Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-12-22
Wersja aktualna od 2009-12-22
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 385/2009
z dnia 7 maja 2009 r.
zastępujące załącznik IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów („dyrektywy ramowej”)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2009 r., Nr 339, poz. 60)
Alerty
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywę ramową) (1), w szczególności jej art. 39 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2007/46/WE ustanawia zharmonizowane ramy zawierające przepisy administracyjne i ogólne wymagania techniczne dotyczące wszystkich nowych pojazdów. W szczególności zobowiązuje ona producenta pojazdu, jako posiadacza wspólnotowej homologacji typu, do dołączania świadectwa zgodności [1] do każdego pojazdu wyprodukowanego zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym w sprawie homologacji typu.
(2) Świadectwo zgodności, którego wzór określono w załączniku IX do dyrektywy 2007/46/WE, stanowi oficjalne oświadczenie złożone nabywcy pojazdu, że konkretny pojazd został wyprodukowany zgodnie z wymogami określonymi w prawodawstwie wspólnotowym w sprawie homologacji typu.
(3) Konieczne jest zagwarantowanie, aby informacje zawarte w świadectwie zgodności były zrozumiałe dla zainteresowanych konsumentów i podmiotów gospodarczych. Wzór świadectwa zgodności powinien zawierać wszystkie informacje techniczne, które mają znaczenie pod kątem dopuszczenia pojazdów do użytku przez władze państw członkowskich.
(4) Od czasu przyjęcia dyrektywy Komisji 2001/116/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/156/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (2) wzór świadectwa zgodności nigdy nie był aktualizowany. Dlatego też właściwe jest uaktualnienie go w świetle licznych istotnych zmian przewidzianych w dyrektywie 2007/46/WE, która wprowadzi, z dniem 29 kwietnia 2009 r., wspólnotową homologację typu całego pojazdu w odniesieniu do pojazdów użytkowych.
(5) Ponadto, zgodnie z dyrektywą Rady 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów (3), organy rejestracyjne państw członkowskich muszą otrzymywać rzetelne informacje techniczne w celu pierwszej rejestracji nowych pojazdów na terenie Wspólnoty. Zawarte w świadectwie zgodności dane techniczne stanowią właściwe źródło informacji, które można wykorzystać na potrzeby rejestracji. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne ponoszone przez obywateli Europy, w świetle zasad zapisanych w komunikatach Komisji zatytułowanych „Plan działania – Uproszczenie i poprawa środowiska regulacyjnego” (4) oraz „Program działań na rzecz zmniejszenia obciążeń administracyjnych w Unii Europejskiej” (5), świadectwo zgodności powinno zawierać również wszystkie informacje wymagane na mocy dyrektywy 1999/37/WE.
(6) Mając na względzie zapewnienie właściwego funkcjonowania procesu wspólnotowej homologacji typu, właściwe jest uaktualnienie załączników do dyrektywy 2007/46/WE celem dostosowania ich do rozwoju wiedzy naukowej i technicznej.
(7) Załącznik IX do dyrektywy 2007/46/WE powinien zostać odpowiednio zastąpiony.
(8) Wdrożenie nowego systemu zarządzania służącego gromadzeniu wszystkich danych, które mają być zawarte w certyfikacie zgodności, wymaga odpowiednich przygotowań ze strony producenta pojazdu. Dlatego też zapewnić należy wystarczający okres przejściowy, w ciągu którego wciąż będzie można stosować poprzednie wzory świadectwa zgodności.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Załącznik IX do dyrektywy 2007/46/WE zastępuje się załącznikiem [2] do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Do dnia 29 kwietnia 2010 r. producenci mogą przedstawiać świadectwa zgodności, które są zgodne ze wzorem określonym w załączniku IX do dyrektywy Rady 70/156/EWG (6).
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 29 kwietnia 2009 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 maja 2009 r.
(1) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 18 z 21.1.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 138 z 1.6.1999, s. 57.
(4) COM(2002) 278 wersja ostateczna.
(5) COM(2007) 23 wersja ostateczna.
(6) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, s. 1.
[1] Użyte w rozporządzeniu wyrazy „certyfikat zgodności” zostały zastąpione użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami „świadectwo zgodności” na podstawie pkt 1 sprostowania do rozporządzenia Komisji (WE) nr 385/2009 z dnia 7 maja 2009 r. zastępującego załącznik IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów („dyrektywy ramowej”) (Dz.Urz.UE L 339 z 22.12.2009, str. 60). Zmiana weszła w życie 22 grudnia 2009 r.
[2] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez sprostowanie do rozporządzenia Komisji (WE) nr 385/2009 z dnia 7 maja 2009 r. zastępującego załącznik IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów („dyrektywy ramowej”) (Dz.Urz.UE L 339 z 22.12.2009, str. 60). Zmiana weszła w życie 22 grudnia 2009 r.