ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 776/2012
z dnia 27 sierpnia 2012 r.
w sprawie płatności zaliczkowych, które mają być wypłacone od dnia 16 października 2012 r. z tytułu płatności bezpośrednich wymienionych w załączniku I do rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (1), w szczególności jego art. 29 ust. 4 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 29 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 płatności w ramach systemów wsparcia wymienionych w załączniku I do wspomnianego rozporządzenia dokonywane są w okresie od dnia 1 grudnia do dnia 30 czerwca kolejnego roku kalendarzowego. Jednakże art. 29 ust. 4 lit. a) wspomnianego rozporządzenia pozwala Komisji na umożliwienie dokonania płatności zaliczkowych.
(2) Niekorzystne warunki pogodowe w Europie w 2012 r. – dotkliwa susza w niektórych państwach członkowskich oraz bardzo surowa zima i opady deszczu w innych – były przyczyną poważnych szkód w uprawach i produkcji pasz. W rezultacie rolnicy, a w szczególności hodowcy bydła, ponieśli duże straty finansowe. Trudności te zostały spotęgowane przez obecny kryzys finansowy, w wyniku którego wielu rolników doświadczyło poważnych problemów z płynnością finansową. W celu złagodzenia wspomnianych trudności należy umożliwić rolnikom otrzymanie płatności zaliczkowych w wysokości do 50 % z systemów wsparcia wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 73/2009. W odniesieniu do płatności z tytułu wołowiny i cielęciny przewidzianych w tytule IV rozdział 1 sekcja 11 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, państwa członkowskie powinny być także upoważnione do zwiększenia wypłaty zaliczek, o których mowa w art. 82 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1121/2009 z dnia 29 października 2009 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do systemów wsparcia dla rolników, ustanowionych w jego tytułach IV i V (2), do 80 % płatności.
(3) W celu zagwarantowania, że płatności zaliczkowe zostaną zaksięgowane w ramach roku budżetowego 2013, należy ich dokonywać, począwszy od dnia 16 października 2012 r. Konieczna weryfikacja spełniania warunków kwalifikowalności zgodnie z art. 29 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 powinna jednakże zostać przeprowadzona przed dokonaniem płatności zaliczkowych z uwagi na właściwe zarządzanie finansowe.
(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Począwszy od dnia 16 października 2012 r. i pod warunkiem że zakończono weryfikację spełniania warunków kwalifikowalności na podstawie art. 20 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, państwa członkowskie mogą dokonywać płatności zaliczkowych w wysokości do 50 % z tytułu płatności bezpośrednich wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do wniosków złożonych w 2012 r.
Państwa członkowskie uprawnione są do zwiększenia kwoty, o której mowa w akapicie pierwszym, do 80 % w odniesieniu do płatności z tytułu wołowiny i cielęciny, określonych w tytule IV rozdział 1 sekcja 11 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 sierpnia 2012 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00