Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2013-07-15 do 2014-07-19
Wersja archiwalna od 2013-07-15 do 2014-07-19
archiwalny
Alerty
DECYZJA RADY
z dnia 18 lipca 2011 r.
dotycząca zmiany właściwych środków ustanowionych w decyzji 2009/618/WE w sprawie zakończenia procedury konsultacji z Republiką Gwinei na podstawie art. 96 umowy z Kotonu i uchylenia tej decyzji
(2011/465/UE)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2013 r., Nr 194, poz. 8) Pokaż wszystkie zmiany
Alerty
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r. (1) i zmienioną w Wagadugu dnia 22 czerwca 2010 r. (2) (zwaną dalej „Umową o partnerstwie AKP-UE” ), w szczególności jej art. 96,
uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich zebranymi w Radzie w sprawie przyjęcia środków i ustanowienia procedur w celu wykonania Umowy o Partnerstwie AKP-WE (3), w szczególności jej art. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
w porozumieniu z Wysokim Przedstawicielem Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Republika Gwinei poczyniła postępy w realizacji zobowiązań określonych w liście zawartym w załączniku do decyzji Rady 2009/618/WE z dnia 27 lipca 2009 r. w sprawie zakończenia procedury konsultacji z Republiką Gwinei na mocy art. 96 umowy z Kotonu (4), w którym określono również warunki zniesienia właściwych środków.
(2) Republika Gwinei odnotowała postępy w procesie przemian zmierzających do przywrócenia ładu konstytucyjnego i ustanowienia ustroju demokratycznego, w szczególności dzięki objęciu władzy przez prezydenta wybranego w wolnych i przejrzystych wyborach prezydenckich i nominowaniu cywilnego rządu.
(3) Przeprowadzenie wyborów prezydenckich i objęcie władzy przez nowego prezydenta stanowią częściową realizację ostatniego z etapów określonych w załączniku do listu załączonego do decyzji 2009/618/WE.
(4) Czwarty i ostatni etap stanowiący zakończenie procesu transformacji zostanie osiągnięty dopiero w dniu 27 lipca 2011 r. wraz z wygaśnięciem decyzji 2009/618/WE.
(5) W związku z powyższym i w świetle postępów w przywracaniu ładu konstytucyjnego należy uchylić decyzję 2009/618/WE i uaktualnić właściwe środki w celu uwzględnienia poczynionych postępów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Właściwe środki przewidziane na mocy art. 96 ust. 2 lit. c) Umowy o partnerstwie AKP-UE są określone w liście załączonym do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Decyzję 2009/618/WE traci moc.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.
Niniejsza decyzja wygasa dnia 19 lipca 2014 r. [1]
Niniejsza decyzja zostanie w razie konieczności poddana przeglądowi po upływie orientacyjnego okresu 6 miesięcy na podstawie wniosków misji Unii Europejskiej na miejscu.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2011 r.
ZAŁĄCZNIK
PROJEKT LISTU
Szanowny Panie Prezydencie!
Szanowny Panie Premierze!
Unia Europejska z zadowoleniem przyjmuje postępy odnotowane przez Republikę Gwinei jeśli chodzi o przywracanie ładu konstytucyjnego, w szczególności dzięki pokojowemu przeprowadzeniu wyborów prezydenckich w 2010 r. oraz objęciu władzy przez prawomocnego prezydenta i cywilny rząd. Zakończone właśnie wybory prezydenckie były pierwszymi faktycznie otwartymi i opartymi na zasadzie konkurencji wyborami od momentu ogłoszenia niepodległości przez Republikę Gwinei i stanowią one bardzo ważny krok na drodze do przywrócenia ładu konstytucyjnego.
Przywrócenie w kraju stabilności i wzrostu gospodarczego jest ogromnym wyzwaniem, z którym należy się teraz zmierzyć, czego początkiem było niedawne przyjęcie ambitnego programu reform. Rada Unii Europejskiej, świadoma trudności gospodarczych i społecznych, którym Republika Gwinei stawia czoła, w dążeniu do wspierania Gwinei w tej ostatniej znaczącej fazie procesu transformacji politycznej, podjęła decyzję o zmianie warunków związanych z ostatnim etapem przywracania współpracy między Unią Europejską a Republiką Gwinei, w szczególności warunków dotyczących podpisania krajowego dokumentu strategicznego oraz krajowego programu orientacyjnego w ramach 10. Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju (EFR), który obejmie współpracę z Republiką Gwinei do roku 2013.
Stosując tę decyzję, Unia Europejska będzie mogła podpisać krajowy dokument strategiczny i krajowy program orientacyjny z Republiką Gwinei, gdy tylko dokumenty te zostaną przygotowane i władze Gwinei przekażą je oficjalnie Unii Europejskiej wraz ze szczegółowym harmonogramem, opracowanym i przyjętym przez właściwe organy, wskazującym terminy i etapy wyborów legislacyjnych do końca 2011 r.
Po podpisaniu obu tych dokumentów możliwe będzie uruchomienie środków bezpośredniego wsparcia dla ludności, przeznaczonych na podstawowe usługi socjalne. Możliwe będzie również kontynuowanie wytycznych technicznych odnoszących się do projektów i programów przewidzianych w tych dokumentach, jak również ewentualne nowe działania Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) (1), ale uruchomienie funduszy nastąpi dopiero po przeprowadzeniu wolnych i przejrzystych wyborów legislacyjnych.
Unia Europejska uznaje zasadniczą rolę wyborów prezydenckich w procesie przemian demokratycznych, ale jest zdania, że wybory legislacyjne oraz ustanowienie nowego Zgromadzenia wybranego w sposób demokratyczny ma decydującą rolę w zakończeniu przemian i osiągnięciu pełnej struktury demokratycznej. Unia Europejska ma nadzieję, że zgodnie z zapowiedzią władz gwinejskich, wybory legislacyjne odbędą się najpóźniej w ostatnim kwartale 2011 r. i pozostaje do dyspozycji, jeśli chodzi o finansowe wsparcie organizacji wyborów (do orientacyjnej kwoty 5 mln EUR).
Unia Europejska zobowiązuje się do kontynuowania z rządem gwinejskim stałego dialogu politycznego w ramach 8 art. umowy z Kotonu na temat zasadniczych elementów umowy, o których mowa w jej art. 9, w szczególności praw człowieka, zasad demokratycznych, pojednania narodowego, położenia kresu bezkarności oraz reform w dziedzinie zarządzania w polityce, sądownictwie, gospodarce i reformy sektora bezpieczeństwa.
Rząd Republiki Gwinei na ambitnej drodze do przywrócenia wzrostu gospodarczego i dobrobytu ludności może nadal liczyć na wsparcie i pomoc Unii Europejskiej.
Łączymy wyrazy szczerego szacunku
Sporządzono w Brukseli dnia.
W imieniu Unii Europejskiej
.
(1) Środki te nie mają zastosowania do zainicjowanych już przez EBI operacji tymczasowego umorzenia zadłużenia w ramach inicjatywy na rzecz zmniejszenia zadłużenia najbiedniejszych państw, w tym do spłaty pozostałości pożyczek w ramach EFR, którymi zarządza EBI.
ZAŁĄCZNIK
TABELA ZOBOWIĄZAŃ
Zobowiązania Gwinei | Zobowiązania Unii Europejskiej |
1. Przygotowany i przyjęty przez właściwe organy szczegółowy harmonogram (terminy i etapy wstępne/działania przygotowawcze) przebiegu wyborów legislacyjnych do końca 2011 r. | 1.1. Podpisanie krajowego dokumentu strategicznego oraz krajowego programu orientacyjnego w ramach 10. EFR po zakończeniu programowania. |
1.2. Wytyczne techniczne dotyczące programów i projektów przewidzianych w krajowym dokumencie strategicznym oraz krajowym programie orientacyjnym. | |
1.3. Uruchomienie funduszy przeznaczonych na bezpośrednie wsparcie dla ludności. | |
2. Przeprowadzenie wolnych i przejrzystych wyborów legislacyjnych. | 2.1. Decyzje dotyczące finansowania i skutecznej realizacji pozostałych projektów/programów w ramach 10. EFR. |
[1] Art. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 decyzji Rady z dnia 15 lipca 2013 r. przedłużającej okres stosowania właściwych środków przewidzianych wobec Republiki Gwinei w decyzji 2011/465/UE oraz zmieniającej tę decyzję (Dz.Urz.UE L 194 z 17.07.2013, str. 8). Zmiana weszła w życie 15 lipca 2013 r.