DYREKTYWA KOMISJI 2010/36/UE
z dnia 1 czerwca 2010 r.
zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (1), w szczególności jej art. 10,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dla zachowania przejrzystości dyrektywę Rady 98/18/WE z dnia 17 marca 1998 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (2) oraz jej akty zmieniające ujednolicono i przekształcono dyrektywą 2009/45/WE.
(2) Do celów dyrektywy 2009/45/WE przyjmuje się międzynarodowe konwencje, w tym Międzynarodową konwencję o bezpieczeństwie życia na morzu (konwencja SOLAS) z 1974 r. i inne międzynarodowe kodeksy i rezolucje zawierające reguły i normy bezpieczeństwa statków pasażerskich, w brzmieniu obowiązującym w dniu przyjęcia wspomnianej dyrektywy.
(3) Od wprowadzenia ostatniej ważnej zmiany dyrektywy 98/18/WE dyrektywą Komisji 2003/75/WE (3) wprowadzono zmiany do właściwych instrumentów międzynarodowych, takich jak konwencje, protokoły, kodeksy i rezolucje Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
(4) W odpowiednich artykułach dyrektywy 2009/45/WE oraz w załącznikach do tej dyrektywy należy uwzględnić wspomniane nowe instrumenty międzynarodowe.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2009/45/WE.
(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz powołanego na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2099/2002 (4),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
W dyrektywie 2009/45/WE wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:
„c) »kodeks jednostek szybkich« oznacza »międzynarodowy kodeks bezpieczeństwa jednostek szybkich« zawarty w rezolucji IMO MSC 36 (63) z dnia 20 maja 1994 r. lub międzynarodowy kodeks bezpieczeństwa jednostek szybkich z 2000 r. (2000 HSC Code) zawarty w rezolucji IMO MSC.97(73) z grudnia 2000 r., w ich zaktualizowanych wersjach;”;
2) art. 2 lit. g) ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:
„(ii) ich prędkość maksymalna, określona w pkt 1.4.30 kodeksu jednostek szybkich z 1994 r. i w pkt 1.4.37 kodeksu jednostek szybkich z 2000 r., jest mniejsza niż 20 węzłów;”;
3) w art. 3 ust. 2 lit. a) ppkt (iii) otrzymuje brzmienie:
„(iii) są statkami zbudowanymi z materiałów innych niż stal lub materiały równoważne i których nie dotyczą normy dotyczące jednostek szybkich (rezolucja MSC 36 (63)) lub MSC.97(73) lub jednostek o dynamicznej konstrukcji nośnej (rezolucja A.373 (X));”;
4) art. 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Dla szybkich jednostek pasażerskich obowiązują kategorie określone w rozdziale 1 pkt 1.4.10 i 1.4.11 kodeksu jednostek szybkich z 1994 r. lub w rozdziale I pkt 1.4.12 i 1.4.13 kodeksu jednostek szybkich z 2000 r.”;
5) art. 6 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:
„c) stosuje się przepisy dotyczące wyposażenia nawigacyjnego statku ujęte w prawidłach 17, 18, 19, 20 oraz 21 rozdziału V konwencji SOLAS z 1974 r., w jej aktualnie obowiązującej wersji. Wyposażenie nawigacyjne statku, określone w załączniku A(1) do dyrektywy 96/98/WE, spełniające wymogi tej ostatniej, uważa się za zgodne z wymogami dotyczącymi uznania typu ujętymi w prawidle 18.1 rozdziału V konwencji SOLAS z 1974 r.”;
6) art. 6 ust. 4 lit. a) otrzymuje brzmienie:
„a) szybkie jednostki pasażerskie, zbudowane lub poddane naprawom, zmianom lub przebudowom o większym zakresie w dniu 1 stycznia 1996 r. lub po tej dacie, muszą spełniać wymogi prawidła X/2 oraz X/3 konwencji SOLAS z 1974 r., chyba że:
- ich stępka została położona lub ich budowa doszła do podobnego etapu nie później niż w czerwcu 1998 r., oraz
- ich dostawa oraz oddanie do eksploatacji nastąpiły nie później niż w grudniu 1998 r., oraz
- w całości spełniają wymogi kodeksu bezpieczeństwa mającego zastosowanie do jednostek o dynamicznej konstrukcji nośnej zawarte w rezolucji IMO A.373(X), poprawionej rezolucją IMO MSC.37(63);”;
7) art. 12 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Przestrzega się właściwych procedur i wytycznych dotyczących przeglądów przeprowadzanych w celu wydania certyfikatów bezpieczeństwa statku pasażerskiego, określonych w rezolucji IMO A.997(25) »Wytyczne do przeglądów zgodnie ze Zharmonizowanym systemem nadzorów i certyfikacji (HSSC), 2007«, z późniejszymi poprawkami, lub procedur umożliwiających osiągnięcie tego samego celu.”;
8) załączniki I–V do dyrektywy 2009/45/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
Transpozycja
1. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej w terminie 12 miesięcy po jej wejściu w życie. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.
2. Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst głównych przepisów prawa krajowego dotyczących dziedziny objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł 3
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 4
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 czerwca 2010 r.
| W imieniu Komisji |
José Manuel BARROSO | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 163 z 25.6.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 144 z 15.5.1998, s. 1.
(3) Dz.U. L 190 z 30.7.2003, s. 6.
ZAŁĄCZNIK
WYMAGANIA BEZPIECZEŃSTWA DLA NOWYCH I ISTNIEJĄCYCH STATKÓW PASAŻERSKICH UPRAWIAJĄCYCH ŻEGLUGĘ KRAJOWĄ
Załącznik w formacie HTML do pobrania tutaj
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00