Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-04-07
Wersja aktualna od 2011-04-07
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 263/2011
z dnia 17 marca 2011 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS) w odniesieniu do rozpoczęcia pełnego gromadzenia danych dla modułu ESSPROS dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 458/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie europejskiego systemu zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS) (1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 i art. 7 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 458/2007 ustanowiono ramy metodologiczne służące do zestawiania porównywalnych statystyk na potrzeby Unii Europejskiej oraz terminy przekazywania i rozpowszechniania statystyk zestawionych zgodnie z europejskim systemem zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (zwanym dalej „ESSPROS”).
(2) Zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 458/2007 we wszystkich państwach członkowskich przeprowadzono pilotażowe gromadzenie danych za 2005 r. w celu wprowadzenia modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej.
(3) Synteza pilotażowo gromadzonych danych krajowych wykazała, że wyniki zdecydowanej większości tych badań pilotażowych są pozytywne, zatem należy przyjąć środki wykonawcze niezbędne do rozpoczęcia pełnego gromadzenia danych dla modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej.
(4) Przy tworzeniu modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej należy zastosować ujęcie ograniczone, tak aby uzyskana populacja była taka sama jak populacja osób pobierających świadczenia brutto z tytułu ochrony socjalnej objęta systemem podstawowym ESSPROS.
(5) Zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 458/2007 należy przyjąć środki wykonawcze dotyczące pierwszego roku, za który gromadzone są pełne dane, oraz środki dotyczące dokładnej klasyfikacji gromadzonych danych, stosowanych definicji oraz zasad rozpowszechniania modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
1. Państwa członkowskie co roku przekazują Komisji (Eurostatowi) dane dla modułu ESSPROS dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej. Okresem odniesienia jest rok kalendarzowy.
2. Ostatecznym terminem przekazania danych za rok N oraz wszelkich zmian dotyczących danych za poprzednie lata jest dzień 31 grudnia roku N + 2.
3. Pierwszym rokiem referencyjnym, za który gromadzone są pełne dane dotyczące świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej, jest rok 2010.
Artykuł 2
1. Definicje stosowane w odniesieniu do modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej ustanowiono w załączniku I.
2. Dokładne klasyfikacje stosowane w odniesieniu do modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej ustanowiono w załączniku II.
3. Kryteria rozpowszechniania danych odnoszących się do modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej ustanowiono w załączniku III.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 marca 2011 r.
ZAŁĄCZNIK I
Definicje dla modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej
1. | Zastosowanie mają definicje ustanowione w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 458/2007. |
2. | Zastosowanie mają definicje ustanowione w pkt „1.3. Wydatki systemów ochrony socjalnej” załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 10/2008 (1). |
3. | Ponadto do szczególnych celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje: |
3.1. | „świadczenia netto z tytułu ochrony socjalnej – ujęcie ograniczone” oznacza świadczenia z tytułu ochrony socjalnej po odliczeniu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne płaconych przez beneficjenta na pieniężne świadczenia z tytułu ochrony socjalnej oraz po dodaniu rezydualnej ulgi fiskalnej, jeśli taka istnieje, zgodnie z następującym wzorem: |
Świadczenia netto z tytułu ochrony socjalnej (ujęcie ograniczone) = świadczenia brutto z tytułu ochrony socjalnej* (1-AITR-AISCR) + rezydualne ulgi fiskalne | |
| rezydualne ulgi fiskalne należy wprowadzić do obliczeń świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej jedynie, gdy nie są one bezpośrednio uwzględnione w AITR lub AISCR; |
3.2. | „przeciętna zagregowana stopa opodatkowania (average itemised tax rate – AITR) dla świadczenia (lub grupy świadczeń)” oznacza sumę podatków od tego świadczenia wpłaconych przez beneficjentów, podzieloną przez całkowity dochód z tego świadczenia (tj. otrzymane świadczenia brutto); |
3.3. | „przeciętna zagregowana stopa składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (average itemised social contribution rate – AISCR) dla świadczenia (lub grupy świadczeń)” oznacza sumę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne wpłaconych od tego świadczenia przez beneficjentów, podzieloną przez całkowity dochód z tego świadczenia (tj. otrzymane świadczenie brutto); |
3.4. | „rezydualna ulga fiskalna” oznacza część całkowitej wartości ulgi fiskalnej odnoszącą się do zwolnienia z opłat stosowanych wobec świadczeń z tytułu ochrony socjalnej (w przeciwieństwie do części odnoszącej się do zwolnienia z opłat stosowanych wobec wszystkich pozostałych form dochodu. |
4. | Szczegółowe definicje, których należy używać w celu stosowania niniejszego rozporządzenia, zostały określone w podręczniku ESSPROS opracowanym przez Komisję we współpracy z państwami członkowskimi. |
ZAŁĄCZNIK II
Dokładne klasyfikacje odnoszące się do modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej
1. Świadczenia z tytułu ochrony socjalnej dzielą się na świadczenia uzależnione i nieuzależnione od stanu zamożności. Klasyfikacja świadczeń z tytułu ochrony socjalnej dostarcza dalszych szczegółów w zależności od tego, czy świadczenie ma charakter pieniężny jako płatność okresowa czy zryczałtowana:
– świadczenia z tytułu ochrony socjalnej,
– świadczenia z tytułu ochrony socjalnej nieuzależnione od stanu zamożności,
– świadczenia pieniężne nieuzależnione od stanu zamożności,
– okresowe świadczenia pieniężne nieuzależnione od stanu zamożności,
– zryczałtowane świadczenia pieniężne nieuzależnione od stanu zamożności,
– świadczenia z tytułu ochrony socjalnej uzależnione od stanu zamożności,
– świadczenia pieniężne uzależnione od stanu zamożności,
– okresowe świadczenia pieniężne uzależnione od stanu zamożności,
– zryczałtowane świadczenia pieniężne uzależnione od stanu zamożności.
2. Świadczenia są podzielone według funkcji przewidzianych w art. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 458/2007. Ta dokładna klasyfikacja jest zagregowana na pierwszym poziomie klasyfikacji w następujący sposób:
– choroba/ochrona zdrowia,
– niepełnosprawność,
– podeszły wiek,
– śmierć żywiciela rodziny,
– rodzina/dzieci,
– bezrobocie,
– mieszkalnictwo,
– wykluczenie społeczne (gdzie indziej niesklasyfikowane).
ZAŁĄCZNIK III
Kryteria rozpowszechniania danych odnoszących się do modułu dotyczącego świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej
1. Eurostat publikuje informacje z podziałem na poszczególne państwa członkowskie dopiero po zagregowaniu danych ze wszystkich systemów, co najmniej w odniesieniu do:
– świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej ogółem,
– części świadczeń z tytułu ochrony socjalnej podlegającej opodatkowaniu lub składkom na ubezpieczenie społeczne,
– świadczeń netto z tytułu ochrony socjalnej według funkcji,
– uzależnienia/nieuzależnienia od zamożności.
2. Komisja (Eurostat) rozpowszechnia na żądanie wśród określonych użytkowników (organy krajowe zestawiające dane ESSPROS, wydziały Komisji oraz instytucje międzynarodowe) szczegółowe dane pogrupowane według systemów i państw członkowskich
3. Jeśli dane państwo członkowskie zgodzi się na pełne rozpowszechnianie danych, określeni użytkownicy będą mogli opublikować dane według systemów.
4. Jeśli dane państwo członkowskie nie zgodzi się na pełne rozpowszechnianie, określeni użytkownicy będą mogli opublikować dane zagregowane na poziomie systemów. Agregacja danych na poziomie systemów jest zgodna z zasadami rozpowszechniania określonymi przez dane państwo członkowskie.