Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-12-04
Wersja aktualna od 2008-12-04
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 1100/2008
z dnia 22 października 2008 r.
w sprawie zniesienia kontroli przeprowadzanych na granicach państw członkowskich w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej
(Wersja ujednolicona)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 4060/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie zniesienia kontroli przeprowadzanych na granicach państw członkowskich w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej (3) zostało znacząco zmienione (4). Dla zapewnienia jasności i zrozumiałości powinna zostać sporządzona jego wersja ujednolicona.
(2) Osiągnięcie swobody świadczenia usług w dziedzinie transportu stanowi ważny element wspólnej polityki transportowej wynikającej z Traktatu. Jednocześnie celem tej polityki jest zwiększenie płynności przepływu różnych środków transportu we Wspólnocie.
(3) Zgodnie z obowiązującymi wspólnotowymi i krajowymi przepisami prawa w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej państwa członkowskie przeprowadzają kontrole, przeglądy i badania, dotyczące właściwości technicznych, zezwoleń i innej dokumentacji, którym muszą odpowiadać pojazdy i statki żeglugi śródlądowej. Te kontrole, przeglądy i badania są powszechnie nadal uzasadnione w celu uniknięcia zakłóceń w organizacji rynku transportowego i dla zapewnienia bezpieczeństwa dróg i śródlądowych dróg wodnych.
(4) Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wspólnotowego państwa członkowskie mają swobodę w organizowaniu i przeprowadzaniu wyżej wymienionych kontroli, przeglądów i badań, według ich uznania.
(5) Takie kontrole, przeglądy i badania mogą być przeprowadzane z równą skutecznością na całym terytorium zainteresowanych państw członkowskich i dlatego przekraczanie granicy nie powinno stanowić pretekstu do przeprowadzania tych działań,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do kontroli przeprowadzanych przez państwa członkowskie na mocy prawa wspólnotowego lub krajowego w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej, dokonywanego środkami transportu zarejestrowanymi lub dopuszczonymi do ruchu w jednym z państw członkowskich.
Artykuł 2
Do celów niniejszego rozporządzenia:
a) „granica" oznacza albo granicę wewnętrzną we Wspólnocie, albo granicę zewnętrzną, w przypadku gdy przewóz między państwami członkowskimi pociąga za sobą przejazd przez państwo trzecie;
b) „kontrola" oznacza kontrolę, badanie, przegląd lub formalność dokonywane na granicach państw członkowskich przez organy krajowe, które oznaczają zatrzymanie lub utrudnienie w swobodnym przepływie pojazdów lub statków.
Artykuł 3
Kontrole określone w załączniku I, przeprowadzane zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego lub krajowego w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej między państwami członkowskimi, nie będą przeprowadzane jako kontrole graniczne, lecz wyłącznie jako część normalnych procedur kontrolnych wykonywanych w sposób niedyskryminujący na całym terytorium państwa członkowskiego.
Artykuł 4
Jeżeli to konieczne, Komisja zaproponuje zmiany do załącznika I w celu uwzględnienia rozwoju technicznego w dziedzinie objętej niniejszym rozporządzeniem.
Artykuł 5
Rozporządzenie (EWG) nr 4060/89 zmienione rozporządzeniem określonym w załączniku II zostaje uchylone.
Odesłania do uchylonego rozporządzenia traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku III.
Artykuł 6
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 22 października 2008 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
H.-G. PÖTTERING | J.-P. JOUYET |
Przewodniczący | Przewodniczący |
|
(1) Dz.U. C 324 z 30.12.2006, s. 47.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2006 r. (Dz.U. C 317 E z 23.12.2006, s. 599) i decyzja Rady z dnia 15 września 2008 r.
(3) Dz.U. L 390 z 30.12.1989, s. 18.
(4) Zob. załącznik II.
ZAŁĄCZNIK I
CZĘŚĆ 1
PRAWO WSPÓLNOTOWE
Sekcja 1
Dyrektywy
a) Artykuł 6 ust. 4 dyrektywy Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiającej dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (1), który stanowi, że pojazdy mogą podlegać: kontrolom wyrywkowym w zakresie wspólnych norm ciężaru; kontrolom w zakresie wspólnych norm wymiarów jedynie w przypadku podejrzenia niezgodności z jej przepisami;
b) artykuł 3 ust. 2 dyrektywy Rady 96/96/WE z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep (2), który stanowi, że każde państwo członkowskie uznaje dowód zaliczenia przez pojazd badania technicznego wystawiony w innym państwie członkowskim; ten akt uznania oznacza, że weryfikacja przez organy krajowe może być przeprowadzona w dowolnym miejscu na ich terytorium;
c) artykuł 2 ust. 2 dyrektywy 2006/1/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy (3), który stanowi, że dowód zgodności z dyrektywą stanowią określone dokumenty, które muszą znajdować się w wynajętym pojeździe, tzn. umowa najmu i umowa o pracę kierowcy;
d) artykuł 3 ust. 3, 4 i 5 dyrektywy Rady 76/135/EWG z dnia 20 stycznia 1976 r. w sprawie wzajemnego uznawania świadectw zdolności żeglugowej statków żeglugi śródlądowej (4), który stanowi, że świadectwo zdolności żeglugowej, świadectwa oraz pozwolenia muszą być okazywane na żądanie władz krajowych;
e) artykuł 17 ust. 1 dyrektywy Rady 82/714/EWG z dnia 4 października 1982 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (5), który stanowi, że państwa członkowskie mogą w dowolnym czasie skontrolować, czy statek posiada ważne świadectwo zgodne z dyrektywą.
Sekcja 2
Rozporządzenia
a) Artykuły 14 i 15 rozporządzenia Rady (EWG) nr 684/92 z dnia 16 marca 1992 r. w sprawie wspólnych zasad międzynarodowego przewozu osób autokarem i autobusem (6), które dają każdemu upoważnionemu urzędnikowi kontroli prawo do weryfikacji i kontroli biletu transportowego, zezwolenia lub dokumentu kontrolnego przewidzianego w tym rozporządzeniu;
b) artykuł 18 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (7), który daje państwom członkowskim prawo do przyjmowania środków obejmujących, między innymi, organizację, procedury i środki systemu kontroli w celu zapewnienia zgodności z przepisami rozporządzenia;
c) artykuł 19 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (8), który daje państwom członkowskim prawo do przyjmowania środków obejmujących, między innymi, organizację, procedury i środki przeprowadzania kontroli w celu zapewnienia zgodności urządzeń z przepisami rozporządzenia;
d) artykuł 5 ust. 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 881/92 z dnia 26 marca 1992 r. w sprawie dostępu do rynku drogowych przewozów rzeczy we Wspólnocie, na lub z terytorium państwa członkowskiego lub w tranzycie przez jedno lub więcej państw członkowskich (9), który stanowi, że poświadczone za zgodność z oryginałem kopie licencji wspólnotowej przechowywane są w pojazdach i muszą być okazywane na każde żądanie upoważnionego funkcjonariusza służb kontrolnych.
CZĘŚĆ 2
PRAWO KRAJOWE
a) Kontrole praw jazdy osób prowadzących pojazdy do przewozu towarów i osób
b) Kontrole odnoszące się do środków transportu towarów niebezpiecznych, w szczególności:
(i) dokumentów
- świadectw szkolenia kierowcy
- instrukcji bezpieczeństwa
- świadectw potwierdzenia (ADR lub normy ekwiwalentne)
- kopii odstąpienia, jeżeli ma to zastosowanie (ADR lub normy ekwiwalentne)
(ii) identyfikacji pojazdu przewożącego towary niebezpieczne
- pomarańczowego pasa
- zgodności
- umieszczenia na pojeździe
- tablicy ostrzegawczej na pojeździe
- zgodności
- umieszczenia na pojeździe
- tablicy identyfikacyjnej cysterny (dla cystern umocowanych, zdejmowanych lub zbiornikowych)
- obecności i czytelności
- daty ostatniej kontroli
- pieczęci organu dokonującego kontroli
(iii) wyposażenia pojazdu (ADR lub normy ekwiwalentne)
- dodatkowej gaśnicy
- wyposażenia specjalnego
(iv) ładunku pojazdu
- przeładowania (zgodne z pojemnością baku)
- zabezpieczenia pakunków
- przestrzegania zakazu ładunków mieszanych
c) Kontrole odnoszące się do środków transportu szybko psujących się artykułów żywnościowych, w szczególności:
(i) dokumentów
- świadectw zgodności dla wyposażenia
(ii) wyposażenia specjalnego używanego do przewozu szybko psujących się artykułów żywnościowych:
- tablicy zgodności
- znaków identyfikacyjnych
(iii) działania specjalnego wyposażenia
- warunków temperaturowych
|
(1) Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 59.
(2) Dz.U. L 46 z 17.2.1997, s. 1.
(3) Dz.U. L 33 z 4.2.2006, s. 82.
(4) Dz.U. L 21 z 29.1.1976, s. 10.
(5) Dz.U. L 301 z 28.10.1982, s. 1.
(6) Dz.U. L 74 z 20.3.1992, s. 1.
(7) Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s.1.
(8) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.
(9) Dz.U. L 95 z 9.4.1992, s. 1.
ZAŁĄCZNIK II
UCHYLONE ROZPORZĄDZENIE I JEGO ZMIANA
(o których mowa w art. 5)
Rozporządzenie Rady (EWG) nr 4060/89 | (Dz.U. L 390 z 30.12.1989 s. 18) |
Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3356/91 | (Dz.U. L 318 z 20.11.1991 s. 1) |
ZAŁĄCZNIK III
TABELA KORELACJI
Rozporządzenie (EWG) nr 4060/89 | Niniejsze rozporządzenie |
Artykuł 1 | Artykuł 1 |
Artykuł 2 | Artykuł 2 |
Artykuł 3 | Artykuł 3 |
Artykuł 3a | Artykuł 4 |
Artykuł 4 | Artykuł 6 |
- | Artykuł 5 |
Załącznik część 1, dyrektywy lit. a) | Załącznik I część 1 sekcja 1 lit. a) |
Załącznik część 1, dyrektywy lit. b) | Załącznik I część 1 sekcja 1 lit. b) |
Załącznik część 1, dyrektywy lit. c) | Załącznik I część 1 sekcja 1 lit. c) |
Załącznik część 1, dyrektywy lit. d) | - |
Załącznik część 1, dyrektywy lit. e) | Załącznik I część 1 sekcja 1 lit. d) |
Załącznik część 1, dyrektywy lit. f) | Załącznik I część 1 sekcja 1 lit. e) |
Załącznik część 1, rozporządzenia lit. a) | Załącznik I część 1 sekcja 2 lit. a) |
Załącznik część 1, rozporządzenia lit. b) | - |
Załącznik część 1, rozporządzenia lit. c) | - |
Załącznik część 1, rozporządzenia lit. d) | Załącznik I część 1 sekcja 2 lit. b) |
Załącznik część 1, rozporządzenia lit. e) | Załącznik I część 1 sekcja 2 lit. c) |
Załącznik część 1, rozporządzenia lit. f) | Załącznik I część 1 sekcja 2 lit. d) |
Załącznik część 2 | Załącznik I część 2 |
- | Załącznik II |
- | Załącznik III |