Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2013 nr 308 str. 262
Wersja aktualna od 2013-04-17
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2013 nr 308 str. 262
Wersja aktualna od 2013-04-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 17 kwietnia 2013 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2011

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2011,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2011, wraz z odpowiedziami Centrum (1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2013 r. (05753/2013 – C7-0041/2013),

– uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (3), w szczególności jego art. 208,

– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1920/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (4), w szczególności jego art. 15,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0071/2013),

A. mając na uwadze, że Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii („Centrum” ) z siedzibą w Lizbonie zostało ustanowione na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 302/93 (6),

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy 2011 jest rzetelne oraz że transakcje, na których się ono opiera, zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo,

C. mając na uwadze, że w dniu 10 maja 2012 r. Parlament udzielił dyrektorowi Centrum absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2010 (7), a w swojej rezolucji dołączonej do decyzji w sprawie absolutorium między innymi:

– wezwał Centrum do podjęcia natychmiastowych działań w celu poprawy wskaźnika wykonania środków na płatności w przyszłości i do informowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych postępach,

– zwrócił się do Centrum o skonsolidowanie zarządzania finansami; uznał, że kwestie związane z narkotykami powinny zostać odpowiednio ujęte w nowych wieloletnich ramach finansowych (2014–2020),

– wezwał Centrum do bezzwłocznego wdrożenia pięciu zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego określonych jako „bardzo ważne” oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych postępach,

D. mając na uwadze, że całkowity budżet Centrum na rok 2011 wyniósł 16 274 205,07 EUR w porównaniu z 15 900 323 EUR w 2010 r., co stanowi wzrost o 2,35 %,

E. mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Centrum na rok 2011 wyniósł 15 400 000 EUR,

F. mając na uwadze, że Centrum odnotowało ujemny wynik ekonomiczny za 2011 r. w wysokości – 203 404,85 EUR,

Zarządzanie budżetem i finansami

1. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Centrum stwierdza, że przedstawione przez Centrum zarządzanie finansami i budżetem doprowadziło do wykonania budżetu, zarówno w przypadku zobowiązań, jak i płatności, niemal w 100 % w sposób następujący:

– tytuł 1: 99,92 % w przypadku zobowiązań i 99,40 % w przypadku płatności,

– tytuł 2: 99,49 % w przypadku zobowiązań i 90,08 % w przypadku płatności, oraz

– tytuł 3: 97,18 % w przypadku zobowiązań i 99,86 % w przypadku płatności,

2. wnioskuje z ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego, że budżet Centrum opiera się na następujących źródłach dochodu:

– 15 400 000 EUR w postaci dotacji Komisji na rzecz Centrum,

– 379 934,67 EUR wpłacane przez Norwegię za udział w działalności Centrum,

– dochód przeznaczony na określony cel w wysokości 400 000 EUR w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej 3;

3. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności ustala, że w 2011 r. przeprowadzono ocenę procedur dotyczących zamówień i zawierania umów; odnotowuje oświadczenie Centrum, że podjęło ono działania w oparciu o wyniki tej oceny, mianowicie w zakresie (i) racjonalizacji procedur przetargowych i zmniejszenia liczby procedur negocjacyjnych; (ii) zastosowania specjalnych środków dla właściwego wykonania umów; oraz (iii) przeprowadzania procedur zamówień publicznych przed 2010 r.;

4. odnotowuje uwagi Trybunału Obrachunkowego dotyczące poniesionych przez Centrum kosztów w wysokości około 275 000 EUR związanych z niewykorzystaną powierzchnią biurową; zwraca uwagę na odpowiedź, w której Centrum stwierdza, iż podejmuje coraz intensywniejsze działania w tym zakresie; domaga się gruntownych i aktualnych informacji na temat dalszych działań w tej sprawie; domaga się niezwłocznego rozwiązania tej kwestii;

Wyniki

5. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności za 2011 r. stwierdza, że Centrum rozpoczęło wdrażanie systemu księgowości analitycznej w ramach rozwoju zintegrowanego systemu zarządzania i budżetowania zadaniowego; zauważa ponadto, że Centrum zwiększyło swoje możliwości w zakresie dalszej poprawy systemu planowania i monitorowania, w którym szczególną uwagę poświęca się opracowaniu wskaźników wydajności i który zostanie dalej rozwinięty z myślą o okresie programowania 2013–2015;

6. stwierdza, że trzecia ocena zewnętrzna Centrum została rozpoczęta przez Komisję w 2011 r. zgodnie z art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1920/2006 oraz miała zostać zakończona w 2012 r.; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o środkach wdrożonych na podstawie zaleceń zawartych w ww. ocenie zewnętrznej;

Przeniesione środki

7. jest zaniepokojony tym, że Trybunał Obrachunkowy ustalił 51 przypadków o łącznej wartości 90 053 EUR, w których środki przeniesione na 2012 r. nie dotyczyły istniejących zobowiązań prawnych i powinny były zostać umorzone oraz zwrócone Komisji do końca 2011 r.; zauważa, że Centrum rozpoczęło ten proces zbyt późno i w konsekwencji z powodu ograniczeń związanych z systemem informatycznym fundusze zostaną zablokowane przez rok i zostaną umorzone oraz zwrócone dopiero pod koniec 2012 r.; wzywa Centrum do poprawy planowania, tak by uniknąć w przyszłości tego rodzaju sytuacji;

Siedziba

8. w oparciu o sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego zauważa, że Centrum ponosi obecnie koszty w wysokości 275 000 EUR rocznie w związku z niewykorzystaną powierzchnią biurową w swoim poprzednim budynku i w nowej siedzibie; apeluje do Centrum, by we współpracy z Komisją i organami krajowymi nadal dążyło do znalezienia odpowiednich rozwiązań kwestii niewykorzystanej powierzchni biurowej oraz by informowało o tym organ udzielający absolutorium;

Polityka skarbowa

9. jest zaniepokojony tym, że Trybunał Obrachunkowy ustalił, iż Centrum nie przyjęło jeszcze i nie wdrożyło polityki skarbowej służącej zminimalizowaniu i rozłożeniu ryzyka finansowego przy jednoczesnym dążeniu do osiągnięcia odpowiedniego zwrotu z inwestycji; odnotowuje odpowiedzi udzielone przez Centrum, z których wynika, że zamierza ono podjąć działania we wszystkich tych kwestiach; wzywa Centrum do niezwłocznego podjęcia wszystkich zapowiedzianych działań naprawczych oraz poinformowania organu udzielającego absolutorium o środkach podjętych w celu zaradzenia temu uchybieniu;

10. jest zaniepokojony tym, że Centrum nie przyjęło jeszcze kompleksowej polityki dotyczącej wyjątków i odstępstw od przyjętych procesów i procedur; odnotowuje odpowiedzi udzielone przez Centrum, z których wynika, że zamierza ono podjąć działania we wszystkich tych kwestiach; wzywa Centrum do niezwłocznego podjęcia wszystkich zapowiedzianych działań naprawczych oraz poinformowania organu udzielającego absolutorium o środkach podjętych w celu zaradzenia temu uchybieniu;

Procedury rekrutacyjne

11. w oparciu o sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego zauważa, że Centrum mogłoby usprawnić procedury rekrutacyjne; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o środkach podjętych w celu usprawnienia procedur rekrutacyjnych; uważa, że niektóre przepisy regulaminu pracowniczego mogą stanowić poważne obciążenie administracyjne; dlatego zachęca Komisję do tego, by dopuściła pewien stopień uproszczenia w ramach art. 110 regulaminu pracowniczego w odniesieniu do agencji;

System księgowości

12. na podstawie ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego uznaje, że Centrum wdrożyło nową strukturę dochodów stworzoną w systemie rachunkowości memoriałowej (ABAC) w celu uproszczenia nakazów odzyskania środków i lepszego zarządzania nimi;

13. odnotowuje również, że Centrum zmieniło swój system zarządzania zadaniowego i zdefiniowało system księgowości oparty na kosztach; przyznaje w szczególności, że odpowiednie aplikacje ABAC i SAP CO zostały odpowiednio skonfigurowane;

Audyt wewnętrzny

14. przyznaje, że w 2011 r. Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła kontrolę zgodności w odniesieniu do rocznego sprawozdania z działalności i podstawowych elementów wiarygodności; zauważa, że w oparciu o wyniki tej kontroli Służba Audytu Wewnętrznego sporządziła osiem zaleceń: dwa o statusie „bardzo ważne” i sześć o statusie „ważne” ; wzywa Centrum do realizacji zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego z 2011 r. i otwartych zaleceń z poprzednich kontroli Służby Audytu Wewnętrznego oraz do informowania organu udzielającego absolutorium;

15. w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 17 kwietnia 2013 r. (8) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 388 z 15.12.2012, s. 123.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(4) Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 36 z 12.2.1993, s. 1.

(7) Dz.U. L 286 z 17.10.2012, s. 206.

(8) Teksty przyjęte, P7_ TA(2013)0134. (Zob. s. 374 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00