Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2013-03-19 do 2013-03-28
Wersja archiwalna od 2013-03-19 do 2013-03-28
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 171/2013
z dnia 26 lutego 2013 r.
zmieniające załączniki I i IX oraz zastępujące załącznik VIII do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywy ramowej), oraz zmieniające załączniki I i XII do rozporządzenia Komisji (WE) nr 692/2008 wykonującego i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywę ramową) (1), w szczególności jej art. 39 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (2), w szczególności jego art. 4 ust. 3, art. 5 ust. 4, art. 6 ust. 2 oraz art. 12,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określającego normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych (3) przewidziano, że oszczędności emisji CO2 uzyskane dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnych zostaną uwzględnione przy obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 dla każdego producenta. Szczegółowe przepisy dotyczące zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiającym procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (4).
(2) W art. 13 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 przewidziano, że Komisja dokonuje przeglądu dyrektywy 2007/46/WE, tak aby każdy rodzaj/wariant/wersja odpowiadały jednemu zestawowi technologii innowacyjnych.
(3) Aby zapewnić skuteczne monitorowanie indywidualnych poziomów oszczędności CO2 dla poszczególnych pojazdów, pojazdy wyposażone w ekoinnowacje powinny być certyfikowane w ramach homologacji typu pojazdu, a oszczędności muszą, zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011, być wykazane osobno zarówno w dokumentacji homologacji typu, jak również na świadectwie zgodności zgodnie z dyrektywą 2007/46/WE.
(4) W rezultacie konieczna jest zmiana dokumentów używanych w procesie homologacji typu, aby odpowiednio odzwierciedlały informacje dotyczące ekoinnowacji.
(5) Celem zmiany dokumentów stosowanych do celów homologacji typu jest, z jednej strony, dostarczenie organom homologacyjnym odpowiednich danych do certyfikowania pojazdów wyposażonych w ekoinnowacje, a z drugiej strony – włączenie oszczędności CO2 wynikających ze stosowania ekoinnowacji do informacji reprezentatywnych na temat danego typu, wariantu lub wersji pojazdu.
(6) Należy zmienić załącznik VIII do dyrektywy 2007/46/WE w celu uwzględnienia odpowiednich informacji o wynikach badań zgodnie z odpowiednimi przepisami dotyczącymi emisji zanieczyszczeń z pojazdów lekkich i ciężkich.
(7) Dlatego należy odpowiednio zmienić dyrektywę 2007/46/WE i rozporządzenie (WE) nr 692/2008.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach I i IX do dyrektywy 2007/46/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Załącznik VIII do dyrektywy 2007/46/WE zastępuje się załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3
W załącznikach I i XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 4
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 lutego 2013 r.
| W imieniu Komisji |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1.
ZAŁĄCZNIK I
W załącznikach I i IX do dyrektywy 2007/46/WE wprowadza się następujące zmiany:
1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a) dodaje się pkt 3.5.3, 3.5.3.1, 3.5.3.2 i 3.5.3.3 w brzmieniu:
„3.5.3. Pojazd wyposażony w ekoinnowację w rozumieniu art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011: tak/nie (1)
3.5.3.1. Typ/wariant/wersja pojazdu referencyjnego, jak określono w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 (jeżeli dotyczy)
3.5.3.2. Występowanie interakcji pomiędzy różnymi ekoinnowacjami: tak/nie (1)
3.5.3.3. Dane dotyczące emisji zanieczyszczeń związane ze stosowaniem ekoinnowacji (tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego) (w1)
Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację (w2) | Kod ekoinnowacji (w3) | 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) | 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego (g/km) | 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1 (w4) | 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3) | 5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii przy normalnych warunkach eksploatacji | Oszczędności emisji CO2 ((1 – 2) – (3 – 4))*5 |
xxxx/201x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Całkowita wartość oszczędności emisji CO2 (g/km) (w5)” |
|
b) w „Odnośnikach” dodaje się odnośniki w brzmieniu:
„(w) Ekoinnowacje.
(w1) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.
(w2) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.
(w3) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.
(w4) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.
(w5) Suma oszczędności emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.”;
2) w załączniku IX wprowadza się następujące zmiany:
a) w części I, wzór B – strona 2 – kategoria pojazdów – M1 (pojazdy kompletne i skompletowane) wprowadza się pozycje 49.3, 49.3.1 i 49.3.2 w brzmieniu:
„ 49.3. Pojazd wyposażony w ekoinnowację(-e): tak/nie (1)
49.3.1. Kod ogólny ekoinnowacji (p1)
49.3.2. Całkowita wartość oszczędności emisji CO2 wynikających z zastosowania ekoinnowacji (p2) (powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego)” ;
b) w „Odnośnikach dotyczących załącznika IX” dodaje się odnośniki w brzmieniu:
„(p) Ekoinnowacje.
(p1) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych pustym miejscem:
– kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII do niniejszej dyrektywy,
– indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.
(Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe certyfikowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następującą postać: »e1 10 15 16«).
(p2) Suma oszczędności emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.”.
ZAŁĄCZNIK II
„ZAŁĄCZNIK VIII
Wyniki badań
(Wypełnia organ udzielający homologacji i załącza do świadectwa homologacji typu WE pojazdu)
W każdym przypadku informacja musi wyraźnie wskazywać wariant i wersję, do których ma zastosowanie. Jedna wersja może posiadać nie więcej niż jeden wynik. Dopuszczalna jest jednak kombinacja kilku wyników dla każdej wersji, ze wskazaniem najmniej korzystnego. W tym ostatnim przypadku umieszcza się uwagę, że dla pozycji oznaczonych (*) podane są jedynie wyniki najmniej korzystnego przypadku.
1. Wyniki badań poziomu głośności
Numer bazowego aktu prawnego i ostatniego zmieniającego aktu prawnego mającego zastosowanie do homologacji. W przypadku aktu prawnego z dwoma etapami wykonania lub większą ich liczbą, wskazać również etap wykonania:
Wariant/wersja: | … | … | … |
Podczas jazdy (dB(A)/E): | … | … | … |
Na postoju (dB(A)/E): | … | … | … |
przy (min–1): | … | … | … |
2. Wyniki badań emisji spalin
2.1. Emisje z pojazdów silnikowych badane w ramach procedury badawczej dla pojazdów lekkich
Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:
Paliwo(-a) (a) ......................................... (olej napędowy, benzyna, LPG, gaz ziemny, …dwa paliwa: benzyna/gaz ziemny, LPG…, zasilanie typu flex-fuel: benzyna/etanol, gaz ziemny/H2NG… )
2.1.1. Badanie typu 1 (b) (c) (emisje pojazdu w cyklu badań po rozruchu silnika zimnego)
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (mg/km) | … | … | … |
THC (mg/km) | … | … | … |
NMHC (mg/km) | … | … | … |
NOx (mg/km) | … | … | … |
THC + NOx (mg/km) | … | … | … |
Masa cząstek stałych (PM) (mg/km) | … | … | … |
Liczba cząstek stałych (P) (#/km) (1) | … | … | … |
2.1.2. Badanie typu 2 (b) (c) (dane o emisjach wymagane do homologacji typu do celów stwierdzenia przydatności do ruchu drogowego)
Typ 2, badanie przy niskich obrotach biegu jałowego:
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (% vol.) | … | … | … |
Prędkość obrotowa silnika (min–1) | … | … | … |
Temperatura oleju w silniku (°C) | … | … | … |
Typ 2, badanie przy wysokich obrotach biegu jałowego:
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (% vol.) | … | … | … |
Wartość lambda | … | … | … |
Prędkość obrotowa silnika (min–1) | … | … | … |
Temperatura oleju w silniku (°C) | … | … | … |
2.1.3. Badanie typu 3 (emisje gazów ze skrzyni korbowej): ..............................................................................................................
2.1.4. Badanie typu 4 (emisje z wyparowania): …g/badanie
2.1.5. Badanie typu 5 (trwałość urządzeń sterujących ograniczających emisję):
– Przebyta odległość starzenia (km) (np. 160 000 km): .......................................................................................................
– Współczynnik pogorszenia jakości DF: obliczony/ustalony (2)
– Wartości:
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (mg/km) | … | … | … |
THC (mg/km) | … | … | … |
NMHC (mg/km) | … | … | … |
NOx (mg/km) | … | … | … |
THC + NOx (mg/km) | … | … | … |
Masa cząstek stałych (PM) (mg/km) | … | … | … |
Liczba cząstek stałych (P) (#/km) (1) | … | … | … |
2.1.6. Badanie typu 6 (średnia emisja zanieczyszczeń w niskiej temperaturze otoczenia):
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (g/km) | … | … | … |
THC (g/km) | … | … | … |
2.1.7. Pokładowy system diagnostyczny (OBD): tak/nie (2)
2.2. Emisje z silników badane w ramach procedury badań dla ciężkich pojazdów użytkowych.
Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:…
Paliwo(-a) (a) ......................................... (olej napędowy, benzyna, LPG, gaz ziemny, alkohol etylowy…)
2.2.1. Wyniki badania ESC (1) (e) (f)
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (mg/kWh) | … | … | … |
THC (mg/kWh) | … | … | … |
NOx (mg/kWh) | … | … | … |
NH3 (ppm) (1) | … | … | … |
Masa cząstek stałych (mg/kWh) | … | … | … |
Liczba cząstek stałych (#/kWh) (1) | … | … | … |
2.2.2. Wyniki badania ELR (europejski test pod obciążeniem) (1)
Wariant/wersja: | … | … | … |
Dymienie:…m–1 | … | … | … |
2.2.3. Wyniki badania ETC (europejski test niestacjonarny) (e) (f)
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (mg/kWh) | … | … | … |
THC (mg/kWh) | … | … | … |
NMHC (mg/kWh) (1) | … | … | … |
CH4 (mg/kWh) (1) | … | … | … |
NOx (mg/kWh) | … | … | … |
NH3 (ppm) (1) | … | … | … |
Masa cząstek stałych (mg/kWh) | … | … | … |
Liczba cząstek stałych (#/kWh) (1) | … | … | … |
2.2.4. Badanie na biegu jałowym (1)
Wariant/wersja: | … | … | … |
CO (% obj.) | … | … | … |
Wartość lambda (1) | … | … | … |
Prędkość obrotowa silnika (min–1) | … | … | … |
Temperatura oleju w silniku (°C) | … | … | … |
2.3. Dymienie z silników Diesla
Wskazać ostatni zmieniający akt prawny mający zastosowanie do homologacji. W przypadku gdy akt prawny ma dwa etapy wykonania lub więcej, wskazać również etap wykonania:
2.3.1. Wyniki badania dla pojazdu przy swobodnym przyspieszaniu
Wariant/wersja: | … | … | … |
Skorygowana wartość współczynnika absorpcji (m– 1) | … | … | … |
Zwykła prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym | … | … | … |
Maksymalna prędkość obrotowa silnika | … | … | … |
Temperatura oleju (min./maks.) | … | … | … |
3. Wyniki badań emisji CO2, zużycia paliwa/energii elektrycznej i badań zasięgu pojazdu elektrycznego
Numer bazowego aktu prawnego i ostatniego zmieniającego aktu prawnego mającego zastosowanie do homologacji:
3.1. Silniki spalania wewnętrznego, w tym hybrydowe pojazdy elektryczne bez doładowania ze źródeł zewnętrznych (NOVC) (1) (d)
Wariant/wersja: | … | … | … |
Wielkość masowej emisji CO2 (w ruchu miejskim) (g/km) | … | … | … |
Wielkość masowej emisji CO2 (w ruchu pozamiejskim) (g/km) | … | … | … |
Wielkość emisji masowej CO2 (wartość uśredniona) (g/km) | … | … | … |
Zużycie paliwa (w ruchu miejskim) (l/100 km) (g) | … | … | … |
Zużycie paliwa (w ruchu pozamiejskim) (l/100 km) (g) | … | … | … |
Zużycie paliwa (wartość uśredniona) (l/100 km) (g) | … | … | … |
3.2. Hybrydowe pojazdy elektryczne z doładowaniem ze źródeł zewnętrznych (OVC) (1)
Wariant/wersja: | … | … | … |
Wielkość masowej emisji CO2 (warunek A, wartość uśredniona) (g/km) | … | … | … |
Wielkość masowej emisji CO2 (warunek B, wartość uśredniona) (g/km) | … | … | … |
Wielkość masowej emisji CO2 (ważona, wartość uśredniona) (g/km) | … | … | … |
Zużycie paliwa (warunek A, wartość uśredniona) (l/100 km) (g) | … | … | … |
Zużycie paliwa (warunek B, wartość uśredniona) (l/100 km) (g) | … | … | … |
Zużycie paliwa (ważona, wartość uśredniona) (l/100 km) (g) | … | … | … |
Zużycie energii elektrycznej (warunek A, wartość uśredniona) (Wh/km) | … | … | … |
Zużycie energii elektrycznej (warunek B, wartość uśredniona) (Wh/km) | … | … | … |
Zużycie energii elektrycznej (ważona, wartość uśredniona) (Wh/km) | … | … | … |
Zasięg tylko na napędzie elektrycznym (km) | … | … | … |
3.3. Pojazdy wyłącznie elektryczne (1)
Wariant/wersja: | … | … | … |
Zużycie energii elektrycznej (Wh/km) | … | … | … |
Zasięg (km) | … | … | … |
3.4. Pojazdy z wodorowymi ogniwami paliwowymi (1)
Wariant/wersja: | … | … | … |
Zużycie paliwa (kg/100 km) | … | … | … |
4. Wyniki badań dla pojazdów wyposażonych w ekoinnowacje (h1) (h2) (h3)
Wariant/wersja … | |||||||
Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację (h4) | Kod ekoinnowacji (h5) | 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) | 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego (g/km) | 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1 (h6) | 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3) | 5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii w normalnych warunkach eksploatacji | Oszczędności w emisji CO2 ((1 – 2) – (3 – 4))*5 |
xxxx/201x | … | … | … | … | … | … | … |
… | … | … | … | … | … | … | … |
… | … | … | … | … | … | … | … |
Całkowita wartość oszczędności emisji CO2 (g/km) (h7) | … |
4.1. Ogólny kod ekoinnowacji (h8)
Odnośniki
(1) Niepotrzebne skreślić.
(2) Niepotrzebne skreślić.
(a) Jeżeli w odniesieniu do paliwa mają zastosowanie ograniczenia, należy wskazać te ograniczenia (np. dla gazu ziemnego zakres L lub H).
(b) W przypadku pojazdów dwupaliwowych tabelę powtarza się dla obu paliw.
(c) Dla pojazdów z zasilaniem typu flex fuel, jeżeli badanie ma być wykonane dla obu paliw zgodnie z rys. I.2.4 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, oraz dla pojazdów napędzanych LPG lub gazem ziemnym/biometanem, zarówno jedno-, jak i dwupaliwowych, tabelę powtarza się dla poszczególnych gazów wzorcowych użytych w badaniu, a w dodatkowej tabeli wykazuje się najgorsze otrzymane wyniki. W razie potrzeby, zgodnie z pkt 1.1.2.4 i 1.1.2.5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, zaznacza się, czy wyniki zostały zmierzone czy obliczone.
(d) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.
(e) Dla Euro VI ESC rozumie się jako WHSC, a ETC jako WHTC.
(f) Dla Euro VI, jeżeli silniki zasilane CNG i LPG są badane z użyciem różnych paliw wzorcowych, tabelę należy powtórzyć dla każdego badanego paliwa wzorcowego.
(g) Jednostkę „ l/100 km” zastępuje się jednostką „m3/100 km” dla pojazdów zasilanych gazem ziemnym i H2NG, oraz jednostką „kg/100 km” dla pojazdów zasilanych wodorem.
(h) Ekoinnowacje.
(h1) Tabelę powtórzyć dla każdego wariantu/wersji.
(h2) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego
(h3) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.
(h4) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.
(h5) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację.
(h6) Jeśli zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania.
(h7) Suma oszczędności emisji CO2 pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji.
(h8) (Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych pustym miejscem:
– kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII do niniejszej dyrektywy,
– indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.
Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe certyfikowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następującą postać: »e1 10 15 16«.)” .
ZAŁĄCZNIK III
W załącznikach I i XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008 wprowadza się następujące zmiany:
1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a) wprowadza się pkt 4.3.5, 4.3.5.1 i 4.3.5.2 w brzmieniu:
„ 4.3.5. Pojazd wyposażony w ekoinnowacje
4.3.5.1. W przypadku typu pojazdu wyposażonego w co najmniej jedną ekoinnowację w rozumieniu art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 zgodność produkcji w odniesieniu do ekoinnowacji wykazuje się poprzez wykonanie badań określonych w decyzjach Komisji zatwierdzających dane ekoinnowacje.
4.3.5.2. Stosuje się pkt 4.3.1, 4.3.2 i 4.3.4.”;
b) w dodatku 3 wprowadza się pkt 3.5.3, 3.5.3.1, 3.5.3.2 i 3.5.3.3 w brzmieniu:
„ 3.5.3. Pojazd wyposażony w ekoinnowację w rozumieniu art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011: tak/nie (*)
3.5.3.1. Typ/wariant/wersja pojazdu referencyjnego, jak określono w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 (**)
3.5.3.2. Występowanie interakcji pomiędzy różnymi ekoinnowacjami: tak/nie (*)
3.5.3.3. Dane dotyczące emisji zanieczyszczeń związane z stosowaniem ekoinnowacji (***) (****)
Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację (1) | Kod ekoinnowacji (2) | 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) | 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego (g/km) | 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1 (3) | 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3) | 5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii przy normalnych warunkach eksploatacji | Oszczędności w emisji CO2 ((1 – 2) – (3 – 4))*5 |
xxxx/201x (1) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Całkowita wartość oszczędności emisji CO2 (g/km) (4) |
| ||||||
(1) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację. (2) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację. (3) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania. (4) Suma oszczędności emisji pochodzących z poszczególnych ekoinnowacji. |
_ ________
(*) Niepotrzebne skreślić.
(**) Jeżeli dotyczy.
(***) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.
(****) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.”;
c) w uzupełnieniu do dodatku 4 wprowadza się następujące zmiany:
(i) w pkt 2.1 tabela odpowiadająca badaniu typu 6 otrzymuje brzmienie:
„Typ 6 | CO (g/km) | THC (g/km) |
Zmierzona wartość” |
|
|
(ii) pkt 2.1.1 otrzymuje brzmienie:
„ 2.1.1. W przypadku pojazdów dwupaliwowych tabelę dla typu 1 powtarza się dla obu paliw. Dla pojazdów z zasilaniem typu flex fuel, jeżeli badanie typu 1 ma być wykonane dla obu paliw zgodnie z rys. I.2.4 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, oraz dla pojazdów napędzanych LPG lub gazem ziemnym/biometanem, zarówno jedno-, jak i dwupaliwowych, tabelę powtarza się dla poszczególnych gazów wzorcowych użytych w badaniu, a w dodatkowej tabeli wykazuje się najgorsze otrzymane wyniki. W razie potrzeby, zgodnie z pkt 1.1.2.4 i 1.1.2.5 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, zaznacza się, czy wyniki zostały zmierzone czy obliczone.” ;
(iii) wprowadza się pkt 2.6 i 2.6.1 w brzmieniu:
„2.6. Wyniki badań ekoinnowacji (*) (**)
Decyzja zatwierdzająca ekoinnowację (1) | Kod ekoinnowacji (2) | 1. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego (g/km) | 2. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego (g/km) | 3. Emisja CO2 z pojazdu referencyjnego w cyklu badań typu 1 (3) | 4. Emisja CO2 z pojazdu ekoinnowacyjnego w cyklu badań typu 1 (= 3.5.1.3) | 5. Współczynnik stosowania (UF), tj. czasowy udział stosowania technologii przy normalnych warunkach eksploatacji | Oszczędności w emisji CO2 ((1 – 2) – (3 – 4))*5 |
xxxx/201x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Całkowita wartość oszczędności emisji CO2 (g/km) (4) |
| ||||||
(1) Numer decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację. (2) Przypisany w decyzji Komisji zatwierdzającej ekoinnowację. (3) Jeśli za zgodą organu udzielającego homologacji zamiast cyklu badań typu 1 stosowana jest metoda modelowania, wartość ta jest wartością uzyskaną w wyniku metody modelowania. (4) Suma oszczędności emisji pochodzących z poszczególnych innowacji. |
2.6.1. Ogólny kod ekoinnowacji (***)
_ ________
(*) Tabelę powtórzyć dla każdego zbadanego paliwa wzorcowego.
(**) W razie konieczności rozszerzyć tabelę, stosując jeden dodatkowy wiersz dla każdej ekoinnowacji.
(***) Ogólny kod ekoinnowacji składa się z następujących elementów oddzielonych pustym miejscem:
– kod organu udzielającego homologacji, jak określono w załączniku VII do dyrektywy 2007/46/WE,
– indywidualny kod dla każdej ekoinnowacji zamontowanej w pojeździe, wskazany w porządku chronologicznym wydania decyzji zatwierdzających Komisji.
Np. kod ogólny trzech ekoinnowacji zatwierdzonych chronologicznie jako 10, 15 i 16 i zamontowanych w pojeździe certyfikowanym przez organ udzielający homologacji typu w Niemczech powinien mieć następująca postać: »e1 10 15 16«.)”;
2) w załączniku XII dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4. HOMOLOGACJA TYPU POJAZDÓW WYPOSAŻONYCH W EKOINNOWACJE
4.1. Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 producent, który chce skorzystać ze zmniejszenia swoich średnich indywidualnych wartości emisji CO2 poprzez oszczędności wynikające z zastosowania ekoinnowacji zamontowanych w pojeździe, składa do organu udzielającego homologacji wniosek o wydanie świadectwa homologacji typu WE pojazdu wyposażonego w ekoinnowację.
4.2. Na potrzeby homologacji typu oszczędności emisji CO2 z pojazdu wyposażonego w ekoinnowacje wyznacza się z zastosowaniem procedury i metodyki badań określonych w decyzji przez Komisję zatwierdzającą ekoinnowację, zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
4.3. Wykonanie niezbędnych badań do wyznaczenia oszczędności emisji CO2 osiągniętych w wyniku zastosowania ekoinnowacji pozostaje bez uszczerbku dla wykazania zgodności ekoinnowacji z przepisami technicznymi określonymi w dyrektywie 2007/46/WE, jeżeli dotyczy.
4.4. Homologacji typu nie udziela się, jeżeli pojazd z ekoinnowacją nie wykazuje zmniejszenia emisji CO2 o co najmniej 1 g na km w porównaniu z pojazdem referencyjnym, jak określono w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.” .