ZALECENIE KOMISJI
z dnia 17 sierpnia 2006 r.
w sprawie obecności deoksyniwalenolu, zearalenonu, ochratoksyny A, T-2 i HT-2 oraz fumonizyn w produktach przeznaczonych do żywienia zwierząt
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2006/576/WE)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211 tiret drugie,
a także mając na uwadze, co następuje,
(1) Na wniosek Komisji Europejskiej Urząd Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął opinie w sprawie mikotoksyn: deoksyniwalenolu w dniu 2 czerwca 2004 r. (1), zearalenonu w dniu 28 lipca 2004 r. (2), ochratoksyny A w dniu 22 września 2004 r. (3) i fumonizyn w dniu 22 czerwca 2005 r. (4).
(2) W powyższych opiniach stwierdza się, że wszystkie cztery mikotoksyny mają toksyczny wpływ na zwierzęta wielu gatunków. Deoksyniwalenol, zearalenon i fumo-nizyny B1 oraz B2 jedynie w bardzo ograniczonym zakresie przenoszą się ze środków żywienia zwierząt do mięsa, mleka i jaj, dlatego też żywność pochodzenia zwierzęcego jedynie w bardzo niewielkim stopniu przyczynia się do ogólnego narażenia ludzi na te toksyny. Ochratoksyna A może zostać przeniesiona ze środków żywienia zwierząt do środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego, jednakże z ocen narażenia wynika, że środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego jedynie w bardzo niewielkim zakresie przyczyniają się do narażenia ludzi na pobranie ochratoksyny A w procesie żywienia.
(3) Dane dotyczące obecności toksyn T-2 i HT-2 w produktach przeznaczonych do żywienia zwierząt są w obecnej chwili bardzo ograniczone. Istnieje równocześnie pilna potrzeba opracowania i walidacji wrażliwych metod analitycznych. Jednakże pewne informacje świadczą o tym, że obecność T-2 i HT-2 w produktach przeznaczonych do żywienia zwierząt może być powodem do obaw. Dlatego należy opracować wrażliwą metodę analityczną, zebrać więcej danych dotyczących występowania tych toksyn oraz przeprowadzić dalsze rozpoznanie i badania czynników związanych z obecnością T-2 i HT-2 w zbożach i produktach zbożowych, w szczególności w owsie i produktach z niego.
(4) Biorąc pod uwagę wnioski sformułowane w opiniach naukowych, o których mowa w motywie 1, a także wobec braku danych na temat toksyn T-2 i HT-2 i znacznego zróżnicowania z roku na rok w występowaniu tych mikotoksyn, należy zebrać więcej danych na temat ich obecności w różnych materiałach paszowych i paszach, w uzupełnieniu danych już dostępnych dzięki skoordynowanym programom kontroli, realizowanym w latach 2002 (5), 2004 (6) i 2005 (7).
(5) W celu dostarczenia państwom członkowskim orientacyjnych informacji na temat dopuszczalności zbóż i produktów zbożowych oraz mieszanek paszowych do stosowania w żywieniu zwierząt i dla uniknięcia rozbieżności w wartościach dopuszczanych przez poszczególne państwa członkowskie, a w związku z tym ryzyka naruszenia zasad konkurencji, należy określić zalecane wartości orientacyjne.
(6) Państwa członkowskie powinny stosować wyłącznie wartości orientacyjne dla fumonizyn B1 + B2, począwszy od dnia 1 października 2007 r., by zastosować się do zasad ustanowionych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 856/2005 z dnia 6 czerwca 2005 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do toksyn Fusarium (8).
(7) Ocena metody, przewidziana w niniejszym zaleceniu, powinna zostać przeprowadzona do 2009 r. w szczególności w celu oceny jej wkładu w zakresie ochrony zdrowia zwierząt. Dzięki uzyskanym w wyniku niniejszego zalecenia danym monitoringowym można będzie także lepiej poznać zmieniające się z roku na rok występowanie tych mikotoksyn i ich obecność w znacznej ilości produktów ubocznych, wykorzystywanych w żywieniu zwierząt, co ma podstawowe znaczenie dla przyjęcia w razie konieczności dalszych środków legislacyjnych.
NINIEJSZYM ZALECA:
1) Państwa członkowskie powinny, przy czynnym zaangażowaniu podmiotów gospodarczych działających w sektorze środków żywienia zwierząt, zwiększyć kontrolę obecności deoksyniwalenolu, zearalenonu, ochratoksyny A, T-2 i HT-2 oraz fumonizyn w zbożach i produktach zbożowych przeznaczonych do żywienia zwierząt i produkcji mieszanek paszowych.
2) Państwa członkowskie powinny dopilnować, aby próbki były poddawane równocześnie analizie na obecność deoksyniwalenolu, zearalenonu, ochratoksyny A, fumonizyn B1+B2, T-2 oraz HT-2 w celu umożliwienia oceny zakresu występowania tych mikotoksyn.
3) Państwa członkowskie powinny w szczególności zwrócić uwagę na obecność tych mikotoksyn w produktach ubocznych i produktach równoległych w procesie produkcji środków przeznaczonych do żywienia zwierząt.
4) Państwa członkowskie powinny dopilnować, aby wyniki analiz były dostarczane regularnie Komisji w celu włączenia ich do bazy danych.
5) Państwa członkowskie powinny dopilnować, aby stosowane były wartości orientacyjne, podane w Załączniku, w celu stwierdzenia dopuszczalności mieszanki paszowej, zbóż i produktów zbożowych do stosowania w żywieniu zwierząt. W odniesieniu do fumonizyn B1 + B2 państwa członkowskie powinny stosować te wartości orientacyjne począwszy od dnia 1 października 2007 r.
6) Państwa członkowskie powinny w szczególności dopilnować, aby podmioty gospodarcze działające w sektorze środków żywienia zwierząt w swoich systemach analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (HACCP) (9) stosowały orientacyjne wartości, o których mowa w ust. 5, do określania granic krytycznych dla krytycznych punktów kontrolnych, pozwalających rozgraniczyć dopuszczalność od niedopuszczalności, w celu zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom, ich eliminowania lub zmniejszenia.
Przy stosowaniu tych wartości orientacyjnych państwa członkowskie powinny wziąć pod uwagę, że te wartości odnośnie do zbóż i produktów zbożowych są określane dla gatunków zwierząt charakteryzujących się największą tolerancją i dlatego należy je traktować jako górne granice wartości orientacyjnych.
W odniesieniu do środków żywienia dla bardziej podatnych zwierząt państwa członkowskie powinny dopilnować, aby producenci środków żywienia zwierząt stosowali niższe wartości orientacyjne dla zbóż i produktów zbożowych, uwzględniając wrażliwość poszczególnych gatunków zwierząt i przestrzegając wartości orientacyjnych określonych dla mieszanek paszowych dla tych gatunków zwierząt.
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 sierpnia 2006 r.
W imieniu Komisji |
Markos KYPRIANOU |
Członek Komisji |
|
(1) Opinia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawie zanieczyszczeń w łańcuchu pokarmowym, opracowana przez Zespół Naukowy na wniosek Komisji dotyczący deoksyniwalenolu jako substancji, której obecność w środkach żywienia zwierząt jest niepożądana, przyjęta w dniu 2 czerwca 2004 r. http://www.efsa.europa.eu/etc/medialib/efsa/science/ contam/contam_opinions/478.Par.0005.File.dat/opinion05_contam_ej73_deoxynivalenol_v2_en1.pdf
(2) Opinia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawie zanieczyszczeń w łańcuchu pokarmowym, opracowana przez Zespół Naukowy na wniosek Komisji dotyczący zearalenonu jako substancji, której obecność w środkach żywienia zwierząt jest niepożądana, przyjęta w dniu 28 lipca 2004 r. http://www.efsa.europa.eu/etc/medialib/efsa/science/ contam/contam_opinions/527.Par.0004.File.dat/opinion_contam06_ej89_zearalenone_v3_en1.pdf
(3) Opinia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawie zanieczyszczeń w łańcuchu pokarmowym, opracowana przez Zespół Naukowy na wniosek Komisji dotyczący ochratoksyny A jako substancji, której obecność w środkach żywienia zwierząt jest niepożądana, przyjęta w dniu 22 września 2004 r. http://www.efsa.europa.eu/etc/medialib/efsa/science/contam/contam_opinions/645.Par.0001.File.dat/opinion_contam09_ej101_ochratoxina_en1.pdf
(4) Opinia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawie zanieczyszczeń w łańcuchu pokarmowym, opracowana przez Zespół Naukowy na wniosek Komisji dotyczący fumonizyn jako substancji, których obecność w środkach żywienia zwierząt jest niepożądana, przyjęta w dniu 22 czerwca 2005 r. http://www.efsa.europa.eu/etc/medialib/efsa/science/contam/contam_opinions/1037.Par.0001.File.dat/contam_op_ej235_fumonisins_en1.pdf
(5) Zalecenie Komisji 2002/214/WE z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie skoordynowanego programu inspekcji w zakresie żywienia zwierząt na rok 2002 zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE (Dz.U. L 70 z 13.3.2002, str. 20).
(6) Zalecenie Komisji 2004/16 3/WE z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie skoordynowanego programu inspekcji w zakresie żywienia zwierząt na rok 2004 zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE (Dz.U. L 52 z 21.2.2004, str. 70).
(7) Zalecenie Komisji 2005/187/WE z dnia 2 marca 2005 r. w sprawie skoordynowanego programu inspekcji w zakresie żywienia zwierząt na rok 2005 zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE (Dz.U. L 62 z 9.3.2005, str. 22).
(8) Dz.U. L 143 z 7.6.2005, str. 3.
(9) Rozporządzenie (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady, Dz.U. L 35 z 8.2.2005, str. 1.
ZAŁĄCZNIK
WARTOŚCI ORIENTACYJNE
Mikotoksyna | Produkty przeznaczone do żywienia zwierząt | Wartość orientacyjna w mg/kg (ppm) dla paszy o zawartości wilgoci wynoszącej 12 % |
Deoksyniwalenol | Materiały paszowe (*) |
|
| - Zboża i produkty zbożowe (**) z wyjątkiem produktów ubocznych kukurydzy | 8 |
| - Produkty uboczne kukurydzy | 12 |
| Mieszanki paszowe uzupełniające i pełnoporcjowe z wyjątkiem: | 5 |
| - Mieszanek paszowych uzupełniających i pełnoporcjowych dla świń | 0,9 |
| - Mieszanek paszowych uzupełniających i pełnoporcjowych dla cieląt (< 4 miesięcy), jagniąt i koźląt | 2 |
Zearalenon | Materiały paszowe (*) |
|
| - Zboża i produkty zbożowe (**) z wyjątkiem produktów ubocznych kukurydzy | 2 |
| - Produkty uboczne kukurydzy | 3 |
| Mieszanki paszowe uzupełniające i pełnoporcjowe: |
|
| - Mieszanki paszowe uzupełniające i pełnoporcjowe dla prosiąt i loszek (młodych macior) | 0,1 |
| - Mieszanki paszowe uzupełniające i pełnoporcjowe dla macior i tuczników | 0,25 |
| - Mieszanki paszowe uzupełniające i pełnoporcjowe dla cieląt, bydła mlecznego, owiec (w tym jagniąt) i kóz (w tym koźląt) | 0,5 |
Ochratoksyna A | Materiały paszowe (*) |
|
| - Zboża i produkty zbożowe (**) | 0,25 |
| Mieszanki paszowe uzupełniające i pełnoporcjowe: |
|
| - Mieszanki paszowe uzupełniające i pełnoporcjowe dla świń | 0,05 |
| - Mieszanki paszowe uzupełniające i pełnoporcjowe dla drobiu | 0,1 |
Fumonizyny | Materiały paszowe (*) |
|
B1 +B2 | - Kukurydza i produkty z kukurydzy (***) | 60 |
| Mieszanki paszowe uzupełniające i pełnoporcjowe dla: |
|
| - Świń, koni (Equidae), królików i zwierząt domowych | 5 |
| - Ryb | 10 |
| - Drobiu, cieląt (< 4 miesięcy), jagniąt i koźląt | 20 |
| - Dorosłych zwierząt przeżuwających (> 4 miesięcy) i norek | 50 |
(*) Szczególną uwagę należy zwrócić na zboża i produkty zbożowe bezpośrednio podawane zwierzętom; ich stosowanie w dziennej dawce paszy nie powinno prowadzić do narażenia zwierząt na wyższy poziom tych mikotoksyn niż poziom narażenia przy stosowaniu wyłącznie mieszanek paszowych pełnoporcjowych w dziennej dawce. (**) Określenie „Zboża i produkty zbożowe” obejmuje nie tylko materiały paszowe wymienione w rozdziale 1 „Ziarna zbóż, ich produkty i produkty uboczne” niewyczerpującej listy najważniejszych materiałów paszowych, podanej w części B Załącznika do dyrektywy Rady 96/25/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie obrotu materiałami paszowymi (Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 35), lecz także inne materiały paszowe wytwarzane na bazie zbóż, w szczególności pasze zielone i objętościowe. (***) Określenie „Kukurydza i produkty kukurydziane” obejmuje nie tylko materiały paszowe pozyskane z kukurydzy, wymienione w rozdziale 1 „Ziarna zbóż, ich produkty i produkty uboczne” niewyczerpującej listy najważniejszych materiałów paszowych, podanej w części B Załącznika do dyrektywy 96/25/WE, lecz także inne materiały paszowe wytwarzane na bazie kukurydzy, w szczególności pasze zielone i objętościowe. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00