ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 451/2008
z dnia 23 kwietnia 2008 r.
ustanawiające nową klasyfikację statystyczną produktów według działalności (CPA) i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3696/93
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(DUUEL. z 2014 r., Nr 336, poz. 1;ostatnia zmiana: DUUEL. z 2019 r., Nr 198, poz. 241)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu (1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (EWG) nr 3696/93 (2) ustanowiono klasyfikację statystyczną produktów według działalności (CPA) w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej.
(2) Należy ustanowić aktualną CPA w celu uwzględnienia rozwoju technicznego i zmian strukturalnych w gospodarce.
(3) Struktura klasyfikacji produktów zgodna z odpowiadającą im działalnością produkcyjną pozwala uniknąć niepowiązanych ze sobą systemów kodowania oraz ułatwia identyfikację według producentów działających na odnośnych rynkach.
(4) Istnieje potrzeba stworzenia struktury wyjściowej, w ramach której dane statystyczne dotyczące produkcji, konsumpcji, handlu zagranicznego i transportu mogłyby być porównywane.
(5) Zaktualizowana CPA jest ważnym elementem działań Komisji mających na celu ulepszenie statystyk wspólnotowych; celem jest poprawa ładu gospodarczego na szczeblu wspólnotowym i krajowym dzięki bardziej porównywalnym i odpowiednim danym.
(6) W celu właściwego funkcjonowania rynek wewnętrzny wymaga norm statystycznych mających zastosowanie do zbierania, przekazywania i publikowania statystyk krajowych i wspólnotowych, aby przedsiębiorstwa, instytucje finansowe, rządy i inne podmioty na rynku wewnętrznym mogły otrzymywać wiarygodne i porównywalne dane statystyczne. W związku z tym różne kategorie w ramach CPA powinny być interpretowane jednolicie we wszystkich państwach członkowskich.
(7) Wiarygodne i porównywalne statystyki są konieczne w celu umożliwienia przedsiębiorstwom dokonania oceny swojej konkurencyjności i są przydatne dla instytucji wspólnotowych w zapobieganiu zakłóceniom konkurencji.
(8) Ustanowienie wspólnej klasyfikacji statystycznej produktów według działalności gospodarczej samo w sobie nie zobowiązuje państw członkowskich do zbierania, publikowania ani dostarczania danych. Uzyskanie zbiorczych danych w sposób wiarygodny, szybki, elastyczny i o stopniu szczegółowości koniecznym do zarządzania rynkiem wewnętrznym jest możliwe, pod warunkiem że państwa członkowskie korzystają z klasyfikacji produktów bezpośrednio powiązanych z klasyfikacją wspólnotową.
(9) Należy wprowadzić przepis umożliwiający państwom członkowskim, w celu spełnienia wymogów krajowych, dodawanie do swoich klasyfikacji krajowych dodatkowych kategorii w oparciu o CPA.
(10) Porównywalność statystyk gospodarczych w skali międzynarodowej wymaga, aby państwa członkowskie oraz instytucje wspólnotowe stosowały klasyfikacje produktów, które są bezpośrednio powiązane z Centralną Klasyfikacją Produktów (CKP) w wersji 2, przyjętą przez Komisję Statystyczną ONZ.
(11) W związku ze stosowaniem CPA konieczne jest, aby Komitet ds. Programów Statystycznych ustanowiony decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom (3) wspomagał Komisję, w szczególności w zakresie badania problemów wynikających z wdrożenia klasyfikacji CPA i wprowadzania zmian do klasyfikacji CPA.
(12) Ustanowienie nowej klasyfikacji statystycznej produktów oznacza konieczność zmiany odesłań do klasyfikacji CPA. Konieczne jest zatem uchylenie rozporządzenia (EWG) nr 3696/93.
(13) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą procedury wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (4). W szczególności Komisja powinna otrzymać uprawnienia do dokonywania zmian klasyfikacji CPA w celu uwzględnienia rozwoju technicznego i gospodarczego oraz dostosowania jej do innych klasyfikacji społeczno-ekonomicznych. Ponieważ są to środki mające zakres ogólny i służą zmianie innych niż istotne elementów niniejszego rozporządzenia, w tym poprzez dodanie do niego nowych elementów, należy je przyjąć zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, określoną w art. 5a decyzji Rady 1999/468/WE.
(14) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie nowej CPA, nie może być osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie i może być lepiej zrealizowany na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki, zgodnie z zasadą pomocniczości, jak określono w art. 5 Traktatu. Stosownie do zapisanej w tym samym artykule zasady proporcjonalności niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do realizacji tego celu.
(15) Skonsultowano się z Komitetem ds. Programów Statystycznych,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot i zakres
1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia nową wspólną klasyfikację CPA w obrębie Wspólnoty, zwaną dalej „CPA”, w celu zapewnienia powiązania z rzeczywistością gospodarczą i porównywalności między klasyfikacjami krajowymi, wspólnotowymi i międzynarodowymi, a tym samym statystykami krajowymi, wspólnotowymi i międzynarodowymi.
2. Pojęcie „produkt” oznacza rezultat działalności gospodarczej w postaci towarów lub usług.
3. Niniejsze rozporządzenie stosuje się do korzystania z klasyfikacji wyłącznie dla celów statystycznych.
Artykuł 2
Poziomy i struktura CPA
1. CPA obejmuje:
a) pierwszy poziom obejmujący pozycje oznaczone alfabetycznie (sekcje);
b) drugi poziom obejmujący pozycje oznaczone kodem dwucyfrowym (działy);
c) trzeci poziom obejmujący pozycje oznaczone kodem trzycyfrowym (grupy);
d) czwarty poziom obejmujący pozycje oznaczone kodem czterocyfrowym (klasy);
e) piąty poziom obejmujący pozycje oznaczone kodem pięciocyfrowym (kategorie); oraz
f) szósty poziom obejmujący pozycje oznaczone kodem sześciocyfrowym (podkategorie).
2. Klasyfikacja CPA jest zawarta w załączniku.
Artykuł 3
Stosowanie CPA
Komisja stosuje CPA do wszystkich statystyk klasyfikujących produkty według działalności.
Artykuł 4
Krajowe klasyfikacje produktów według działalności gospodarczej
1. Państwa członkowskie mogą wykorzystać CPA do stworzenia zagregowanych lub szczegółowych dostosowań krajowych, dla specyficznych potrzeb lub ze względów funkcjonalnych, w oparciu o podkategorie CPA.
2. Klasyfikacje te są powiązane z CPA zgodnie z następującymi zasadami:
a) klasyfikacje, które są bardziej zagregowane niż CPA, obejmują dokładne agregacje podkategorii CPA;
b) klasyfikacje, które są bardziej szczegółowe niż CPA, obejmują pozycje, które w całości zawierają się w podkategoriach CPA.
Klasyfikacje, które ustalono zgodnie z niniejszym ustępem, mogą mieć inne kody.
3. Państwa członkowskie mogą korzystać z krajowej klasyfikacji produktów według działalności gospodarczej ustalonej na podstawie CPA. W takim przypadku przekazują one Komisji projekty definiujące klasyfikację krajową. W terminie 3 miesięcy od otrzymania takiego projektu Komisja sprawdza zgodność przewidzianej klasyfikacji krajowej z ust. 2 i przekazuje ją do wiadomości innych państw członkowskich. Krajowe klasyfikacje państw członkowskich zawierają tabelę zgodności między klasyfikacjami krajowymi a CPA.
Artykuł 5
Działania Komisji
Komisja, we współpracy z państwami członkowskimi, zapewnia upowszechnianie, utrzymanie i promowanie CPA, w szczególności poprzez:
a) redagowanie, uaktualnianie i publikowanie not wyjaśniających do CPA;
b) sporządzanie i publikowanie wytycznych stosowania CPA;
c) publikowanie tabel zgodności pomiędzy: nową a poprzednią wersją CPA; poprzednią a nową wersją CPA; CPA i Nomenklaturą Scaloną (CN) znajdującą się w załączniku 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (5); oraz
d) prace nad poprawą zgodności z innymi klasyfikacjami.
Artykuł 6
Akty delegowane i akty wykonawcze [1]
1. Następujące środki mające na celu wdrożenie i aktualizację niniejszego rozporządzenia przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa w art. 7 ust. 2:
a) decyzje konieczne w przypadku problemów wynikających z wdrożenia CPA, w tym przypisania produktów do konkretnej klasy; oraz
b) środki techniczne zapewniające w pełni skoordynowane przejście z poprzedniej wersji CPA.
2. [2] Komisja jest uprawniona do przyjmowania, zgodnie z art. 6a, aktów delegowanych zmieniających załącznik w celu uwzględnienia rozwoju technologicznego lub gospodarczego lub dostosowania załącznika do innych klasyfikacji gospodarczych i społecznych.
Wykonując to uprawnienie, Komisja zapewnia, aby te akty delegowane nie nakładały znaczącego dodatkowego obciążenia ani kosztu na państwa członkowskie ani na respondentów.
3. Należy uwzględnić zasadę stanowiącą, że korzyści z aktualizacji CPA muszą przewyższać jej koszty, oraz zasadę stanowiącą, że dodatkowe koszty i obciążenia muszą mieścić się w rozsądnych granicach.
Artykuł 6a
Wykonywanie przekazanych uprawnień
[3] 1. Powierzenie Komisji uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.
2. Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 6 ust. 2, powierza się Komisji na okres pięciu lat od dnia 26 lipca 2019 r. Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż dziewięć miesięcy przed końcem okresu pięciu lat. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na takie same okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż trzy miesiące przed końcem każdego okresu.
3. Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 6 ust. 2, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w późniejszym terminie określonym w tej decyzji. Nie wpływa ona na ważność już obowiązujących aktów delegowanych.
4. Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa (6).
5. Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
6. Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 6 ust. 2 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie trzech miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o trzy miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.
Artykuł 7
Komitet
1. Komisja jest wspomagana przez Komitet ds. Programów Statystycznych.
2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów art. 8 tej decyzji.
Okres przewidziany w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.
3. [4] (uchylony).
Artykuł 8
Uchylenie rozporządzenia (EWG) nr 3696/93
Uchyla się rozporządzenie (EWG) nr 3696/93 z dniem 1 stycznia 2008 r.
Artykuł 9
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2008 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 23 kwietnia 2008 r.
|
(1) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lipca 2007 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 14 lutego 2008 r.
(2) Dz.U. L 342 z 31.12.1993, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, s. 1).
(3) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, s. 47.
(4) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23. Decyzja zmieniona decyzją 2006/512/WE (Dz.U. L 200 z 22.7.2006, s. 11).
(5) Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 360/2008 (Dz.U. L 111 z 23.4.2008, s. 9).
[1] Tytuł art. 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. dostosowującego niektóre akty prawne przewidujące stosowanie procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą do art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.Urz.UE L 198 z 25.07.2019, str. 241). Zmiana weszła w życie 26 lipca 2019 r.
[2] Art. 6 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. dostosowującego niektóre akty prawne przewidujące stosowanie procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą do art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.Urz.UE L 198 z 25.07.2019, str. 241). Zmiana weszła w życie 26 lipca 2019 r.
[3] Art. 6a w brzmieniu ustalonym przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. dostosowującego niektóre akty prawne przewidujące stosowanie procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą do art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.Urz.UE L 198 z 25.07.2019, str. 241). Zmiana weszła w życie 26 lipca 2019 r.
[4] Art. 7 ust. 3 uchylony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. dostosowującego niektóre akty prawne przewidujące stosowanie procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą do art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.Urz.UE L 198 z 25.07.2019, str. 241). Zmiana weszła w życie 26 lipca 2019 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00