Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2013 nr 308 str. 268
Wersja aktualna od 2013-04-17
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2013 nr 308 str. 268
Wersja aktualna od 2013-04-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 17 kwietnia 2013 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2011

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2011,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2011 wraz z odpowiedziami Agencji (1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2013 r. (05753/2013 – C7-0041/2013),

– uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3), w szczególności jego art. 208,

– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu (4), w szczególności jego art. 19,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0078/2013),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu („Agencji”) za rok finansowy 2011 jest rzetelne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa, że budżet Agencji na 2011 r. wyniósł 56,4 mln EUR w porównaniu z 54,4 mln EUR w poprzednim roku;

2. odnotowuje z zaniepokojeniem stwierdzenie przez Trybunał Obrachunkowy, że zobowiązania budżetowe w wysokości 0,9 mln EUR nie były związane z istniejącymi zobowiązaniami prawnymi, oraz że Agencja powinna była umorzyć i zwrócić tę kwotę Komisji na początku 2012 r.; zauważa jednak, że Agencja rozpoczęła ten proces zbyt późno i w rezultacie, z uwagi na ograniczenia wynikające z systemu IT, środki będą zablokowane przez rok i zostaną umorzone i zwrócone dopiero pod koniec 2012 r.;

3. przyznaje, że Agencja podjęła kroki celem dopilnowania, by pozostałe saldo należności z tytułu zobowiązań niezwiązanych z istniejącymi zobowiązaniami prawnymi zostało umorzone przed końcem roku, i zobowiązała swoich urzędników zatwierdzających do rozpoczęcia procedury umorzenia, jak tylko stanie się oczywiste, że środek nie jest lub nie będzie w pełni wdrożony; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium, czy działania były wystarczające, aby uniknąć powtórzenia się podobnej sytuacji;

4. ubolewa nad tym, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził potrzebę poprawy systemu zarządzania aktywami przez Agencję; zauważył zwłaszcza niewyjaśnione różnice między zaksięgowaną roczną a skumulowaną amortyzacją oraz zwrócił uwagę na to, że dla wytworzonych wewnętrznie wartości niematerialnych procedury księgowości i informacje dotyczące kosztów nie są wiarygodne; zauważa, że brakuje dowodów przeprowadzenia w wymaganym terminie spisu z natury sprzętu administracyjnego;

5. na podstawie informacji od Agencji uznaje, że Agencja rozwiązała wszystkie problemy dotyczące zarządzania aktywami, a zwłaszcza że w 2012 r. opracowano i wdrożono szczegółowe zasady i procedury zarządzania aktywami, sprawdzono poprawność spisu oraz, jak przewidziano, w drugiej połowie 2012 r. sfinalizowano pełny spis aktywów fizycznych; zauważa, że wreszcie w pełni zaktualizowano rejestr aktywów wspierający system rachunkowości memoriałowej dla aktywów – narzędzie Agencji do rejestrowania wszystkich aktywów;

6. odnotowuje z zaniepokojeniem stwierdzenie przez Trybunał Obrachunkowy, że w grudniu 2011 r. Agencja sprzedała dwa zestawy zgarniaczy do zastosowania przy oczyszczaniu wód z wycieków ropy naftowej z myślą o otrzymaniu przynajmniej wartości księgowej netto sprzętu w kwocie 319 050 EUR; zauważa, że z uwagi na to, że cena minimalna została błędnie określona poniżej wartości księgowej netto, sprzęt został sprzedany ze stratą w wysokości 93 950 EUR; uważa, że należy sprawdzić stosowane stawki amortyzacji, ponieważ uzgodniona cena była wynikiem procedury przetargowej;

7. na podstawie informacji od Agencji uznaje, że ustanowiła ona szereg wytycznych i procedur zarządzania zasobami reagowania na zanieczyszczenia morskie, przyznaje, że zostały one spójnie ujednolicone w kompendium, które zawiera rozdział dotyczący procedury sprzedaży publicznej i szczegółowej procedury ustanawiania odnośnej amortyzowanej wartości księgowej;

Rekrutacja

8. na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że można poprawić przejrzystość procedur rekrutacyjnych, oraz zwłaszcza że progi punktowe umożliwiające otrzymanie zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne oraz odpowiadające im wagi do celów oceny kandydatów nie zostały określone przed przystąpieniem do rozpatrzenia kandydatur; uznaje, że Agencja odpowiednio zaktualizowała swoje procedury rekrutacyjne;

Konflikty interesów

9. domaga się, by Agencja monitorowała zatrudnianie ekspertów i pracowników z sektora podlegającego jej nadzorowi pod kątem niedopuszczania do ewentualnych konfliktów interesów;

Audyt wewnętrzny

10. zauważa, że w 2011 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) Komisji przeprowadziła audyt „Inspekcja w EMSA” i że w następstwie tego audytu Agencja przygotowała szczegółowy plan działania, w którym, według IAS, odpowiednio zajęto się bardzo ważnymi zagrożeniami; odnotowuje, że IAS monitorowała również postępy w realizowaniu niewdrożonych jeszcze bardzo ważnych zaleceń z poprzednich audytów i stwierdziła, że Agencja wdrożyła wszystkie te zalecenia; zauważa, że do końca 2011 r. Agencja uznała za zamknięte 26 z ogółu 30 zaleceń wydanych zarówno przez IAS, jak i przez wewnętrznego audytora Agencji (jednostka kontroli wewnętrznej);

11. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 17 kwietnia 2013 r. (6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 388 z 15.12.2012, s. 129.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(4) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0134 (zob. s. 374 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00