ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 151/2013
z dnia 19 grudnia 2012 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających dane, które mają być publikowane i udostępniane przez repozytoria transakcji, a także standardy operacyjne dotyczące agregowania i porównywania danych oraz dostępu do tych danych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(DUUEL. z 2017 r., Nr 259, poz. 14; DUUEL. z 2019 r., Nr 81, poz. 69;ostatnia zmiana: DUUEL. z 2022 r., Nr 262, poz. 34)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego (1),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (2), w szczególności jego art. 81 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jasne określenie właściwych kontraktów i ich odpowiednich kontrahentów ma podstawowe znaczenie. Zgodnie z podejściem funkcjonalnym w przypadku podmiotów mających dostęp do danych przechowywanych przez repozytoria transakcji należy uwzględnić posiadane przez nie kompetencje i pełnione przez nie funkcje.
(2) Aby sprawować nadzór nad repozytoriami transakcji, Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW) powinien mieć dostęp do wszystkich danych transakcyjnych przechowywanych przez repozytoria, tak by móc zwracać się o informacje, podejmować właściwe środki nadzorcze oraz monitorować, czy należy utrzymać, czy też wycofać rejestrację jako repozytorium transakcji.
(3) Uwzględniając kompetencje EUNGiPW na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) (3) oraz rozporządzenia (UE) nr 648/2012, EUNGiPW należy przyznać dostęp w odniesieniu do szeregu zadań. Dostęp do danych dla poszczególnych członków personelu EUNGiPW powinien być zgodny z każdym z tych szczególnych zadań.
(4) Europejskiej Radzie ds. Ryzyka Systemowego (ERRS), EUNGiPW oraz odpowiednim członkom Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), w tym niektórym krajowym bankom centralnym i odpowiednim organom nadzoru papierów wartościowych i rynków w Unii, powierzono zadanie monitorowania i zapewniania stabilności finansowej w Unii, a zatem organy te powinny mieć dostęp do danych transakcyjnych w odniesieniu do wszystkich kontrahentów do celów wykonywania ich zadań w tym zakresie.
(5) Organy nadzoru i dozoru nad partnerami centralnymi (CCP) muszą mieć dostęp do danych, aby móc skutecznie wykonywać swoje obowiązki wobec takich podmiotów, a zatem powinny mieć dostęp do wszystkich informacji koniecznych do realizacji tego zadania.
(6) Umożliwienie odpowiednim członkom ESBC dostępu do danych umożliwi im wykonywanie ich podstawowych zadań, przede wszystkim funkcji centralnego banku emisyjnego, zapewniania stabilności finansowej i – w pewnych przypadkach – nadzoru ostrożnościowego nad niektórymi kontrahentami. Ponieważ niektórzy członkowie ESBC na mocy ustawodawstwa krajowego mają różne zadania, należy umożliwić im dostęp do danych zgodnie z wykazem określonym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
(7) Najważniejszym obowiązkiem odpowiednich organów nadzoru papierów wartościowych i rynków w Unii jest ochrona inwestorów w ich poszczególnych jurysdykcjach, a zatem należy przyznać im dostęp do danych transakcyjnych na temat rynków, uczestników, produktów i instrumentów bazowych objętych ich obowiązkami nadzorczymi i wykonawczymi.
(8) Organom wyznaczonym zgodnie z art. 4 dyrektywy 2004/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie ofert przejęcia (4) należy przyznać dostęp do informacji na temat transakcji dotyczących instrumentów pochodnych na akcje, jeżeli instrument bazowy jest dopuszczony do obrotu na rynku regulowanym w ich jurysdykcji lub posiada siedzibę prawną w ich jurysdykcji, bądź też jest oferentem dla spółki w odniesieniu do takiego przedsiębiorstwa i świadczenie przez niego oferowane obejmuje papiery wartościowe.
(9) Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) należy przyznać dostęp do danych w celu monitorowania hurtowych rynków energii, tak by we współpracy z krajowymi organami regulacyjnymi wykrywać nadużycia na rynku oraz im zapobiegać, a także w celu monitorowania hurtowych rynków energii, by wykrywać nadużycia na rynku oraz im zapobiegać zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (REMIT) (5). ACER powinna zatem posiadać dostęp do wszystkich danych przechowywanych przez repozytoria transakcji w odniesieniu do instrumentów pochodnych na produkty energetyczne.
(10) Rozporządzenie (UE) nr 648/2012 obejmuje wyłącznie dane dotyczące transakcji, nie obejmuje natomiast danych dotyczących operacji przed zawarciem transakcji, takich jak złożenie zamówienia zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) nr 1227/2011. Dlatego w tym zakresie repozytoria transakcji nie powinny być uznawane za właściwe źródła informacji dla ACER.
(11) W ramach podejścia funkcjonalnego do dostępu do danych przechowywanych przez repozytoria transakcji kluczowym elementem jest nadzór ostrożnościowy. Podobnie różnym organom mogą zostać powierzone zadania w zakresie nadzoru ostrożnościowego. W związku z tym wszystkim organom wymienionym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 należy zapewnić dostęp do danych transakcyjnych na temat odpowiednich podmiotów.
(12) Podmioty, które zgodnie z art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) 648/2012 uzyskały dostęp do danych przechowywanych przez repozytorium transakcji, powinny zapewnić posiadanie i egzekwowanie zasad gwarantujących, że tylko odpowiednie osoby mają dostęp do informacji dla dobrze określonych i prawnie uzasadnionych celów, a także jasno określających możliwość uprawnienia innych osób do dostępu do tych danych.
(13) Dostęp do danych powinien być rozpatrywany na trzech poziomach agregowania. Dane transakcyjne powinny obejmować szczegóły dotyczące poszczególnych transakcji, dane o pozycjach powinny dotyczyć zagregowanych danych o pozycjach dla poszczególnych instrumentów bazowych/produktów dla poszczególnych kontrahentów, a zagregowane dane nominalne powinny odpowiadać ogólnym pozycjom dla poszczególnych instrumentów bazowych/produktów bez podawania szczegółowych informacji o kontrahencie. Dostęp do danych transakcyjnych umożliwiałby również dostęp do danych o pozycjach i zagregowanych danych. Dostęp do danych o pozycjach umożliwiałby również dostęp do zagregowanych danych, ale nie do danych transakcyjnych. Z drugiej strony dostęp do zagregowanych danych referencyjnych powinien być najbardziej wąską kategorią dostępu i nie powinien umożliwiać dostępu do danych o pozycjach lub danych transakcyjnych.
(14) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(15) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 EUNGiPW konsultował się z właściwymi organami oraz członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) przed przedłożeniem projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia. EUNGiPW przeprowadził również otwarte konsultacje społeczne na temat tego projektu regulacyjnych standardów technicznych, przeanalizował potencjalne związane z nimi koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 wspomnianego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Publikacja zagregowanych danych
1. Repozytoria transakcji publikują dane zgodnie z art. 81 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012), w tym co najmniej:
a) podział zagregowanych pozycji otwartych według następujących klas instrumentów pochodnych:
(i) towarowe instrumenty pochodne;
(ii) kredytowe instrumenty pochodne;
(iii) walutowe instrumenty pochodne;
(iv) instrumenty pochodne na akcje;
(v) instrumenty pochodne na stopę procentową;
(vi) inne;
b) podział zagregowanych wolumenów transakcji według następujących klas instrumentów pochodnych:
(i) towarowe instrumenty pochodne;
(ii) kredytowe instrumenty pochodne;
(iii) walutowe instrumenty pochodne;
(iv) instrumenty pochodne na akcje;
(v) instrumenty pochodne na stopę procentową;
(vi) inne;
c) podział zagregowanych wartości według następujących klas instrumentów pochodnych:
(i) towarowe instrumenty pochodne;
(ii) kredytowe instrumenty pochodne;
(iii) walutowe instrumenty pochodne;
(iv) instrumenty pochodne na akcje;
(v) instrumenty pochodne na stopę procentową;
(vi) inne.
2. Dane publikowane są na stronie internetowej lub na portalu internetowym, które są łatwo dostępne dla ogółu społeczeństwa, i uaktualniane przynajmniej raz na tydzień.
Artykuł 2
Udzielanie dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych
[1] Repozytorium transakcji udostępnia szczegółowe informacje dotyczące instrumentów pochodnych bezpośrednio i natychmiastowo, zgodnie z art. 2 i 3 niniejszego rozporządzenia, podmiotom wymienionym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, w tym w przypadku gdy zawarto umowy o delegowaniu zadań na mocy art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Do celów akapitu pierwszego repozytorium transakcji stosuje format XML oraz wzór opracowany zgodnie z metodyką określoną w normie ISO 20022.
2. Repozytorium transakcji zapewnia, aby szczegółowe dane transakcyjne dotyczące instrumentów pochodnych udostępniane podmiotom wymienionym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zgodnie z niniejszym artykułem i w terminach określonych w art. 4 i 5 niniejszego rozporządzenia obejmowały następujące dane:
a) zgłoszenia instrumentów pochodnych przekazane zgodnie z tabelami 1, 2 i 3 w załączniku do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1855(6), w tym ostatnie statusy transakcyjne nierozliczonych instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/1860(7);
b) odpowiednie szczegółowe informacje zawarte w zgłoszeniach instrumentów pochodnych, które w poprzednim dniu roboczym zostały odrzucone przez repozytorium transakcji lub w odniesieniu do których repozytorium transakcji dokonało zastrzeżenia, a także powody odrzucenia lub zastrzeżenia zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/1858(8);
c) status uzgodnienia wszystkich zgłoszonych instrumentów pochodnych, w przypadku których repozytorium transakcji przeprowadziło procedurę uzgadniania zgodnie z art. 3 rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/1855.
3. Repozytorium transakcji zapewnia podmiotom, które posiadają szereg obowiązków lub uprawnień na podstawie art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, pojedynczy punkt dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych objętych zakresem tych obowiązków i uprawnień.
4. Repozytorium transakcji zapewnia Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW) dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, aby umożliwić temu urzędowi wykonywanie jego kompetencji zgodnie z zakresem jego obowiązków i uprawnień.
5. Repozytorium transakcji zapewnia Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego, Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejskiej Radzie ds. Ryzyka Systemowego dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych.
6. Repozytorium transakcji zapewnia Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w których instrumentem bazowym jest energia lub uprawnienia do emisji.
7. Repozytorium transakcji zapewnia organowi sprawującemu nadzór nad systemami obrotu dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, na których w tych systemach obrotu realizowane są transakcje.
8. Repozytorium transakcji zapewnia organowi nadzoru wyznaczonemu zgodnie z art. 4 dyrektywy 2004/25/WE dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w których instrumentem bazowym jest papier wartościowy wyemitowany przez przedsiębiorstwo spełniające co najmniej jeden z następujących warunków:
a) papiery wartościowe przedsiębiorstwa dopuszczono do obrotu na rynku regulowanym utworzonym w państwie członkowskim tego organu, a oferty przejęcia dotyczące papierów wartościowych tego przedsiębiorstwa wchodzą w zakres obowiązków i uprawnień nadzorczych tego organu;
b) przedsiębiorstwo ma siedzibę statutową lub siedzibę główną w państwie członkowskim tego organu, a oferty przejęcia dotyczące papierów wartościowych tego przedsiębiorstwa wchodzą w zakres obowiązków i uprawnień nadzorczych tego organu;
c) przedsiębiorstwo jest oferentem w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2004/25/WE w odniesieniu do przedsiębiorstw, o których mowa w lit. a) i b) niniejszego ustępu, a oferowane przez nią świadczenie obejmuje papiery wartościowe.
9. Repozytorium transakcji zapewnia organowi, o którym mowa w art. 81 ust. 3 lit. j) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych powiązanych z rynkami, kontraktami, instrumentami bazowymi, wskaźnikami i kontrahentami objętymi zakresem obowiązków i uprawnień nadzorczych tego organu.
10. Repozytorium transakcji zapewnia Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) oraz określonemu członkowi Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) z państwa członkowskiego, którego walutą jest euro, dostęp do następujących danych:
a) wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych w jednym z następujących przypadków:
(i) jeżeli podmiot referencyjny instrumentu pochodnego ma siedzibę w państwie członkowskim, którego walutą jest euro, i jest objęty zakresem obowiązków i uprawnień nadzorczych tego członka ESBC;
(ii) jeżeli zobowiązanie referencyjne stanowi dług państwa członkowskiego, którego walutą jest euro;
b) danych o pozycjach w odniesieniu do instrumentów pochodnych denominowanych w euro.
11. Repozytorium transakcji zapewnia organowi wymienionemu w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, który monitoruje ryzyko systemowe dla stabilności finansowej w strefie euro i w przypadku którego walutą jego państwa członkowskiego jest euro, w tym EBC, dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane w systemach obrotu lub przez kontrahentów centralnych (CCP) i kontrahentów objętych zakresem obowiązków i uprawnień tego organu przy monitorowaniu ryzyka systemowego dla stabilności finansowej w strefie euro.
12. Repozytorium transakcji zapewnia członkowi ESBC z państwa członkowskiego, którego walutą nie jest euro, dostęp do następujących danych:
a) wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych w jednym z następujących przypadków:
(i) jeżeli podmiot referencyjny instrumentu pochodnego ma siedzibę w państwie członkowskim tego członka ESBC i jeżeli podmiot ten jest objęty zakresem obowiązków i uprawnień nadzorczych tego członka ESBC;
(ii) jeżeli zobowiązanie referencyjne stanowi dług państwa członkowskiego tego członka ESBC;
b) danych o pozycjach w odniesieniu do instrumentów pochodnych denominowanych w walucie emitowanej przez tego członka ESBC.
13. Repozytorium transakcji zapewnia organowi wymienionemu w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, który monitoruje ryzyko systemowe dla stabilności finansowej i w przypadku którego walutą jego państwa członkowskiego nie jest euro, dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane w systemach obrotu lub przez CCP i kontrahentów objętych zakresem obowiązków i uprawnień tego organu przy monitorowaniu ryzyka systemowego dla stabilności finansowej w państwie członkowskim, którego walutą nie jest euro.
14. Repozytorium transakcji zapewnia EBC – w kontekście wykonywania przez EBC zadań w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego na podstawie rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013(9) – dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane przez kontrahentów, którzy – w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego – podlegają nadzorowi EBC na podstawie wspomnianego rozporządzenia.
15. Repozytorium transakcji zapewnia właściwemu organowi wymienionemu w art. 81 ust. 3 lit. o) i p) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane przez kontrahentów objętych zakresem obowiązków i uprawnień tego organu.
16. Repozytorium transakcji zapewnia organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o którym mowa w art. 81 ust. 3 lit. m) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane przez kontrahentów objętych zakresem obowiązków i uprawnień tego organu.
17. Repozytorium transakcji zapewnia Jednolitej Radzie ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych, w przypadku których kontrakty są zawierane przez kontrahentów objętych zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014(10).
18. Repozytorium transakcji zapewnia organowi sprawującemu nadzór nad kontrahentem centralnym (CCP) oraz, w stosownych przypadkach, odpowiedniemu członkowi ESBC sprawującemu dozór nad tym CCP dostęp do wszystkich danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych rozliczonych przez tego CCP.
Artykuł 3
Organy państwa trzeciego
1. W odniesieniu do właściwego organu państwa trzeciego, które zawarło z Unią umowę międzynarodową, o której mowa w art. 75 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, repozytorium transakcji udostępnia dane, uwzględniając uprawnienia i obowiązki organu państwa trzeciego oraz zgodnie z postanowieniami danej umowy międzynarodowej.
2. W odniesieniu do właściwego organu państwa trzeciego, które zawarło z EUNGiPW uzgodnienia o współpracy, o których mowa w art. 76 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, repozytorium transakcji udostępnia dane, uwzględniając uprawnienia i obowiązki organu państwa trzeciego oraz zgodnie z postanowieniami danych uzgodnień o współpracy.
3. [2] W odniesieniu do odpowiedniego organu państwa trzeciego, w przypadku którego Komisja przyjęła akt wykonawczy stwierdzający, że ramy prawne tego państwa spełniają warunki określone w art. 76a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, repozytorium transakcji zapewnia dostęp do danych, uwzględniając uprawnienia i obowiązki organu państwa trzeciego.
Artykuł 4
Ustanawianie dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych
[3] 1. Repozytorium transakcji wykonuje następujące zadania:
a) wyznacza osobę lub osoby odpowiedzialne za utrzymywanie kontaktów z podmiotami wymienionymi w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
b) publikuje na swojej stronie internetowej instrukcje, którymi mają się kierować podmioty wymienione w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, aby zwracać się o dostęp do szczegółowych danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych;
c) udostępnia podmiotom wymienionym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 formularz, o którym mowa w ust. 2 niniejszego artykułu;
d) ustanawia dla podmiotów wymienionych w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 dostęp do szczegółowych danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych w oparciu o informacje zawarte w formularzu, o którym mowa w ust. 2 niniejszego artykułu;
e) dokonuje ustaleń technicznych niezbędnych, aby umożliwić podmiotom wymienionym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 dostęp do szczegółowych danych transakcyjnych dotyczących instrumentów pochodnych zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu;
f) zapewnia podmiotom wymienionym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 bezpośredni i natychmiastowy dostęp do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych w terminie trzydziestu dni kalendarzowych od dnia złożenia przez dany podmiot wniosku o ustanowienie tego dostępu.
2. Podmiot wymieniony w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zwraca się o dostęp do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych przy użyciu formularza opracowanego i udostępnionego przez repozytorium transakcji i zawierającego co najmniej następujące informacje:
a) nazwa podmiotu;
b) osoba wyznaczona do kontaktów w danym podmiocie;
c) obowiązki prawne i uprawnienia podmiotu;
d) dane uwierzytelniające na potrzeby bezpiecznego połączenia SSH FTP;
e) wszelkie inne informacje techniczne istotne w kontekście dostępu danego podmiotu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych;
f) wskazanie, czy dany podmiot jest właściwy dla kontrahentów w swoim państwie członkowskim, w strefie euro bądź w całej Unii;
g) rodzaje kontrahentów, w odniesieniu do których dany podmiot jest właściwy zgodnie z klasyfikacją w tabeli 1 w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/1860;
h) rodzaje instrumentów bazowych dla instrumentów pochodnych, w odniesieniu do których dany podmiot jest właściwy;
i) systemy obrotu nadzorowane przez dany podmiot (o ile dotyczy);
j) CCP, które dany podmiot nadzoruje lub nad którymi sprawuje dozór (o ile dotyczy);
k) waluta emitowana przez dany podmiot (o ile dotyczy);
l) punkty dostawy i połączeń międzysystemowych;
m) stosowane w Unii wskaźniki referencyjne, których administrator jest objęty nadzorem danego podmiotu;
n) cechy instrumentów bazowych nadzorowanych przez dany podmiot;
o) cechy stron, o których mowa w polach 16 „Członek rozliczający” i 15 „Broker” w tabeli 1 oraz w polu 142 „Podmiot referencyjny” w tabeli 2 w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1860, które są nadzorowane przez dany podmiot (o ile dotyczy).
Artykuł 5
Standardy operacyjne dotyczące dostępu do danych
1. Repozytorium transakcji rejestruje informacje na temat dostępu do danych udzielonego podmiotom wymienionym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, obejmują:
a) zakres danych, do których udzielono dostępu;
b) odesłanie do przepisów przyznających dostęp do takich danych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012 i niniejszym rozporządzeniem.
3. Repozytorium transakcji ustanawia i utrzymuje niezbędne rozwiązania techniczne umożliwiające podmiotom wymienionym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 nawiązanie połączenia przy użyciu bezpiecznego interfejsu maszyna-maszyna w celu przesyłania zapytań o dane i otrzymywania danych.
Do celów akapitu pierwszego repozytorium transakcji stosuje protokół komunikacyjny File Transfer Protocol SSH. Repozytorium transakcji stosuje znormalizowane komunikaty XML opracowane zgodnie z metodyką ISO 20022 do celów komunikacji za pośrednictwem wspomnianego interfejsu. Repozytorium transakcji może ponadto – po uzgodnieniu tej kwestii z zainteresowanym podmiotem – zestawiać połączenie z zastosowaniem innego wzajemnie uzgodnionego protokołu.
4. [4] (uchylony)
5. [5] Repozytorium transakcji ustanawia i utrzymuje niezbędne rozwiązania techniczne umożliwiające podmiotom wymienionym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ustanowienie z góry określonych okresowych zapytań pozwalających uzyskać dostęp – zgodnie z art. 2 i 3 niniejszego rozporządzenia – do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych, które są konieczne, aby umożliwić tym podmiotom wykonywanie ich obowiązków i uprawnień.
6. [6] Na wniosek repozytorium transakcji zapewnia podmiotom wymienionym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 dostęp do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych w oparciu o dowolną konfigurację następujących pól zawartych w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1860:
a) znacznik czasu zgłoszenia;
b) kontrahent 1;
c) kontrahent 2;
d) podmiot odpowiedzialny za zgłaszanie;
e) sektor przedsiębiorstw, w którym działa kontrahent 1;
f) charakter kontrahenta 1;
g) identyfikator brokera;
h) identyfikator podmiotu przekazującego zgłoszenie;
i) klasa aktywów;
j) klasyfikacja produktu;
k) rodzaj kontraktu;
l) międzynarodowy kod identyfikujący papier wartościowy (ISIN);
m) unikatowy identyfikator produktu (UPI);
n) identyfikator instrumentu bazowego;
o) miejsce realizacji transakcji;
p) znacznik czasu realizacji transakcji;
q) data rozpoczęcia obowiązywania;
r) znacznik czasu wyceny;
s) data wygaśnięcia;
t) data przedterminowego zakończenia transakcji;
u) kontrahent centralny;
v) członek rozliczający;
w) poziom;
x) rodzaj operacji;
y) rodzaj zdarzenia.
7. [7] Repozytorium transakcji ustanawia i utrzymuje zdolność techniczną do zapewnienia bezpośredniego i natychmiastowego dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych, których podmioty wymienione w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 potrzebują do wykonywania swoich uprawnień i obowiązków. Dostęp ten zapewnia się w następujący sposób:
a) jeżeli podmiot wymieniony w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 wystąpi z wnioskiem o dostęp do szczegółowych informacji dotyczących nierozliczonych instrumentów pochodnych lub instrumentów pochodnych, które osiągnęły termin zapadalności lub w stosunku do których dokonano zgłoszeń zawierających oznaczenie rodzajów operacji „EROR” (błąd), „TERM” (zakończenie) lub „POSC” (składnik pozycji), o których mowa w polu 151 w tabeli 2 w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1860, bądź które były przedmiotem zgłoszenia z oznaczeniem rodzaju operacji „REVI” (wznowienie), po którym nie nastąpiło zgłoszenie zawierające rodzaj operacji „EROR” lub „TERM” nie więcej niż rok przed datą wystąpienia ze wspomnianym wnioskiem, repozytorium transakcji realizuje ten wniosek nie później niż o godz. 12.00 czasu UCT pierwszego dnia kalendarzowego następującego po dniu, w którym wystąpiono z wnioskiem o dostęp;
b) jeżeli podmiot wymieniony w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 wystąpi z wnioskiem o dostęp do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych, które osiągnęły termin zapadalności lub w stosunku do których dokonano zgłoszeń zawierających oznaczenie rodzaju operacji „EROR” (błąd), „TERM” (zakończenie) lub „POSC” (składnik pozycji), o których mowa w polu 151 w tabeli 2 w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1860, bądź które były przedmiotem zgłoszenia z oznaczeniem rodzaju operacji „REVI” (wznowienie), po którym nie nastąpiło zgłoszenie zawierające rodzaje operacji „EROR” lub „TERM” więcej niż rok przed datą wystąpienia ze wspomnianym wnioskiem, repozytorium transakcji realizuje ten wniosek nie później niż w terminie trzech dni roboczych od dnia, w którym wystąpiono z wnioskiem o dostęp;
c) jeżeli wniosek o dostęp do danych, z którym wystąpił podmiot wymieniony w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, dotyczy instrumentów pochodnych objętych zakresem zarówno lit. a), jak i lit. b) niniejszego ustępu, repozytorium transakcji przekazuje szczegółowe informacje dotyczące tych kontraktów pochodnych nie później niż w terminie trzech dni roboczych od dnia, w którym wystąpiono z wnioskiem o dostęp.
8. Repozytorium transakcji potwierdza odbiór oraz weryfikuje poprawność i kompletność wszystkich wniosków o dostęp do danych, z którymi wystąpiły podmioty wymienione w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Powiadamia ono te podmioty o wyniku tej weryfikacji nie później niż sześćdziesiąt minut od przekazania wniosku.
9. Repozytorium transakcji stosuje podpis elektroniczny i protokoły szyfrowania danych w celu zapewnienia poufności, integralności i ochrony danych udostępnionych podmiotom wymienionym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
Artykuł 6
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2012 r.
(1) Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.
(2) Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
(3) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
(4) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 12.
(5) Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 1.
(6) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1855 z dnia 10 czerwca 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalny poziom szczegółowości danych podlegających zgłoszeniu repozytoriom transakcji oraz rodzaj zgłoszeń, które należy stosować (Dz.U. L 262 z 7.10.2022, s. 1).
(7) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1860 z dnia 10 czerwca 2022 r. ustanawiające, na potrzeby stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012, wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do standardów, formatów, częstotliwości i metod oraz zasad dokonywania zgłoszeń (Dz.U. L 262 z 7.10.2022, s. 68).
(8) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1858 z dnia 10 czerwca 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających procedury uzgadniania danych między repozytoriami transakcji i procedury, które repozytorium transakcji ma stosować w celu weryfikacji spełnienia przez kontrahenta dokonującego zgłoszenia lub podmiot przekazujący zgłoszenie wymogów dotyczących zgłaszania oraz w celu weryfikacji kompletności i poprawności zgłaszanych danych (OJ L 262 z 7.10.2022, p. 46).
(9) Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
(10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1).
(11) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1247/2012 z dnia 19 grudnia 2012 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do formatu i częstotliwości dokonywania zgłoszeń dotyczących transakcji do repozytoriów transakcji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 352 z 21.12.2012, s. 20), zmienione rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/105 (Dz.U. L 17 z 21.1.2017, s. 17).
[1] Art. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1856 z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 151/2013 poprzez doprecyzowanie procedury dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych oraz ustaleń technicznych i operacyjnych dotyczących dostępu do nich (Dz.Urz.UE L 262 z 07.10.2022, str. 34). Zmiana weszła w życie 27 października 2022 r.
[2] Art. 3 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1856 z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 151/2013 poprzez doprecyzowanie procedury dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych oraz ustaleń technicznych i operacyjnych dotyczących dostępu do nich (Dz.Urz.UE L 262 z 07.10.2022, str. 34). Zmiana weszła w życie 27 października 2022 r.
[3] Art. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1856 z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 151/2013 poprzez doprecyzowanie procedury dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych oraz ustaleń technicznych i operacyjnych dotyczących dostępu do nich (Dz.Urz.UE L 262 z 07.10.2022, str. 34). Zmiana weszła w życie 27 października 2022 r.
[4] Art. 5 ust. 4 uchylony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1856 z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 151/2013 poprzez doprecyzowanie procedury dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych oraz ustaleń technicznych i operacyjnych dotyczących dostępu do nich (Dz.Urz.UE L 262 z 07.10.2022, str. 34). Zmiana weszła w życie 27 października 2022 r.
[5] Art. 5 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1856 z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 151/2013 poprzez doprecyzowanie procedury dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych oraz ustaleń technicznych i operacyjnych dotyczących dostępu do nich (Dz.Urz.UE L 262 z 07.10.2022, str. 34). Zmiana weszła w życie 27 października 2022 r.
[6] Art. 5 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1856 z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 151/2013 poprzez doprecyzowanie procedury dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych oraz ustaleń technicznych i operacyjnych dotyczących dostępu do nich (Dz.Urz.UE L 262 z 07.10.2022, str. 34). Zmiana weszła w życie 27 października 2022 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1856 z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 151/2013 poprzez doprecyzowanie procedury dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych oraz ustaleń technicznych i operacyjnych dotyczących dostępu do nich (Dz.Urz.UE L 262 z 07.10.2022, str. 34) art. 5 ust. 6 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 29 kwietnia 2024 r.
[7] Art. 5 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 lit. d) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1856 z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 151/2013 poprzez doprecyzowanie procedury dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych oraz ustaleń technicznych i operacyjnych dotyczących dostępu do nich (Dz.Urz.UE L 262 z 07.10.2022, str. 34). Zmiana weszła w życie 27 października 2022 r.
Na podstawie art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1856 z dnia 10 czerwca 2022 r. zmieniającego regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 151/2013 poprzez doprecyzowanie procedury dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych oraz ustaleń technicznych i operacyjnych dotyczących dostępu do nich (Dz.Urz.UE L 262 z 07.10.2022, str. 34) art. 5 ust. 7 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie od 29 kwietnia 2024 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00