Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2005 nr 333 str. 8
Wersja archiwalna od 2005-12-27 do 2008-09-07
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2005 nr 333 str. 8
Wersja archiwalna od 2005-12-27 do 2008-09-07
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2080/2005

z dnia 19 grudnia 2005 r.

ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 865/2004 w odniesieniu do organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, ich programów pracy i ich finansowania

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 865/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 827/68 (1), w szczególności jego art. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia, że zatwierdzone organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek są skuteczne, zatwierdzanie musi odnosić się do różnych kategorii podmiotów gospodarczych mających duży wpływ w sektorach oliwy z oliwek lub oliwek stołowych, z jednoczesnym zapewnieniem, że organizacje te będą w stanie spełniać pewne minimalne wymagania wystarczające do osiągania znaczących wyników ekonomicznych.

(2) W celu umożliwienia Państwom Członkowskim będącym producentami wprowadzenia skutecznego zarządzania administracyjnego systemem zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek należy ustanowić procedury i nieprzekraczalne terminy zatwierdzania takich organizacji, kryteria selekcji ich programów działania i uzgodnienia dotyczące przekazywania i rozdzielania finansowania wspólnotowego.

(3) Artykuł 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 rozporządzenia Rady (2) ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników przewiduje, że Państwa Członkowskie mogą zatrzymać do 10 % składnika oliwy z oliwek z pułapu krajowego określonego w art. 41 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w celu zapewnienia finansowania wspólnotowego programów pracy przygotowanych przez organizacje podmiotów gospodarczych zatwierdzonych w jednym lub kilku obszarach działań określonych w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 865/2004.

(4) Zgodnie ze wspólnymi zasadami finansowania pomocy bezpośredniej oraz w celu umożliwienia wykorzystania wspomnianej udostępnionej kwoty niezbędne jest, by roczne wydatki przeznaczone na wykonanie programów prac nie przewyższały kwot zatrzymywanych co roku przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.

(5) W celu zapewnienia całkowitej spójności działań organizacji podmiotów gospodarczych zatwierdzonych w sektorze oliwek niezbędne jest ustalenie rodzajów działań kwalifikujących się i rodzajów działań niekwalifikujących się. Należy również określić warunki przedstawiania programów i kryteria ich selekcji. Zainteresowane Państwa Członkowskie powinny jednakże mieć możliwość ustanawiania dodatkowych warunków kwalifikacji, co pozwalałoby im na ściślejsze przystosowanie działań do krajowych realiów w sektorze oliwek.

(6) Biorąc pod uwagę nabyte doświadczenie, należy ustalić progi finansowania wspólnotowego przynajmniej w dziedzinach poprawy skutków środowiskowych uprawy oliwek i identyfikacji pochodzenia, certyfikacji i ochrony przez organy władzy krajowej jakości oliwy z oliwek i oliwek stołowych za pośrednictwem, między innymi, kontroli jakościowej oliwy z oliwek sprzedawanej konsumentowi końcowemu tak, aby zapewnić wykonywanie minimum działań w delikatnych i jednocześnie priorytetowych obszarach.

(7) W celu zapewnienia realizacji programów pracy w określonych terminach i zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 865/2004 oraz skutecznego zarządzania administracyjnego systemem zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek należy określić warunki dotyczące selekcji i zatwierdzania programów pracy.

(8) W celu umożliwienia poprawnego wykorzystania przez Państwo Członkowskie dostępnego finansowania niezbędne jest ustanowienie procedury corocznej modyfikacji programów pracy zatwierdzanych na następny rok z uwzględnieniem możliwych zmian, odpowiednio uzasadnionych w stosunku do początkowych warunków. Niezbędne jest również, by Państwa Członkowskie mogły określić warunki konieczne do dokonania zmiany w programach pracy oraz redystrybucji przyznanych kwot w taki sposób, aby nie nastąpiło przekroczenie rocznych kwot zatrzymywanych przez Państwa Członkowskie będące producentami w zastosowaniu art. 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr1782/2003.

(9) Aby umożliwić rozpoczęcie prac we właściwym czasie, organizacje podmiotów gospodarczych sektora oliwek mogą otrzymywać, poprzez ustanowienie gwarancji na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu (EWG) nr 2220/85 Komisji z dnia 22 lipca 1985 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń w odniesieniu do produktów rolnych (3), maksymalną zaliczkę w wysokości 90 % rocznych wydatków kwalifikowanych zatwierdzonego programu pracy.

(10) Do celów zapewnienia właściwego zarządzania zasadami funkcjonowania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek zainteresowane Państwa Członkowskie powinny sporządzić plan kontroli i określić system kar za wszelkie dokonane nieprawidłowości. Należy również ustanowić przepis w odniesieniu do organizacji podmiotów gospodarczych w celu powiadamiania władz krajowych w zainteresowanych Państwach Członkowskich o wynikach ich działalności oraz dalszego przekazywania tych wyników do Komisji.

(11) W trosce o zachowanie jasności i przejrzystości należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 1334/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1638/98 w zakresie programów działania podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek na lata gospodarcze 2002/03, 2003/04 i 2004/05 (4) i zastąpić je nowym rozporządzeniem.

(12) Komitet Zarządzający ds. Oliwy z Oliwek i Oliwek Stołowych nie wydał opinii w terminie ustalonym przez przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Zakres zastosowania

Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady stosowania art. 7 i 8 rozporządzenia (WE) nr 865/2004 w odniesieniu do zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych, działań kwalifikujących się do finansowania przez Wspólnotę, zatwierdzania programów pracy i realizacji zatwierdzonych programów pracy.

Artykuł 2

Warunki zatwierdzania podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek

1. Państwo Członkowskie zatwierdza organizacje podmiotów gospodarczych kwalifikujących się do wspólnotowego finansowania programów pracy określonych w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 865/2004.

2. Państwa Członkowskie ustanawiają warunki zatwierdzania zawierające co najmniej trzy z następujących warunków:

a) organizacje producentów składają się wyłącznie z producentów oliwek nienależących do innej zatwierdzonej organizacji producentów;

b) stowarzyszenia organizacji producentów składają się wyłącznie z zatwierdzonych organizacji producentów nienależących do innego zatwierdzonego stowarzyszenia organizacji producentów;

c) inne organizacje podmiotów gospodarczych składają się wyłącznie z podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek nienależących do innej zatwierdzonej organizacji podmiotów gospodarczych;

d) organizacje międzybranżowe stanowią szeroką i zrównoważoną reprezentację całej działalności gospodarczej związanej z produkcją, przetwarzaniem i handlem oliwą z oliwek i/lub oliwkami stołowymi;

e) organizacja podmiotów gospodarczych jest w stanie przedstawić program pracy obejmujący co najmniej jeden z obszarów działań określonych w art. 5 ust. 1 akapit pierwszy, lit. a)-e);

f) organizacja podmiotów gospodarczych zobowiązuje się poddać kontrolom przewidzianym w art. 14.

3. Do celów oceny wniosków o zatwierdzenie złożonych przez organizacje podmiotów gospodarczych Państwa Członkowskie biorą pod uwagę w szczególności następujące aspekty:

a) specyfikę sektora oliwek w każdym obszarze regionalnym określonym przez Państwa Członkowskie (zwanym dalej „obszarem regionalnym”);

b) interes konsumentów i równowagę rynkową;

c) poprawę jakości produkcji oliwy z oliwek i oliwek stołowych;

d) ocenę skuteczności przedstawionych programów pracy.

Artykuł 3

Procedura zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek

1. Do celów zatwierdzenia organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek składają, w terminie ustalonym przez Państwo Członkowskie, ale nie później niż do dnia 15 lutego każdego roku, wniosek wykazujący, że spełniają warunki określone w art. 2 ust. 2.

Wniosek o zatwierdzenie jest ustanawiany zgodnie z modelem dostarczanym przez właściwy organ Państwa Członkowskiego tak, aby umożliwić kontrolę przestrzegania warunków określonych w art. 2 ust. 2. Zawiera on w szczególności elementy pozwalające na identyfikację każdego z członków organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek.

2. Nie później niż do dnia 1 kwietnia każdego roku wykonywania przyjętego programu pracy organizacja podmiotów gospodarczych jest zatwierdzana i otrzymuje numer zatwierdzenia.

3. Zatwierdzenie zostaje bezzwłocznie anulowane, zawieszone lub cofnięte, jeżeli organizacja podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek nie spełnia warunków określonych w art. 2 ust. 2.

4 Jednakże organizacja podmiotów gospodarczych zachowuje prawa wynikające z jej zatwierdzenia do chwili jego cofnięcia, pod warunkiem że działała w dobrej wierze, jeżeli chodzi o zgodność z warunkami, o których mowa w art. 2 ust. 2.

W przypadku gdy cofnięcie zatwierdzenia wynika z faktu, że organizacja podmiotów gospodarczych nie dopełniła celowo, lub w wyniku poważnego zaniedbania warunków zatwierdzania, o których mowa w art. 2 ust. 2, decyzja o cofnięciu staje się skuteczna w chwili, gdy warunki zatwierdzania przestały być spełniane.

5. Zatwierdzenia odmawia się, zostaje ono bezzwłocznie zawieszone lub wycofane, jeżeli organizacja podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek:

a) została ukarana za złamanie przepisów dotyczących systemu pomocy produkcyjnej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 136/66 (5) w latach gospodarczych 2002/2003 lub 2003/2004,

b) została ukarana za złamanie przepisów w odniesieniu do systemu finansowania programów działalności organizacji producentów oliwy z oliwek, przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1638/98 (6) w latach gospodarczych 2002/2003 lub 2003/2004.

6. Organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, które nie zostały zatwierdzone przez Państwo Członkowskie na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1334/2002 lub które skorzystały z finansowania programów działania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek na lata gospodarcze od 2002/2003 do 2004/2005, mogą zostać uznane za zatwierdzone, jeżeli spełniają warunki określone w art. 2 ust. 2.

Artykuł 4

Finansowanie wspólnotowe

1. Coroczne finansowanie wspólnotowe programów pracy organizacji podmiotów gospodarczych jest zapewniane do wysokości kwoty zatrzymywanej na podstawie art. 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.

Państwa Członkowskie upewniają się, że roczne wydatki przeznaczone na wykonanie przyjętych programów pracy nie przekraczają kwoty określonej w pierwszym akapicie.

2. Państwa Członkowskie zapewniają, by finansowanie wspólnotowe było przyznawane proporcjonalnie do długości okresu przewidzianego w art. 8 ust. 1.

Artykuł 5

Działania kwalifikujące się do finansowania wspólnotowego

1. Do finansowania wspólnotowego na podstawie art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 865/2004 kwalifikują się następujące działania (zwane dalej „działaniami kwalifikującymi się”):

a) w dziedzinie monitorowania i zarządzania administracyjnego rynku i sektora oliwy z oliwek i oliwek stołowych:

i) gromadzenie danych o sektorze i rynku, zgodnie ze specyfikacjami odnoszącymi się do metody, reprezentatywności geograficznej i dokładności, ustanowionymi przez właściwy organ krajowy;

ii) sporządzanie badań, w szczególności na tematy związane z innymi działaniami przewidzianymi w programie pracy danych organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek;

b) w dziedzinie poprawy wpływu uprawy oliwek na środowisko:

i) zbiorowe działania w celu utrzymania upraw oliwek o wysokiej wartości dla środowiska wobec ryzyka ich zaniechania, w określonych warunkach, na podstawie obiektywnych kryteriów określonych przez właściwy organ krajowy, szczególnie w odniesieniu do obszarów, które mogą się kwalifikować do otrzymania takiej pomocy oraz obszaru i minimalnej liczby producentów oliwy z oliwek, którzy muszą być zaangażowani, by określone działania stały się skuteczne;

ii) rozwój dobrych praktyk rolniczych w zakresie uprawy oliwek, opartych na kryteriach środowiskowych przystosowanych do warunków lokalnych, ich upowszechnianie między plantatorami oliwek oraz monitorowanie ich praktycznego stosowania;

iii) projekty praktycznych pokazów technik uprawy alternatywnych w stosunku do produktów chemicznych stosowanych w walce z muchą oliwkową;

iv) projekty praktycznych pokazów technik uprawy oliwek ukierunkowane na ochronę środowiska i kształtowanie krajobrazu takie jak rolnictwo ekologiczne, niskonakładowe i zintegrowane;

v) dodawanie danych środowiskowych do Systemu Informacji Geograficznej dla uprawy oliwek, określonego w art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003;

c) w dziedzinie podnoszenia jakości produkcyjnej oliwy z oliwek i oliwek stołowych:

i) poprawę warunków uprawy (szczególnie kontrola muchy oliwkowej), zbiorów, przewozu i składowania oliwek przed etapem przetwarzania, zgodnie ze specyfikacjami technicznymi przewidzianymi przez właściwy organ krajowy;

ii) ulepszenie odmianowe gajów oliwnych stanowiących gospodarstwa indywidualne pod warunkiem, że przyczyniają się one do realizacji celów programów pracy;

iii) poprawa warunków składowania i utylizacji wytłoczyn oliwy z oliwek i produkcji oliwek stołowych;

iv) pomoc techniczna dla przemysłu przetwórczego oliwy z oliwek w aspektach związanych z jakością produktów;

v) zakładanie i udoskonalanie laboratoriów do badań oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia;

vi) szkolenie degustatorów dokonujących kontroli organoleptycznej oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia;

d) w dziedzinie identyfikacji pochodzenia, certyfikacji i ochrony przez organy administracji krajowej jakości oliwy z oliwek i oliwek stołowych za pośrednictwem, w szczególności, kontroli jakościowej oliwy z oliwek sprzedawanej konsumentowi końcowemu:

i) tworzenie i zarządzanie systemami umożliwiającymi identyfikację pochodzenia produktów bezpośrednio od plantatora oliwek do pakowania i etykietowania, zgodnie ze specyfikacjami określonymi przez właściwy organ krajowy;

ii) tworzenie i kierowanie systemami certyfikacji jakości opartymi na systemie analizy ryzyka i kontroli punktów krytycznych odpowiadających kryteriom technicznym przyjętym przez właściwy organ krajowy;

iii) tworzenie i zarządzanie systemami monitorowania przestrzegania norm zaświadczających o autentyczności, jakości i obrocie oliwy z oliwek i oliwek stołowych, zgodnie ze specyfikacjami technicznymi ustanowionymi przez właściwy organ krajowy;

e) w dziedzinie upowszechniania informacji dotyczących działań prowadzonych przez organizacje podmiotów gospodarczych w celu poprawy jakości oliwy z oliwek i oliwek stołowych:

i) upowszechnianie informacji dotyczących prac wykonywanych przez organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek w obszarach określonych w lit. a), b), c) i d);

ii) stworzenie i utrzymanie strony internetowej na temat działań prowadzonych przez organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek w dziedzinach określonych w lit. a), b), c) i d).

Jeżeli chodzi o działanie przewidziane w akapicie pierwszym lit. c) ppkt ii), Państwa Członkowskie upewniają się, że zastosowano odpowiednie przepisy w celu odzyskania inwestycji lub jej wartości końcowej, w przypadku gdy członek danego gospodarstwa wystąpi z organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek.

2. Państwo Członkowskie może ustanowić dodatkowe warunki określające działania kwalifikujące się, pod warunkiem że nie powodują one niemożności przedstawienia lub realizacji tych działań.

Artykuł 6

Podział finansowania wspólnotowego

Na szczeblu każdego Państwa Członkowskiego minimalna wartość procentowa 20 % kwoty dostępnego finansowania wspólnotowego dostępnego na podstawie art. 8 rozporządzenia (WE) nr 865/2004 jest przeznaczona na każdy z obszarów działania określony w art. 5 ust. 1 akapit pierwszy lit. b); a minimalna wartość procentowa 12 % finansowania wspólnotowego jest przeznaczona na obszar określony w art. 5 ust. 1 akapit pierwszy lit. d).

Jeżeli minimalna wartość procentowa określona w akapicie pierwszym nie zostanie całkowicie wykorzystana w wymienionych powyżej obszarach działań, niewykorzystane kwoty nie mogą zostać przeznaczone na inne obszary działań, ale powracają do budżetu wspólnotowego.

Artykuł 7

Działalność i koszty niekwalifikujące się do finansowania wspólnotowego

1. Na podstawie art. 8 rozporządzenia (WE) nr 865/2004, do finansowania wspólnotowego nie kwalifikują się następujące rodzaje działalności:

a) działalność otrzymująca finansowanie wspólnotowe inne niż to, które określono w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 865/2004;

b) działalność mająca na celu bezpośredni wzrost produkcji lub zdolności składowania albo potencjału przetwórczego;

c) działalność związana z zakupem albo składowaniem oliwy z oliwek lub oliwek stołowych albo mająca wpływ na ich ceny;

d) działalność związana z promocją handlową oliwy z oliwek lub oliwek stołowych;

e) działalność związana z badaniami naukowymi;

f) działalność mogąca powodować zakłócenia konkurencji w innych dziedzinach działalności gospodarczej podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek.

2. W celu zapewnienia przestrzegania przepisów ust. 1 lit. a) organizacje podmiotów gospodarczych zobowiązują się pisemnie w imieniu własnym i swoich członków do rezygnacji z jakiegokolwiek finansowania pochodzącego z innego źródła wsparcia na szczeblu wspólnotowym lub krajowym w przypadku działań już finansowanych na podstawie art. 8 rozporządzenia (WE) nr 865/2004.

3. W przypadku realizacji działań określonych w art. 5 nie kwalifikują się między innymi koszty:

a) zwrotu (zwłaszcza w formie rocznych wypłat) pożyczek zaciągniętych na działania przeprowadzane w całości lub w części przed rozpoczęciem programu pracy;

b) wypłat dla podmiotów gospodarczych uczestniczących w spotkaniach i programach szkoleniowych w celu zrekompensowania im straty dochodu;

c) EFORG nie pokrywa wydatków związanych z kosztami administracyjnymi i kosztami zatrudnienia, poniesionych przez Państwa Członkowskie i przez beneficjentów ubiegających się o środki z EFORG,

d) zakupu ziemi niezabudowanej;

e) zakupu używanego sprzętu;

f) wydatki związane z umowami najmu, z włączeniem podatków, odsetek i kosztów ubezpieczenia;

g) wynajęcia, jeżeli jest ono preferowane od zakupu i koszty działania wynajętych towarów.

4. Państwa Członkowskie mogą ustanowić dodatkowe warunki określające działalność i koszty niekwalifikujące się określone w ust. 1 i 3.

Artykuł 8

Programy pracy i wniosek o zatwierdzenie

1. Programy pracy kwalifikujące się do finansowania wspólnotowego na podstawie art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 865/2004 są realizowane przez okres maksymalnie trzech lat. Pierwszy z tych okresów rozpoczyna się w dniu 1 kwietnia 2006 r. Kolejne okresy rozpoczynają się co trzy lata w dniu 1 kwietnia.

2. Każda organizacja podmiotów gospodarczych zatwierdzona na podstawie niniejszego rozporządzenia może złożyć wniosek o zatwierdzenie pojedynczego programu pracy w terminie ustalonym przez Państwo Członkowskie, lecz nie później niż do dnia 15 lutego każdego roku.

Wniosek o zatwierdzenie zawiera następujące elementy:

a) szczegóły dotyczące danej organizacji podmiotów gospodarczych;

b) informacje o kryteriach selekcji określonych w art. 9 ust. 1;

c) opis, uzasadnienie i harmonogram wykonania każdego proponowanego działania;

d) plan wydatków z rozbiciem na działania i na obszary działań określone w art. 5 i wyszczególnieniem na każde 12 miesięcy od daty zatwierdzenia programu pracy, z rozróżnieniem na koszty ogólne, które nie mogą przekroczyć 2 % kosztów całkowitych, i na inne podstawowe rodzaje kosztów;

e) plan finansowania przypadającego na obszary działań określone w art. 5, z wyszczególnieniem na maksymalny okres 12 miesięcy od daty zatwierdzenia programu pracy, wskazujący w szczególności wnioskowane finansowanie wspólnotowe, w tym zaliczki i, w odpowiednim przypadku, udział finansowy podmiotów gospodarczych i udział krajowy;

f) opis ilościowy i jakościowy wskaźników skuteczności pozwalający na ocenę programu podczas jego wykonywania oraz ocenę ex post na podstawie ogólnych zasad ustanowionych przez Państwo Członkowskie;

g) dowód wniesienia zabezpieczenia bankowego w wysokości co najmniej 5 % wnioskowanej sumy finansowania wspólnotowego;

h) wniosek o zaliczkę na podstawie art. 11;

i) deklarację, o której mowa w art. 7 ust. 2;

j) w przypadku organizacji międzybranżowych i związków organizacji producentów - szczegóły na temat organizacji podmiotów gospodarczych odpowiedzialnych za rzeczywiste wykonanie działań zleconych w ramach ich programów;

k) w przypadku organizacji podmiotów gospodarczych stanowiących część stowarzyszenia producentów lub organizacji międzybranżowej - deklaracja, że działania przewidziane w ich programach nie są objęte żadnym innym wnioskiem o finansowanie wspólnotowe na podstawie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 9

Selekcja i zatwierdzanie programów pracy

1. Państwo Członkowskie dokonuje selekcji programów pracy na podstawie następujących kryteriów:

a) ogólna jakość programu i jego spójność z punktu widzenia celów i priorytetów sektora oliwek ustanowionych przez dane Państwo Członkowskie na obszarze regionalnym, o którym mowa;

b) wiarygodność finansowa i odpowiedniość zasobów finansowych danej organizacji podmiotów gospodarczych do celów realizacji proponowanych działań;

c) zakres obszaru regionalnego objętego programem pracy;

d) różnorodność sytuacji gospodarczych na danym obszarze regionalnym uwzględniona w programie pracy;

e) istnienie wielu obszarów działań i znaczenie udziału finansowego ze strony podmiotów gospodarczych;

f) ustanowione przez Państwo Członkowskie wskaźniki ilościowe i jakościowe skuteczności pozwalające na ocenę programu podczas jego wykonywania oraz ocenę ex post.

Państwo Członkowskie uwzględnia podział wniosków pomiędzy różne rodzaje organizacji podmiotów gospodarczych i organizacji o znaczeniu w sektorze oliwek na każdym obszarze regionalnym.

2. Państwo Członkowskie odrzuca niepełne lub zawierające niedokładne informacje programy pracy lub programy zawierające jedną z działalności niekwalifikujących się przewidzianych w art. 7.

3. Nie później niż do dnia 15 marca każdego roku Państwo Członkowskie informuje organizacje podmiotów gospodarczych o zatwierdzonych programach pracy i, w odpowiednim przypadku, o programach pracy, którym zostało przyznane odpowiednie finansowanie wspólnotowe.

Ostateczne zatwierdzenie programu pracy może podlegać zastrzeżeniem wniesienia poprawek, które Państwo Członkowskie uzna za niezbędne. W takim przypadku dana organizacja podmiotów gospodarczych wyraża zgodę w terminie 15 dni od daty powiadomienia o zmianach.

4. Jeżeli proponowany program pracy nie zostanie wybrany, Państwo Członkowskie niezwłocznie zwraca zabezpieczenie określone w art. 8 ust. 2 lit. g).

5. Państwa Członkowskie zapewniają, by kwota finansowania wspólnotowego była przyznawana w obrębie każdej kategorii organizacji podmiotów gospodarczych biorąc pod uwagę wartość oliwy z oliwek wyprodukowanej lub wprowadzonej do obrotu przez członków organizacji podmiotów gospodarczych.

Artykuł 10

Zmiana programów pracy

1. Organizacja podmiotów gospodarczych może, stosując procedurę określoną przez Państwo Członkowskie, zwrócić się o wprowadzenie zmian do treści i budżetu swojego już zatwierdzonego programu pracy, o ile nie powodują one przekroczenia kwoty zatrzymywanej w zastosowaniu art. 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.

2. Do wniosku o wniesienie zmiany w programie pracy dołącza się dokumenty towarzyszące określające powody, charakter i następstwa proponowanych zmian. Organizacja podmiotów gospodarczych przedstawia wniosek odpowiedniemu organowi co najmniej sześć miesięcy przed rozpoczęciem realizacji danego działania.

3. Jeżeli organizacje podmiotów gospodarczych, które połączyły się prowadziły uprzednio odrębne programy pracy, prowadzą te programy równolegle i w odrębny sposób do dnia 1 stycznia roku następującego po połączeniu. Organizacje te przystępują do połączenia programów pracy, składając wniosek o zmianę ich odpowiednich programów pracy zgodnie z ust. 1 i 2.

W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego, Państwa Członkowskie mogą zezwolić tym organizacjom podmiotów gospodarczych, które się o to zwrócą z odpowiednio uzasadnionych powodów, na równoległe prowadzenie ich odpowiednich programów pracy bez połączenia programów.

4. Najpóźniej w dwa miesiące po otrzymaniu wniosku o zmianę programu pracy przewidzianego w ust. 2 i rozpatrzeniu dostarczonych dokumentów właściwy organ Państwa Członkowskiego powiadamia o swojej decyzji zainteresowaną organizację podmiotów gospodarczych. Wszelkie wnioski o zmianę, co do których nie podjęto decyzji w terminie, uważa się za przyjęte.

5. W przypadku gdy finansowanie wspólnotowe otrzymane przez organizację podmiotów gospodarczych jest niższe niż zatwierdzony program, beneficjenci mogą dostosować swój program do otrzymanego finansowania.

Artykuł 11

Zaliczki

1. Organizacje podmiotów gospodarczych, które przedkładają wniosek zgodnie z art. 8 ust. 2 lit. h), otrzymują, zgodnie z warunkami określonymi w ust. 2 niniejszego artykułu, zaliczkę w wysokości maksimum 90 % wydatków kwalifikujących się przewidzianych w zatwierdzonym programie pracy na dany rok.

2. W ciągu miesiąca następującego po rozpoczęciu każdego roku wykonywania zatwierdzonego programu pracy Państwo Członkowskie wypłaca danej organizacji podmiotów gospodarczych pierwszą transzę w wysokości jednej trzeciej kwoty określonej w ust. 1.

Druga transza, w wysokości pozostałych dwóch trzecich kwoty określonej w ust. 1, jest wypłacana po weryfikacji przewidzianej w ust. 3.

3. Państwo Członkowskie przed wypłaceniem kolejnej transzy sprawdza, czy każda transza zaliczki została rzeczywiście wydana.

Weryfikacji tej dokonuje Państwo Członkowskie na podstawie sprawozdania określonego w art. 13 lub na podstawie kontroli na miejscu określonej w art. 14.

4. Wypłaty określone w ust. 2 są uzależnione od złożenia przez dane organizacje podmiotów gospodarczych zabezpieczenia, zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 2220/85, o wysokości równej 110 % sumy wnioskowanej zaliczki. Głównym wymogiem w rozumieniu art. 20 ust. 2 tego rozporządzenia jest wykonanie działań wykazanych w zatwierdzonym programie pracy.

Po ustanowieniu gwarancji określonej w akapicie pierwszym Państwo Członkowskie niezwłocznie zwraca zabezpieczenie określone w art. 8 ust. 2 lit. g).

5. Przed upływem terminu określonego przez Państwo Członkowskie i najpóźniej pod koniec każdego roku wykonywania programu pracy dane organizacje podmiotów gospodarczych mogą złożyć wniosek o zwrot zabezpieczenia określonego w ust. 4, odpowiadającego co najwyżej kwocie połowy rzeczywiście poniesionych wydatków. Państwo Członkowskie ustanawia i kontroluje dokumenty towarzyszące, jakie należy dołączyć do tego wniosku, oraz zwraca zabezpieczenia odpowiadające danym wydatkom najpóźniej w ciągu drugiego miesiąca od złożenia wniosku.

Artykuł 12

Wniosek o finansowanie wspólnotowe

1. Do celów wypłaty finansowania wspólnotowego na podstawie art. 8 rozporządzenia (WE) nr 865/2004 organizacja podmiotów gospodarczych składa wniosek o finansowanie do agencji płatniczej przed datą określoną przez Państwo Członkowskie i nie później niż trzy miesiące po zakończeniu każdego roku wykonywania swojego programu pracy.

Państwo Członkowskie może wypłacić organizacjom podmiotów gospodarczych pozostałą część finansowania wspólnotowego przypadającą na każdy rok wykonywania programu pracy po upewnieniu się na podstawie sprawozdania określonego w art. 13 lub na postawie kontroli na miejscu określonej w art. 14, że obie transze zaliczki określonej w art. 11 ust. 2 zostały rzeczywiście wydane.

Wszelkie wnioski o finansowanie wspólnotowe przedstawione po dacie określonej w akapicie pierwszym nie będą uwzględniane, a kwoty otrzymane z tytułu finansowania wspólnotowego programu będą zwracane według procedury przewidzianej w art. 17.

2. Wniosek o finansowanie wspólnotowe jest ustanawiany na podstawie modelu przedłożonego przez właściwy organ Państwa Członkowskiego. Aby wniosek został uwzględniony, muszą mu towarzyszyć:

a) dokumenty poświadczające:

i) wydatki poniesione w okresie wykonywania programu pracy (rachunki i dokumenty bankowe potwierdzające ich zapłatę);

ii) w odpowiednim przypadku, wypłatę udziałów finansowych podmiotów gospodarczych oraz danego Państwa Członkowskiego;

b) sprawozdanie złożone z następujących elementów:

i) szczegółowy opis zrealizowanych etapów programu z rozbiciem na obszary działania określone w art. 5;

ii) w odpowiednim przypadku, uzasadnienie i konsekwencje finansowe rozbieżności pomiędzy etapami programu pracy zatwierdzonego przez Państwo Członkowskie i etapami programu rzeczywiście zrealizowanymi;

iii) ocena programu pracy w oparciu o wskaźniki przewidziane w art. 8 ust. 2 lit. f).

3. Wszelkie wnioski o finansowanie niespełniające warunków ustanowionych w ust. 1 i 2 są odrzucane. Dana organizacja podmiotów gospodarczych może złożyć nowy wniosek o finansowanie w terminie ustalonym przez Państwo Członkowskie.

4. Wszelkie wnioski dotyczące wydatków poniesionych później niż dwa miesiące po zakończeniu okresu wykonywania programu pracy są odrzucane.

5. Nie później niż trzy miesiące od daty złożenia wniosku o finansowanie i dokumentów towarzyszących określonych w ust. 2 oraz po rozpatrzeniu dokumentów towarzyszących i przeprowadzeniu kontroli określonych w art. 14, Państwo Członkowskie wypłaca należne finansowanie wspólnotowe i, w odpowiednim przypadku, zwraca zabezpieczenie określone w art. 8 ust. 2 lit. g) lub w art. 11 ust. 4.

Artykuł 13

Sprawozdanie organizacji podmiotów gospodarczych

1. Począwszy od 2007 r. organizacje podmiotów gospodarczych przedstawiają przed dniem 1 maja każdego roku roczne sprawozdania z wykonania prognamów pracy za poprzedni rok kalendarzowy. Sprawozdania te obejmują następujące elementy:

a) etapy programu pracy zrealizowane lub będące w trakcie realizacji;

b) podstawowe zmiany programu pracy;

c) ocenę wyników już uzyskanych w oparciu o wskaźniki przewidziane w art. 8 ust. 2 lit. f).

W przypadku ostatniego roku wykonywania programu pracy sprawozdania określone w akapicie pierwszym zastępuje sprawozdanie końcowe.

2. W przypadku programów pracy trwających krócej niż jeden rok, sprawozdanie końcowe powinno zostać przedstawione najpóźniej dwa miesiące po zakończeniu wykonywania programu.

3. Sprawozdanie końcowe stanowi ocenę programu pracy i zawiera co najmniej następujące elementy:

a) wyjaśnienie, w oparciu co najmniej o wskaźniki przewidziane w art. 9 ust. 1 lit. f) oraz o wszelkie inne mające znaczenie kryteria, tłumaczące, w jakim stopniu cele wyznaczone przez program zostały zrealizowane;

b) wyjaśnienie zmian w programie pracy;

c) w odpowiednim przypadku, wskazanie elementów do uwzględnienia podczas opracowywania kolejnego programu pracy.

Artykuł 14

Kontrole na miejscu

1. Państwa Członkowskie sprawdzają, czy spełnione są warunki przyznawania finansowania wspólnotowego, szczególnie w odniesieniu do następujących aspektów:

a) przestrzeganie warunków zatwierdzania;

b) wprowadzenie w życie zatwierdzonych programów pracy, w szczególności środków inwestycyjnych;

c) rzeczywiście poniesione wydatki w stosunku do wnioskowanego finansowania i udziału finansowego danych podmiotów gospodarczych.

2. Właściwy organ wprowadza plany kontroli na miejscu obejmujące próbę organizacji podmiotów gospodarczych zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 865/2004. Właściwy organ dokonuje doboru próby poprzez analizę ryzyka w taki sposób, aby:

- organizacje producentów i stowarzyszenia organizacji producentów były kontrolowane na miejscu co najmniej jeden raz po wypłaceniu zaliczki i przed końcową wypłatą finansowania wspólnotowego;

- pozostałe organizacje podmiotów gospodarczych i organizacje międzybranżowe były kontrolowane w każdym roku wykonywania każdego zatwierdzonego programu pracy, chyba że w trakcie trwania roku skorzystały z zaliczki. W takim przypadku kontrola nastąpi po dacie wypłacenia tej zaliczki.

Jeżeli kontrole wykryją nieprawidłowości, właściwy organ wykonuje kontrole dodatkowe w ciągu danego roku i zwiększa liczbę organizacji podmiotów gospodarczych, które mają zostać skontrolowane w następnym roku.

3. Kontrole na miejscu są niezapowiedziane. Jednakże, aby ułatwić praktyczną realizację kontroli, dopuszczalne jest powiadomienie kontrolowanej organizacji podmiotów gospodarczych z wyprzedzeniem nieprzekraczającym 48 godzin.

4. Właściwy organ określa organizacje podmiotów gospodarczych, które mają zostać skontrolowane na podstawie analizy ryzyka opartej na następujących kryteriach:

a) kwota finansowania zatwierdzonego programu pracy;

b) charakter działań finansowanych w ramach programu pracy;

c) postęp osiągnięty w wykonywanych programach pracy;

d) ustalenia kontroli na miejscu i weryfikacji dokonanych podczas procedury zatwierdzania;

e) inne kryteria ryzyka określone przez Państwa Członkowskie.

5. Czas trwania każdej kontroli na miejscu odpowiada postępowi osiągniętemu w wykonywanym zatwierdzonym programie pracy.

Artykuł 15

Sprawozdania z kontroli

Każda kontrola na miejscu stanowi przedmiot szczegółowego sprawozdania z kontroli, wskazującego w szczególności:

a) datę i czas trwania kontroli;

b) listę obecnych osób;

c) listę skontrolowanych rachunków;

d) numery referencyjne wybranych rachunków w dokumentacji księgowej (rejestr zakupów lub sprzedaży i rejestr VAT, w których zaksięgowano wybrane rachunki);

e) dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę wybranych kwot;

f) wykaz działań już zrealizowanych, które zostały szczególnie przeanalizowane na miejscu.

Artykuł 16

Korekty i sankcje

1. W przypadku gdy cofnięcie zatwierdzenia określone w art. 3 ust. 3 wynika z faktu, że organizacja podmiotów gospodarczych celowo lub w wyniku poważnego zaniedbania nie dopełniła swoich obowiązków, organizacja podmiotów gospodarczych zostaje pozbawiona finansowania na całość programu pracy oraz wypłaca właściwemu organowi kwotę równą kwocie finansowania, którego została pozbawiona.

2. Jeżeli dane działanie nie zostanie wykonane zgodnie z programem pracy, organizacja podmiotów gospodarczych zostaje pozbawiona możliwości korzystania z finansowania na dane działanie. Wyłączenie to nie stosuje się, jeżeli organizacja podmiotów gospodarczych złożyła prawidłowe informacje co do stanu faktycznego lub może w inny sposób wykazać, że nie ponosi winy.

3. Następujące sankcje mają zastosowanie do organizacji podmiotów gospodarczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości przy wykonywaniu programu pracy:

a) w przypadku nieprawidłowości polegającej na zaniedbaniu, organizacja podmotów gospodarczych:

i) zostaje pozbawiona możliwości korzystania z finansowania na dane działanie;

ii) wypłaca także właściwemu organowi kwotę równą kwocie finansowania, którego została pozbawiona;

b) w przypadku umyślnej nieprawidłowości, w tym fałszywych deklaracji, organizacja podmiotów gospodarczych:

i) zostaje pozbawiona finansowania na całość programu pracy;

ii) wypłaca także właściwemu organowi kwotę równą kwocie finansowania, którego została pozbawiona;

iii) zostaje pozbawiona mozliwości korzystania z finansowania wspólnotowego na podstawie art. 8 rozporządzenia (WE) nr 865/2004 na cały trzyletni okres następujący po okresie, w którym nieprawidłowość została stwierdzona.

4. Kwoty powstałe po zastosowaniu korekt lub sankcji na podstawie niniejszego artykułu są wypłacane agencji płatniczej i odejmowane od wydatków finansowanych w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.

Artykuł 17

Zwrot nienależnych wypłat

1. Właściwy organ Państwa Członkowskiego egzekwuje każdą nienależnie wypłaconą kwotę powiększoną, w odpowiednim przypadku, o odsetki naliczone zgodnie z art. 2.

2. Odsetki są naliczane:

a) na podstawie okresu, który upłynął między wypłaceniem a zwrotem należności przez beneficjenta;

b) według stawek stosowanych przez Europejski Bank Centralny w jego głównych działaniach refinansowania publikowanych w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej i obowiązujących w dniu, w którym dokonano nienależnej wypłaty, powiększonych o trzy punkty procentowe.

3. W przypadku środka, co do którego w późniejszym terminie okazało się, że nie kwalifikuje się, a który był wykonywany zgodnie z zatwierdzonym programem pracy, Państwo Członkowskie może zadecydować o wypłacie należnego finansowania lub o nieprzystępowaniu do egzekwowania kwot już wypłaconych, jeżeli taka decyzja jest dopuszczalna w porównywalnych przypadkach finansowanych z budżetu krajowego oraz jeżeli dana organizacja podmiotów gospodarczych nie działała przez zaniedbanie lub umyślnie.

4. Kwoty wyegzekwowane lub wypłacone na podstawie niniejszego artykułu są wypłacane agencji płatniczej i odejmowane od wydatków finansowanych w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.

Artykuł 18

Powiadomienia od Państw Członkowskich

1. Nie później niż do dnia 31 stycznia 2006 r. Państwa Członkowskie produkujące oliwę z oliwek powiadomią Komisję o krajowych środkach wykonawczych do niniejszego rozporządzenia, a w szczególności o środkach dotyczących:

a) warunków zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych określonych w art. 2 ust. 2;

b) dodatkowych warunków określających działania kwalifikujące się ustanowionych w zastosowaniu art. 5 ust. 2;

c) celów i priorytetów sektora oliwek określonych w art. 9 ust. 1 lit. a) i wskaźników ilościowych i jakościowych określonych w art. 9 ust. 1 lit. f);

d) uzgodnień dotyczących systemu zaliczek określonych w art. 11 oraz, w odpowiednim przypadku, systemu płatności finansowania krajowego,

e) zastosowania kontroli przewidzianych w art. 14 oraz sankcji i korekt przewidzianych w art. 16;

f) terminu określonego w art. 12 ust. 3.

2. Nie później niż do dnia 1 maja każdego roku wykonywania zatwierdzonych programów pracy Państwa Członkowskie przekażą Komisji dane dotyczące:

a) zatwierdzonych organizacji podmiotów gospodarczych;

b) programów pracy i ich charakterystyki, z rozbiciem na typy organizacji podmiotów gospodarczych, obszary działań i obszary regionalne;

c) kwoty finansowania przyznanej na każdy program pracy;

d) harmonogramu finansowania wspólnotowego przewidzianego na każdy rok budżetowy przez cały czas trwania programów pracy.

3. Nie później niż do dnia 10 września każdego roku wykonywania zatwierdzonych programów pracy Państwa Członkowskie przekazują Komisji sprawozdanie z wykonania niniejszego rozporządzenia złożone co najmniej z następujących elementów:

a) liczby sfinansowanych programów pracy, beneficjentów, obszarów upraw oliwek, młynów, infrastruktury przetwórczej oraz przedmiotowe ilości oliwy z oliwek i oliwek stołowych;

b) charakterystyki działań prowadzonych w każdym obszarze działań;

c) rozbieżności między działaniami planowanymi a działaniami rzeczywiście zrealizowanymi i ich następstwami w odniesieniu do wydatków;

d) opisu i oceny wyników, w szczególności na podstawie oceny programów pracy określonych w art. 12 ust. 2 lit. b) ppkt iii);

e) statystyk z kontroli przeprowadzonych zgodnie z art. 14 i 15 oraz sankcji lub korekt zastosowanych zgodnie z art. 16;

f) wydatków według programów pracy i według obszaru działania oraz udziałów finansowych Wspólnoty, udziałów krajowych i udziałów podmiotów gospodarczych.

4. Powiadomień przewidzianych w niniejszym artykule dokonuje się drogą elektroniczną, według wskazówek udzielonych Państwom Członkowskim przez Komisję.

Artykuł 19

Przepisy przejściowe

1. Państwa Członkowskie mogą wypłacić zaliczkę na poczet finansowania wspólnotowego na pierwszy rok wykonywania programu.

2. Zaliczka ta powinna ograniczać się wyłącznie do kwoty odpowiadającej finansowaniu wspólnotowemu.

3. Wydatki wynikające z wypłaty zaliczki przewidzianej w ust. 2 są wykazywane jako wydatki poniesione w dniach od 16 do 31 października 2006 r.

Artykuł 20

Uchylenie

Uchyla się rozporządzenie (WE) nr 1334/2002.

Jednakże jego art. 9, 10 i 11 ust. 3 stosuje się w dalszym ciągu do programów działań obejmujących rok gospodarczy 2004/2005.

Artykuł 21

Wejście w życie

[1] Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 grudnia 2005 r.

W imieniu Komisji

Mariann FISCHER BOEL

Członek Komisji

(1) Dz.U. L 161 z 30.4.2004, str. 97; sprostowanie w Dz.U. L 206 z 9.6.2004, str. 37.

(2) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 118/2005 (Dz.U. L 24 z 27.1.2005, str. 15).

(3) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 673/2004 (Dz.U. L 105 z 14.4.2004, str. 17).

(4) Dz.U. L 195 z 24.7.2002, str. 16. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1331/2004 (Dz.U. L 247 z 21.7.2004, str. 5).

(5) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.

(6) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32.

[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 27 grudnia 2005 r.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00