REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2010 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa (1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06086/2012 – C7-0050/2012),
– uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (3),
– uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1183/2011 z dnia 14 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 521/2008 ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (4),
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0110/2012),
A. mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych („ wspólne przedsiębiorstwo”) zostało ustanowione w maju 2008 r. na okres do dnia 31 grudnia 2017 r. i jego działalność koncentruje się na rozwoju zastosowań rynkowych, wspomagając w ten sposób dodatkowe wysiłki sektora przemysłu, mające na celu szybkie wprowadzenie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych,
B. mając na uwadze, że wspólnemu przedsiębiorstwu przyznano niezależność finansową w listopadzie 2010 r.,
C. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa za rok budżetowy 2010 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,
D. mając na uwadze, że członkami założycielami wspólnego przedsiębiorstwa jest Unia, reprezentowana przez Komisję oraz zrzeszenie branżowe europejskiej wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych („zrzeszenie branżowe”),
E. mając na uwadze, że maksymalny wkład ze strony Unii na rzecz funkcjonowania wspólnego przedsiębiorstwa na cały okres jego działalności wynosi 470 000 000 EUR, a kwota ta ma zostać wypłacona z budżetu siódmego programu ramowego w zakresie badań,
F. mając na uwadze, że w roku budżetowym 2010 budżet wspólnego przedsiębiorstwa wynosił 97 400 000 EUR,
Zarządzanie budżetem i finansami
1. na podstawie ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa odnotowuje, że budżet wspólnego przedsiębiorstwa był zarządzany przez Dyrekcję Generalną ds. Badań Naukowych i Innowacji od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 14 listopada 2010 r.; stwierdza, że wspólne przedsiębiorstwo rozpoczęło niezależne funkcjonowanie od dnia 15 listopada 2010 r.;
2. w oparciu o ostateczne roczne sprawozdanie finansowe zauważa, że w roku 2010 wspólne przedsiębiorstwo dokonało dwóch poprawek budżetowych; stwierdza zwłaszcza, iż:
– celem pierwszej poprawki budżetowej była restrukturyzacja linii wydatków wedle potrzeb wspólnego przedsiębiorstwa oraz redystrybucja dochodu, biorąc pod uwagę późne uzyskanie niezależności przez przedsiębiorstwo w 2010 r.,
– celem drugiej poprawki budżetowej było połączenie dwóch linii dochodu zgodnie z wnioskiem Komisji;
3. podstawie ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego stwierdza, że w 2010 r. dyrektor wykonawczy zatwierdził trzy przesunięcia środków w budżecie stanowiące 0,11 % środków na płatności w 2010 r. ogółem;
4. w oparciu o ostateczne roczne sprawozdanie finansowe uznaje, że w 2010 r. wspólne przedsiębiorstwo wykazało wskaźnik wykonania budżetu na poziomie 99,01 % pod względem środków na zobowiązania i 88,7 % pod względem środków na płatności; odnotowuje w szczególności:
– niski wskaźnik wykonania w zakresie środków związanych z personelem zarówno pod względem środków na zobowiązania, jak i płatności, tj. odpowiednio 19,14 % i 13,63 %, który wynika głównie z opóźnień w rekrutacji,
– niski wskaźnik wykonania w zakresie środków na płatności w dziedzinie infrastruktury, tj. 15,39 %, związany z późnym uzyskaniem niezależności przez wspólne przedsiębiorstwo;
zwraca się do wspólnego przedsiębiorstwa o złożenie wyjaśnień przed organem udzielającym absolutorium w sprawie opóźnień w rekrutacji; ponadto zaleca wspólnemu przedsiębiorstwu poinformowanie organu udzielającego absolutorium o środkach przyjętych i wdrożonych, aby naprawić tę sytuację i zapewnić zwiększenie się wskaźnika wykonania budżetu, zarówno pod względem zobowiązań, jak i płatności;
5. odnotowuje, że wszystkie płatności operacyjne na rzecz beneficjentów zostały dokonane podczas ostatnich sześciu tygodni 2010 r.;
Systemy kontroli wewnętrznej
6. wzywa wspólne przedsiębiorstwo, a zwłaszcza księgowego, do sformalizowania i zatwierdzenia procedur będących podstawą systemu zgodnie z wymogami zawartymi w odnośnych przepisach finansowych;
7. ustalenia Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którymi poziom zarządzania systemami informatycznymi i praktyka wspólnego przedsiębiorstwa w tym zakresie są odpowiednie do jego wielkości i zadań; podkreśla jednak, że występują opóźnienia w zakresie formalizacji polityk i procesów dotyczących cyklu informatycznego planowania strategicznego, klasyfikacji danych zgodnie z wymogami poufności i integralności, planu ciągłości biznesowej oraz planu przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do naprawienia tego stanu rzeczy oraz do przekazania organowi udzielającemu absolutorium aktualnego sprawozdania na ten temat;
8. powtarza, że wspólne przedsiębiorstwo zostało ustanowione w maju 2008 r., jednak rozpoczęło niezależną działalność w listopadzie 2010 r.; wyraża swoje zaniepokojenie tym, że nie została do tej pory opracowana metodyka oceny wkładów rzeczowych zgodnie z przepisami finansowymi i w oparciu o zasady uczestnictwa w siódmym programie ramowym w zakresie badań; na podstawie odpowiedzi wspólnego przedsiębiorstwa skierowanej do Trybunału Obrachunkowego odnotowuje, że przedsiębiorstwo opracowało projekt metodyki w drugim kwartale 2011 r., i że dostarczono go Radzie Zarządzającej w celu zatwierdzenia w listopadzie 2011 r.; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do dostarczenia aktualnych informacji, dotyczących ostatnich postępów związanych z przyjęciem i wdrożeniem tej metodyki, dla organu udzielającego absolutorium;
Audyt wewnętrzny
9. odnotowuje, że nie wprowadzono jeszcze zmian w przepisach finansowych wspólnego przedsiębiorstwa, polegających na włączeniu do niego przepisów dotyczących uprawnień audytora wewnętrznego Komisji w odniesieniu do całego budżetu ogólnego;
10. odnotowuje jednakże, że Komisja i wspólne przedsiębiorstwo podjęły działania w celu wyraźnego zdefiniowania zadań operacyjnych Służby Audytu Wewnętrznego Komisji oraz funkcji audytu wewnętrznego wspólnego przedsiębiorstwa;
Zaproszenie do składania wniosków i zarządzanie projektami
11. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności wspólnego przedsiębiorstwa odnotowuje, że w 2009 r. wspólne przedsiębiorstwo sfinalizowało proces wyboru dotyczący zaproszenia do składania wniosków w roku 2009 i podpisało umowę w sprawie przyznania dotacji na 28 projektów; zauważa też, że wszystkie oprócz jednego konsorcjum projektów dokonały pierwszych płatności pod koniec 2010 r.;
12. w świetle rocznego sprawozdania z działalności ustalił, że zaproszenie do składania wniosków w roku 2010 zostało opublikowane dnia 18 czerwca 2010 r. oraz że wkład finansowy wspólnego przedsiębiorstwa w to zaproszenie wyniósł 89 100 000 EUR; zauważa, że 71 wniosków dostarczono przed upływem ostatecznego terminu, spośród których 43 spełniało wymogi zawarte w ocenie, oraz że negocjacje dotyczące umowy odbyły się w 2011 r.;
13. zwraca się do wspólnego przedsiębiorstwa z prośbą o przekazanie organowi udzielającemu absolutorium:
– aktualnego sprawozdania na temat bieżącej sytuacji w przypadku projektów zgłoszonych w ramach zaproszenia do składania wniosków w 2009 r. w odniesieniu do dokonywania płatności i wstępnych rezultatów,
– aktualnego sprawozdania na temat bieżącej sytuacji w przypadku projektów zgłoszonych w ramach zaproszenia do składania wniosków w 2010 r. w odniesieniu do kontraktowania i dokonywania płatności;
14. odnotowuje, że ocena zaproszenia do składania wniosków w 2010 r. została przeprowadzona przez 32 niezależnych ekspertów i przewodniczącego oraz że dwóch niezależnych obserwatorów czuwało nad tym, aby procedura oceny została przeprowadzona w sposób uczciwy, bezstronny i tajny; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do poinformowania organu udzielającego absolutorium o mechanizmach weryfikacji, jakie wdraża, aby zapewnić pełną niezależność ekspertów i obserwatorów i tym samym zmniejszyć ryzyko wystąpienia konfliktu interesów podczas oceny ofert;
Brak umowy z państwem przyjmującym
15. przypomina, że wspólne przedsiębiorstwo powinno szybko zawrzeć umowę z Belgią jako państwem przyjmującym w sprawie lokalizacji biura, przywilejów i immunitetów oraz innego wsparcia ze strony Belgii zgodnie z rozporządzeniem założycielskim (WE) nr 521/2008;
Uwagi horyzontalne dotyczące wspólnych przedsiębiorstw
16. podkreśla, że do tej pory Komisja ustanowiła siedem wspólnych przedsięwzięć na mocy art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej; odnotowuje, że sześć wspólnych przedsięwzięć (IMI, ARTEMIS, ENIAC, „ CZYSTE NIEBO”, FCH i ITER-F4E) działa w obszarze badań i podlega DG RTD i DG INFSO Komisji, jedno zaś odpowiada za opracowanie nowego systemu zarządzania ruchem lotniczym (SESAR) w obszarze transportu, a jego działania nadzoruje DG MOVE;
17. odnotowuje, że całkowite środki indykatywne, które wydają się niezbędne do funkcjonowania wspólnych przedsiębiorstw przez cały okres ich istnienia, wynoszą 21 793 000 000 EUR;
18. odnotowuje, że całkowity wkład Unii, który wydaje się niezbędny do funkcjonowania wspólnych przedsiębiorstw przez cały okres ich istnienia, wynosi 11 489 000 000 EUR;
19. odnotowuje, że w roku budżetowym 2010 ogólny wkład Unii do budżetu wspólnego przedsiębiorstwa wynosił 505 000 000 EUR;
20. wzywa Komisję do corocznego przekazywania organowi udzielającemu absolutorium skonsolidowanych informacji na temat całkowitego rocznego finansowania na rzecz poszczególnych wspólnych przedsiębiorstw przekazywanego z budżetu ogólnego Unii, tak aby zapewnić przejrzystość i jasność w kwestii wykorzystania funduszy unijnych i przywrócić zaufanie europejskich podatników;
21. zadowoleniem przyjmuje inicjatywę ARTEMIS dotyczącą uwzględnienia w rocznym sprawozdaniu z działalności informacji na temat monitorowania i przeglądu realizowanych projektów; uważa, że jest to praktyka, którą powinny też stosować inne wspólne przedsiębiorstwa;
22. przypomina, że wspólne przedsiębiorstwa to partnerstwa publiczno-prywatne oraz że w rezultacie splatają się w nich interesy sektora publicznego i prywatnego; uważa, że w tych okolicznościach nie należy wykluczać ewentualności wystąpienia konfliktu interesów, lecz odpowiednio podejść do tej kwestii; wzywa zatem wspólne przedsiębiorstwa do informowania organu udzielającego absolutorium o mechanizmach weryfikacji funkcjonujących w ich odnośnych strukturach, tak aby umożliwić odpowiednie zarządzanie i zapobieganie konfliktom interesów;
23. odnotowuje, że z wyjątkiem Wspólnego Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej wspólne przedsiębiorstwa to relatywnie niewielkie i skoncentrowane geograficznie struktury; uważa w związku z tym, że tam, gdzie to możliwe, powinny one łączyć zasoby;
24. wzywa Trybunał Obrachunkowy do przekazania organowi udzielającemu absolutorium informacji o działaniach następczych podjętych w związku z uwagami sformułowanymi w odniesieniu do poszczególnych wspólnych przedsiębiorstw w odnośnych sprawozdaniach dotyczących rocznych sprawozdań finansowych za rok budżetowy 2011;
25. Trybunał Obrachunkowy do przekazania Parlamentowi Europejskiemu w rozsądnym terminie sprawozdania specjalnego na temat wartości dodanej związanej z tworzeniem wspólnych przedsiębiorstw w zakresie skutecznego prowadzenia unijnych badań, rozwoju technologicznego i programów demonstracyjnych; odnotowuje ponadto, że w tym samym sprawozdaniu należy uwzględnić ocenę skuteczności procesu tworzenia wspólnych przedsiębiorstw.
(1) Dz.U. C 368 z 16.12.2011, s. 40.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00