Akt prawny
oczekujący
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
oczekujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA RADY
z dnia 30 maja 2011 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/77/UE w sprawie przyznania Irlandii pomocy finansowej Unii
(2011/326/UE)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiające europejski mechanizm stabilizacji finansowej (1), w szczególności jego art. 3 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na wniosek władz Irlandii Rada przyznała temu krajowi pomoc finansową (decyzja wykonawcza 2011/77/UE (2)) w celu wsparcia programu istotnych reform gospodarczych i finansowych, ukierunkowanego na przywrócenie zaufania, umożliwienie powrotu gospodarki do trwałego wzrostu oraz zapewnienie stabilności finansowej w Irlandii, w strefie euro i w Unii.
(2) Zgodnie z art. 3 ust. 9 decyzji wykonawczej 2011/77/UE Komisja, wraz z Międzynarodowym Funduszem Walutowym („MFW”) i we współpracy z Europejskim Bankiem Centralnym („ EBC”), dokonała pierwszego przeglądu postępów poczynionych przez władze Irlandii we wdrażaniu uzgodnionych środków, a także skuteczności i wpływu tych środków na gospodarkę i społeczeństwo.
(3) Według aktualnych prognoz Komisji dotyczących wzrostu nominalnego PKB (–3,6 % w 2010 r., 1,3 % w 2011 r., 2,8 % w 2012 r. i 4,0 % w 2013 r.) ścieżka korekty budżetowej jest zasadniczo zgodna z zaleceniem Rady z dnia 7 grudnia 2010 r. mającym na celu likwidację nadmiernego deficytu budżetowego w Irlandii zgodnie z art. 126 ust. 7 Traktatu oraz jest zgodna ze ścieżką zmian relacji długu do PKB, wynoszącą 96,2 % w 2010 r., 112,0 % w 2011 r., 117,9 % w 2012 r. i 120,3 % w 2013 r. Relacja długu do PKB miałaby się zatem ustabilizować w 2013 r., a następnie przyjąć tendencję spadkową, zakładając dalsze postępy w redukcji deficytu. Na dynamikę zadłużenia mają wpływ: szereg operacji pozabudżetowych, w tym zastrzyków kapitałowych dla banków w 2011 r., które doprowadzą netto do wzrostu zadłużenia o około 6 punktów procentowych PKB, założenie utrzymania wysokich rezerw gotówkowych oraz różnice pomiędzy odsetkami naliczonymi a odsetkami zapłaconymi.
(4) Dokapitalizowanie Allied Irish Bank, Bank of Ireland oraz EBS Building Society, tak aby podnieść ich współczynniki kapitału podstawowego warstwy 1 do poziomu 12 % (w oparciu o „ Prudential Capital Assessment Review” („PCAR”) z 2010 r.), które miało nastąpić do lutego 2011 r., zostało przez poprzedni rząd przełożone na później w związku ze zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi.
(5) W dniu 31 marca 2011 r. Central Bank of Ireland (Centralny Bank Irlandii) ogłosił wyniki analiz „PCAR” oraz „Prudential Liquidity Assessment Review” („PLAR”). Na podstawie tych przeglądów uznano, że cztery objęte analizą banki krajowe (Allied Irish Bank, Bank of Ireland, EBS Building Society oraz Irish Life & Permanent) wymagają łącznie dodatkowego kapitału w wysokości 24 mld EUR, w tym kapitału warunkowego w wysokości 3 mld EUR, aby posiadać odpowiednią kapitalizację również w scenariuszu warunków skrajnych.
(6) W dniu 31 marca 2011 r. nowy rząd, który został powołany po wyborach z dnia 25 lutego 2011 r., ogłosił strategię na rzecz wzmocnienia i zreformowania krajowych banków, w tym poprzez zapewnienie zaspokojenia potrzeb kapitałowych stwierdzonych w ramach analiz PCAR i PLAR. W wyniku realizacji tej strategii współczynniki kapitału podstawowego warstwy 1 krajowych banków wzrosłyby do końca lipca 2011 r. (z zastrzeżeniem odpowiedniej korekty z tytułu zakładanego zbycia aktywów w przypadku Irish Life & Permanent) znacznie powyżej poziomu, który planowano osiągnąć do lutego 2011 r.
(7) Centralny Bank Irlandii powinien nałożyć na Allied Irish Bank, Bank of Ireland, EBS Building Society oraz Irish Life & Permanent wymóg osiągnięcia do końca 2013 r. docelowego wskaźnika kredytów do depozytów w wysokości 122,5 %, przy jednoczesnym uniknięciu gwałtownej „wyprzedaży” aktywów. Władze Irlandii powinny ponadto ściśle monitorować zmiany wskaźnika stabilności finansowania netto (Net Stable Funding) oraz wskaźnika płynności (Liquidity Coverage) wśród banków, tak aby zapewnić zbieżność ze standardami projektowanymi w ramach projektu „Bazylea III” . Władze powinny zapewnić osiągnięcie wartości docelowych, ustanawiając wiarygodne ramy monitorowania postępów oparte na celach śródokresowych i zawierających właściwe zachęty uzgodnieniach w zakresie zarządzania w obrębie banków.
(8) Objąwszy obowiązki, nowy rząd zainicjował obszerny przegląd wydatków celem określenia możliwych oszczędności z tytułu zwiększenia wydajności oraz ścisłego powiązania priorytetów w zakresie konsolidacji budżetowej z priorytetami określonymi w rządowym programie naprawy na lata 2011-2016, ogłoszonym w dniu 7 marca 2011 r.
(9) W świetle powyższych zmian należy zmienić decyzję wykonawczą 2011/77/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W art. 3 decyzji wykonawczej 2011/77/UE wprowadza się następujące zmiany:
1) ust. 5 lit. a) otrzymuje brzmienie:
„a) podejmuje w razie potrzeby działania mające zapewnić odpowiednią kapitalizację krajowych banków w formie kapitału własnego, tak aby zapewnić spełnianie przez nie minimalnego wymogu regulacyjnego, tj. współczynnika kapitału podstawowego warstwy 1 w wysokości 10,5 %, przez cały okres trwania programu pomocy finansowej Unii, przy jednoczesnym delewarowaniu w kierunku docelowego wskaźnika kredytów do depozytów w wysokości 122,5 % na koniec 2013 r.;”;
2) w ust. 7 wprowadza się następujące zmiany:
a) w lit. b) dodaje się zdanie w brzmieniu:
„W porozumieniu z Komisją, MFW i EBC Irlandia może wprowadzić zmiany budżetowe do określonych wyżej środków celem pełnego wykorzystania potencjału oszczędności, które zostaną wskazane w trwającym obszernym przeglądzie wydatków oraz w priorytetach programu rządowego, pod warunkiem ich spójności z ogólnym celem, jakim jest zapewnienie w budżecie na rok 2012 konsolidacji budżetowej w wysokości co najmniej 3,6 mld EUR;”;
b) lit. e) otrzymuje brzmienie:
„e) przyjęcie środków wspierających wiarygodną strategię budżetową i wzmocnienie ram budżetowych. Irlandia przyjmuje i wdraża zasadę budżetową, zgodnie z którą wszelkie dodatkowe nieplanowane dochody w latach 2011–2015 są przeznaczane na redukcję deficytu i zadłużenia. Irlandia powołuje radę doradzającą w sprawach budżetowych, aby zapewnić niezależną ocenę sytuacji budżetowej i prognoz rządu. Irlandia przyjmuje ustawę o odpowiedzialności budżetowej, wprowadzającą średniookresowe ramy wydatków budżetowych wraz z obowiązującymi wieloletnimi progami wydatków w poszczególnych dziedzinach. Działania te przeprowadza się z uwzględnieniem wszelkich zmian reform zarządzania gospodarczego na poziomie Unii, a jako punkt wyjścia wykorzystuje się reformy, które zostały już przyjęte;” ;
c) lit. g) otrzymuje brzmienie:
„ g) dokapitalizowanie banków krajowych do końca lipca 2011 r. (z zastrzeżeniem odpowiedniej korekty z tytułu zakładanego zbycia aktywów w przypadku Irish Life & Permanent) zgodnie z ogłoszonymi przez Centralny Bank Irlandii w dniu 31 marca 2011 r. ustaleniami przeglądów PLAR i PCAR przeprowadzonych w 2011 r.;”;
d) lit. l) otrzymuje brzmienie:
„l) zwiększenie konkurencji na otwartych rynkach. W tym celu dokonuje zmian przepisów, tak aby stworzyć bardziej wiarygodne środki odstraszające przez zapewnienie możliwości nakładania skutecznych sankcji z tytułu naruszeń irlandzkiego prawa konkurencji oraz art. 101 i 102 Traktatu, jak również przez zapewnienie skutecznego funkcjonowania organów ds. konkurencji. Ponadto w okresie trwania programu władze zapewnią, by nie przyznawano żadnych nowych wyłączeń od przepisów prawa konkurencji, chyba że będą one w pełni zgodne z celami programu pomocy finansowej Unii oraz potrzebami gospodarki;”;
e) dodaje się litery w brzmieniu:
„n) delewarowanie banków krajowych w kierunku docelowych wskaźników kredytów do depozytów określonych w PLAR z 2011 r.;
o) przygotowanie planu służącego zabezpieczeniu wypłacalności i zdolności utrzymania się na rynku niedokapitalizowanych instytucji w sektorze banków spółdzielczych, między innymi poprzez przyznanie Centralnemu Bankowi Irlandii uprawnień niezbędnych do podjęcia działań na rzecz zwiększenia konsolidacji w tym sektorze, w stosownych przypadkach w drodze połączeń oraz, tam gdzie to uzasadnione, przy wsparciu finansowym rządu;
p) przedstawienie Oireachtas projektu przepisów służących wsparciu banków spółdzielczych przy pomocy wzmocnionych ram regulacyjnych, obejmujących bardziej skuteczne wymogi w zakresie zarządzania oraz wymogi regulacyjne.”;
3) w ust. 8 wprowadza się następujące zmiany:
a) w lit. a) dodaje się zdanie w brzmieniu:
„ W porozumieniu z Komisją Europejską, MFW i EBC Irlandia może wprowadzić zmiany budżetowe do określonych wyżej środków celem pełnego wykorzystania potencjału oszczędności, które zostaną wskazane w trwającym obszernym przeglądzie wydatków oraz w priorytetach programu rządowego, pod warunkiem ich spójności z ogólnym celem, jakim jest osiągnięcie w budżecie na rok 2013 konsolidacji budżetowej w wysokości co najmniej 3,1 mld EUR;”;
b) dodaje się literę w brzmieniu:
„c) delewarowanie banków krajowych w kierunku docelowych wskaźników kredytów do depozytów określonych w PLAR z 2011 r.”.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 maja 2011 r.