5. zauważa z zaniepokojeniem, że nie zastosowano się do procedury budżetowej określonej w regulaminie finansowym wspólnego przedsiębiorstwa, ponieważ przyznanie przez Komisję odstępstwa umożliwiającego włączenie anulowanych środków do preliminarza dochodów i wydatków na kolejne trzy lata zostało błędnie zinterpretowane; zwraca uwagę, że konsekwencją interpretacji procedury budżetowej przez wspólne przedsiębiorstwo jest błędny wynik budżetowy za rok 2011, jako że środki na płatności w wysokości 6 300 000 EUR przeniesione z 2011 r. na 2012 r. nie zostały uwzględnione w obliczeniach, a rachunek wyniku budżetowego za rok 2010 nie uwzględnia środków na płatności w kwocie 3 300 000 EUR przeniesionych z 2010 r. na 2011 r.;
6. jest zaniepokojony, że niewykorzystane zobowiązania globalne z 2010 r. w wysokości 10 400 000 EUR, z ostatecznym terminem realizacji przypadającym na dzień 31 grudnia 2011 r., nie zostały anulowane do końca 2011 r., ale w styczniu 2012 r.;
7. przyznaje, że wynikiem zaproszeń do składania wniosków ogłoszonych w latach 2008, 2009 i 2010 było podpisanie umów o dotacje na łączną kwotę 183 400 000 EUR, a w 2011 r. ogłoszono czwarte zaproszenie do składania wniosków na łączną kwotę 111 600 000 EUR, przy czym kwoty te stanowią odpowiednio 41 % i 25 % maksymalnego wkładu UE na pokrycie kosztów działalności badawczej wspólnego przedsiębiorstwa; zauważa ponadto, że w styczniu 2012 r. ogłoszono piąte zaproszenie do składania wniosków na łączną kwotę 79 000 000 EUR, czyli kolejne 18 % maksymalnego wkładu UE; zwraca uwagę na postępy w wykonaniu budżetu;
Systemy nadzoru i kontroli
8. zauważa, że na koniec 2011 r. księgowy zatwierdził podstawowe procedury operacyjne, czego wymaga regulamin finansowy wspólnego przedsiębiorstwa, i wskazano pewne uchybienia; zauważa, że wspólne przedsiębiorstwo określiło plan działania w celu zmierzenia się ze stwierdzonymi problemami i że według wspólnego przedsiębiorstwa zrealizowano większość działań;
Roczna ocena poziomu wkładu rzeczowego
9. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że metoda oceny poziomu wkładu rzeczowego została sfinalizowana i poddana w kwietniu 2012 r. wspólnej ocenie Służby Audytu Wewnętrznego Komisji i jednostki audytu wewnętrznego wspólnego przedsiębiorstwa;
10. zwraca szczególnie uwagę na fakt, że łączny poziom wkładów rzeczowych zatwierdzonych przez urzędnika zatwierdzającego na dzień 8 lutego 2012 r. wyniósł 347 600 000 EUR, a w sprawozdaniu z oceny stwierdzono, że kwotę tę należy zmniejszyć o 930 000 EUR, ponieważ niektórzy uczestnicy w celu obliczenia kosztów pośrednich przedstawili swoje koszty szacowane w budżecie w oparciu o 60-procentowy system ryczałtowy zamiast zastosować 20-procentowy ryczałt, który ma zastosowanie do wspólnego przedsiębiorstwa; zauważa, że błąd ten został naprawiony;
Zarządzanie finansami
11. podkreśla fakt, że na koniec grudnia 2011 r. bilans na rachunku bankowym wspólnego przedsiębiorstwa wyniósł 9 200 000 EUR, a między sierpniem i grudniem 2011 r. bilans środków pieniężnych wspólnego przedsiębiorstwa wahał się mniej więcej od 30 000 000 EUR do 60 000 000 EUR; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do realizacji wraz z Komisją wszelkich niezbędnych działań służących obniżeniu bilansów pieniężnych na rachunku bankowym do wymaganych poziomów w granicach ustanowionych w umowach finansowych z Komisją;
Inne kwestie dotyczące zarządzania
12. przyznaje, że w 2011 r. wspólne przedsiębiorstwo opracowało plan ciągłości działania i poczyniło postępy w zakresie formalizacji polityki bezpieczeństwa IT, przy czym plan ciągłości działania zawiera plan przywrócenia zdolności do działania po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej przyjęty w czerwcu 2012 r.;
13. zwraca uwagę, że w regulaminie finansowym wspólnego przedsiębiorstwa nie wprowadzono jeszcze zmian polegających na włączeniu do niego przepisu dotyczącego uprawnień audytora wewnętrznego Komisji; zauważa jednak, że odpowiednie zadania Służby Audytu Wewnętrznego i jednostki audytu wewnętrznego zostały określone i zatwierdzone przez Radę Zarządzającą w marcu 2011 r.;
14. przychylnie odnosi się do faktu, że umowa z państwem przyjmującym między wspólnym przedsiębiorstwem a władzami belgijskimi w sprawie pomieszczeń biurowych, przywilejów i immunitetów oraz pozostałego wsparcia została podpisana 3 lutego 2012 r.;
Inne kwestie
15. ponownie zachęca Trybunał Obrachunkowy do przekazania Parlamentowi Europejskiemu w rozsądnym terminie specjalnego sprawozdania na temat wspólnych kwestii, które wynikają z charakteru wspólnych przedsiębiorstw i którymi wspólne przedsiębiorstwa powinny się zająć wraz ze swoimi partnerami, aby zapewnić ich wartość dodaną oraz skuteczne wykonywanie unijnych programów badawczych, programów rozwoju technologicznego i programów demonstracyjnych; odnotowuje ponadto, że w sprawozdaniu tym należy zawrzeć ocenę efektywności procesu tworzenia i struktury wspólnych przedsiębiorstw.
(1) Dz.U. C 6 z 10.1.2013, s. 56.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00