Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-05-05
Wersja aktualna od 2010-05-05
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR na rok budżetowy 2008
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2008,
— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy kończący się dnia 31 grudnia 2008 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsięwzięcia (1),
— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5829/2010 – C7-0060/2010),
— uwzględniając art. 276 traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) (3), w szczególności jego art. 4 b,
— uwzględniając Regulamin finansowy wspólnego przedsięwzięcia SESAR przyjęty przez zarząd dnia 3 lipca 2007 r. (dalej zwany „regulaminem finansowym SESAR”),
— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (4), w szczególności jego art. 94,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0077/2010),
A. | mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał uzasadnioną pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe, |
B. | mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie SESAR zostało utworzone w lutym 2007 r. celem zarządzania działaniami projektu SESAR (Single European Sky Air Traffic Management Research – program badawczy w dziedzinie zarządzania ruchem lotniczym w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej), |
C. | mając na uwadze, że wspólne przedsięwzięcie znajduje się w początkowej fazie i nie do końca stworzyło system kontroli wewnętrznej oraz system informacji finansowej podczas 2008 r., |
D. | mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie jest właścicielem wszystkich środków trwałych materialnych i niematerialnych przez nie stworzonych lub które zostały mu przekazane na czas rozwijania projektu SESAR, zgodnie ze szczegółowymi ustaleniami z jego członkami, |
1. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy uznał sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa SESAR za rok 2008 za wiarygodne, a odnośne transakcje, w ujęciu ogólnym, za zgodne z prawem i prawidłowe; |
2. | zauważa, że Wspólne Przedsiębiorstwo otrzymało z budżetu Unii Europejskiej na 2008 r. 250 000 000 EUR na pokrycie zobowiązań i 100 900 000 EUR na płatności; |
3. | przyznaje, że lata 2007–2008 były okresem, w którym Wspólne Przedsiębiorstwo rozpoczęło działalność, że nowe rozporządzenie Rady (WE) nr 1361/2008 (5), zmieniające akt podstawowy Wspólnego Przedsięwzięcia, przyjęto dopiero w dniu 16 grudnia 2008 r. oraz że Eurocontrol z opóźnieniem dokonał wpłaty początkowego wkładu; |
Naruszenie budżetowej zasady jednoroczności | |
4. | zauważa, że w kwietniu 2008 r. zarząd Wspólnego Przedsięwzięcia przyjął ostateczny budżet na okres od sierpnia 2007 r. do grudnia 2008 r. i że ta decyzja nie jest zgodna z zasadą jednoroczności; |
Wykonanie budżetu | |
5. | zauważa, że ostateczny budżet przyjęty w kwietniu 2008 r. przez zarząd Wspólnego Przedsięwzięcia okazał się szczególnie nierealistyczny, o czym świadczy poziom wykonania środków na zobowiązania i płatności, które odpowiednio wyniosły 1 % i 17 %; |
6. | ubolewa nad faktem, że w wielu przypadkach kontrola transakcji nie odbyła się prawidłowo oraz że nie ustanowiono odpowiednich wewnętrznych kontroli umów i zamówień publicznych; |
Księgowanie aktywów | |
7. | wyraża zaniepokojenie faktem, że pomimo niskiego wykorzystania środków na pokrycie zobowiązań i płatności Wspólne Przedsiębiorstwo posiadało pod koniec roku wysokie depozyty na rachunku bankowym, co stanowi naruszenie zasady równowagi budżetowej; |
8. | zaleca Wspólnemu Przedsięwzięciu opracowanie zasad księgowania aktywów dotyczących aktywów uzyskanych w fazie rozwoju projektu; |
Regulamin finansowy SESAR | |
9. | z zadowoleniem przyjmuje chęć Trybunału do przedstawiania opinii na temat regulaminu finansowego SESAR, przyjętego przez zarząd w lipcu 2007 r., w szczególności podkreśla znaczenie zgodności tego regulaminu z ramowym rozporządzeniem finansowym organów wspólnotowych; ponadto przyłącza się do opinii Trybunału, według której przepisy dotyczące wykonania budżetu i przedstawienia rocznego sprawozdania finansowego, procedur przetargowych oraz audytu wewnętrznego muszą zostać uzupełnione; stwierdza ponadto że Wspólne Przedsięwzięcie powinno przyjąć przepisy wykonawcze do swojego regulaminu finansowego; |
Roczne sprawozdanie z działalności | |
10. | zaleca Wspólnemu Przedsięwzięciu respektowanie ustalonych z Trybunałem Obrachunkowym terminów na złożenie rocznego sprawozdania z działalności; |
Systemy kontroli wewnętrznej | |
11. | zwraca uwagę, że dział audytu wewnętrznego zgodny z międzynarodowymi standardami mającymi zastosowanie w tej dziedzinie został wprowadzony dopiero, począwszy od stycznia 2009 r.; wzywa również Wspólne Przedsięwzięcie do pilnego stworzenia systemów kontroli wewnętrznej w kontekście procedur przetargowych; przede wszystkim podkreśla znaczenie opracowania planu przywrócenia sytuacji sprzed zaistnienia szkody oraz określenia polityki ochrony danych; |
12. | przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Wspólne Przedsięwzięcie zaksięgowało dochody z odsetek w wysokości 148 370 EUR; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że Wspólne Przedsięwzięcie trwale dysponuje wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie Wspólnego Przedsięwzięcia wynosiły 116 007 569 EUR; zwraca się do Komisji, żeby zbadała, jakie są możliwości realizacji nakierowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie we Wspólnym Przedsięwzięciu oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, żeby środki w kasie Wspólnego Przedsięwzięcia utrzymywać trwale na jak najniższym poziomie; |
13. | ponadto zauważa, że zarząd nie sporządził planu zatrudnienia na 2008 r. |
(1) Dz.U. C 310 z 18.12.2009, s. 9.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1.