DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 listopada 2010 r.
w sprawie dodatkowego wkładu finansowego Unii w wydatki poniesione przez państwa członkowskie na określone projekty w dziedzinie kontroli, inspekcji oraz nadzoru rybołówstwa w 2010 r.
(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 7996)
(Jedynie teksty w językach angielskim, duńskim, estońskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, rumuńskim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)
(2010/711/UE)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 861/2006 z dnia 22 maja 2006 r. ustanawiające wspólnotowe środki finansowe na rzecz wdrażania wspólnej polityki rybołówstwa oraz w obszarze prawa morza (1), w szczególności jego art. 21,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W oparciu o wnioski o współfinansowanie ze środków unijnych, przekazane przez państwa członkowskie w ramach programów kontroli rybołówstwa na 2010 r., Komisja przyjęła decyzję 2010/352/UE (2), zgodnie z którą część budżetu na rok 2010 przeznaczona na kontrolę rybołówstwa pozostała niewykorzystana.
(2) Tę niewykorzystaną część budżetu na 2010 r. należy obecnie rozdysponować na mocy nowej decyzji.
(3) Zgodnie z art. 21 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 861/2006 poproszono państwa członkowskie o przedstawienie programów w związku z dodatkowymi środkami przeznaczonymi na obszary priorytetowe określone przez Komisję, tj. automatyzację i zarządzanie danymi, nowe technologie oraz seminaria dotyczące nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów (NNN).
(4) Na tej podstawie wnioski o finansowanie unijne w ramach tych programów związane z takimi działaniami jak projekty pilotażowe oraz budowa statków i samolotów patrolowych zostały odrzucone jako niezwiązane z wymienionymi powyżej obszarami priorytetowymi.
(5) Ze względu na ograniczoną ilość środków w ramach wskazanych przez Komisję obszarów priorytetowych możliwe okazało się odzyskanie jedynie części z poniesionych w ramach programów wydatków kwalifikowalnych. Komisja dokonała wyboru projektów, które otrzymają dofinansowanie, w oparciu o kryterium zgodności z priorytetami przez nią określonymi. W zakresie urządzeń do elektronicznej rejestracji i przekazywania informacji pierwszeństwo miały urządzenia łączące funkcje ERS i VMS.
(6) Wnioski dotyczące działań wymienionych w art. 8 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 861/2006 mogą kwalifikować się do finansowania przez Unię.
(7) Wnioski o finansowanie przez Unię powinny być zgodne z zasadami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 391/2007 (3).
(8) Należy zatem ustalić maksymalne kwoty i wysokość wkładu finansowego Unii w granicach ustanowionych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 861/2006 oraz ustanowić warunki, na jakich taki wkład może być przyznawany.
(9) W celu stworzenia zachęty do inwestowania w ramach działań priorytetowych określonych przez Komisję oraz uwzględniając negatywny wpływ kryzysu finansowego na budżety państw członkowskich, z tytułu wydatków związanych z obszarami priorytetowymi, o których mowa powyżej, przysługiwać powinna wysoka stawka współfinansowania, mieszcząca się w granicach określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 861/2006.
(10) Aby kwalifikować się do otrzymania wkładu finansowego, automatyczne urządzenia lokacyjne powinny spełniać wymogi ustalone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2244/2003 z dnia 18 grudnia 2003 r. ustanawiającym przepisy szczegółowe dotyczące satelitarnych systemów monitorowania statków (4).
(11) Aby kwalifikować się do otrzymania wkładu finansowego, urządzenia do elektronicznej rejestracji i przekazywania informacji znajdujące się na pokładach statków rybackich powinny spełniać wymogi ustalone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1077/2008 z dnia 3 listopada 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1966/2006 w sprawie elektronicznej rejestracji i raportowania działalności połowowej oraz w sprawie środków teledetekcji i uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1566/2007 (5).
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsza decyzja przewiduje wkład finansowy Unii na 2010 r. w wydatki poniesione przez państwa członkowskie w 2010 r. w związku z wdrażaniem określonych projektów dotyczących systemów monitorowania i kontroli mających zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb), o których mowa w art. 8 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 861/2006. Ustanawia ona kwotę wkładu finansowego Unii dla każdego państwa członkowskiego, stawkę wkładu finansowego Unii oraz warunki, na jakich wkład ten może zostać przyznany.
Artykuł 2
Zamknięcie zobowiązań pozostających do spłaty
Wszystkie płatności, w odniesieniu do których złożono wnioski o zwrot wydatków, zostają zrealizowane przez dane państwo członkowskie najpóźniej do dnia 30 czerwca 2014 r. Płatności dokonywane przez państwa członkowskie po tym terminie nie kwalifikują się do zwrotu. Niewykorzystane środki wspólnotowe związane z niniejszą decyzją podlegają wycofaniu najpóźniej do dnia 31 grudnia 2015 r.
Artykuł 3
Nowe technologie i sieci informatyczne
Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku I, na wdrożenie nowych technologii oraz na budowę sieci informatycznych, w celu umożliwienia skutecznego i bezpiecznego gromadzenia danych i zarządzania nimi na potrzeby monitorowania i kontrolowania działalności połowowej oraz nadzoru nad nią, kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
Artykuł 4
Automatyczne urządzenia lokacyjne
1. Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku II, na zakup i instalację na statkach rybackich automatycznych urządzeń lokacyjnych umożliwiających ośrodkom monitorowania rybołówstwa zdalne monitorowanie statków przy wykorzystaniu satelitarnego systemu monitorowania statków (VMS) kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
2. Wkład finansowy, o którym mowa w ust. 1, wynosi nie więcej niż 2 500 EUR na statek.
3. Aby kwalifikować się do otrzymania wkładu finansowego, o którym mowa w ust. 1, automatyczne urządzenia lokacyjne muszą spełniać wymogi ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 2244/2003.
Artykuł 5
Elektroniczne systemy do rejestrowania i przekazywania informacji
Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku III, na rozwój, zakup i instalację niezbędnych komponentów elektronicznych systemów do rejestrowania i przekazywania informacji (ERS) oraz na związaną z nimi pomoc techniczną, w celu umożliwienia skutecznej i bezpiecznej wymiany danych na potrzeby monitorowania i kontrolowania działalności połowowej oraz nadzoru nad nią, kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
Artykuł 6
Urządzenia elektroniczne do rejestrowania i przekazywania informacji
1. Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku IV, na zakup i instalację na pokładzie statków rybackich urządzeń elektronicznych do rejestrowania i przekazywania informacji (ERS) umożliwiających statkom elektroniczną rejestrację danych o połowach i przekazywanie ich do centrum monitorowania rybołówstwa kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
2. Bez uszczerbku dla przepisów ust. 4 wkład finansowy, o którym mowa w ust. 1, wynosi nie więcej niż 3 000 EUR na statek.
3. Aby kwalifikować się do otrzymania wkładu finansowego, urządzenia ERS muszą spełniać wymogi ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1077/2008.
4. W przypadku urządzeń łączących w sobie funkcje ERS i VMS oraz spełniających wymogi ustanowione w rozporządzeniach (WE) nr 2244/2003 i (WE) nr 1077/2008, wkład finansowy, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, wynosi nie więcej niż 4 500 EUR.
Artykuł 7
Inicjatywy zwiększające znajomość przepisów WPRyb
Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku, na przedsięwzięcia obejmujące seminaria i narzędzia medialne mające na celu zwiększenie świadomości rybaków i innych uczestników, takich jak inspektorzy, prokuratorzy i sędziowie, a także społeczeństwo, na temat potrzeby zwalczania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów oraz potrzeby wdrożenia nowego rozporządzenia dotyczącego kontroli, kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowanych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
Artykuł 8
Całkowity maksymalny wkład Unii na państwo członkowskie
Całkowita kwota planowanych wydatków, całkowita kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji oraz całkowita kwota maksymalnego wkładu Unii na państwo członkowskie przyznanego na mocy niniejszej decyzji wynoszą odpowiednio:
(w EUR) |
Państwo członkowskie | Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa na 2010 r. | Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji | Maksymalny wkład Unii |
Belgia | 235 000 | 222 500 | 195 000 |
Dania | 2 284 608 | 907 124 | 816 412 |
Niemcy | 1 367 695 | 1 151 035 | 1 035 932 |
Estonia | 161 803 | 89 835 | 80 852 |
Irlandia | 2 145 000 | 580 000 | 330 000 |
Grecja | 9 150 000 | 1 800 000 | 1 620 000 |
Hiszpania | 400 000 | 0 | 0 |
Francja | 7 429 203 | 2 424 000 | 2 181 600 |
Włochy | 10 890 000 | 4 040 000 | 3 636 000 |
Cypr | 100 000 | 70 000 | 63 000 |
Łotwa | 11 459 | 0 | |
Malta | 358 029 | 8 460 | 7 614 |
Niderlandy | 2 085 000 | 157 500 | 141 750 |
Polska | 1 091 633 | 922 493 | 830 243 |
Portugalia | 3 105 763 | 2 408 000 | 1 354 500 |
Rumunia | 30 500 | 0 | 0 |
Szwecja | 1 674 595 | 103 541 | 93 187 |
Zjednoczone Królestwo | 1 610 375 | 1 178 824 | 1 060 940 |
Ogółem | 44 130 664 | 16 063 311 | 13 447 030 |
Artykuł 9
Adresaci
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Estońskiej, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Cypru, Republiki Łotewskiej, Republiki Maltańskiej, Królestwa Niderlandów, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Portugalskiej, Rumunii, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 listopada 2010 r.
W imieniu Komisji | |
Maria DAMANAKI | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 160 z 14.6.2006, s. 1.
(2) Dz.U. L 160 z 26.6.2010, s. 11.
(3) Dz.U. L 97 z 12.4.2007, s. 30.
(4) Dz.U. L 333 z 20.12.2003, s. 17.
ZAŁĄCZNIK I
NOWE TECHNOLOGIE I SIECI INFORMATYCZNE
(w EUR) |
Państwo członkowskie i kod projektu | Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa na 2010 r. | Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji | Maksymalny wkład Unii |
Belgia | |||
BE/10/04 | 200 000 | 200 000 | 180 000 |
Razem | 200 000 | 200 000 | 180 000 |
Dania | |||
DK/10/15 | 67 194 | 67 194 | 60 475 |
DK/10/16 | 33 597 | 0 | 0 |
DK/10/17 | 1 343 887 | 0 | 0 |
Razem | 1 444 679 | 67 194 | 60 475 |
Niemcy | |||
DE/10/22 | 24 000 | 0 | 0 |
DE/10/23 | 14 000 | 0 | 0 |
Razem | 38 000 | 0 | 0 |
Estonia | |||
EE/10/07 | 10 898 | 0 | 0 |
Razem | 10 898 | 0 | 0 |
Irlandia | |||
IE/10/13 | 75 000 | 0 | 0 |
IE/10/14 | 300 000 | 0 | 0 |
IE/10/15 | 70 000 | 0 | 0 |
IE/10/16 | 100 000 | 0 | 0 |
IE/10/22 | 340 000 | 0 | 0 |
Razem | 885 000 | 0 | 0 |
Grecja | |||
EL/10/13 | 2 000 000 | 0 | 0 |
EL/10/14 | 800 000 | 0 | 0 |
Razem | 2 800 000 | 0 | 0 |
Hiszpania | |||
ES/10/08 | 400 000 | 0 | 0 |
Razem | 400 000 | 0 | 0 |
Francja | |||
FR/10/12 | 3 340 000 | 0 | 0 |
Razem | 3 340 000 | 0 | 0 |
Włochy | |||
IT/10/12 | 340 000 | 340 000 | 306 000 |
IT/10/13 | 1 100 000 | 0 | 0 |
IT/10/14 | 1 850 000 | 0 | 0 |
Razem | 3 290 000 | 340 000 | 306 000 |
Cypr | |||
CY/10/04 | 30 000 | 0 | 0 |
Razem | 30 000 | 0 | 0 |
Łotwa | |||
LV/10/01 | 11 459 | 0 | 0 |
Razem | 11 459 | 0 | 0 |
Malta | |||
MT/10/01 | 314 825 | 0 | 0 |
Razem | 314 825 | 0 | 0 |
Niderlandy | |||
NL/10/18 | 340 000 | 0 | 0 |
Razem | 340 000 | 0 | 0 |
Polska | |||
PL/10/05 | 7 346 | 0 | 0 |
PL/10/06 | 4 897 | 0 | 0 |
Razem | 12 244 | 0 | 0 |
Portugalia | |||
PT/10/01 | 148 050 | 0 | 0 |
Razem | 148 050 | 0 | 0 |
Rumunia | |||
RO/10/08 | 14 000 | 0 | 0 |
RO/10/09 | 6 000 | 0 | 0 |
RO/10/10 | 7 500 | 0 | 0 |
Razem | 27 500 | 0 | 0 |
Szwecja | |||
SE/10/11 | 103 541 | 103 541 | 93 187 |
SE/10/12 | 350 000 | 0 | 0 |
SE/10/13 | 500 000 | 0 | 0 |
Razem | 953 541 | 103 541 | 93 187 |
Zjednoczone Królestwo | |||
UK/10/63 | 3 662 | 0 | 0 |
UK/10/65 | 5 772 | 0 | 0 |
UK/10/66 | 11 765 | 0 | 0 |
UK/10/70 | 8 235 | 0 | 0 |
UK/10/73 | 4 706 | 0 | 0 |
UK/10/74 | 706 | 0 | 0 |
UK/10/75 | 5 529 | 0 | 0 |
Razem | 40 375 | 0 | 0 |
Ogółem | 14 286 571 | 710 735 | 639 662 |
ZAŁĄCZNIK II
AUTOMATYCZNE URZĄDZENIA LOKACYJNE
(w EUR) |
Państwo członkowskie i kod projektu | Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa na 2010 r. | Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji | Maksymalny wkład Unii |
Belgia | |||
BE/10/05 | 12 500 | 0 | 0 |
Razem | 12 500 | 0 | 0 |
Niemcy | |||
DE/10/20 | 12 000 | 0 | 0 |
DE/10/33 | 66 660 | 0 | 0 |
Razem | 78 660 | 0 | 0 |
Estonia | |||
EE/10/05 | 40 905 | 0 | 0 |
Razem | 40 905 | 0 | 0 |
Irlandia | |||
IE/10/20 | 160 000 | 0 | 0 |
Razem | 160 000 | 0 | 0 |
Grecja | |||
EL/10/15 | 3 360 000 | 0 | 0 |
EL/10/16 | 950 000 | 0 | 0 |
EL/10/17 | 240 000 | 0 | 0 |
Razem | 4 550 000 | 0 | 0 |
Francja | |||
FR/10/10 | 1 520 000 | 0 | 0 |
Razem | 1 520 000 | 0 | 0 |
Włochy | |||
IT/10/15 | 3 300 000 | 0 | 0 |
IT/10/16 | 600 000 | 0 | 0 |
Razem | 3 900 000 | 0 | 0 |
Cypr | |||
CY/10/05 | 70 000 | 70 000 | 63 000 |
Razem | 70 000 | 70 000 | 63 000 |
Malta | |||
MT/10/02 | 22 000 | 0 | 0 |
MT/10/03 | 12 744 | 0 | 0 |
Razem | 34 744 | 0 | 0 |
Niderlandy | |||
NL/10/16 | 87 500 | 0 | 0 |
Razem | 87 500 | 0 | 0 |
Rumunia | |||
RO/10/05 | 3 000 | 0 | 0 |
Razem | 3 000 | 0 | 0 |
Szwecja | |||
SE/10/14 | 401 222 | 0 | 0 |
SE/10/15 | 112 750 | 0 | 0 |
Razem | 513 972 | 0 | 0 |
Zjednoczone Królestwo | |||
UK/10/100 | 20 588 | 0 | 0 |
UK/10/103 | 250 000 | 0 | 0 |
UK/10/105 | 120 588 | 0 | 0 |
Razem | 391 176 | 0 | 0 |
Ogółem | 11 362 457 | 70 000 | 63 000 |
ZAŁĄCZNIK III
ELEKTRONICZNE SYSTEMY REJESTROWANIA I PRZEKAZYWANIA INFORMACJI
(w EUR) |
Państwo członkowskie i kod projektu | Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa na 2010 r. | Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji | Maksymalny wkład Unii |
Niemcy | |||
DE/10/26 | 50 000 | 0 | 0 |
DE/10/29 | 50 000 | 0 | 0 |
Razem | 100 000 | 0 | 0 |
Irlandia | |||
IE/10/18 | 100 000 | 100 000 | 90 000 |
IE/10/21 | 520 000 | 0 | 0 |
Razem | 620 000 | 100 000 | 90 000 |
Francja | |||
FR/10/11 | 145 203 | 0 | 0 |
Razem | 145 203 | 0 | 0 |
Niderlandy | |||
NL/10/15 | 1 500 000 | 0 | 0 |
Razem | 1 500 000 | 0 | 0 |
Polska | |||
PL/10/07 | 61 217 | 61 217 | 55 096 |
PL/10/08 | 14 693 | 0 | 0 |
PL/10/09 | 48 974 | 48 974 | 44 076 |
Razem | 124 884 | 110 191 | 99 172 |
Szwecja | |||
SE/10/16 | 207 082 | 0 | 0 |
Razem | 207 082 | 0 | 0 |
Ogółem | 2 697 169 | 210 191 | 189 172 |
ZAŁĄCZNIK IV
URZĄDZENIA ELEKTRONICZNE DO REJESTROWANIA I PRZEKAZYWANIA INFORMACJI
(w EUR) |
Państwo członkowskie i kod projektu | Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa na 2010 r. | Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji | Maksymalny wkład Unii |
Belgia | |||
BE/10/06 | 22 500 | 22 500 | 15 000 |
Razem | 22 500 | 22 500 | 15 000 |
Dania | |||
DK/10/20 | 839 930 | 839 930 | 755 937 |
Razem | 839 930 | 839 930 | 755 937 |
Niemcy | |||
DE/10/28 | 349 965 | 349 965 | 314 969 |
DE/10/30 | 612 070 | 612 070 | 550 863 |
DE/10/31 | 84 000 | 84 000 | 75 600 |
DE/10/32 | 105 000 | 105 000 | 94 500 |
Razem | 1 151 035 | 1 151 035 | 1 035 932 |
Estonia | |||
EE/10/06 | 110 000 | 89 835 | 80 852 |
Razem | 110 000 | 89 835 | 80 852 |
Irlandia | |||
IE/10/19 | 480 000 | 480 000 | 240 000 |
Razem | 480 000 | 480 000 | 240 000 |
Grecja | |||
EL/10/18 | 1 800 000 | 1 800 000 | 1 620 000 |
Razem | 1 800 000 | 1 800 000 | 1 620 000 |
Francja | |||
FR/10/09 | 2 424 000 | 2 424 000 | 2 181 600 |
Razem | 2 424 000 | 2 424 000 | 2 181 600 |
Włochy | |||
IT/10/17 | 3 700 000 | 3 700 000 | 3 330 000 |
Razem | 3 700 000 | 3 700 000 | 3 330 000 |
Niderlandy | |||
NL/10/17 | 157 500 | 157 500 | 141 750 |
Razem | 157 500 | 157 500 | 141 750 |
Polska | |||
PL/10/10 | 305 598 | 305 598 | 275 038 |
PL/10/11 | 59 503 | 59 503 | 53 553 |
PL/10/12 | 447 200 | 447 200 | 402 480 |
PL/10/13 | 21 500 | 0 | 0 |
PL/10/14 | 35 000 | 0 | 0 |
PL/10/15 | 85 705 | 0 | 0 |
Razem | 954 506 | 812 301 | 731 071 |
Portugalia | |||
PT/10/02 | 2 408 000 | 2 408 000 | 1 354 500 |
Razem | 2 408 000 | 2 408 000 | 1 354 500 |
Zjednoczone Królestwo | |||
UK/10/76 | 70 588 | 70 588 | 63 529 |
UK/10/99 | 16 471 | 16 471 | 14 824 |
UK/10/101 | 200 000 | 200 000 | 180 000 |
UK/10/102 | 795 294 | 795 294 | 715 765 |
UK/10/104 | 96 471 | 96 471 | 86 824 |
Razem | 1 178 824 | 1 178 824 | 1 060 941 |
Ogółem | 15 226 294 | 15 063 924 | 12 547 582 |
ZAŁĄCZNIK V
INICJATYWY ZWIĘKSZAJĄCE ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW WPRYB
(w EUR) |
Państwo członkowskie i kod projektu | Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa na 2010 r. | Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji | Maksymalny wkład Unii |
Malta | |||
MT/10/06 | 8 460 | 8 460 | 7 614 |
Razem | 8 460 | 8 460 | 7 614 |
Portugalia | |||
PT/10/04 | 549 713 | 0 | 0 |
Razem | 549 713 | 0 | 0 |
Ogółem | 558 173 | 8 460 | 7 614 |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00