Akt prawny
oczekujący
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
oczekujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 21 grudnia 2011 r.
dotycząca przyjęcia decyzji w sprawie finansowania celem wspierania dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej
(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 9597)
(2011/881/UE)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii (1), w szczególności jej art. 22–24,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 75 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (3) (zwane dalej „przepisami wykonawczymi”), w szczególności jego art. 90,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W decyzji 2009/470/WE ustanowiono procedury regulujące wkład finansowy Wspólnoty na rzecz wydatków w dziedzinie weterynarii.
(2) Artykuł 22 decyzji 2009/470/WE stanowi w szczególności, że Wspólnota może podejmować działania techniczne i naukowe konieczne do opracowania wspólnotowego prawodawstwa w dziedzinie weterynarii lub wspierać państwa członkowskie w podejmowaniu takich działań.
(3) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zdrowia pszczół miodnych (4) zawiera przegląd wcześniejszych i obecnych działań Komisji dotyczących zdrowia pszczół miodnych w UE. Głównym zagadnieniem poruszonym w komunikacie jest śmiertelność pszczół, której przypadki odnotowano w szeregu państw na świecie oraz w UE.
(4) W projekcie EFSA w 2009 r. pt. „ Bee mortality and bee surveillance in Europe” (Śmiertelność pszczół i nadzór nad populacją pszczół w Europie) stwierdza się, że systemy nadzoru w UE są, ogólnie rzecz biorąc, niewydolne i że na szczeblu państw członkowskich brak jest danych, a na szczeblu UE brak jest porównywalnych danych.
(5) Główne działania zaproponowane przez Komisję to wyznaczenie laboratorium referencyjnego UE do spraw zdrowia pszczół i rozpoczęcie badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej wspieranych w zakresie aspektów technicznych przez laboratorium referencyjne UE i współfinansowanych przez Komisję.
(6) Pierwszy etap już zakończono, jako że rozporządzeniem Komisji (UE) nr 87/2011 (5) wyznaczono laboratorium referencyjne UE ds. zdrowia pszczół (ANSES – Sophia Antipolis – Francja), które działa od dnia 1 kwietnia 2011 r.
(7) Na prośbę Komisji laboratorium referencyjne UE ds. zdrowia pszczół opracowało dokument techniczny pt. „Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses” (Podstawy pilotażowego projektu nadzoru dotyczącego strat rodzin pszczoły miodnej), który dostępny jest na stronie: http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/bees/bee_ health_en.htm i który zawiera wskazówki dla państw członkowskich w zakresie przeprowadzania badań w zakresie nadzoru.
(8) W celu poprawy dostępności danych dotyczących zdrowia pszczół należy wspierać niektóre prowadzone w państwach członkowskich badania w zakresie nadzoru nad stratami pszczoły miodnej.
(9) Zwrócono się do państw członkowskich o przekazanie Komisji do dnia 30 września 2011 r. badań w zakresie nadzoru przeprowadzonych przez nie w oparciu o dokument laboratorium referencyjnego UE ds. zdrowia pszczół.
(10) 20 państw członkowskich przekazało propozycje dotyczące badań w zakresie nadzoru. Propozycje te poddawane są ocenie technicznej i finansowej w celu oceny ich zgodności z dokumentem technicznym „Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses”. Po zakończeniu procesu oceny i wyboru stawka współfinansowania nie przekroczy 70 %, a kwota indywidualnego wkładu przeznaczonego dla każdego państwa członkowskiego zostanie ustalona w drodze późniejszej decyzji Komisji.
(11) Badania w zakresie nadzoru muszą obejmować kontrolę pasiek w okresie poprzedzającym zimę oraz inspekcję dokonaną po okresie zimowym. Kolejna inspekcja planowana jest na okres letni. W związku z powyższym oczekuje się, w zależności od struktury programów państw członkowskich, że pierwsza inspekcja będzie miała miejsce przed zimą w 2012 r., a druga w następnym roku. Z tego względu jako okres stosowania niniejszej decyzji należy rozważyć okres od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 30 czerwca 2013 r.
(12) Należy ustanowić finansowanie przez Unię badań, przeznaczając na ten cel kwotę 3 750 000 EUR.
(13) Niniejsza decyzja jest decyzją w sprawie finansowania w rozumieniu art. 75 ust. 2 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 oraz art. 90 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Wkład Unii Europejskiej na rzecz realizacji działań w zakresie badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej ustala się na 3 750 000 EUR. Wkład ten dotyczy okresu od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 30 czerwca 2013 r.
2. Wkład, o którym mowa w ust. 1, wynosi nie więcej niż 70 % i jest ograniczony do kosztów odnoszących się do:
(i) przeprowadzania badań laboratoryjnych oraz
(ii) personelu przydzielonego specjalnie do:
– pobierania próbek oraz
– monitorowania stanu zdrowia pasiek i rodzin pszczelich.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 grudnia 2011 r.
| W imieniu Komisji |
John DALLI | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.
(4) COM(2010) 714 wersja ostateczna.