ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 299/2008
z dnia 11 marca 2008 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 396/2005 w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, w odniesieniu do uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37 i 152 ust. 4 lit. b),
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (3) przewiduje przyjęcie niektórych środków zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (4).
(2) Decyzja 1999/468/WE została zmieniona decyzją 2006/512/WE, która wprowadziła procedurę regulacyjną połączoną z kontrolą w celu przyjęcia środków o zasięgu ogólnym i mających na celu zmianę elementów innych niż istotne aktu podstawowego przyjętego zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu, między innymi poprzez usunięcie niektórych z tych elementów lub poprzez uzupełnienie aktu nowymi elementami innymi niż istotne.
(3) Zgodnie z oświadczeniem Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (5) w sprawie decyzji 2006/512/WE, aby procedura regulacyjna połączona z kontrolą miała zastosowanie do aktów prawnych już obowiązujących przyjętych zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 251 Traktatu, akty te muszą zostać dostosowane zgodnie z obowiązującymi procedurami.
(4) Należy przyznać Komisji uprawnienie do określania zakresu rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz koniecznych kryteriów służących do ustalania niektórych najwyższych dopuszczalnych poziomów (NDP) pestycydów występujących w składzie oraz na powierzchni żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wyszczególnionych w wykazie zamieszczonym we właściwych załącznikach do niego. Ponieważ środki te mają zasięg ogólny i mają na celu zmianę elementów innych niż istotne rozporządzenia (WE) nr 396/2005, między innymi poprzez jego uzupełnienie nowymi elementami innymi niż istotne, środki te muszą zostać przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 5a decyzji 1999/468/WE.
(5) Ze względu na skuteczność i mając na celu zagwarantowanie podmiotom gospodarczym sprawnego przebiegu procesu decyzyjnego przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony konsumenta, terminy obowiązujące zwykle w ramach procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą powinny zostać skrócone w odniesieniu do przyjęcia środków dotyczących ustalania, włączania, wdrażania, zmiany lub usuwania NDP oraz określania wykazu substancji czynnych, wobec których nie stosuje się wymogu NDP, jak również wykazu mieszanek substancji czynnej/produktu, w których substancje czynne wykorzystywane są jako fumiganty do produktów po zbiorach.
(6) W przypadku gdy ze względu na szczególnie pilną potrzebę, w szczególności w razie zagrożenia dla zdrowia ludzi lub zwierząt, terminy mające zwykle zastosowanie w ramach procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą nie mogą być zachowane, Komisja powinna mieć możliwość zastosowania trybu pilnego określonego w art. 5 a ust. 6 decyzji 1999/468/WE dla przyjęcia środków dotyczących ustalania, włączenia, wdrożenia, zmiany lub usunięcia NDP.
(7) Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany
W rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1) artykuł 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Produkty, grupy produktów lub ich części, o których mowa w art. 2 ust. 1, do których stosuje się zharmonizowane NDP, zostają zdefiniowane i wymienione w załączniku I. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszej dyrektywy, przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 3. Załącznik I zawiera wykaz wszystkich produktów, dla których ustalono NDP, jak również innych produktów, w przypadku których należy zastosować zharmonizowane NDP, w szczególności ze względu na ich adekwatność w kontekście sposobu odżywiania konsumentów lub handlu. Produkty są pogrupowane w taki sposób, że NDP mogą w miarę możliwości zostać ustalone dla grupy podobnych lub pokrewnych produktów.”;
2) artykuł 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Substancje czynne środków ochrony roślin ocenione na mocy dyrektywy 91/414/EWG, dla których NDP nie są wymagane, są określane i umieszczane w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia, z uwzględnieniem zastosowań tych substancji czynnych i kwestii, o których mowa w art. 14 ust. 2 lit. a), c) i d). Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 4.”;
3) artykuł 8 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Wnioski oceniane są zgodnie z odpowiednimi przepisami Jednolitych Zasad Oceny i Dopuszczenia Środków Ochrony Roślin zawartymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG lub szczególnymi zasadami oceny, które zostaną ustanowione na mocy rozporządzenia Komisji. Rozporządzenie to, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmowane jest zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 3.”;
4) artykuł 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Po otrzymaniu opinii Urzędu i po uwzględnieniu tej opinii Komisja przygotowuje bezzwłocznie, a najpóźniej w terminie trzech miesięcy, jeden z następujących aktów:
a) rozporządzenie w sprawie ustalania, zmiany lub usunięcia NDP. Rozporządzenie to, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, przyjmowane jest zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 4. Ze względu na szczególnie pilną potrzebę Komisja może zastosować tryb pilny, o którym mowa w art. 45 ust. 5 w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumenta;
b) decyzję o odrzuceniu wniosku, która przyjmowana jest zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa w art. 45 ust. 2.”;
5) artykuł 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Jeżeli tymczasowy NDP został określony w sposób przewidziany w ust. 1 lit. b), usuwa się go z załącznika III na mocy rozporządzenia w rok po dacie włączenia lub niewłączenia danej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Rozporządzenie to, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, przyjmowane jest zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 4. Ze względu na szczególnie pilną potrzebę Komisja może zastosować tryb pilny, o którym mowa w art. 45 ust. 5, w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumenta.
Jednak na prośbę przynajmniej jednego z państw członkowskich tymczasowy NDP może być utrzymany przez kolejny rok pod warunkiem potwierdzenia, że podjęte zostały badania naukowe niezbędne do poparcia wniosku o ustalenie NDP. W przypadkach gdy takie potwierdzenie zostało przedłożone, tymczasowy NDP zostanie utrzymany przez kolejne dwa lata, pod warunkiem że nie stwierdzono żadnych niedopuszczalnych zagrożeń dla konsumentów.”;
6) artykuł 18 otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 18
Zgodność z NDP
1. Produkty objęte załącznikiem I nie mogą zawierać, w momencie wprowadzenia do obrotu jako żywność czy pasza lub w momencie podania zwierzętom, jakiejkolwiek pozostałości pestycydów przekraczającej:
a) NDP dla tych produktów określonych w załącznikach II i III;
b) 0,01 mg/kg dla tych produktów, dla których brak szczególnego NDP w załącznikach II lub III lub dla substancji czynnych niewyszczególnionych w załączniku IV, o ile różne wartości wzorcowe nie zostały określone dla substancji czynnej, z uwzględnieniem dostępnych rutynowych metod analitycznych. Takie wartości wzorcowe są wyszczególnione w załączniku V. Środek ten, mający na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, przyjmowany jest zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 4. Ze względu na szczególnie pilną potrzebę Komisja może zastosować tryb pilny, o którym mowa w art. 45 ust. 5, w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumenta.
2. Państwa członkowskie nie mogą zabraniać ani utrudniać wprowadzania do obrotu lub stosowania w karmieniu zwierząt przeznaczonych do produkcji żywności na swoim terytorium produktów wyszczególnionych w załączniku I ze względu na występowanie w nich pozostałości pestycydów, pod warunkiem że:
a) produkty te spełniają wymogi określone w ust. 1 i w art. 20; lub
b) substancja czynna znajduje się w wykazie w załączniku IV.
3. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, państwa członkowskie mogą udzielić zezwolenia, po zastosowaniu fumigantów do produktów po zbiorach na ich własnym obszarze, na poziomy pozostałości dla substancji czynnej, które przekraczają poziomy wyszczególnione w załącznikach II i III dla produktów wymienionych w załączniku I, jeżeli te mieszanki substancji czynnej/produktu wyszczególnione są w załączniku VII, pod warunkiem że:
a) produkty takie nie są przeznaczone bezpośrednio do konsumpcji;
b) prowadzi się właściwe kontrole w celu zapewnienia, aby produkty takie nie mogły być udostępniane odbiorcom końcowym ani konsumentom, jeżeli są one dostarczane bezpośrednio tym ostatnim, dopóki poziom pozostałości nie spadnie poniżej najwyższego dopuszczalnego poziomu określonego w załączniku II lub III;
c) pozostałe państwa członkowskie i Komisja zostały powiadomione o podjętych środkach.
Środki mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia i definiujące mieszanki substancji czynnej/produktu wyszczególnione w załączniku VII, przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 3.
4. W wyjątkowych okolicznościach, w szczególności w wyniku stosowania środków ochrony roślin zgodnie z art. 8 ust. 4 dyrektywy 91/414/EWG lub zgodnie z wymogami dyrektywy 2000/29/WE (*), państwo członkowskie może wyrazić zgodę na dopuszczenie do obrotu lub na karmienie zwierząt na swoim terytorium żywnością lub paszami poddanymi działaniu środków niezgodnych z ust. 1, pod warunkiem że taka żywność lub pasza nie stanowi niedopuszczalnego zagrożenia. Takie zezwolenia są natychmiast zgłaszane pozostałym państwom członkowskim, Komisji i Urzędowi, łącznie z właściwą oceną ryzyka, do bezzwłocznego rozpatrzenia w celu określenia tymczasowego NDP na dany okres lub podjęcia wszelkich innych niezbędnych środków w stosunku do takich produktów. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 4. Ze względu na szczególnie pilną potrzebę Komisja może zastosować tryb pilny, o którym mowa w art. 45 ust. 5, w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumenta.
|
(*) Dyrektywa Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/41/WE (Dz.U. L1 69 z 29.6.2007, s. 51).”;
7) artykuł 20 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Poszczególne czynniki koncentracji lub rozcieńczenia dla pewnych operacji przetwarzania lub mieszania lub pewnych produktów przetworzonych lub złożonych mogą być umieszczone w załączniku VI. Środek ten, mający na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, przyjmowany jest zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 3.”;
8) artykuł 21 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. NDP dla produktów wyszczególnionych w załączniku I ustala się w pierwszej kolejności i wyszczególnia w załączniku II, z włączeniem NDP przewidzianych na mocy dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG, z uwzględnieniem kryteriów wymienionych art. 14 ust. 2 niniejszego rozporządzenia. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszej dyrektywy, przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 3.”;
9) artykuł 22 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Tymczasowe NDP dla substancji czynnych, dla których decyzja w sprawie umieszczenia lub nieumieszczenia w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG nie została jeszcze podjęta, określa się w pierwszej kolejności i wyszczególnia w załączniku III do niniejszego rozporządzenia, o ile nie zostały już wyszczególnione w załączniku II, z uwzględnieniem informacji dostarczonych przez państwa członkowskie, w razie potrzeby uzasadnionej opinii, o której mowa w art. 24, czynników, o których mowa w art. 14 ust. 2 i następujących NDP:
a) pozostałych NDP wyszczególnionych w załączniku do dyrektywy 76/895/EWG; oraz
b) dotychczas niezharmonizowanych krajowych NDP.
Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 3.”;
10) artykuł 27 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Środki mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie i określające konieczne metody tworzenia próby statystycznej dla celów prowadzenia takich urzędowych kontroli pozostałości pestycydów w produktach innych niż wymienione w dyrektywie 2002/63/WE (*), przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 3 niniejszego rozporządzenia.
|
(*) Dyrektywa Komisji 2002/6 3/WE z dnia 11 lipca 2002 r. ustanawiająca wspólnotowe metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni oraz uchylająca dyrektywę 79/700/EWG (Dz.U. L 187 z 16.7.2002, s. 30).”;
11) artykuł 45 otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 45
Procedura komitetu
1. Komisja jest wspierana przez Stały Komitet ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt ustanowiony na mocy art. 58 rozporządzenia (WE) nr 178/2002.
2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.
Okres przewidziany w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.
3. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5a ust. 1-4 oraz art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.
4. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5a ust. 1-4 i 5 lit. b) oraz art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.
Terminy określone w art. 5 a ust. 3 lit. c) oraz w ust. 4 lit. b) i e) decyzji 1999/468/WE wynoszą odpowiednio dwa miesiące, jeden miesiąc i dwa miesiące.
5. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5a ust.1, 2, 4 i 6 oraz art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.”;
12) artykuł 46 otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 46
Środki wykonawcze
1. Wszelkie środki wykonawcze konieczne do zapewnienia jednolitego stosowania niniejszego rozporządzenia, dokumenty zawierające wytyczne techniczne wspierające jego stosowanie oraz szczegółowe przepisy dotyczące naukowych danych wymaganych do ustalenia NDP są ustanawiane lub zmieniane zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa w art. 45 ust. 2, oraz - gdy jest to właściwe - po uwzględnieniu opinii Urzędu.
2. Środki mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia i dotyczące ustalenia lub zmiany terminów określonych w art. 23, art. 29 ust. 2, art. 30 ust. 2, art. 31 ust. 1 oraz art. 32 ust. 5, przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 3, oraz - gdy jest to właściwe - po uwzględnieniu opinii Urzędu.”;
13) artykuł 49 otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 49
Środki przejściowe
1. Wymogów rozdziału III nie stosuje się do produktów legalnie wyprodukowanych lub przywiezionych do Wspólnoty przed datą, o której mowa w art. 50 ust. 2.
W celu zapewnienia wyższego poziomu ochrony konsumenta mogą jednak zostać podjęte odpowiednie środki dotyczące tych produktów. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 5.
2. Jeżeli jest to niezbędne w celu umożliwienia normalnej komercjalizacji, przetwarzania i konsumpcji produktów, mogą być ustanawiane dalsze środki przejściowe dla wdrożenia wybranych NDP określonych w art. 15, 16, 21, 22 i 25.
Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, i bez uszczerbku dla obowiązku zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumenta, przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 45 ust. 4”.
Artykuł 2
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 11 marca 2008 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
H.-G. PÖTTERING | J. LENARČIČ |
Przewodniczący | Przewodniczący |
|
(1) Dz.U. C 161 z 13.7.2007, s. 45.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 29 listopada 2007 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 3 marca 2008 r.
(3) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 178/2006 (Dz.U. L 29 z 2.2.2006, s. 3).
(4) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23. Decyzja zmieniona decyzją 2006/512/WE (Dz.U. L 200 z 22.7.2006, s. 11).
(5) Dz.U. C 255 z 21.10.2006, s. 1.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00