Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-05-10
Wersja aktualna od 2011-05-10
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2009
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2009,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami agencji (1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 – C7-0052/2011),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu (3), a w szczególności jego art. 19,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0132/2011),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania roczne za rok finansowy 2009 są wiarygodne, a transakcje leżące u ich podstaw są zgodne z prawem,
B. mając na uwadze fakt, że w dniu 5 maja 2010 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu absolutorium z wykonania budżetu agencji za rok budżetowy 2008 (5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:
– stwierdził, że agencja nie przygotowała wieloletniego planu prac oraz że jej program prac nie miał związku z budżetowaniem zobowiązań,
– odnotował, że podobnie jak w 2006 i 2007 r. Trybunał Obrachunkowy jeszcze raz uznał, że podjęto zobowiązania prawne przed podjęciem odpowiadających im zobowiązań budżetowych,
– uznał, że poważny problem stanowi fakt, że Trybunał Obrachunkowy ponownie stwierdził dużą liczbę przesunięć budżetowych w 2008 r. (52 w 2008 r. i 32 w 2007 r.),
C. mając na uwadze, że budżet Agencji na rok 2009 wynosił 48 000 000 EUR, czyli o 3,8 % mniej w stosunku do roku budżetowego 2008,
1. z zadowoleniem przyjmuje stwierdzenie przez Trybunał Obrachunkowy, iż sprawozdanie finansowe agencji za rok 2009 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są w ujęciu ogólnym zgodne z prawem i prawidłowe;
2. odnotowuje, że agencja otrzymała z budżetu Unii na 2009 r. środki na pokrycie zobowiązań w wysokości 44 335 000 EUR oraz środki na pokrycie płatności w wysokości 48 300 000 EUR;
Wyniki
3. gratuluje Agencji przyjęcia w marcu 2010 r. pięcioletniego programu prac;
4. wzywa ponadto Agencję do rozważenia wprowadzenia wykresu Gantta do programowania wszystkich działań operacyjnych, aby w zwięzły sposób określić czas, jaki każdy pracownik poświęca danemu projektowi, oraz aby wzmocnić ukierunkowanie na osiąganie rezultatów; dlatego też nawołuje Agencję do poinformowania władzy udzielającej absolutorium o działaniach podjętych przez Agencję w tym zakresie;
5. ponownie zwraca się do Agencji o przedstawienie, w tabeli załączonej do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, porównania działań przeprowadzonych podczas roku, którego dotyczy absolutorium, oraz tych przeprowadzonych w poprzednim roku budżetowym, tak aby pozwolić władzy budżetowej na skuteczniejszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat;
Przesunięcia budżetowe
6. uważa, że poważny problem stanowi fakt, że Trybunał Obrachunkowy ponownie stwierdził dużą liczbę przesunięć budżetowych w 2009 r. (49 w 2009 r., 52 w 2008 r. i 32 w 2007 r.); w związku z tym nalega, aby Agencja poprawiła planowanie i monitorowanie w celu zmniejszenia liczby przesunięć budżetowych;
Zobowiązania a posteriori
7. wzywa Agencję do dalszego zmniejszania liczby zobowiązań a posteriori (np. zobowiązań prawnych zaciągniętych przed poczynieniem odpowiadających im zobowiązań budżetowych); przypomina Agencji, że od 2006 r. Trybunał Obrachunkowy zgłaszał naruszenia art. 62 ust. 1 ramowego rozporządzenia finansowego; niemniej jednak z zadowoleniem przyjmuje działania Agencji zmierzające do poprawy tej sytuacji poprzez zapewnienie szkoleń ad hoc w celu uniknięcia zobowiązań a posteriori;
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
8. nalega, aby Agencja poprawnie stosowała procedury udzielania zamówienia publicznego; z zadowoleniem odnotowuje fakt, że Agencja dołączyła do sprawozdania rocznego za 2009 r. specjalny załącznik w sprawie procedur negocjacyjnych, celem powiadomienia władzy budżetowej;
Zasoby ludzkie
9. zauważa niedociągnięcia w procedurach naboru personelu, co stwarza ryzyko dla ich przejrzystości; w związku z tym nalega, aby Agencja usunęła te uchybienia, które dotyczyły m.in. braku przestrzegania anonimowości testów pisemnych wypełnianych przez kandydatów, braku zgodności z wcześniej określonymi kryteriami oraz braku spójności kryteriów wpisywania na listę wstępną;
Audyt wewnętrzny
10. przypomina, że dyrektor wykonawczy Agencji powinien udostępnić treść wszystkich zaleceń z kontroli wewnętrznych przeprowadzonych przez audytora wewnętrznego zgodnie ze swoim obowiązkiem do przedkładania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania wraz ze streszczeniem sprawozdania służby audytu wewnętrznego (SAW);
11. zauważa, że SAW przeprowadziła kontrolę zarządzania flotą pod kątem gotowości do zwalczania zanieczyszczeń, aby ocenić adekwatność i skuteczność kontroli wewnętrznej w zakresie gotowości i reagowania na wypadek zanieczyszczenia ropą; wzywa Agencję do niezwłocznego wdrożenia zaleceń SAW, określonych mianem „bardzo ważne”; podkreśla w szczególności potrzebę:
– dokonania planowania strategicznego i monitorowania podmiotów związanych z Agencją, włącznie z przeglądem pozostałego ryzyka w zakresie zanieczyszczenia ropą,
– przestrzegania procedur administracyjnych,
– przeanalizowania możliwych opcji dotyczących zarządzania sprzętem i oceny ich skutków finansowych i operacyjnych,
– udokumentowania decyzji o korzystaniu ze statków;
12. przyjmuje ponadto do wiadomości, że SAW przeprowadziła dalszą kontrolę w zakresie realizacji planu działania; zauważa, że zalecenia SAW, które muszą jeszcze zostać wdrożone przez Agencję, obejmują ustanowienie wewnętrznej oceny ryzyka, spis istniejących procedur wewnętrznych, plan działania dotyczący opracowania i wdrożenia pozostałych procedur, wykaz procedur dotyczących wyjątków oraz przegląd kontroli wewnętrznej;
13. pochwala inicjatywę Agencji dotyczącą utworzenia w 2008 r. działu audytu wewnętrznego, który zajmuje się udzielaniem wsparcia i doradztwa dyrektorowi wykonawczemu i zarządowi Agencji w kwestiach kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem i audytu wewnętrznego; zauważa, że Agencja nie zatrudnia tego audytora w pełnym wymiarze godzin, lecz korzysta z jego usług wspólnie ze Wspólnotową Agencją Kontroli Rybołówstwa; przypomina w związku z tym, że umowa o gwarantowanym poziomie usług między Agencją a Wspólnotową Agencją Kontroli Rybołówstwa została podpisana w dniu 17 czerwca 2008 r.; uważa, że wspólne korzystanie z tej usługi jest przykładem najlepszej praktyki, którą powinny promować inne agencje;
14. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2011 r. (6) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 52.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 252 z 25.9.10, s. 169.
(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0163. Zob. s. 269 niniejszego Dziennika Urzędowego.