Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-04-23
Wersja aktualna od 2009-04-23
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 23 kwietnia 2009 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2007
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2007 (1),
— uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji (2),
— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 – C6-0060/2009),
— uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (3), w szczególności jego art. 185,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (4), w szczególności jego art. 21,
— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (5), w szczególności jego art. 94,
— uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A6-0176/2009),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2007 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,
B. mając na uwadze, że w dniu 22 kwietnia 2008 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2006 (6),
1. stwierdza, że na mocy rozporządzenia (WE) nr 168/2007 ustanowiono Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej, która zastąpiła Europejskie Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii (EUMC) i rozszerzyła jego kompetencje z mocą od dnia 1 marca 2007 r.;
2. przypomina, że Agencja powinna dążyć do efektu synergii i unikać powielania działań innych instytucji działających w dziedzinie praw człowieka, w szczególności Rady Europy, jak postulowano w rezolucji Parlamentu z dnia 14 stycznia 2009 r. (7),
3. ubolewa, że w art. 21 ust. 10 rozporządzenia (WE) nr 168/2007 jako termin podjęcia przez Parlament decyzji w sprawie absolutorium przyjęto termin 30 kwietnia roku n + 2 i że termin ten nie został dostosowany do nowego terminu przewidzianego w rozporządzeniu (WE, Euratom) nr 2343/2002, tj. 15 maja roku n + 2 (8);
4. na podstawie sprawozdania Agencji z zarządzania budżetem i finansami – rok budżetowy 2007 r. zauważa, że Agencja od sierpnia 2007 r. korzysta z systemu ABAC (system rachunkowości memoriałowej);
5. z zadowoleniem przyjmuje uwagi ETO, że mimo przekształcenia Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii (EUMC) w Agencję i znacznego zwiększenia budżetu (14 200 000 EUR w porównaniu z 9 300 000 EUR przydzielonych EUMC w roku ubiegłym), w 2007 r. zaciągnięto zobowiązania na prawie wszystkie środki (13 900 000 EUR);
6. zauważa, że OLAF wszczął dochodzenie w sprawie Agencji; wzywa Agencję, a w szczególności dyrektora do pełnej współpracy z OLAF-em; domaga się, aby OLAF, Agencja i Komisja jak najszybciej poinformowały organ udzielający absolutorium o wynikach dochodzenia i możliwych dalszych działaniach.
Uchybienia w wykonaniu budżetu w związku z przekształceniem Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii (EUC) w Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA)
7. odnotowuje ustalenie ETO, że w związku z rozszerzeniem kompetencji Agencji w 2007 r. konieczne było jednak przeniesienie 7 500 000 EUR na kolejny rok budżetowy, co opóźniło przyjęcie nowego programu prac, powołanie nowego dyrektora i realizację działań;
8. wzywa Agencję do nadrobienia opóźnień i ograniczenia do minimum anulowania przeniesionych z ubiegłego roku środków, zgodnie z obietnicami złożonymi przez Agencję w odpowiedziach na uwagi ETO, a także do przedstawienia poczynionych postępów w sprawozdaniu z zarządzania budżetem i finansami — rok budżetowy 2008;
9. zauważa, że ETO również uznał, że Agencja, z pomocą zmian w budżecie oraz różnorakich przeniesień, zmniejszyła o 798 000 EUR linie budżetowe przeznaczone na wydatki na personel, unikając anulowania niewykorzystanych środków na wydatki na personel;
10. uznaje odpowiedź Agencji, zgodnie z którą zmiany w budżecie i przeniesienia wiązały się ściśle z fazą przekształcenia, miały zatem charakter wyjątkowy;
Uchybienia w procedurach udzielania zamówień publicznych
11. odnotowuje stwierdzenie ETO dotyczące jednej procedury udzielania zamówień publicznych, że opublikowana metoda oceny pośrednio zmniejszyła względną wagę kryterium ceny, co mogło zniechęcić niektórych potencjalnych oferentów i stanowiło naruszenie zasady należytego zarządzania finansami;
12. akceptuje odpowiedź Agencji, że mimo iż zastosowana metoda była zgodna z przepisami rozporządzenia finansowego, Agencja wprowadzi nową metodę oceny, zaproponowaną przez Komisję, aby zapewnić uzyskanie najkorzystniejszego stosunku jakości do posiadanych środków;
Dalsze działania związane z wcześniej udzielanymi absolutoriami
13. przypomina, że w odniesieniu do roku budżetowego 2004 ETO wydał Europejskiemu Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii poświadczenie wiarygodności z zastrzeżeniem z powodu uchybień w procedurach udzielania zamówień publicznych i że również w odniesieniu do lat budżetowych 2005 i 2006 ETO zgłosił krytyczne uwagi dotyczące procedur udzielania zamówień publicznych;
14. wzywa Agencję do zwrócenia szczególnej uwagi na legalność stosowanych przez nią procedur udzielania zamówień publicznych;
15. jeśli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zarządzania finansami i kontroli agencji UE (9).
(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 1.
(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 7.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1.
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(6) Dz.U. L 88 z 31.3.2009, s. 142.
(7) Teksty przyjęte: P6_TA(2009)0019.
(8) Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23).
(9) Zob. s. 206 niniejszego Dziennika Urzędowego.