Akt prawny
oczekujący
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
oczekujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 4 lipca 2012 r.
dotycząca wsparcia finansowego Unii dla niektórych państw członkowskich na wspieranie dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej
(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 4396)
(Jedynie teksty w języku angielskim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, litewskim, łotewskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, słowackim, szwedzkim, węgierskim i włoskim są autentyczne)
(2012/362/UE)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2013 r., Nr 135, poz. 22)
Alerty
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii (1), w szczególności jej art. 23,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zdrowia pszczół miodnych (2) zawiera przegląd wcześniejszych i obecnych działań Komisji dotyczących zdrowia pszczół miodnych w UE. Głównym zagadnieniem poruszonym w komunikacie jest zaobserwowany na całym świecie wzrost śmiertelności pszczół.
(2) W projekcie EFSA w 2009 r. pt. „Bee mortality and bee surveillance in Europe” (Śmiertelność pszczół i nadzór nad populacją pszczół w Europie) stwierdza się, że systemy nadzoru w UE są, ogólnie rzecz biorąc, niewydolne i że na szczeblu państw członkowskich brak jest danych, a na szczeblu UE – porównywalnych danych.
(3) W celu poprawy dostępności danych dotyczących śmiertelności pszczół należy wspierać niektóre prowadzone w państwach członkowskich badania w zakresie nadzoru nad stratami pszczoły miodnej.
(4) Decyzją wykonawczą Komisji 2011/881/UE z dnia 21 grudnia 2011 r. w sprawie finansowania celem wspierania dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej (3) przeznacza się 3 750 000 EUR na wsparcie finansowe Unii Europejskiej na realizację badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej.
(5) Laboratorium referencyjne UE ds. zdrowia pszczół przedstawiło dokument pt. „Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses” (Podstawy pilotażowego projektu nadzoru dotyczącego strat rodzin pszczoły miodnej), który dostępny jest na stronie: http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/bees/bee health en.htm i który zawiera wskazówki dla państw członkowskich w zakresie przeprowadzania badań w zakresie nadzoru.
(6) Zwrócono się do państw członkowskich o przekazanie Komisji swoich programów badań w zakresie nadzoru, prowadzonych w oparciu o dokument Laboratorium referencyjnego UE ds. zdrowia pszczół. Dwadzieścia państw członkowskich przekazało propozycje dotyczące badań w zakresie nadzoru. Propozycje te poddane zostały ocenie technicznej i finansowej w celu oceny ich zgodności z dokumentem technicznym „Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses”.
(7) Belgia, Dania, Niemcy, Estonia, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Łotwa, Litwa, Węgry, Polska, Portugalia, Słowacja, Finlandia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo stworzyły programy badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej zgodnie z dokumentem technicznym „ Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses” i złożyły wnioski o wsparcie finansowe UE.
(8) Należy przyznać wsparcie finansowe od dnia 1 kwietnia 2012 r. na programy dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej realizowane w Belgii, Danii, Niemczech, Estonii, Grecji, Hiszpanii, Francji, we Włoszech, na Łotwie, Litwie, Węgrzech, w Polsce, Portugalii, na Słowacji, w Finlandii, Szwecji i w Zjednoczonym Królestwie.
(9) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (4) środki weterynaryjne mają być finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. Do celów kontroli finansowej stosuje się przepisy art. 9, 36 i 37 wspomnianego rozporządzenia.
(10) Wypłatę wsparcia finansowego należy uzależnić od tego, czy planowane programy badań w zakresie nadzoru rzeczywiście zostały zrealizowane i czy odpowiednie organy przekazały Komisji i Laboratorium referencyjnemu UE ds. zdrowia pszczół wszystkie niezbędne informacje.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Unia przyznaje Belgii, Danii, Niemcom, Estonii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Włochom, Łotwie, Litwie, Węgrom, Polsce, Portugalii, Słowacji, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonemu Królestwu wsparcie finansowe na ich programy badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej.
2. Wkład finansowy Unii
a) stanowi 70 % kosztów kwalifikowalnych, jakie zostaną poniesione przez każde państwo członkowskie, o którym mowa w ust. 1, na programy badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej, wymienione w załączniku I, w okresie od dnia 1 kwietnia 2012 r. do dnia 30 września 2013 r. [1] ;
b) nie przekracza następujących kwot:
1) 62 876 EUR dla Belgii;
2) 192 688 EUR dla Danii;
3) 294 230 EUR dla Niemiec;
4) 66 637 EUR dla Estonii;
5) 109 931 EUR dla Grecji;
6) 205 050 EUR dla Hiszpanii;
7) 529 615 EUR dla Francji;
8) 521 590 EUR dla Włoch;
9) 147 375 EUR dla Łotwy;
10) 92 123 EUR dla Litwy;
11) 98 893 EUR dla Węgier;
12) 254 108 EUR dla Polski;
13) 28 020 EUR dla Portugalii;
14) 183 337 EUR dla Słowacji;
15) 213 986 EUR dla Finlandii;
16) 39 862 EUR dla Szwecji;
17) 267 482 EUR dla Zjednoczonego Królestwa.
c) nie przekracza kwoty 595 EUR na wizytę w jednej pasiece.
Artykuł 2
1. Maksymalny wkład zatwierdzony niniejszą decyzją na poniesione koszty programów, o których mowa w art. 1, ustala się na poziomie 3 307 803 EUR i zostanie on sfinansowany z budżetu ogólnego Unii Europejskiej.
2. Kwalifikowalność wydatków na koszty personelu związane z wykonaniem testów laboratoryjnych, pobieraniem próbek i monitorowaniem, koszty materiałowe oraz pośrednie badań, przeznaczonych na badania w zakresie nadzoru, określona jest w zasadach umieszczonych w załączniku III.
3. Pomoc finansowa Unii zostaje wypłacona po przedstawieniu i zatwierdzeniu sprawozdań i dokumentów potwierdzających, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3.
Artykuł 3
1. Programy realizowane są zgodnie z dokumentem technicznym pt. „Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses” (Podstawy pilotażowego projektu nadzoru dotyczącego strat rodzin pszczoły miodnej), który dostępny jest na stronie: http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/bees/bee health en.htm oraz z przedstawionymi przez państwa członkowskie projektami badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej.
2. Belgia, Dania, Niemcy, Estonia, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Łotwa, Litwa, Węgry, Polska, Portugalia, Słowacja, Finlandia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo przekazują Komisji:
– nie później niż w dniu 1 marca 2013 r., okresowe sprawozdanie techniczne z pierwszej wizyty przeprowadzonej w ramach programu badań w zakresie nadzoru, a
– nie później niż w dniu 31 października 2013 r., końcowe sprawozdanie techniczne z drugiej i trzeciej wizyty przeprowadzonej w ramach programu badań w zakresie nadzoru,
– sprawozdanie techniczne powinno być zgodne z modelem sporządzonym przez Komisję we współpracy z laboratorium referencyjnym UE ds. zdrowia pszczół.
3. Belgia, Dania, Niemcy, Estonia, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Łotwa, Litwa, Węgry, Polska, Portugalia, Słowacja, Finlandia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo przekazują Komisji:
– nie później niż w dniu 31 grudnia 2013 r., wersję papierową i elektroniczną swoich sprawozdań finansowych sporządzonych zgodnie z załącznikiem II. Dokumenty potwierdzające poświadczające wszystkie wydatki, o których mowa we wniosku o zwrot kosztów, są przekazywane Komisji na jej wniosek.
4. Wyniki badań udostępniane są Komisji i laboratorium referencyjnemu UE ds. zdrowia pszczół.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Estonii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Węgier, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Portugalskiej, Republiki Słowackiej, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji i Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 lipca 2012 r.
(1) Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
(2) COM(2010) 714, wersja ostateczna.
ZAŁĄCZNIK I
Państwo członkowskie | Liczba pasiek | Liczba wizyt na jedną pasiekę przewidziana w badaniu | Całkowite koszty bezpośrednie (Badania laboratoryjne + wizyty w celu pobrania próbek i monitorowania) | Koszty ogólne (7 %) | Łączny koszt | Wsparcie UE (70 %) |
BE | 150 | 3 | 83 946 | 5 876 | 89 822 | 62 876 |
DK | 194 | 3 | 257 260 | 18 008 | 275 268 | 192 688 |
DE | 220 | 3 | 392 831 | 27 498 | 420 329 | 294 230 |
EE | 196 | 3 | 88 968 | 6 228 | 95 196 | 66 637 |
EL | 200 | 3 | 146 770 | 10 274 | 157 044 | 109 931 |
ES | 200 | 3 | 273 765 | 19 164 | 292 929 | 205 050 |
FR | 396 | 3 | 707 096 | 49 497 | 756 593 | 529 615 |
IT | 390 | 3 | 696 382 | 48 747 | 745 129 | 521 590 |
LV | 193 | 3 | 196 762 | 13 773 | 210 535 | 147 375 |
LT | 193 | 3 | 122 994 | 8 610 | 131 604 | 92 123 |
HU | 196 | 3 | 132 034 | 9 242 | 141 276 | 98 893 |
PL | 190 | 3 | 339 263 | 23 749 | 363 012 | 254 108 |
PT | 145 | 3 | 37 410 | 2 619 | 40 029 | 28 020 |
SK | 198 | 3 | 244 776 | 17 134 | 261 910 | 183 337 |
FI | 160 | 3 | 285 695 | 19 999 | 305 694 | 213 986 |
SE | 150 | 3 | 53 220 | 3 725 | 56 945 | 39 862 |
UK | 200 | 3 | 357 119 | 24 998 | 382 117 | 267 482 |
Razem |
|
| 4 416 293 | 309 141 | 4 725 433 | 3 307 803 |
ZAŁĄCZNIK II
WZÓR SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO Z DOBROWOLNYCH BADAŃ W ZAKRESIE NADZORU NAD STRATAMI RODZIN PSZCZOŁY MIODNEJ
ZAŁĄCZNIK III
ZASADY KWALIFIKOWALNOŚCI
1. Koszty laboratoriów
– Koszty personelu ograniczone są do rzeczywistych kosztów pracy (wynagrodzenie, składki na ubezpieczenie społeczne i składki emerytalne) poniesionych w związku z realizacją badań i wykonywaniem testów laboratoryjnych. W związku z powyższym należy zachować miesięczne wykazy obecności.
– Dzienna stawka naliczana będzie w systemie 220 dni roboczych/rok.
– Zwrot kosztów materiałów oparty jest na rzeczywistych kosztach poniesionych przez państwo członkowskie na wykonanie testów w laboratorium.
– Koszty zestawów testowych, odczynników i wszystkich innych materiałów zwracane są jedynie w przypadku, gdy użyte zostały do przeprowadzenia następujących testów:
– Obliczanie stopnia zaatakowania przez warrozę (mycie).
– Wykrywanie i opis wirusa zdeformowanych skrzydeł, wirusa ostrego paraliżu pszczół, małego chrząszcza ulowego (Aethina tumida) i roztocza Tropilaelaps.
– Obserwacje kliniczne (włącznie z obserwacją symptomów zgnilca, nosemozy, zakażeń wirusowych), liczenie zarodników pasożyta z grupy mikrosporidiów (Nosema spp.), hodowanie kultur bakteryjnych, badania mikroskopowe i testy biochemiczne na obecność zarazków zgnilca (Melissococcus plutonius) i zgnilca amerykańskiego (Paenibacillus larvae).
– Zgnilec amerykański – potwierdzenie występowania zarazków zgnilca amerykańskiego i zgnilca europejskiego poprzez zastosowanie reakcji łańcuchowej polimerazy (PCR).
2. Koszty pobierania próbek i monitorowania
– Zwrot kosztów pobierania próbek i monitorowania można otrzymać jedynie wówczas, gdy są one bezpośrednio związane z wizytami w pasiekach.
– Koszty personelu ograniczone są do rzeczywistych kosztów pracy (wynagrodzenie, składki na ubezpieczenie społeczne i składki emerytalne) poniesionych w związku z realizacją badań. W związku z powyższym należy zachować miesięczne wykazy obecności.
– Dzienna stawka naliczana będzie w systemie 220 dni roboczych/rok.
– Zwrot kosztów materiałów oparty jest na rzeczywistych kosztach poniesionych przez państwo członkowskie i przysługuje jedynie, gdy zostały one poniesione w związku z wizytami w pasiekach.
3. Koszty ogólne
Można starać się o zryczałtowaną stawkę wsparcia w wysokości 7 % obliczaną na podstawie wszystkich kosztów kwalifikowalnych.
4. Wydatki przedstawione przez państwa członkowskie do zwrotu w ramach wkładu finansowego Unii są wyrażone w euro i nie obejmują podatku od wartości dodanej (VAT) ani innych podatków.
[1] Art. 1 ust. 2 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez art. 1 decyzji wykonawczej Komisji z dnia 17 maja 2013 r. zmieniającej decyzję wykonawczą 2012/362/UE dotyczącą wsparcia finansowego Unii dla niektórych państw członkowskich na wspieranie dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej, w odniesieniu do przedłużenia terminów dla programów badań realizowanych przez te państwa członkowskie (Dz.Urz.UE L 135 z 22.05.2013, str. 22). Zmiana weszła w życie w dniu notyfikacji.