ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1111/2009
z dnia 19 listopada 2009 r.
przyjmujące plan podziału pomiędzy państwa członkowskie zasobów zapisanych w roku budżetowym 2010 na dostawy żywności pochodzącej z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące we Wspólnocie i wprowadzające pewne odstępstwa od przepisów rozporządzenia (EWG) nr 3149/92
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych („rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku”) (1), w szczególności jego art. 43 lit. f) oraz g) w związku z jego art. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2799/98 z dnia 15 grudnia 1998 r. ustanawiające agromonetarne porozumienia dotyczące euro (2), w szczególności jego art. 3 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3149/92 z dnia 29 października 1992 r. ustanawiającego szczegółowe zasady dostaw żywności z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej poszkodowane we Wspólnocie (3) Komisja powinna przyjąć plan dystrybucji zasobów, który zostanie sfinansowany ze środków dostępnych w roku budżetowym 2010. Plan ten powinien ustanowić w szczególności, w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego podejmującego to działanie, maksymalne środki finansowe dostępne na cele realizacji części planu przypadającej na dane państwo oraz ilość każdego rodzaju produktu, którą można wycofać z zapasów posiadanych przez agencje interwencyjne.
(2) Państwa członkowskie zainteresowane planem dystrybucji w roku budżetowym 2010 przekazały Komisji niezbędne informacje zgodnie z przepisami art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92.
(3) Dokonując podziału zasobów, należy uwzględnić doświadczenia i stopień wykorzystania przez państwa członkowskie zasobów przyznanych im w poprzednich latach budżetowych.
(4) Artykuł 2 ust. 3 pkt 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3149/92 przewiduje dotację przeznaczoną na zakup na rynku produktów czasowo niedostępnych w ramach zapasów interwencyjnych. Uwzględniając, że zapasy zbóż przechowywane obecnie przez agencje interwencyjne nie są wystarczające do pokrycia przydziałów odpowiadających wnioskom o zboża i ryż, należy określić wysokość dotacji, aby umożliwić zakupy na rynku zbóż lub ryżu niezbędne do realizacji planu dystrybucji w roku budżetowym 2010.
(5) Artykuł 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92 ustanawia przekazywanie między państwami członkowskimi produktów niedostępnych z zapasów interwencyjnych w państwie członkowskim, w którym występuje na nie zapotrzebowanie w ramach realizacji rocznego planu dystrybucji. Należy zatem zezwolić na niezbędne przekazywanie wewnątrzwspólnotowe w celu realizacji tego planu w 2010 r. na warunkach określonych w art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92.
(6) Artykuł 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92, w przypadkach gdy przewiduje się przekazywanie produktów z państwa członkowskiego, w którym są one przechowywane, w ramach interwencji do innego, przewiduje dla podmiotów gospodarczych opcję składania ofert z pominięciem przewozu produktów pochodzących z zapasów interwencyjnych do państwa członkowskiego składającego wniosek. Artykuł 25 rozporządzenia (EWG) nr 1234/2007 przewiduje, że zbyt produktów zakupionych w ramach interwencji publicznej odbywa się w sposób pozwalający uniknąć zakłóceń rynku.
(7) W związku z obecną sytuacją na rynku sektora mleczarskiego, która charakteryzuje się niskim poziomem cen, stosowanie opcji przewidzianej w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92 nie powinno być dozwolone w planie dystrybucji w 2010 r. w odniesieniu do masła i odtłuszczonego mleka w proszku, w celu zapobiegnięcia ewentualnym zakłóceniom rynku w następstwie uwolnienia tych produktów na niektórych rynkach, które już są dobrze zaopatrzone. Z tego samego powodu należy ograniczyć korzystanie z możliwości oferowanych podmiotom gospodarczym w art. 4 ust. 2 oraz 2a wymienionego rozporządzenia, tak by przetwory mleczne przeznaczone do dystrybucji osobom najbardziej potrzebującym we Wspólnocie spełniały pewne wymogi w zakresie ich składu oraz ilości mleka wykorzystywanego do ich produkcji. W celu monitorowania przestrzegania tej zasady w swych sprawozdaniach z postępu prac państwa członkowskie powinny przewidzieć szczegółowy wykaz produktów, które podlegają dystrybucji, w podziale na kategorie o „wysokiej zawartości tłuszczu” lub „pozostałe”.
(8) W celu zagwarantowania, że przetwory mleczne z zapasów interwencyjnych nie znajdą się na rynku w nieodpowiednim momencie w ciągu roku, należy skrócić okres przewidziany w art. 3 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (EWG) nr 3149/92, w trakcie którego masło i odtłuszczone mleko w proszku mogą być wycofane z zapasów interwencyjnych.
(9) Uwzględniając złożoność wykonania planu dystrybucji w 2010 r., wymagającego dużej ilości transferów wewnątrzwspólnotowych, należy zwiększyć 5 % margines przewidziany w art. 3 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92.
(10) Jako termin obowiązujący dla rozpoczęcia realizacji rocznego planu dystrybucji w rozumieniu art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2799/98 przyjmuje się datę rozpoczęcia zarządzania zapasami publicznymi w danym roku budżetowym.
(11) Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92 przy opracowywaniu rocznego planu dystrybucji Komisja konsultowała się z głównymi organizacjami znającymi problemy osób najbardziej potrzebujących we Wspólnocie.
(12) Artykuł 2 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92 przewiduje, że Komisja przyjmuje roczny plan dystrybucji każdego roku przed dniem 1 października. W związku z obecną sytuacją na rynku sektora mleczarskiego oraz ze względu na wyrażoną przez państwa członkowskie potrzebę dalszych konsultacji Komisja nadal nie mogła przyjąć rocznego planu dystrybucji. W celu zagwarantowania terminowego wykonania rocznego planu dystrybucji niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie niezwłocznie po jego opublikowaniu.
(13) Komitet Zarządzający ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W 2010 r. dystrybucja żywności do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące we Wspólnocie, w zastosowaniu art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, jest realizowana zgodnie z rocznym planem dystrybucji przedstawionym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Dotacje dla państw członkowskich przeznaczone na zakup na rynku zbóż, zgodnie z wymogami planu, o którym mowa w art. 1, określa się w załączniku II.
Artykuł 3
1. W drodze odstępstwa od art. 3 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92, w odniesieniu do planu dystrybucji w 2010 r., masło i odtłuszczone mleko w proszku muszą być wycofane z zapasów interwencyjnych od dnia 1 maja do dnia 30 września 2010 r. Termin 60 dni na wycofanie produktów, przewidziany w art. 3 ust. 2 akapit piąty wymienionego rozporządzenia, nie ma zastosowania w tym przypadku.
Akapit pierwszy nie ma jednak zastosowania do przydziałów wynoszących 500 ton lub mniej.
2. W drodze odstępstwa od art. 3 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92, w odniesieniu do planu dystrybucji w 2010 r., jeżeli uzasadnione zmiany dotyczą 10 % lub więcej ilości lub wartości produktu ujętych we wspólnotowym planie dystrybucji, plan ten jest korygowany.
Artykuł 4
1. W drodze odstępstwa od art. 4 ust. 2 oraz 2a rozporządzenia (EWG) nr 3149/92 przy realizacji planu dystrybucji w 2010 r. państwa członkowskie dzielą przetwory mleczne przeznaczone do dystrybucji na kategorie o „wysokiej zawartości tłuszczu” lub „pozostałe”.
2. Państwa członkowskie dopilnowują, aby w przypadku produktów zaliczanych do pierwszej kategorii łączna ilość tłuszczu mlecznego wynosiła co najmniej 20 % ich łącznej masy, a produkcja łącznej ilości produktów zaliczanych do drugiej kategorii wymagała ilości mleka odpowiadającej co najmniej 90 % ich łącznej masy.
3. Sprawozdania z postępu prac w odniesieniu do planu dystrybucji w 2010 r., przewidziane w art. 10 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92, zawierają szczegółowy wykaz produktów, które podlegają dystrybucji, w podziale na kategorie o „wysokiej zawartości tłuszczu” lub „pozostałe”.
Artykuł 5
1. Zezwala się na wewnątrzwspólnotowe przekazywanie produktów wymienionych w załączniku III do niniejszego rozporządzenia na warunkach określonych w art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92.
2. W drodze odstępstwa od art. 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92, w przypadku przeniesienia odtłuszczonego mleka w proszku lub masła z państwa członkowskiego, w którego zapasach interwencyjnych produkty te się znajdują, do państwa członkowskiego, gdzie będą one wykorzystane do realizacji rocznego planu dystrybucji przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu, podmioty gospodarcze nie mają możliwości wprowadzania wycofanych produktów na rynek w pierwszym państwie członkowskim, ale są zobowiązane do przeniesienia ich do drugiego państwa członkowskiego.
Artykuł 6
W celu realizacji rocznego planu dystrybucji, o którym mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, za termin obowiązujący w rozumieniu art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2799/98 przyjmuje się dzień 1 października 2009 r.
Artykuł 7
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 listopada 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Luc DEMARTY | |
Dyrektor Generalny ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich |
(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
ZAŁĄCZNIK I
ROCZNY PLAN DYSTRYBUCJI NA ROK BUDŻETOWY 2010
a) Środki finansowe udostępnione poszczególnym państwom członkowskim w celu realizacji planu 2010:
(EUR) |
Państwo członkowskie: | Rozkład |
Belgique/België | 7 806 433 |
България | 8 565 832 |
Česká republika | 133 893 |
Eesti | 761 012 |
Éire/Ireland | 818 816 |
Elláda | 20 044 478 |
España | 52 623 664 |
France | 78 103 609 |
Italia | 122 456 856 |
Latvija | 5 119 849 |
Lietuva | 8 859 115 |
Luxembourg | 107 483 |
Magyarország | 14 770 126 |
Malta | 698 841 |
Polska | 97 405 034 |
Portugal | 22 516 761 |
România | 29 951 704 |
Slovenija | 2 619 927 |
Suomi/Finland | 4 636 567 |
Razem | 478 000 000 |
b) Ilość każdego rodzaju produktu, która ma zostać wycofana z zapasów interwencyjnych Wspólnoty dla celów dystrybucji w każdym państwie członkowskim w ilościach nieprzekraczających wartości maksymalnych określonych w lit. a):
(w tonach) |
Państwo członkowskie | Zboża | Masło | Odtłuszczone mleko w proszku | Cukier |
Belgique/België | 29 067 | 1 285 | — | 1 507 |
България | 54 104 | — | — | 1 724 |
Česká republika | 302 | 20 | 22 | 9 |
Eesti | 5 147 | — | 1 | — |
Eire/Ireland | — | 350 | — | — |
Elláda | 64 397 | — | 5 889 | — |
España | 181 248 | 9 335 | 1 603 | 3 483 |
France | 168 998 | 13 033 | 12 050 | 3 247 |
Italia | 283 206 | 20 000 | 18 166 | 4 006 |
Latvija | 22 951 | — | 969 | — |
Lietuva | 40 317 | 145 | 1 212 | 1 182 |
Magyarország | 95 687 | — | — | 1 938 |
Malta | 4 740 | — | — | — |
Polska | 387 305 | 1 901 | 17 952 | 10 823 |
Portugal | 47 522 | 5 079 | 1 826 | 1 045 |
România | 135 555 | — | 4 500 | 5 577 |
Slovenija | 9 810 | — | 600 | 289 |
Suomi/Finland | 25 371 | — | 500 | — |
Razem | 1 555 726 | 51 148 | 65 290 | 34 832 |
Dotacja dla Luksemburga przeznaczona na zakup odtłuszczonego mleka w proszku na rynku wspólnotowym: 101 880 EUR. |
ZAŁĄCZNIK II
Dotacje dla państw członkowskich przeznaczone na zakup zbóż na rynku wspólnotowym:
(w EUR) |
Państwo członkowskie | Zboża |
Belgique/België | 1 117 572 |
България | 2 080 196 |
Česká republika | 11 600 |
Eesti | 197 884 |
Éire/Ireland | — |
Elláda | 2 475 950 |
España | 6 968 699 |
France | 6 497 704 |
Italia | 10 888 824 |
Latvija | 882 424 |
Lietuva | 1 550 130 |
Luxembourg | — |
Magyarország | 3 679 017 |
Malta | 182 233 |
Polska | 14 891 236 |
Portugal | 1 827 127 |
România | 5 211 876 |
Slovenija | 377 183 |
Suomi/Finland | 975 485 |
Razem | 59 815 140 |
ZAŁĄCZNIK III
a) Wewnątrzwspólnotowe przekazywanie zbóż dozwolone w ramach planu na rok budżetowy 2010:
Ilość (w tonach) | Właściciel | Odbiorca | |
1. | 102 940 | SZIF, Česká republika | FEGA, España |
2. | 87 816 | SZIF, Česká republika | FranceAgriMer, France |
3. | 29 067 | BLE, Deutschland | BIRB, Belgique |
4. | 81 182 | BLE, Deutschland | FranceAgriMer, France |
5. | 31 423 | BLE, Deutschland | ARR, Polska |
6. | 1 022 | PRIA, Eesti | Rural Support Service, Latvia |
7. | 36 172 | Lietuvos emės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra, Lietuva | ARR, Polska |
8. | 44 239 | Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország | Държавен фонд „Земеделие” — Разплащателна агенция, България |
9. | 64 397 | Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország | OPEKEPE, Elláda |
10. | 204 593 | Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország | AGEA, Italia |
11. | 4 740 | Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország | Ministry for Resources and Rural Affairs Paying Agency, Malta |
12. | 39 351 | Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország | ARR, Polska |
13. | 11 640 | Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország | IFAP I.P., Portugal |
14. | 135 555 | Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország | Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, România |
15. | 9 810 | Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország | Agencija Republike Slovenije za kmetijske trge in razvoj podeelja, Slovenija |
16. | 6 852 | AMA, Austria | Държавен фонд „Земеделие” — Разплащателна агенция, България |
17. | 65 045 | Pôdohospodárska platobná agentúra, Slovenská Republika | FEGA, España |
18. | 78 613 | Pôdohospodárska platobná agentúra, Slovenská Republika | AGEA, Italia |
19. | 199 816 | Agency for Rural Affairs, Suomi/Finland | ARR, Polska |
20. | 13 263 | SJV, Sverige | FEGA, España |
21. | 21 929 | SJV, Sverige | Rural Support Service, Latvia |
22. | 35 882 | SJV, Sverige | IFAP I.P., Portugal |
b) Wewnątrzwspólnotowe przekazywanie cukru dozwolone w ramach planu na rok budżetowy 2010:
Ilość (w tonach) | Właściciel | Odbiorca | |
1. | 2 129 | SZIF, Česká republika | ARR, Polska |
2. | 397 | OFI, Ireland | BIRB, Belgique |
3. | 995 | OFI, Ireland | FranceAgriMer, France |
4. | 1 724 | AGEA, Italia | Държавен фонд „Земеделие” — Разллащателна агенция, България |
5. | 3 483 | AGEA, Italia | FEGA, España |
6. | 2 252 | AGEA, Italia | FranceAgriMer, France |
7. | 1 182 | AGEA, Italia | Lietuvos emės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra, Lietuva |
8. | 1 938 | AGEA, Italia | Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Magyarország |
9. | 8 694 | AGEA, Italia | ARR, Polska |
10. | 1 045 | AGEA, Italia | IFAP I.P., Portugal |
11. | 5 577 | AGEA, Italia | Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, România |
12. | 289 | AGEA, Italia | Agencija Republike Slovenije za kmetijske trge in razvoj podeelja, Slovenija |
c) Wewnątrzwspólnotowe przekazywanie masła dozwolone w ramach planu na rok budżetowy 2010:
Ilość (w tonach) | Właściciel | Odbiorca | |
1. | 9 894 | BLE, Deutschland | AGEA, Italia |
2. | 10 106 | Dienst Regelingen Roermond, Netherlands | AGEA, Italia |
d) Wewnątrzwspólnotowe przekazywanie odtłuszczonego mleka w proszku dozwolone w ramach planu na rok budżetowy 2010:
Ilość (w tonach) | Właściciel | Odbiorca | |
1. | 600 | SZIF, Česká republika | Agencija Republike Slovenije za kmetijske trge in razvoj podeelja, Slovenija |
2. | 5 889 | BLE, Deutschland | OPEKEPE, Elláda |
3. | 969 | PRIA, Eesti | Rural Support Service, Latvia |
4. | 18 166 | FranceAgriMer, France | AGEA, Italia |
5. | 4 500 | Lietuvos emės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra, Lietuva | Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, România |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00