Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2006-04-27
Wersja aktualna od 2006-04-27
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska na rok budżetowy 2004
PARLAMENT EUROPEJSKI,
- uwzględniając końcowe sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska na rok budżetowy 2004 (1),
- uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska za rok budżetowy 2004 (2), wraz z odpowiedziami Agencji,
- uwzględniając zalecenie Rady z dnia 14 marca 2006 r. (5872/2006-C6-0093/2006),
- uwzględniając Traktat WE, a w szczególności jego art. 276,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (3), a w szczególności jego art. 185,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1210/90 z dnia 7 maja 1990 r. w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (4), a w szczególności jego art. 13,
- uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), a w szczególności jego art. 94,
- uwzględniając art. 71 Regulaminu oraz załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A6-0098/2006),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał uzasadnione zapewnienie o wiarygodności rocznego sprawozdania finansowego za rok budżetowy zakończony z dniem 31 grudnia 2004 r. oraz o zgodności z prawem i prawidłowości operacji leżących u jego podstaw, traktowanych jako całość,
B. mając na uwadze oświadczenie Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którym uzyskał on wystarczające zapewnienia od wszystkich agencji, z wyjątkiem wyraźnych zastrzeżeń dotyczących roku budżetowego 2004, które sformułował w stosunku do Europejskiej Agencji Odbudowy, Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii oraz Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności,
1. przypomina, że zgodnie z art. 185 rozporządzenia finansowego Parlament udziela absolutorium z wykonania budżetu organom utworzonym przez Wspólnoty i posiadającym osobowość prawną, które otrzymują dotacje pokrywane z budżetu; wskazuje jednak, że nie wszystkie z tych organów są całkowicie, czy choćby częściowo, finansowane poprzez dotacje z budżetu; zaznacza, że w związku z powyższym decyzja o absolutorium obejmuje zarówno budżetowe, jak i pozabudżetowe środki finansowania tych organów; uznaje za niedopuszczalne, że niektóre organy utworzone przez Unię są rozliczane z wydatkowania wpływów uzyskanych ze źródeł pozabudżetowych, podczas gdy inne, nie otrzymujące dotacji z budżetu - nie są; potwierdza zasadę, zgodnie z którą wszystkie agencje wspólnotowe, korzystające bądź nie z dotacji, podlegają Parlamentowi jeżeli chodzi o udzielenie absolutorium, nawet w przypadkach, gdy na mocy tekstu je ustanawiającego interweniuje inna władza udzielająca absolutorium; przyjmuje pogląd, że należy zmienić wszystkie teksty pozostające w sprzeczności z tą zasadą;
2. uważa za niezwykle istotną tabelę 1 sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, przedstawioną po raz pierwszy podczas udzielania absolutorium za rok 2003, zawierającą opis praw i obowiązków Agencji, sposobu zarządzania, zasobów, działań i świadczonych przez nią usług; zauważa, że informacje zawarte w tabeli 1 są przedstawiane przez Agencję; zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o sprawdzenie zawartości tabeli 1;
3. podkreśla, że agencje, powinny starać się wydawać fundusze w sposób nie tylko właściwy, ale również tak wydajny i skuteczny, jak to tylko możliwe; zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o rozważenie możliwości rozszerzenia określonych rocznych sprawozdań dotyczących agencji, tak aby objąć nimi kontrolę realizowania i osiągania celów; w związku z powyższym kładzie nacisk, zgodnie z treścią swoich rezolucji w sprawie udzielenia absolutorium za rok budżetowy 2003, na uwzględnienie następujących aspektów: unikanie w jak największym możliwym stopniu dublowania zadań przez agencje oraz precyzyjne określenie środków zmierzających do poprawy stosowania zasady przejrzystości w komunikacji z obywatelami, jak i wspólnotowych środków pozytywnego działania na rzecz równouprawnienia między kobietami i mężczyznami na wszystkich poziomach rekrutacji, szkolenia oraz podziału zadań i odpowiedzialności;
4. zauważa, że agencje wspólnotowe często nie mają ani dobrego wizerunku ani dobrej prasy, że niektóre z nich nie zasługują na taki negatywny obraz oraz że należy to obywatelom europejskim udowodnić, uzasadniając tak często, jak to tylko konieczne, i przy wykorzystaniu odpowiednich środków, rację istnienia agencji oraz ich wyniki; wnosi, aby Komisja podjęła w tym celu działania, wykorzystując niezbędne jej zdaniem środki;
5. stwierdza, że rozszerzenie Unii Europejskiej w 2004 r. w wieloraki sposób wpłynęło na struktury oraz sposoby działania agencji wspólnotowych; liczne agencje sygnalizują to w swoich sprawozdaniach z działalności, zwłaszcza w odniesieniu do wzrostu liczby zatrudnionych w nich administratorów; wzywa Komisję do zanalizowania napotkanych lub spodziewanych trudności oraz do zalecenia niezbędnych zmian w przepisach;
6. stwierdza, że Komisja dołożyła starań, aby ujednolicić sposób prezentacji sprawozdań z działalności składanych przez jej dyrekcje generalne; wyraża nadzieję, że podobne założenie zostanie podjęte również w stosunku do sprawozdań z działalności składanych przez agencje wspólnotowe, których zawartość jest obecnie skrajnie różna; wzywa Komisję do dokładnego określenia agencjom wspólnotowym informacji i wskaźników dotyczących działalności, które są one zobowiązane przekazywać;
7. odnotowuje wynik kontroli Trybunału Obrachunkowego, z którego wynika, że nadwyżka środków z roku 2004 została przeznaczona na operacje przeprowadzane w roku 2005, a także iż środki związane z wydatkami na personel zostały przeniesione; nalega, by Agencja przestrzegała zasady jednoroczności określonej w rozporządzeniu finansowym i zasady zabraniającej przenoszenia środków związanych z wydatkami na personel w celu umożliwienia prawidłowego i przejrzystego wykonania budżetów przyjętych przez władzę budżetową;
8. odnotowuje usterki w zakresie kontroli oraz niedopatrzenia wykryte przez Trybunał Obrachunkowy podczas przeprowadzania kontroli inwentarza; wzywa Agencję do bezzwłocznego skorygowania tychże niedociągnięć;
9. z zadowoleniem przyjmuje zapewnienie Agencji, że rozwiąże ona wykryte przez Trybunał Obrachunkowy problemy dotyczące zmian umów;
10. wspiera wysiłki Agencji zmierzające do uzyskania zwrotu podatku niesłusznie uiszczonego na rzecz miasta Kopenhaga;
11. wyraża zadowolenie w związku ze skutecznym wykonaniem budżetu na rok 2004;
12. uważa Europejską Agencję Ochrony Środowiska (EAOŚ) za źródło informacji na temat środowiska naturalnego dla istotnych wszystkich instytucji UE oraz z punktu widzenia opracowywania polityk; z zadowoleniem stwierdza, że Agencja potrafiła przekształcić niektóre złożone dane w informacje przystępne dla użytkowników oraz podawać swe wnioski do wiadomości publicznej; gratuluje Agencji bogatej w informacje strony internetowej;
13. zachęca Agencję do kontynuacji wysiłków zmierzających do dalszego rozwoju metod komunikacji w celu zapewnienia większego zainteresowania mediów wnioskami Agencji, a tym samym dostarczenia wkładu w debatę nad istotnymi kwestiami z zakresu środowiska naturalnego, takimi jak zmiany klimatu;
14. wskazuje, że oddziaływanie programów związanych ze środowiskiem naturalnym napotyka częste przeszkody w postaci braku oceny wpływu innych polityk wspólnotowych na środowisko naturalne; zachęca Europejską Agencję Ochrony Środowiska do dalszego rozwoju pracy w dziedzinie oceny oddziaływania na środowisko naturalne;
15. podkreśla rolę Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska w ocenie wdrażania prawodawstwa UE z zakresu ochrony środowiska;
16. wzywa Komisję do udzielenia pomocy agencjom w wykonywaniu w sposób możliwie najdokładniejszy planu prac uzgodnionego na rok nadchodzący, umożliwiając tym samym właściwe planowanie i realizację działań, a w szczególności unikanie istotnych i wprowadzanych w ostatniej chwili zmian w harmonogramie pracy;
17. zwraca się do Komisji o poprawę synergii między agencjami poprzez skuteczniejszą współpracę, unikanie dublowania się pracy i powielania błędów, zwłaszcza w zakresie szkoleń, przekrojowe stosowanie polityki wspólnotowej, stosowanie najnowszych systemów zarządzania oraz rozwiązywanie problemów związanych z prawidłowym zarządzaniem budżetem.
|
(1) Dz.U. C 269 z 28.10.2005, str. 13.
(2) Dz.U. C 332 z 28.12.2005, str. 37.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(4) Dz.U. L 120 z 11.5.1990, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1641/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 1).
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1261/2005 (Dz.U. L 201 z 2.8.2005, str. 3).