Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2008-12-27 do 2015-10-20
Wersja archiwalna od 2008-12-27 do 2015-10-20
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1313/2008
z dnia 19 grudnia 2008 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 501/2008 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 3/2008 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3/2008 z dnia 17 grudnia 2007 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich (1), w szczególności jego art. 4, 5 oraz 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Po zmianie wprowadzonej rozporządzeniem Rady (WE) nr 479/2008 z dnia 29 kwietnia 2008 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina (2) art. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 3/2008 przewidują działania informacyjne dotyczące nowych oznaczeń win Wspólnoty oraz wzorców odpowiedzialnej konsumpcji i zagrożeniach związanych z nadużywaniem alkoholu. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie Komisji (WE) nr 501/2008 (3).
(2) Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 501/2008 ustanawia wykaz tematów i produktów oraz wytyczne dotyczące promocji na rynku wewnętrznym.
(3) Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 501/2008 ustanawia wykaz produktów, mogących być przedmiotem działań promocyjnych w krajach trzecich oraz wykaz krajów trzecich, w których mogą być prowadzone działania promocyjne.
(4) Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 501/2008 ustanawia orientacyjne budżety roczne dla poszczególnych sektorów.
(5) Uwzględniając zmiany wprowadzone w rozporządzeniu (WE) nr 3/2008, należy odpowiednio zmienić załączniki I, II i III do rozporządzenia (WE) nr 501/2008.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Załączniki I, II i III do rozporządzenia (WE) nr 501/2008 zmienia się zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 grudnia 2008 r.
W imieniu Komisji |
Mariann FISCHER BOEL |
Członek Komisji |
|
(1) Dz.U. L 3 z 5.1.2008, s. 1.
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach I, II i III do rozporządzenia (WE) nr 501/2008 wprowadza się następujące zmiany:
1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a) w części „A. WYKAZ TEMATÓW I PRODUKTÓW” tiret jedenaste otrzymuje brzmienie:
„- wina o chronionej nazwie pochodzenia lub chronionym oznaczeniu geograficznym, wina o podanej nazwie odmiany winorośli,”;
b) w części „B. WYTYCZNE” wytyczna dotycząca „WIN GATUNKOWYCH PRODUKOWANYCH W OKREŚLONYM REGIONIE (PSR), WIN STOŁOWYCH POSIADAJĄCYCH OZNAKOWANIE GEOGRAFICZNE” otrzymuje brzmienie:
„WINA O CHRONIONEJ NAZWIE POCHODZENIA LUB CHRONIONYM OZNACZENIU GEOGRAFICZNYM, WINA O PODANEJ NAZWIE ODMIANY WINOROŚLI
1. Przegląd sytuacji
Produkcja wina jest wystarczająca, ale spożycie nie zmienia się, a w przypadku niektórych typów wina nawet spada, zaś dostawy z krajów trzecich rosną.
2. Cele
- Informowanie konsumentów o różnorodności, jakości i warunkach produkcji win Wspólnoty oraz o wynikach badań naukowych,
- informowanie konsumentów o wzorcach odpowiedzialnej konsumpcji i zagrożeniach związanych z nadużywaniem alkoholu.
3. Grupy docelowe
- Dystrybutorzy,
- konsumenci z wyłączeniem ludzi młodych i dorastających, o których mowa w zaleceniu Rady 2001/458/WE (*)
- środowiska opiniotwórcze: dziennikarze, eksperci gastronomii,
- instytucje edukacyjne w sektorze hotelarskim i gastronomicznym.
4. Główne przesłania
- Przepisy wspólnotowe ściśle regulują produkcję, wskaźniki jakości, etykietowanie i wprowadzanie do obrotu, gwarantując w ten sposób konsumentom produkt wysokiej jakości i jego identyfikowalność,
- możliwość wyboru spośród bardzo szerokiej oferty win Wspólnoty o zróżnicowanym pochodzeniu,
- informacja na temat uprawy winorośli we Wspólnocie oraz jej powiązań z regionalnymi i lokalnymi warunkami, kulturą i gustami,
- informacja na temat wzorców odpowiedzialnej konsumpcji i zagrożeniach związanych z nadużywaniem alkoholu.
5. Główne kanały informacji i promocji
- Działania informacyjne i PR,
- szkolenia dla dystrybutorów żywności i zakładów gastronomicznych,
- kontakty z prasą specjalistyczną,
- inne kanały (strona internetowa, ulotki i broszury) pomagające konsumentom w wyborze i tworzeniu sposobności spożywania wina (imprezy rodzinne, uroczystości itd.),
- wystawy i targi: stoiska prezentujące produkty z kilku państw członkowskich.
6. Czas trwania programów
Czas trwania od 12 do 36 miesięcy, przy czym pierwszeństwo mają wieloletnie programy, w których cele są wyznaczone dla każdego etapu.
2) w załączniku II tiret piąte i szóste części „A. WYKAZ PRODUKTÓW MOGĄCYCH BYĆ PRZEDMIOTEM DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH” otrzymują brzmienie:
„- wina o chronionej nazwie pochodzenia lub chronionym oznaczeniu geograficznym, wina o podanej nazwie odmiany winorośli,
- napoje spirytusowe o chronionym oznaczeniu geograficznym,”;
3) w załączniku III pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Wina o chronionej nazwie pochodzenia lub chronionym oznaczeniu geograficznym, wina o podanej nazwie odmiany winorośli: 12 mln EUR”.
|
(*) Dz.U L 161 z 16.6.2001, s. 38.';