Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2013-03-28
Wersja aktualna od 2013-03-28
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 195/2013
z dnia 7 marca 2013 r.
zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (1), w szczególności jego art. 4 ust. 4, art. 5 ust. 3 oraz art. 8,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywę ramową) (2), w szczególności jej art. 39 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (UE) nr 171/2013 (3) Komisja zmieniła dyrektywę 2007/46/WE i rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (4) w odniesieniu do innowacyjnych technologii mających na celu zmniejszenie emisji CO2 z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych. Rozporządzeniem tym zmieniono wzory odpowiednich dokumentów stosowanych w procesie homologacji typu. W związku z tym należy zapewnić państwom członkowskim odpowiedni okres na zmianę stosownych formularzy. Ze względu na pewność i jasność prawa należy zastąpić rozporządzenie (WE) nr 171/2013.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 określa wspólne wymogi techniczne w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych, silników i części zamiennych w zakresie emitowanych przez nie zanieczyszczeń oraz ustala zasady zgodności eksploatacji, trwałości urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, pokładowych układów diagnostycznych (OBD), pomiaru zużycia paliwa i dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów.
(3) W rozporządzeniu (WE) nr 692/2008 ustanowiono przepisy administracyjne dotyczące kontroli zgodności pojazdów w zakresie emisji CO2 oraz wymogi dotyczące pomiarów emisji CO2 i zużycia paliwa w takich pojazdach.
(4) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (5) określono normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych, a w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 725/2011 (6) ustanowiono procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z takich nowych samochodów osobowych.
(5) Aby uwzględnić ograniczenia emisji CO2 uzyskane dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnych w obliczeniach docelowego indywidualnego poziomu emisji CO2 każdego producenta zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, a także aby zapewnić skuteczne monitorowanie indywidualnego ograniczenia emisji CO2 dla poszczególnych pojazdów, pojazdy wyposażone w ekoinnowacje powinny być poświadczane w ramach homologacji typu pojazdu, a łączne ograniczenia powinny zostać wykazane na świadectwie zgodności.
(6) W tym celu należy dostarczyć organom homologacyjnym odpowiednie dane niezbędne do homologacji pojazdów wyposażonych w ekoinnowacje, oraz włączyć ograniczenia emisji CO2 wynikające ze stosowania ekoinnowacji do informacji reprezentatywnych dla danego typu, wariantu lub wersji pojazdu.
(7) W związku z tym należy zmienić wzory odpowiednich dokumentów stosowanych w procesie homologacji typu.
(8) Rozporządzeniem (WE) nr 715/2007 oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczącym homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylającym dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (7) wprowadzono nowe wymogi dotyczące informacji o badaniu emisji zanieczyszczeń. W związku z tym niezbędne informacje należy uwzględnić w systemie ustanowionym dyrektywą 2007/46/WE.
(9) Dlatego należy odpowiednio zmienić dyrektywę 2007/46/WE i rozporządzenie (WE) nr 692/2008.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
1. W załącznikach I i IX do dyrektywy 2007/46/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
2. Załącznik VIII do dyrektywy 2007/46/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
W załącznikach I i XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3
Uchyla się rozporządzenie (UE) nr 171/2013.
Artykuł 4
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2013 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 marca 2013 r.
| W imieniu Komisji |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
(3) Dz.U. L 55 z 27.2.2013, s. 9.
(4) Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1.
(5) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.
ZAŁĄCZNIK I
W załącznikach I i IX do dyrektywy 2007/46/WE wprowadza się następujące zmiany:
1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a) dodaje się pozycje 3.5.6, 3.5.6.1, 3.5.6.2 i 3.5.6.3 w brzmieniu:
„3.5.6. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje w rozumieniu art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (*) oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 (**): tak/nie (1)
3.5.6.1. Typ/wariant/wersja pojazdu referencyjnego, jak określono w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 (jeżeli dotyczy): ................................................................................................................................................
3.5.6.2. Występowanie interakcji pomiędzy różnymi ekoinnowacjami: tak/nie (1)
3.5.6.3. Dane dotyczące emisji zanieczyszczeń związane ze stosowaniem ekoinnowacji (tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego) (w1)
Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację (w2) | Kod ekoinno wacji (w3) | 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) | 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego (g/km) | 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1 (w4) | 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3) | 5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji | Ograniczenia emisji CO2 ((1 – 2) – (3 – 4))*5 |
xxxx/201x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km) (w5) |
|
_ ________
(*) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.
(**) Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19.”;
b) dodaje się odnośniki w brzmieniu:
„(w) Ekoinnowacje.
(w1) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, tak aby każda ekoinnowacja znajdowała się w osobnym wierszu.
(w2) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację
(w3) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację
(w4) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.
(w5) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.”;
2) w załączniku IX wprowadza się następujące zmiany:
a) w pozycji 49 części I, strona 2 – pojazdy kategorii M1 (pojazdy kompletne i skompletowane) wzoru świadectwa zgodności WE wprowadza się pozycje 3, 3.1 i 3.2 w brzmieniu:
„3. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje: tak/nie (1)
3.1. Kod ogólny ekoinnowacji (p1) ..................................................................................................................................................
3.2. Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 wynikających z zastosowania ekoinnowacji (p2) (powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego) ......................................................................................................................... ”;
b) dodaje się następujące odnośniki w „ Odnośnikach dotyczących załącznika IX”:
„ (p) Ekoinnowacje.
(p1) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:
– Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII.
– Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.
(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następującą postać: »e1 10 15 16« ).
(p2) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.” .
ZAŁĄCZNIK II
„ZAŁĄCZNIK VIII
WYNIKI BADAŃ
(Wypełnia organ udzielający homologacji i załącza do świadectwa homologacji typu WE pojazdu)
W każdym przypadku informacja musi wyraźnie wskazywać wariant i wersję, do których ma zastosowanie. Jedna wersja może posiadać nie więcej niż jeden wynik. Dopuszczalna jest jednak kombinacja kilku wyników dla każdej wersji, ze wskazaniem najmniej korzystnego. W tym ostatnim przypadku umieszcza się uwagę, że dla pozycji oznaczonych (*) podane są jedynie wyniki najmniej korzystnego przypadku.
1. Wyniki badań poziomu głośności
Numer bazowego aktu prawnego i ostatniego zmieniającego aktu prawnego mającego zastosowanie do homologacji. W przypadku aktu prawnego z dwoma etapami wykonania lub większą ich liczbą wskazać również etap wykonania:
Wariant/wersja: | … | … | … |
Podczas jazdy (dB(A)/E): | … | … | … |
Na postoju (dB(A)/E): | … | … | … |
przy (min–1): | … | … | … |
2. Wyniki badań emisji spalin
2.1. Emisje z pojazdów silnikowych badanych w ramach procedury badawczej dla lekkich pojazdów użytkowych
Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:
Paliwo(-a) (a) ......................................... (olej napędowy, benzyna, LPG, gaz ziemny, dwa paliwa: benzyna lub gaz ziemny, LPG, flex-fuel: Benzyna/etanol, gaz ziemny/H2NG
2.1.1. Badanie typu 1 (b) (c) (emisje pojazdu w cyklu badań po rozruchu silnika zimnego)
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (mg/km) | … | … | … |
THC (mg/km) | … | … | … |
NMHC (mg/km) | … | … | … |
NOx (mg/km) | … | … | … |
THC + NOx (mg/km) | … | … | … |
Masa cząstek stałych (PM) (mg/km) | … | … | … |
Liczba cząstek stałych (P) (#/km) (1) | … | … | … |
2.1.2. Badanie typu 2 (b) (c) (dane o emisjach wymagane do homologacji typu do celów stwierdzenia przydatności do ruchu drogowego)
Typ 2, badanie przy niskich obrotach biegu jałowego:
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (% obj.) | … | … | … |
Prędkość obrotowa silnika (min–1) | … | … | … |
Temperatura oleju w silniku (°C) | … | … | … |
Typ 2, badanie przy wysokich obrotach biegu jałowego:
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (% obj.) | … | … | … |
Wartość lambda | … | … | … |
Prędkość obrotowa silnika (min–1) | … | … | … |
Temperatura oleju w silniku (°C) | … | … | … |
2.1.3. Badanie typu 3 (emisje gazów ze skrzyni korbowej): ..............................................................................................................
2.1.4. Badanie typu 4 (emisje z wyparowania): .................................................................................................................... g/badanie
2.1.5. Badanie typu 5 (trwałość urządzeń ograniczających emisję):
– Przebyta odległość starzenia (km) (np. 160 000 km): .......................................................................................................
– Współczynnik pogorszenia jakości DF: obliczony/ustalony (2)
– Wartości:
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO | … | … | … |
THC | … | … | … |
NMHC | … | … | … |
NOx | … | … | … |
THC + NOx | … | … | … |
Masa cząstek stałych (PM) | … | … | … |
Liczba cząstek stałych (P) (1) | … | … | … |
2.1.6. Badanie typu 6 (średnia emisja zanieczyszczeń w niskiej temperaturze otoczenia):
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (g/km) | … | … | … |
THC (g/km) | … | … | … |
2.1.7. Pokładowy system diagnostyczny (OBD): tak/nie (2)
2.2. Emisje z silników badanych w ramach procedury badań dla ciężkich pojazdów użytkowych.
Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:…
Paliwo(-a) (a) ......................................... (olej napędowy, benzyna, LPG, gaz ziemny, etanol…)
2.2.1. Wyniki badania ESC (1) (e) (f)
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (mg/kWh) | … | … | … |
THC (mg/kWh) | … | … | … |
NOx (mg/kWh) | … | … | … |
NH3 (ppm) (1) | … | … | … |
Masa cząstek stałych (mg/kWh) | … | … | … |
Liczba cząstek stałych (#/kWh) (1) | … | … | … |
2.2.2. Wyniki badania ELR (europejski test pod obciążeniem) (1)
Wariant/wersja: | … | … | … |
Dymienie:…m–1 | … | … | … |
2.2.3. Wyniki badania ETC (europejski test niestacjonarny) (e) (f)
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (mg/kWh) | … | … | … |
THC (mg/kWh) | … | … | … |
NMHC (mg/kWh) (1) | … | … | … |
CH4 (mg/kWh) (1) | … | … | … |
NOx (mg/kWh) | … | … | … |
NH3 (ppm) (1) | … | … | … |
Masa cząstek stałych (mg/kWh) | … | … | … |
Liczba cząstek stałych (#/kWh) (1) | … | … | … |
2.2.4. Badanie na biegu jałowym (1)
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (% obj.) | … | … | … |
Wartość lambda (1) | … | … | … |
Prędkość obrotowa silnika (min–1) | … | … | … |
Temperatura oleju w silniku (°C) | … | … | … |
2.3. Dymienie z silników Diesla
Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:
2.3.1. Wyniki badania dla pojazdu przy swobodnym przyspieszaniu
Wariant/wersja: | … | … | … |
Skorygowana wartość współczynnika absorpcji (m– 1) | … | … | … |
Zwykła prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym | … | … | … |
Maksymalna prędkość obrotowa silnika | … | … | … |
Temperatura oleju (min./maks.) | … | … | … |
3. Wyniki badań emisji CO2, zużycia paliwa/energii elektrycznej i badań zasięgu przy zasilaniu energią elektryczną
Numer bazowego aktu prawnego i ostatniego zmieniającego aktu prawnego mającego zastosowanie do homologacji:
3.1. Silniki spalania wewnętrznego, w tym hybrydowe pojazdy elektryczne bez doładowania ze źródeł zewnętrznych (NOVC) (1) (d)
Wariant/wersja: | … | … | … |
Wielkość masowej emisji CO2 (w ruchu miejskim) (g/km) | … | … | … |
Wielkość masowej emisji CO2 (w ruchu pozamiejskim) (g/km) | … | … | … |
Wielkość emisji masowej CO2 (wartość uśredniona) (g/km) | … | … | … |
Zużycie paliwa (w ruchu miejskim) (l/100 km) (g) | … | … | … |
Zużycie paliwa (w ruchu pozamiejskim) (l/100 km) (g) | … | … | … |
Zużycie paliwa (wartość uśredniona) (l/100 km) (g) | … | … | … |
3.2. Hybrydowe pojazdy elektryczne z doładowaniem ze źródeł zewnętrznych (OVC) (1)
Wariant/wersja: | … | … | … |
Wielkość masowej emisji CO2 (warunek A, wartość uśredniona) (g/km) | … | … | … |
Wielkość masowej emisji CO2 (warunek B, wartość uśredniona) (g/km) | … | … | … |
Wielkość masowej emisji CO2 (wartość ważona, uśredniona) (g/km) | … | … | … |
Zużycie paliwa (warunek A, wartość uśredniona) (l/100 km) (g) | … | … | … |
Zużycie paliwa (warunek B, wartość uśredniona) (l/100 km) (g) | … | … | … |
Zużycie paliwa (wartość ważona, uśredniona) (l/100 km) (g) | … | … | … |
Zużycie energii elektrycznej (warunek A, wartość uśredniona) (Wh/km) | … | … | … |
Zużycie energii elektrycznej (warunek B, wartość uśredniona) (Wh/km) | … | … | … |
Zużycie energii elektrycznej (ważona, wartość uśredniona) (Wh/km) | … | … | … |
Zasięg tylko na napędzie elektrycznym (km) | … | … | … |
3.3. Pojazdy wyłącznie elektryczne (1)
Wariant/wersja: | … | … | … |
Zużycie energii elektrycznej (w Wh/km) | … | … | … |
Zasięg (km) | … | … | … |
3.4. Pojazdy z wodorowymi ogniwami paliwowymi (1)
Wariant/wersja: | … | … | … |
Zużycie paliwa (kg/100 km) | … | … | … |
4. Wyniki badań dla pojazdów wyposażonych w ekoinnowacje (h1) (h2) (h3)
Wariant/Wersja … | |||||||
Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację (h4) | Kod ekoinno wacji (h5) | 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) | 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego(g/km) | 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badawczym typu 1 (h6) | 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3) | 5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii przy normalnych warunkach eksploatacji | Ograniczenia emisji CO2 ((1 – 2) – (3 – 4))*5 |
xxxx/201x | … | … | … | … | … | … | … |
… | … | … | … | … | … | … | … |
… | … | … | … | … | … | … | … |
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km) (h7) | … |
4.1. Kod ogólny ekoinnowacji (h8)
Odnośniki
(1) Jeżeli dotyczy.
(2) Niepotrzebne skreślić.
(a) Jeżeli w odniesieniu do paliwa mają zastosowanie ograniczenia, należy wskazać te ograniczenia (np. dla gazu ziemnego zakres L lub H).
(b) W przypadku pojazdów dwupaliwowych tabelę powtarza się dla obu paliw.
(c) Dla pojazdów z zasilaniem typu flex fuel, jeżeli badanie ma być wykonane dla obu paliw zgodnie z rys. I.2.4 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, oraz dla pojazdów napędzanych LPG lub gazem ziemnym/biometanem, zarówno jedno-, jak i dwupaliwowych, tabelę powtarza się dla poszczególnych gazów wzorcowych użytych w badaniu, a w dodatkowej tabeli wykazuje się najgorsze otrzymane wyniki. W razie potrzeby, zgodnie z pkt 1.1.2.4 i 1.1.2.5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, zaznacza się, czy wyniki zostały zmierzone czy obliczone.
(d) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.
(e) W odniesieniu do Euro VI ESC rozumie się jako WHSC, a ETC jako WHTC.
(f) Dla Euro VI, jeżeli silniki zasilane CNG i LPG są badane z użyciem różnych paliw wzorcowych, tabelę należy powtórzyć dla każdego badanego paliwa wzorcowego.
(g) Jednostkę »l/100 km« zastępuje się jednostką »m3/100 km« dla pojazdów zasilanych gazem ziemnym i H2NG, oraz jednostką »kg/100 km« dla pojazdów zasilanych wodorem.
(h) Ekoinnowacje.
(h1) Tabelę powtórzyć dla każdego wariantu/wersji.
(h2) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.
(h3) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.
(h4) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.
(h5) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.
(h6) Jeśli zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.
(h7) Suma ograniczeń emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.
(h8) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:
– Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII.
– Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.
(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następującą postać: »e1 10 15 16«.)”.
ZAŁĄCZNIK III
W załącznikach I i XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008 wprowadza się następujące zmiany:
1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a) prowadza się punkty 4.3.5, 4.3.5.1 i 4.3.5.2 w brzmieniu:
„ 4.3.5. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje
4.3.5.1. W przypadku typu pojazdu wyposażonego w co najmniej jedną ekoinnowację w rozumieniu art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (*) oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 (**) zgodność produkcji w odniesieniu do ekoinnowacji wykazuje się poprzez wykonanie badań określonych w decyzjach Komisji zatwierdzających dane ekoinnowacje.
4.3.5.2. Stosuje się punkty 4.3.1, 4.3.2 i 4.3.4.
___ ______
(*) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.
(**) Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19.”;
b) w dodatku 3 wprowadza się punkty 3.5.6, 3.5.6.1, 3.5.6.2 i 3.5.6.3 w brzmieniu:
„ 3.5.6. Pojazd wyposażony w ekoinnowację w rozumieniu art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011: tak/nie (*)
3.5.6.1. Typ/wariant/wersja pojazdu referencyjnego, jak określono w art. 5 rozporządzenia (UE) nr 725/2011 (**): .....................................................................................................................................................................
3.5.6.2. Występowanie interakcji pomiędzy różnymi ekoinnowacjami: tak/nie (*)
3.5.6.3. Dane dotyczące emisji zanieczyszczeń związane ze stosowaniem ekoinnowacji (***) (****)
Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację (1) | Kod ekoinnowacji (2) | 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) | 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego (g/km) | 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1 (3) | 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3) | 5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji | Ograniczenia emisji CO2 ((1 – 2) – (3 – 4))*5 |
xxxx/201x (1) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km) (4) |
| ||||||
(1) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację. (2) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację. (3) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania. (4) Suma ograniczeń emisji pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji. |
_ ____________
(*) Niepotrzebne skreślić.
(**) Jeżeli dotyczy.
(***) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.
(****) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.”;
c) w uzupełnieniu do dodatku 4 wprowadza się następujące zmiany:
(i) w pkt 2.1. tabela odpowiadająca badaniu typu 6 otrzymuje brzmienie:
„Typ 6 | CO (g/km) | THC (g/km) |
Zmierzona wartość” |
|
|
(ii) punkt 2.1.1 otrzymuje brzmienie:
„ 2.1.1. W przypadku pojazdów dwupaliwowych tabelę dla typu 1 powtarza się dla obu paliw. Dla pojazdów z zasilaniem typu flex fuel, jeżeli badanie typu 1 ma być wykonane dla obu paliw zgodnie z rys. I.2.4 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, oraz dla pojazdów napędzanych LPG lub gazem ziemnym/biometanem, zarówno jedno-, jak i dwupaliwowych, tabelę powtarza się dla poszczególnych gazów wzorcowych użytych w badaniu, a w dodatkowej tabeli wykazuje się najgorsze otrzymane wyniki. W razie potrzeby, zgodnie z pkt 1.1.2.4 i 1.1.2.5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, zaznacza się, czy wyniki zostały zmierzone czy obliczone.” ;
(iii) wprowadza się punkty 2.6 i 2.6.1 w brzmieniu:
„2.6. Wyniki badań ekoinnowacji (*) (**)
Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację (1) | Kod ekoinnowacji (2) | 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) | 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego (g/km) | 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1 (3) | 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3) | 5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji | Ograniczenia emisji CO2 ((1 – 2) – (3 – 4))*5 |
xxxx/201x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Całkowita wartość ograniczeń emisji CO2 (g/km) (4) |
| ||||||
(1) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację. (2) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację. (3) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania. (4) Suma ograniczeń emisji pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji. |
2.6.1. Ogólny kod ekoinnowacji (***): .................................................................................................................................
_______ __
(*) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.
(**) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.
(***) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych spacją:
– Kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII do dyrektywy 2007/46/WE.
– Indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.
(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe homologowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następująca postać:»e1 10 15 16«.)”;
2) w załączniku XII dodaje się punkty 4, 4.1, 4.2, 4.3 i 4.4 w brzmieniu:
„ 4. HOMOLOGACJA TYPU POJAZDÓW WYPOSAŻONYCH W EKOINNOWACJE
4.1. Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 producent, który chce skorzystać ze zmniejszenia swoich średnich indywidualnych wartości emisji CO2 poprzez ograniczenia emisji wynikające z zastosowania co najmniej jednej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, składa do organu udzielającego homologacji wniosek o wydanie świadectwa homologacji typu WE pojazdu, w którym zastosowano ekoinnowację.
4.2. Na potrzeby homologacji typu ograniczenia emisji CO2 z pojazdu, w którym zastosowano ekoinnowację, ustala się z zastosowaniem procedury i metodologii badań określonych w decyzji Komisję zatwierdzającej ekoinnowację, zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
4.3. Wykonanie niezbędnych badań do wyznaczenia ograniczeń emisji CO2 osiągniętych w wyniku zastosowania ekoinnowacji pozostaje bez uszczerbku dla wykazania zgodności ekoinnowacji z przepisami technicznymi określonymi w dyrektywie 2007/46/WE, jeżeli ma zastosowanie.
4.4. Homologacji typu nie udziela się, jeżeli pojazd, w którym zastosowano ekoinnowację, nie wykazuje zmniejszenia emisji CO2 o co najmniej 1 g/km w porównaniu z pojazdem referencyjnym, jak określono w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.”.