Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2012 nr 286 str. 207
Wersja aktualna od 2012-05-10
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2012 nr 286 str. 207
Wersja aktualna od 2012-05-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2010

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2010,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego na temat rocznych sprawozdań finansowych Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Centrum (1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 – C7– 0051/2012),

– uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1920/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (3), w szczególności jego art. 15,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0134/2012),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2010 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 10 maja 2011 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2009 (5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

– wezwał Centrum do przyjęcia odpowiednich instrukcji i procedur dotyczących analizy potencjalnych środków przeniesionych oraz lepszego programowania i monitorowania działań zmierzających do redukcji przenoszonych środków,

– wezwał Centrum do zagwarantowania spójnego wdrażania zatwierdzonej procedury oceny pracowników,

– ponaglił Centrum do bezzwłocznego wdrożenia dziewięciu „bardzo istotnych” zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego (IAS) oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o dotychczasowych postępach,

C. mając na uwadze, że pierwotnie budżet Centrum na rok 2010 wyniósł 15 900 323 EUR wobec 14 700 000 EUR w roku 2009, co stanowi wzrost o 8,16 % w porównaniu z 2009 r.; mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Centrum na rok 2010 wyniósł 14 800 000 EUR (6), co stanowi wzrost o 4,59 % w porównaniu z 2009 r.,

Zarządzanie budżetem i finansami

1. stwierdza na podstawie ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego, że w 2010 r. faktyczne dochody Centrum wyniosły 16 245 886 EUR; stwierdza, że różnicę między faktycznymi dochodami za 2010 r. a dochodami przewidzianymi w budżecie na 2010 r. spowodowały:

– kwota 362 000 EUR wypłacona z wkładu unijnego w związku z dochodami budżetowymi Centrum za lata 2008 i 2009,

– kwota 16 437 EUR pozyskana w związku z pozytywnym bilansem za rok 2008 oraz składka wniesiona przez Norwegię do budżetu Centrum w 2009 r.,

– kwota 1 980,00 EUR pozyskana w 2010 r., a nieuwzględniona w budżecie na 2010 r.;

2. stwierdza, że w 2010 r. wkład Unii wyniósł ogółem 14 800 000 EUR, z czego 200 000 EUR w związku z uzyskaną nadwyżką dodaną do kwoty 14 600 000 EUR przewidzianej w budżecie;

3. wnioskuje z ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego Centrum, że wskaźnik wykonania środków na płatności w budżecie na 2010 r. wyniósł 98,82 % (zmiana o – 0,03 % w stosunku do 2009 r.) dla środków na zobowiązania, 94,85 % dla środków na płatności wobec zobowiązań (– 1,66 % w stosunku do 2009 r.) i 93,73 % dla płatności wobec ostatecznego budżetu (– 1,67 % w stosunku do 2009 r.);

4. stwierdza ponadto że dane dotyczące wykonania tytułów I i II (pracownicy i wsparcie) budżetu wykazują wzrost wskaźnika wykonania w stosunku do 2009 r., zarówno pod względem zobowiązań, jak i płatności – odpowiednio o + 0,57 % i + 13,4 %; stwierdza, że wskaźnik wykonania wynosi 99,15 % dla środków na zobowiązania i 96,64 % dla środków na płatności, wobec 98,58 % i 95,30 % w 2009 r.;

5. stwierdza, że wskaźnik wykonania dla tytułu III (projekty i działalność operacyjna) wykazuje spadek wykorzystania środków na płatności (– 9,58 %) w stosunku do 2009 r. i niewielki spadek zobowiązań dla ostatecznych środków budżetowych o 1,37 %; zauważa również, że wskaźnik wykonania wynosi 98,04 % dla środków na zobowiązania i 88,83 % dla środków na płatności; odnotowuje, że na sytuację Centrum wpłynęły następujące czynniki:

– ponad 70 % krajowych punktów kontaktowych zdołało jedynie wystąpić o płatność pierwszej raty współfinansowania Reitox na 2010 r.,

– niemożność dokonania przed końcem 2010 r. niektórych płatności związanych z refundacją kosztów posiedzeń technicznych, które miały miejsce pod koniec roku,

– pozostałe płatności związane z wykonaniem drobnych umów na przeprowadzenie analiz/badań zewnętrznych nie mogły zostać dokonane ze względu na późny moment zakończenia postępowania przetargowego/umownego,

jest zdania, że niski wskaźnik wykonania płatności w ramach tytułu III ma wpływ na rozwijanie projektów i działań Centrum i mógł wywrzeć negatywny wpływ na planowane wyniki; wzywa zatem Centrum do podjęcia natychmiastowych działań w celu poprawy wskaźnika wykonania środków na płatności w przyszłości i informowania organu udzielającego absolutorium o osiąganych postępach;

6. zwraca się do Centrum o skonsolidowanie zarządzania finansami; uznaje, że kwestie związane z narkotykami powinny zostać odpowiednio ujęte w nowych wieloletnich ramach finansowych (2014–2020);

Środki przeniesione

7. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Centrum w zakresie dalszego obniżenia wysokości środków przenoszonych na kolejny rok; uznaje w szczególności, na podstawie rocznego sprawozdania z działalności, że Centrum podjęło następujące środki:

– przeprowadzono pięć sesji szkoleniowych w zakresie operacji budżetowych i postępowania przetargowego dla różnych podmiotów finansowych i operacyjnych Centrum,

– wprowadzono bardziej jasne i lepiej ustrukturyzowane instrukcje i procedury w celu analizy przenoszenia środków i zapobiegania mu,

– możliwie wcześnie przewidziano procedury przetargowe w związku z wdrażaniem rocznego programu prac/programu budżetowego, tak aby zasadniczo procedury te przeprowadzane zostały w pierwszej połowie roku,

– zatrudniono pracownika kategorii AD w celu poprawy zdolności planowania i monitorowania działalności Centrum,

wzywa jednak Trybunał Obrachunkowy do informowania organu udzielającego absolutorium o skuteczności podjętych środków;

System rachunkowości

8. na podstawie ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego uznaje, że Centrum wdrożyło nową strukturę dochodów stworzoną w systemie ABAC w celu uproszczenia nakazów odzyskania środków i lepszego nimi zarządzania;

9. odnotowuje również, że Centrum zmieniło swój system zarządzania zadaniowego i zdefiniowało system rachunkowości oparty na kosztach; uznaje w szczególności, że odpowiednie aplikacje systemów ABAC i SAP CO zostały odpowiednio skonfigurowane i faza produkcyjna powinna była się rozpocząć w pierwszym kwartale 2011 r.; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym zakresie;

Procedury udzielania zamówień

10. zauważa na podstawie ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego Centrum, że pozostałe płatności związane z wykonaniem drobnych umów na przeprowadzenie zewnętrznych analiz/badań technicznych nie mogły zostać dokonane ze względu na późny moment zakończenia postępowania przetargowego/umownego, zgodnie ze stadium zaawansowania odnośnych projektów w ramach programu prac Centrum;

Wyniki

11. wzywa Centrum do należytego uwzględnienia poziomu sprawozdawczości przy planowaniu swoich działań; ponagla zwłaszcza Centrum do upewnienia się, że roczne sprawozdanie z działalności faktycznie odzwierciedla roczny program prac oraz że planowanie zasobów na działania (budżet zadaniowy) jest dostosowane do struktury organizacyjnej Centrum w celu monitorowania wykonania budżetu;

12. z zadowoleniem przyjmuje rozpowszechnianie informacji w sieci jako skuteczny i oszczędny element całościowej strategii komunikacyjnej i działań informacyjnych Centrum; ponadto zwraca się do Centrum, aby zaproponowało możliwości usprawnienia swojej polityki wielojęzyczności, przy wsparciu ze strony Reitox;

13. zauważa, że problemy gospodarcze w Unii Europejskiej powinny zostać zażegnane, w związku z czym wzywa do większej elastyczności, podjęcia innowacyjnych środków organizacyjnych i poprawy koordynacji pomiędzy instytucjami Unii, agencjami i organami krajowymi;

14. z zadowoleniem przyjmuje poprawę współpracy pomiędzy Centrum oraz europejskim projektem przeglądu szkół pod kątem alkoholu i innych środków odurzających (SPAD); uważa, że monitorowanie spożycia alkoholu, tytoniu oraz innych zachowań nałogowych niezwiązanych ze spożyciem substancji powinno zostać włączone do priorytetów kolejnej unijnej strategii antynarkotykowej;

Ocena ryzyka

15. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności stwierdza, że Centrum zatwierdziło wszechstronną metodologię identyfikowania obszarów ryzyka i ich oceny stanowiącą narzędzie poprawy zarządzania ryzykiem w Centrum; wzywa jednak Trybunał Obrachunkowy do informowania organu udzielającego absolutorium o skuteczności środków podjętych przez Centrum; wzywa również IAS do należytego zweryfikowania, czy utworzono należyty centralny rejestr ryzyka, zgodnie z zaleceniami i wymogami IAS uwzględnionymi w standardach kontroli wewnętrznej Centrum;

Audyt wewnętrzny

16. uznaje, ze w 2010 r. IAS przeprowadziła audyt zarządzania komunikacją zewnętrzną w celu przeprowadzenia oceny i zagwarantowania kontroli wewnętrznych mających zastosowanie do komunikacji zewnętrznej; stwierdza w szczególności, że chociaż w ostatnich latach wydano rozmaite dokumenty strategiczne w dziedzinie komunikacji, to nie zostały one powiązane z rocznym programem prac na 2010 r. i wieloletnim programem prac na lata 2010– 2012 oraz że nie zaplanowano okresowej aktualizacji grup docelowych w ramach cyklu obiegowego dokumentów planowania, chociaż zostało to przewidziane w strategii komunikacyjnej Centrum;

17. ponagla w związku z tym Centrum do powiązania przyszłej strategii komunikacyjnej z dokumentami planowania rocznego (wieloletniego) i dokonywania regularnych przeglądów potrzeb grup docelowych;

18. uznaje w dalszym ciągu, że Centrum powinno wdrożyć pięć „bardzo istotnych” zaleceń z kontroli IAS dotyczących „zarządzania dotacjami” (przeprowadzonej w 2009 r.) oraz „gotowości do przeniesienia” (2008); wyraża zaniepokojenie opóźnieniem we wdrażaniu trzech „bardzo istotnych zaleceń” w stosunku do daty określonej przez Centrum w pierwotnym planie działań; stwierdza również, że doniesiono o wdrożeniu kolejnego zalecenia przez Centrum na koniec 2010 r. i że oczekiwane jest jego zbadanie przez IAS celem potwierdzenia, że zostało ono faktycznie wdrożone; ponagla w związku z tym Centrum do podjęcia natychmiastowych działań w celu zaradzenia tej sytuacji i poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach;

19. stwierdza również, że jedno zalecenie dotyczące zgodności z umową w sprawie przyznania dotacji zostało odrzucone przez Centrum; ponagla zatem Centrum do wyjaśnienia swojej decyzji organowi udzielającemu absolutorium;

20. zwraca uwagę na zalecenia zawarte w poprzednich sprawozdaniach w sprawie absolutorium, zgodnie z załącznikiem do niniejszej rezolucji;

21. odnosi się w związku z tym do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2012 r. (7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 156.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 167.

(6) Dz.U. L 64 z 12.3.2010, s. 1056–1057.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0164. (Zob. s. 388 niniejszego Dziennika Urzędowego).

ZAŁĄCZNIK

ZALECENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO Z MINIONYCH LAT

Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii

2006

2007

2008

2009

Wyniki

Brak pełnego poszanowania zasad jednoroczności i szczegółowości budżetu: liczne przesunięcia środków między liniami budżetowymi; w wielu przypadkach dokumentacja nie była wystarczająco szczegółowa.

nie dotyczy

Wzywa Centrum do przyjęcia skonkretyzowanych, mierzalnych, osiągalnych, realnych i terminowych celów (SMART) oraz wskaźników RACER, jak również stworzenia schematu Gannta → promującego podejście zorientowane na wyniki.

Wzywa Centrum, aby schemat Gannta stanowił element programowania dla każdego z działań operacyjnych.

Zarządzanie budżetowe i finansowe

Przepisy w dziedzinie zamówień publicznych nie były rygorystycznie stosowane.

Centrum prowadzi spór z Norwegią dotyczący obliczenia wkładu finansowego Norwegii w związku z udziałem w pracach Centrum. Centrum powinno zmierzać do rozwiązania tego sporu w najszybszym możliwym terminie, gdyż ma to skutki budżetowe i dla sprawozdania finansowego Centrum (szacunkowe obliczenia Centrum są o 80 000 EUR wyższe niż obliczenia władz norweskich).

nie dotyczy

– Wzywa Centrum do przyjęcia odpowiednich instrukcji i procedur analizy potencjalnych środków przeniesionych oraz lepszego programowania i monitorowania działań zmierzających do redukcji przenoszonych środków.

– Według sprawozdania Trybunału Obrachunkowego w 2009 r. przeniesione środki budżetowe wyniosły 339 000 EUR dla tytułu II Wydatki administracyjne (26 %).

Zasoby ludzkie

nie dotyczy

nie dotyczy

nie dotyczy

Wzywa Centrum do zagwarantowania spójnego wdrażania zatwierdzonej procedury oceny pracowników.

Audyt wewnętrzny

nie dotyczy

nie dotyczy

Wzywa Centrum do wykonania 26 z 41 zaleceń przedstawionych przez Służbę Audytu Wewnętrznego w 2006 r. dotyczących: kontroli jakości nowej lokalizacji, ochrony przed szkodami w związku z powodzią, plan na rzecz ciągłości działalności i inwestycji w sprzęt; wdrożenie norm kontroli wewnętrznej (awans pracowników, ocena pracowników, zarządzanie ryzykiem).

– Wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o dotychczasowych postępach w dziedzinie zarządzania ryzykiem i rocznej analizy ryzyka.

– Ponagla Centrum do bezzwłocznego wdrożenia dziewięciu istotnych zaleceń oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o osiągniętych postępach.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00