ZALECENIE KOMISJI
z dnia 2 marca 2005 r.
w sprawie skoordynowanego programu inspekcji w zakresie żywienia zwierząt na rok 2005 zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2005/187/WE)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 95/53/WE z dnia 25 października 1995 r. ustalającą zasady dotyczące organizacji urzędowych inspekcji w zakresie żywienia zwierząt (1), w szczególności jej art. 22 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W 2004 r. Państwa Członkowskie określiły pewne kwestie, które powinny być objęte skoordynowanym programem inspekcji przeprowadzanym w 2005 r.
(2) Pomimo że dyrektywa 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych (2) wyznacza maksymalny poziom aflatoksyny B1 w paszach, to dla innych mikotoksyn, takich jak ochratoksyna A, zeara-lenon, deoksyniwalenol i fumonizyny nie ma wspólnotowych przepisów. Gromadzenie informacji w drodze wyrywkowego pobierania próbek na temat występowania wyżej wymienionych mikotoksyn, mogłoby dostarczyć przydatnych danych służących ocenie sytuacji pod kątem dalszego rozwoju prawodawstwa. Ponadto, niektóre materiały paszowe, takie jak zboża i nasiona oleiste są szczególnie podatne na zarażenie mikotoksynami ze względu na warunki zbiorów, składowania i transportu. Ponieważ stężenie mikotoksyn waha się z roku na rok, właściwym jest zbieranie, przez kolejne lata, danych dotyczących wszystkich wspomnianych mikotoksyn.
(3) Antybiotyki inne niż kokcydiostatyki i histomonostatyki mogą być wprowadzane do obrotu oraz stosowane jako dodatki paszowe tylko do dnia 31 grudnia 2005 r. Wcześniejsze kontrole na obecność antybiotyków i kokcydiostatyków w takich paszach, gdzie niektóre z tych środków są niedozwolone, wykazują, że ten rodzaj naruszenia nadal występuje Częstotliwość takich wykryć oraz delikatność tej kwestii usprawiedliwiają prowadzenie dalszych kontroli.
(4) Istotne jest zapewnienie, aby ograniczenia w stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego w paszach, jak określono w odpowiednim prawodawstwie Wspólnoty, były skutecznie stosowane.
(5) Istotne jest zapewnienie, aby poziomy elementów śladowych miedzi i cynku w mieszkankach paszowych dla świń nie przekraczały maksymalnej zawartości określonej w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1334/2003 z dnia 25 lipca 2003 r. zmieniającym warunki zezwolenia na kilka dodatków paszowych, należących do grupy pierwiastków śladowych (3).
(6) Środki przewidziane w niniejszym zaleceniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
NINIEJSZYM ZALECA:
1. Zaleca się Państwom Członkowskim przeprowadzenie w 2005 r. skoordynowanego programu inspekcji w celu kontroli:
a) stężenia mikotoksyn (aflatoksyny B1, ochratoksyny A, zeara-lenonu, deoksyniwalenolu i fumonizyn) w paszach, podając metody analiz. Metoda pobierania próbek powinna obejmować zarówno wyrywkowe, jak i celowe próbkowanie. W przypadku celowego pobierania próbek, muszą one zawierać materiały paszowe, w których podejrzewa się podwyższone stężenie mikotoksyn, np. ziarna zbóż, nasiona oleiste, owoce oleiste, ich produkty i produkty uboczne oraz materiały paszowe składowane przez długi okres lub przewożone transportem morskim na dużych odległościach. W przypadku aflatoksyny B1, szczególną uwagę należy zwrócić także na mieszanki paszowe dla zwierząt mlecznych innych niż bydło mleczne. Wyniki kontroli powinny być zgłaszane przy użyciu wzoru określonego w załączniku I;
b) antybiotyków, kokcydiostatyków i/lub histomonostatyków, dozwolonych lub niedozwolonych jako dodatki do pasz dla określonych gatunków i kategorii zwierząt, występujących często w nieleczniczych premiksach i mieszankach paszowych, w których takie środki farmaceutyczne są niedozwolone; kontrole powinny skupiać się na środkach farmaceutycznych w premiksach i mieszankach paszowych, tam gdzie właściwy organ uzna za wysoce prawdopodobne wykrycie nieprawidłowości. Wyniki kontroli powinny być zgłaszane przy użyciu wzoru określonego w załączniku II;
c) przestrzegania ograniczeń w produkcji i stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego, zgodnie z załącznikiem III;
d) poziomów miedzi i cynku w mieszankach paszowych dla świń, zgodnie z załącznikiem IV.
2. Państwom Członkowskim zaleca się, aby załączyły wyniki skoordynowanego programu inspekcji, o którym mowa w ust. 1, do oddzielnego rozdziału w corocznym sprawozdaniu z przeprowadzonych inspekcji, sporządzonym według najnowszej wersji ujednoliconego wzoru składania sprawozdań, który zgodnie z art. 22 ust. 2 dyrektywy 95/53/WE należy przedłożyć najpóźniej do dnia 1 kwietnia 2006 r.
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 marca 2005 r.
W imieniu Komisji |
Markos KYPRIANOU |
Członek Komisji |
|
(1) Dz.U. L 265 z 8.11.1995, str. 17. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2001/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 234 z 1.9.2001, str. 55).
(2) Dz.U. L 140 z 30.5.2002, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2003/100/WE (Dz.U. L 285 z 1.11.2003, str. 33).
(3) Dz.U. L 187 z 26.7.2003, str. 11. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2003 (Dz.U. L 317 z 2.12.2003, str. 22).
ZAŁĄCZNIK I
Stężenie niektórych mikotoksyn (aflatoksyny B1, ochratoksyny A, zearalenonu, deoksyniwalenolu, fumonizyn) w paszach
Poszczególne wyniki wszystkich badanych próbek; wzór składania sprawozdań, zgodnie z ust. 1 lit. a
Pasze | Pobieranie próbek (wyrywkowe lub celowe) | Rodzaj i stężenie mikotoksyn (μg/kg w stosunku do pasz o wilgotności 12%) | |||||
Rodzaj | Kraj pochodzenia | Aflatoksyna B1 | Ochratoksyna A | Zearalenon | Deoksyniwa-lenol | Fumonizyny (a) | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(a) Stężenie fumonizyn dotyczy ogółu fumonizyn B1, B2 oraz B3 |
Właściwy organ powinien podać również:
- działania podejmowane w razie przekroczenia maksymalnych poziomów dla aflatoksyny B1;
- zastosowane metody analizy;
- granice wykrywalności.
ZAŁĄCZNIK II
Obecność niektórych środków farmaceutycznych niedozwolonych jako dodatki do pasz
Niektóre antybiotyki, kokcydiostatyki i inne środki farmaceutyczne mogą zgodnie z prawem występować jako dodatki w premiksach i mieszankach paszowych dla określonych gatunków i kategorii zwierząt, jeśli spełniają wymogi art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt (1).
Obecność w paszach niedozwolonych środków farmaceutycznych stanowi naruszenie przepisów.
Środki farmaceutyczne, jakie należy poddać kontroli, powinny zostać wybrane z następującego zestawienia:
1. Środki farmaceutyczne dozwolone jako dodatki do pasz tylko dla niektórych gatunków lub kategorii zwierząt:
avilamycyna
bacytracyna
diklazuril
flawofosfolipol
wodorobromek halofuginonu
sól (sodowa) lasalocidu A
maduramycyna amonu alfa
sól (sodowa) monenzyny
narazyna
narazyna - nikarbazyna
chlorowodorek robenidyny
sól (sodowa) salinomycyny
sól (sodowa) semduramycyny
2. Środki farmaceutyczne, które przestają być dozwolone jako dodatki do pasz: amprolium
amprolium/etopabat
arprinocid
avoparcyna
karbadoks
dimetridazol
dinitolmid
ipronidazol
metychlorpindol
metychlorpindol/metylobenzokwat
nikarbazyn
nifursol
olaquindoks
ronidazol
spiramycyna
tetracykliny
fosforan tylozyny
virginiamycyna
cynk-bacytracyna
inne substancje przeciwbakteryjne
3. Środki farmaceutyczne nigdy niedozwolone jako dodatki do pasz:
inne substancje
Poszczególne wyniki wszystkich niezgodnych z przepisami próbek; wzór składania sprawozdań, zgodnie z ust. 1 lit. b
Rodzaj paszy (gatunki i kategorie zwierząt) | Wykryta substancja | Stwierdzony poziom | Przyczyna nieprawidłowości (a) | Podjęte działanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(a) Przyczyna wystąpienia niedozwolonej substancji w paszy, stwierdzona po dochodzeniu przeprowadzonym przez właściwy organ. |
Właściwy organ powinien podać również:
- całkowitą liczbę przebadanych próbek;
- nazwy substancji, które były przedmiotem dochodzenia;
- zastosowane metody analizy;
- granice wykrywalności.
|
ZAŁĄCZNIK III
Ograniczenia w produkcji i stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego
Bez uszczerbku dla art. 3 do 13 i 15 dyrektywy 95/53/WE, Państwa Członkowskie powinny w 2005 r. przeprowadzić skoordynowany program inspekcji w celu ustalenia czy przestrzegane są ograniczenia w produkcji i w stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego.
W szczególności w celu zapewnienia, że zakaz żywienia niektórych zwierząt przetworzonym białkiem zwierzęcym, ustanowionym w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (1), jest skutecznie stosowany, Państwa Członkowskie powinny wdrożyć specjalny program kontroli na podstawie celowych kontroli. Zgodnie z art. 4 dyrektywy 95/53/WE wymieniony program kontroli powinien opierać się na uwzględniającej ryzyko strategii obejmującej wszystkie etapy produkcji i wszystkie rodzaje miejsc, w których pasze są wytwarzane, przeładowywane i stosowane. Państwa Członkowskie powinny zwrócić szczególną uwagę na definicję kryteriów, które mogą być powiązane z ryzykiem. Wyważenie każdego kryterium powinno być proporcjonalne do ryzyka. Częstotliwość inspekcji oraz liczba próbek poddanych analizie w poszczególnych miejscach powinny odpowiadać globalnemu znaczeniu, jakie przypisuje się tym miejscom.
Przy sporządzaniu programu kontroli należy uwzględnić następujące indykatywne miejsca i kryteria:
Miejsca | Kryteria | Znaczenie |
Młyny paszowe | Młyny paszowe wytwarzające mieszankę paszową dla przeżuwaczy i mieszankę paszową dla zwierząt innych niż przeżuwacze, zawierającą w ramach wyjątkowych uregulowań przetworzone proteiny zwierzęce |
|
Młyny paszowe ze stwierdzonym w przeszłości naruszeniem lub z podejrzeniem o naruszenie | ||
Młyny paszowe importujące dużą ilość pasz o wysokiej zawartości protein, takich jak mączka rybna, mączka sojowa, gluten mączki kukurydzianej i koncentraty białkowe | ||
Młyny paszowe wytwarzające dużo mieszanek paszowych | ||
Ryzyko wzajemnych zakażeń wynikających z wewnętrznych zasad działania (korzystanie z silosów, nadzorowanie skutecznego podziału linii produkcji, kontrola składników, laboratoria zakładowe, procedury pobierania próbek) | ||
Punkty kontroli granicznej i inne punkty wprowadzenia na obszar Wspólnoty | Duża/mała ilość przywiezionych pasz |
|
Pasze o wysokiej zawartości białka | ||
Gospodarstwa rolne | Mieszalniki użytkowane w jednym gospodarstwie przy użyciu, w ramach wyjątkowych uregulowań, przetworzonych białek zwierzęcych |
|
Gospodarstwa rolne hodujące przeżuwacze i inne gatunki (ryzyko krzyżowego żywienia) | ||
Gospodarstwa rolne sprzedające pasze luzem | ||
Handlowcy | Magazyny i składy pośrednie dla pasz o wysokiej zawartości białka |
|
Duża ilość pasz sprzedawanych luzem | ||
Handlowcy mieszankami paszowymi wytworzonymi za granicą | ||
Mieszalniki przenośne | Mieszalniki wytwarzające paszę dla przeżuwaczy i dla zwierząt innych niż przeżuwacze |
|
Mieszalniki ze stwierdzonym w przeszłości naruszeniem lub z podejrzeniem o naruszenie | ||
Mieszalniki używające pasz o wysokiej zawartości białka | ||
Mieszalniki wytwarzające dużo pasz | ||
Mieszalniki obsługujące dużą ilość gospodarstw rolnych, w tym gospodarstwa hodujące przeżuwacze | ||
Środki transportu | Pojazdy służące do przewożenia przetworzonych protein zwierzęcych oraz pasz |
|
Pojazdy ze stwierdzonym w przeszłości naruszeniem lub z podejrzeniem o naruszenie |
Jako alternatywę do wyżej wymienionych indykatywnych miejsc i kryteriów Państwa Członkowskie mogą przekazać Komisji do dnia 31 marca 2005 r. własną ocenę ryzyka.
Pobieranie próbek powinno być celowe na partiach lub przypadkach, gdzie wystąpienie zakażenia krzyżowego niedozwolonymi przetworzonymi proteinami jest najbardziej prawdopodobne (np. pierwsza partia po transporcie pasz, które zawierały białko zwierzęce, a w badanej partii jest ono zabronione, jeśli wystąpiły techniczne problemy lub zmiany linii produkcji, zmiany w zbiornikach lub silosach do składowania materiałów luzem).
W 2005 r. Państwa Członkowskie powinny skoncentrować się na analizie miąższu buraka cukrowego oraz przywożonych materiałów paszowych.
Minimalna ilość inspekcji w ciągu roku w Państwie Członkowskim powinna wynosić 10 na 100 000 ton wytworzonej mieszanki paszowej. Minimalna ilość urzędowo pobranych próbek w ciągu roku w Państwie Członkowskim powinna wynosić 20 na 100 000 ton wytworzonej mieszanki paszowej. Do czasu zatwierdzenia alternatywnych metod, do mikroskopowej identyfikacji i oszacowania należy stosować metody określone w dyrektywie Komisji 2003/126/WE z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie analitycznej metody określania składników pochodzenia zwierzęcego do celów urzędowej kontroli pasz (2). Każda obecność zabronionych składników pochodzenia zwierzęcego w paszach powinna być uważana za naruszenie zakazu paszowego.
Wyniki programów przeprowadzonych kontroli powinny być zgłoszone Komisji przy użyciu poniższych wzorów.
Zestawienie kontroli dotyczących przestrzegania ograniczeń w stosowaniu pasz pochodzenia zwierzęcego (żywienie zabronionymi przetworzonymi białkami zwierzęcymi)
A. Udokumentowane kontrole
Etap | Liczba inspekcji obejmująca kontrole na obecność przetworzonych białek zwierzęcych | Liczba naruszeń stwierdzonych na podstawie udokumentowanych kontroli itd. (oprócz badań laboratoryjnych) |
Przywóz materiałów paszowych |
|
|
Składowanie materiałów paszowych |
|
|
Młyny paszowe |
|
|
Mieszalniki użytkowane w jednym gospodarstwie/mieszalniki przenośne |
|
|
Pośrednicy |
|
|
Środki transportu |
|
|
Gospodarstwa hodujące zwierzęta inne niż przeżuwacze |
|
|
Gospodarstwa hodujące przeżuwacze |
|
|
Inne: ......................... |
|
|
B. Pobieranie próbek i badanie materiałów paszowych i mieszanek paszowych w celu wykrycia przetworzonych białek zwierzęcych
Miejsca | Ilość urzędowo badanych próbek na wykrycie przetworzonych białek zwierzęcych | Ilość próbek, w których wykryto brak zgodności | |||||||
Obecność przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego ze zwierząt lądowych | Obecność przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego z ryb | ||||||||
Materiały paszowe | Mieszanki paszowe | Materiały paszowe | Mieszanki paszowe | Materiały paszowe | Mieszanki paszowe | ||||
dla przeżuwaczy | dla zwierząt innych niż przeżuwacze | dla przeżuwaczy | dla zwierząt innych niż przeżuwacze | dla przeżuwaczy | dla zwierząt innych niż przeżuwacze | ||||
Przy wwozie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Młyny paszowe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pośrednicy/składy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Środki transportu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mieszalniki użytkowane w jednym gospodarstwie/ mieszalniki przenośne |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W gospodarstwie rolnym |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inne: ............. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Zestawienie zabronionych przetworzonych białek zwierzęcych, które wykryto w próbkach pasz przeznaczonych dla przeżuwaczy
| Miesiąc pobrania próbki | Rodzaj, stopień i pochodzenie skażenia | Zastosowane sankcje (lub inne środki) |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
... |
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 214/2005 (Dz.U. L 37 z 10.2.2005, str. 9).
(2) Dz.U. L 339 z 24.12.2003, str. 78.
ZAŁĄCZNIK IV
Poszczególne wyniki wszystkich pobranych próbek (zgodnych i niezgodnych z przepisami) dotyczących zawartości miedzi i cynku w mieszankach paszowych dla świń
Rodzaj mieszanki paszowej (rodzaj zwierząt) | Element śladowy (miedź lub cynk) | Wykryty poziom (mg/kg mieszanki paszowej pełnopor-cjowej) | Przyczyna przekroczenia maksymalnej dopuszczalnej zawartości (a) | Podjęte działanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(a) Jako wynik dochodzenia przeprowadzonego przez właściwy organ. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00