Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2010 nr 252 str. 213
Wersja aktualna od 2010-05-05
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2010 nr 252 str. 213
Wersja aktualna od 2010-05-05
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008,

— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji (1),

— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 – C7-0061/2010),

— uwzględniając art. 276 traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26 października 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej (3), w szczególności jego art. 30,

— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (4), w szczególności jego art. 94,

— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0085/2010),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, że uzyskał wystarczającą pewność, iż sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,
B. mając na uwadze, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament udzielił Dyrektorowi Wykonawczemu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007 (5), a także mając na uwadze, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

— wyraził ubolewanie, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2007 Trybunał Obrachunkowy zauważył kilka nieprawidłowości, które zostały już wskazane w jego sprawozdaniu za rok 2006, w szczególności wysoki poziom przeniesienia i anulowania środków (blisko 70 % środków dostępnych w 2007 r. nie zostało wykorzystanych),

— stwierdził, że budżet Agencji na rok 2007 (42 100 000 EUR) został podwyższony ponad dwukrotnie w porównaniu z budżetem na rok 2006 (19 200 000 EUR),

— zwrócił się do Agencji, aby ulepszyła zarządzanie finansami, szczególnie jeśli chodzi o zwiększenie jej budżetu w latach budżetowych 2007 i 2008,

C.

mając na uwadze, że rok 2008 był trzecim pełnym rokiem funkcjonowania Agencji,

1.

z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy był w stanie uzyskać racjonalną pewność, że roczne sprawozdanie finansowe agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r. jest we wszystkich istotnych aspektach wiarygodne i że transakcje leżące u podstaw rozliczeń są, jako całość, legalne i prawidłowe;

2.

stwierdza, że w ostatnich trzech latach budżet agencji znacznie wzrósł; odnotowuje, że w roku budżetowym 2008 budżet ten wzrósł o 29 000 000 EUR, tj. niemal o 69 % w porównaniu z poprzednim rokiem budżetowym, oraz że w 2007 r. wyniósł on już ponad dwukrotnie więcej (42 100 000 EUR) niż w 2006 r. (19 200 000 EUR);

Problemy powracające od roku budżetowego 2006

3.

z zaniepokojeniem zauważa, że Trybunał Obrachunkowy zauważył nieprawidłowości, które zostały już wskazane w jego sprawozdaniach rocznych za lata 2006 i 2007; w szczególności wyraża niezadowolenie z powodu:

— wysokiego poziomu środków przeniesionych i anulowanych (w roku budżetowym 2008 nie wydano 49 % środków dostępnych na ten rok, w 2007 r. odsetek ten wyniósł około 69 %, a w 2006 r. – 55 %),

— faktu, że zobowiązania prawne zaciągnięto przed odpowiadającymi im zobowiązaniami budżetowymi,

— stwierdzonej przez Trybunał Obrachunkowy niezgodności procedur naboru z przepisami, w szczególności w zakresie przejrzystości i niedyskryminacyjnego charakteru tych procedur;

4.

odnotowuje, że 30 300 000 EUR ze środków na ten rok budżetowy przeniesiono, zaś 13 000 000 EUR z dostępnych środków anulowano; podkreśla również, że z 26 800 000 EUR przeniesionych środków przeznaczonych na wydatki operacyjne (tytuł III) 850 000 EUR dotyczyło zakończonych działań i środki te należało umorzyć; w związku z tym zwraca jednak uwagę na odpowiedź agencji, która deklaruje, że wniosła poprawki do ostatecznego rocznego zestawienia dochodów i wydatków oraz zapewnia, że wprowadzi dodatkowe środki w celu wzmocnienia kontroli zobowiązań budżetowych;

5.

podkreśla natomiast, że wysoki poziom środków przeniesionych i anulowanych wskazuje na niezdolność Agencji do zarządzania znacznie zwiększonym budżetem; pomimo dokonanych przez Agencję znacznych postępów w wykorzystaniu środków w 2009 r. sugeruje, że w celu zapewnienia większej odpowiedzialności organy budżetowe mogłyby w przyszłości ostrożniej działać przy podejmowaniu decyzji o zwiększeniu budżetu Agencji, uwzględniając czas niezbędny do realizacji nowych zadań; dlatego zwraca się do Agencji o przedstawienie mu bardziej szczegółowych informacji na temat wykonalności przyszłych zobowiązań;

6.

uważa również za konieczne, by agencja wprowadziła:

— skuteczny system planowania i kontroli stałych terminów umownych,

— procedurę oceny ryzyka związanego z prowadzoną przez nią działalnością, umożliwiającą w rezultacie dokładną kontrolę tej działalności,

— system środków zróżnicowanych w przyszłych budżetach przeznaczonych na subwencje, aby uniknąć anulowania środków w kolejnych latach budżetowych;

7.

z zaniepokojeniem zauważa, że Trybunał Obrachunkowy skrytykował Agencję za to, iż wypłaciła 17 000 000 EUR na podstawie jednostronnych, podpisanych wyłącznie przez samą agencję decyzji o przyznaniu subwencji, podczas gdy obowiązujące przepisy nie przewidują instrumentu tego rodzaju; ponadto wyraża niepokój, iż w ocenie Trybunału Obrachunkowego Agencja często podpisywała te decyzje już po podjęciu, a nawet zakończeniu działań; odnotowuje jednak odpowiedź Agencji, która zapewnia, że obecnie podpisane zostały nowe umowy ramowe z wszystkimi odpowiedzialnymi za nadzór granic organami, które wezmą udział we wspólnych operacjach koordynowanych przez Agencję;

8.

z zaniepokojeniem zauważa, że Trybunał Obrachunkowy ponownie stwierdził, iż zobowiązania prawne zaciągnięto przed odpowiadającymi im zobowiązaniami budżetowymi; ponadto stwierdza, że na koniec roku budżetowego 2008 w wykazie wyjątków zapisano 49 zobowiązań ex post (na łączną kwotę ponad 1 000 000 EUR); podkreśla również, że chociaż w maju 2009 r. Agencja zapewniała, że liczba wyjątków zmniejszyła się już o 50 % w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku, to jednak wysoka liczba wyjątków świadczy o powracającym problemie w systemie zobowiązań agencji; dlatego zwraca się do agencji o podjęcie skuteczniejszych działań w celu rozwiązania tego problemu;

9.

gratuluje Agencji wprowadzenia polityki pieniężnej;

10.

przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Agencja zaksięgowała dochody z odsetek w wysokości 474 116,65 EUR; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że agencja stale dysponuje wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie agencji wynosiły 28 604 623,67 EUR; zwraca się do Komisji, żeby zbadała, jakie są możliwości pełnej realizacji nakierowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie zgodnie z art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, żeby środki w kasie Agencji utrzymywać trwale na możliwie najniższym poziomie;

11.

wzywa Agencję do pełnego wykonywania swych funkcji oraz do dalszej poprawy zarządzania finansowego, szczególnie w odniesieniu do wzrostu jej budżetu w latach 2009 i 2010;

Zasoby ludzkie

12.

stwierdza z niepokojem, że Trybunał Obrachunkowy ponownie uznał, iż procedury naboru nie są zgodne w przepisami i nie gwarantują przejrzystości oraz braku dyskryminacji wobec kandydatów;

Poziom działalności

13.

odnotowuje, że w czerwcu 2009 r. zarząd Agencji przyjął wieloletni plan na lata 2010 -2013, chociaż nie było to przewidziane w rozporządzeniu ustanawiającym Agencję; podkreśla znaczenie tego wieloletniego planu, który umożliwi Agencji lepsze planowanie działalności i ocenę związanego z nią ryzyka; zwraca się jednak do Agencji o jak najszybsze powiązanie programu pracy z prognozami finansowymi;

14.

zachęca dyrektora do przedstawienia zarządowi danych dotyczących skutków podejmowanych działań;

15.

zwraca się do Agencji o przedstawienie, w tabeli załączonej do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, porównania celów zrealizowanych podczas omawianego roku, którego dotyczy absolutorium, oraz tych zrealizowanych w roku poprzednim, tak aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium lepszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat;

16.

zwraca uwagę, że w nadchodzących latach absolutorium z realizacji budżetu Agencji powinno w jeszcze większym stopniu opierać się na wynikach pracy Agencji w ciągu roku;

Przejrzystość

17.

odnotowuje, że Agencja nie publikuje informacji o zarządzie na swoich stronach internetowych; dlatego zaleca, by dla zwiększenia przejrzystości umieścić na tych stronach spis członków zarządu zawierający pełne dane kontaktowe wszystkich członków zarządu;

Współpraca z państwami członkowskimi

18.

stwierdza, że wykorzystanie i wykonanie budżetu zależy częściowo od udziału państw członkowskich; dlatego zachęca Agencję do pogłębienia dialogu z państwami członkowskimi w celu zwiększenia ich udziału;

19.

zwraca się do Agencji, aby ulepszyła zarządzanie finansami w zakresie zwrotu kosztów zakontraktowanych przez państwa członkowskie, identyfikując wraz z państwami członkowskimi przyczyny wystąpienia problemu, co pozwoli na wspólne zastosowanie odpowiednich rozwiązań;

Audyt wewnętrzny

20.

stwierdza, że z 23 zaleceń przedstawionych w wyniku wstępnego audytu przeprowadzonego w 2007 r. przez służbę audytu wewnętrznego, 4 odpowiednio i skutecznie zrealizowano, 15 jest w trakcie wdrażania, zaś w przypadku 4 zaleceń działania nie zostały jeszcze podjęte; podkreśla, że zalecenia uznane za bardzo ważne są związane z ukończeniem opisu stanowisk i wyznaczeniem celów dla pracowników Agencji, ze zwiększeniem bezpieczeństwa, z poprawą rejestru korespondencji, z udoskonaleniem procedury przyznawania subwencji oraz z zapewnieniem zgodności z postanowieniami rozporządzenia finansowego;

21.

wyraża uznanie dla Agencji, że pod koniec 2008 r. zatrudniła koordynatora kontroli wewnętrznej/administratora ds. jakości; podkreśla, że to nowe stanowisko pomoże agencji w zapewnieniu lepiej usystematyzowanego, zgodnego z przepisami i spójnego podejścia do realizacji zaleceń służby audytu wewnętrznego;

22.

jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r. (6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.



(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 38.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 126.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00